Permalänk

Monitorarm?

Hallå forumet!

Jag har cashat in lite på senaste och är sugen på en monitorarm för att fina till det lite i setupen.
För tillfället ser det ut såhär:
https://i.imgur.com/BdQekKe.jpg

Det jag vill är att frigöra utrymme lite så det ser mer städat ut.
Jag har kollat lite på "iiglo MS300", vilket ska hålla mina skärmar utan problem med tanke på att en utav dem är stående.
Det som halvt skär sig för mig är den fula "foten"..

Hittar ett gäng andra alternativ, men de är verkligen sjukt dyra.
Har ni några förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt själv kollat på just MS300, men efter ett tag bestämde jag mig att ska jag köpa något sådant, så lär det vara bättre att satsa på något bra. Man kan ju använda dom i många år framåt och det problemet som MS300 har är att skärmarna står väldigt platt. Det är för liten vinkel på skärmarna på sidan säger många.

Exempelvis: https://i.redd.it/s64oz50wfq1z.jpg
Man får sitta ganska långt bort om det inte ska bli konstigt.
Så jag tänkte satsa på något som går att justera bättre. Allafall för så som jag vill ha det. Men det kostar ju lite mer, ja.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

https://www.conrad.se/Monitor-bordsf%e4ste-SpeaKa-Professiona...

sådan har jag köpt, dock 700 kr när jag köpte min, men den skruvas ju fast i bordet så du får det där extra utrymmet för tangentbord och mus

ebay/amazon har såna också och säkert till en lite billigare peng

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Har faktiskt själv kollat på just MS300, men efter ett tag bestämde jag mig att ska jag köpa något sådant, så lär det vara bättre att satsa på något bra. Man kan ju använda dom i många år framåt och det problemet som MS300 har är att skärmarna står väldigt platt. Det är för liten vinkel på skärmarna på sidan säger många.

Exempelvis: https://i.redd.it/s64oz50wfq1z.jpg
Man får sitta ganska långt bort om det inte ska bli konstigt.
Så jag tänkte satsa på något som går att justera bättre. Allafall för så som jag vill ha det. Men det kostar ju lite mer, ja.

Hm, ja jag funderade på detta lite också.
Jag har inga IPS skärmar så det är en bra synpunkt.

Har du några bra tips på monitorarmar man kan justera lite mer som inte kostar lika mycket som en hyfsad bil?

Skrivet av Exeo:

https://www.conrad.se/Monitor-bordsf%e4ste-SpeaKa-Professiona...

sådan har jag köpt, dock 700 kr när jag köpte min, men den skruvas ju fast i bordet så du får det där extra utrymmet för tangentbord och mus

ebay/amazon har såna också och säkert till en lite billigare peng

Ja! Tvekar dock på att jag kan använda en sådan, tyvärr..
Billiga ikeabord är billiga ikeabord, men tror nog att den skulle bryta sönder mitt.

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Hmm ja, men tror inte det är något problem, kan dock svara senare på det då jag kommer använda mig av ett Ikea bord men annars är stativet extremt stabilt, sitter dock på en 3cm tjock ek skiva just nu

Permalänk
Medlem

Har man inte exakt 3 likadan skärmar så brukar ett stativ ha problem med att alla är i linje. Själv köpte jag Artic Z3 Pro som går bra att justera i höjd och sidled. Det kan skilja rejält mellan skärmar oavsett om de har samma standard på hålen.

https://www.arctic.ac/eu_en/z3-pro.html
Det är dock lite prisskillnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Billiga ikeabord är billiga ikeabord, men tror nog att den skulle bryta sönder mitt.

Helt rätt! Går inte att ha sånt på ikea bord, knäcktes igenom direkt på mitt. La en solid träskiva längst bak (över och under bordet) och skruvade fast mitt skärmstativ på.

Köpte ett billigt stativ för 250:- på rea på komplett, och förlängde ytterarmarna med aluminium profiler, kör 3st likadana 24" skärmar.

Men kommer inte köpa ett sånt här "allt i ett" igen, kommer köra på 3st induviduella skärmstativ istället, mest för att ett sånt här 3 stativ med centerstolpe bygger ut så jävla mkt från väggen. Med induviduella stativ kan du få bak skärmarna mycket mycket mer.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Exeo:

@MVPernula: Hmm ja, men tror inte det är något problem, kan dock svara senare på det då jag kommer använda mig av ett Ikea bord men annars är stativet extremt stabilt, sitter dock på en 3cm tjock ek skiva just nu

Från vad jag hört (och sett från bildexempel) är det modigt att köra med bordfäste på ikeabord..
Många som haft otur. De verkar tyvärr inte vara tillräckligt härdade för att hålla vikten.

Skrivet av Valonen:

Har man inte exakt 3 likadan skärmar så brukar ett stativ ha problem med att alla är i linje. Själv köpte jag Artic Z3 Pro som går bra att justera i höjd och sidled. Det kan skilja rejält mellan skärmar oavsett om de har samma standard på hålen.

https://www.arctic.ac/eu_en/z3-pro.html
Det är dock lite prisskillnad.

Åh den såg bra ut, men 2000kr är lite saftigt.

Skrivet av anon257891:

Hm, det här verkar inte helt dumt. Kanske kan vara någonting?
Har även kollat på alternativ över att ha en huvudskärm, sekundär ÖVER den och en tredje till vänster.
Skulle också frigöra utymmet lite, vad tror du?

Skrivet av Extremaz:

Helt rätt! Går inte att ha sånt på ikea bord, knäcktes igenom direkt på mitt. La en solid träskiva längst bak (över och under bordet) och skruvade fast mitt skärmstativ på.

Köpte ett billigt stativ för 250:- på rea på komplett, och förlängde ytterarmarna med aluminium profiler, kör 3st likadana 24" skärmar.

Men kommer inte köpa ett sånt här "allt i ett" igen, kommer köra på 3st induviduella skärmstativ istället, mest för att ett sånt här 3 stativ med centerstolpe bygger ut så jävla mkt från väggen. Med induviduella stativ kan du få bak skärmarna mycket mycket mer.

Precis, ikeabord har inte det bäste ryktet gällande det där.
3st individuella? Hm.
Gillar tanken av att få bak skärmarna mer.. Tack för den idén!

Permalänk
Medlem

Köpte dessa på maxfps.se, småkass kvalitet men de duger i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ergotron LX Desk Mount LCD Arm till min ultrabreda skärm. Hade jag haft fler skärmar, fast i normal bredd så hade jag givetvis köpt en passande modell från samma märke. Hela konstruktionen känns riktigt bombsäker, och som något som kommer hålla i en evighet.

Permalänk
SpelClockers

Jag kör en VonHaus Triple Monitor finns i 2 olika modeller, 1 med fot och en med fäste för bakkant på bordet. Väljer man den med fot så är den ganska stor men inte speciellt hög. Priset ligger runt 600kr + ca 100kr frakt

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m5...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gonace:

https://i.imgur.com/6bbMJUy.jpg

Köpte dessa på maxfps.se, småkass kvalitet men de duger i alla fall!

Jääklar det var snyggt!
Blir väl kanske nåt åt det hållet då? Hm

Skrivet av fiskebulle:

Jag köpte en Ergotron LX Desk Mount LCD Arm till min ultrabreda skärm. Hade jag haft fler skärmar, fast i normal bredd så hade jag givetvis köpt en passande modell från samma märke. Hela konstruktionen känns riktigt bombsäker, och som något som kommer hålla i en evighet.

Jaa, den verkar bra.
Priset though.. SKulle jag köpa tre såna blir det 4.5k, och samma om jag köper ett fast triple stand.
Jag är allt för kvalité, men är nog inte villig att lägga SÅ mycket.

Permalänk

@Sir Hitman: Oj, den känner jag mig lite tveksam över..

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Hade jag köpt nya idag hade jag tittat på "Dell MSA14 Single Arm Monitor Stand (MH1HV)" har två sådana på jobbet och känns betydligt med gedigna än de no-name jag köpte på maxfps.se

De kostar runt 1000kr och finns på t.ex. dustinhome.se

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Ah shit, trodde ändå det var lite bättre kvalité, men då blir det att slipa och snygga till nuvarande bord då, bra tråd slapp en massa problem längre fram

Permalänk
Skrivet av gonace:

@MVPernula: Hade jag köpt nya idag hade jag tittat på "Dell MSA14 Single Arm Monitor Stand (MH1HV)" har två sådana på jobbet och känns betydligt med gedigna än de no-name jag köpte på maxfps.se

De kostar runt 1000kr och finns på t.ex. dustinhome.se

Oj tjena, de ser verkligen maffiga ut!
Är dock ute efter en clean "flytande" look, tror de skulle sticka mig i ögonen lite.

Skrivet av Exeo:

@MVPernula: Ah shit, trodde ändå det var lite bättre kvalité, men då blir det att slipa och snygga till nuvarande bord då, bra tråd slapp en massa problem längre fram

Jaa.. Får kanske kolla på nytt bord i samma veva?

Stort tack till alla som hjälper!

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Ta en titt på "Dell MDA17 Monitor Arm" den är för två skärmar, jag personligen gillar deras look tbh

Permalänk

@gonace: Efter förlag och tips här tror jag att jag kommer undvika stativ där jag inte kan justera vridningen på skärmarna.
Har Asus VG248QE, och den modellen av skärm har rent av FÖRSKRÄCKLIGT ljus och färg vilket inte förbättras om man inte ser det rakt framifrån.

Den såg hur som helst ganska bra ut, jag erkänner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MVPernula:

...
Hm, det här verkar inte helt dumt. Kanske kan vara någonting?
Har även kollat på alternativ över att ha en huvudskärm, sekundär ÖVER den och en tredje till vänster.
Skulle också frigöra utymmet lite, vad tror du?
...

Nja, Jag kör 3*27" (brevid varandra) med en 24" ovanför(i mitten), och den övre kommer väldigt högt. Det funkar när det är en "extra" skärm men hade det varit en skärm jag jobbade/tittade på kontinuerligt hade min nacke gått sönder!

F.ö. vad gäller "ikea-bord" och fastsättning: borde väl bara vara att sätta en "kottling" (t.ex. en meter 95*22 bräda) undertill för att lösa hållfastheten? (och är man extremt konservativ, en 70*10mm bräda ovanpå (välslipad och fint ytbehandlad såklart)

Edit: Hade jag köpt nya fästen idag (mitt är ett 3+1 bordsställ) hade jag satsat på 3 st enskilda gasarmar (med flera leder): antingen bordsmonterade eller väggmonterade (antagligen väggmonterade!)

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Sweet, de där dell armarna ha dock Tilt -20° to 60°

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Nja, Jag kör 3*27" (brevid varandra) med en 24" ovanför(i mitten), och den övre kommer väldigt högt. Det funkar när det är en "extra" skärm men hade det varit en skärm jag jobbade/tittade på kontinuerligt hade min nacke gått sönder!

F.ö. vad gäller "ikea-bord" och fastsättning: borde väl bara vara att sätta en "kottling" (t.ex. en meter 95*22 bräda) undertill för att lösa hållfastheten? (och är man extremt konservativ, en 70*10mm bräda ovanpå (välslipad och fint ytbehandlad såklart)

Edit: Hade jag köpt nya fästen idag (mitt är ett 3+1 bordsställ) hade jag satsat på 3 st enskilda gasarmar (med flera leder): antingen bordsmonterade eller väggmonterade (antagligen väggmonterade!)

Jaaa att skaffa stöd under och över fästet vid bordet kanske skulle hjälpa med det.
Det är faktiskt smart!

Skrivet av gonace:

@MVPernula: Sweet, de där dell armarna ha dock Tilt -20° to 60°

Även inåt och utåt?

Permalänk
Medlem

Tycker att Götessons V3 monitorarm är den snyggaste! Finns dock endast för twin lösning, men kanske att du kan montera två på samma arm beroende på vikt.

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Jag köpte min arm på Amazon UK tror den kostade ca. 80 gbp. Så det kändes rimligt, har inte kollat priserna i Sverige, men jag kan tänka mig att de kostar.

Permalänk
Medlem

@MVPernula: Isåfall kan jag lätt rekommendera hornbarch, köp en snygg ek skiva därifrån, är det sen raka sågningar som behövs så gör dem det utan problem, så får du ett stabilt bord och snyggt, sen kan man ju köpa underredet från ikea, då det säljs löst, köp dock inte 4 lösa ben, använder det just nu och hade det inte varit för att jag har 2 väggar på vardera sida så hade inte benen klarat att hålla denna ek skiva stabilt

jag bad även hornbach göra en utskärning på baksidan av skivan då jag visste om att jag skulle använda en sån monitorarm som jag länkade till dig, på så sätt så går bordet jämnt in mot väggen men ändå utrymme för stativet och diverse kablar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MVPernula:

Hallå forumet!

Jag har cashat in lite på senaste och är sugen på en monitorarm för att fina till det lite i setupen.
För tillfället ser det ut såhär:
https://i.imgur.com/BdQekKe.jpg

Det jag vill är att frigöra utrymme lite så det ser mer städat ut.
Jag har kollat lite på "iiglo MS300", vilket ska hålla mina skärmar utan problem med tanke på att en utav dem är stående.
Det som halvt skär sig för mig är den fula "foten"..

Hittar ett gäng andra alternativ, men de är verkligen sjukt dyra.
Har ni några förslag?

Tack!

Hur mycket av foten kommer egentligen vara synlig? Center högtalaren lär väl dölja det mesta utav foten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kör en sån här till min Asus PG348Q. Kanske blir lite dyrt med 3 stycken though
https://www.dustinhome.se/product/5010755071/m-vesa-gas-lift-...
Finns i svart, vit och silver

Är extremt stabil även med en så stor monitor jag har. Kan dra fram skärmen hela vägen över framkanten på skrivbordet (61cm djup skiva), vrida i sidled åt båda hållen, rotera 90 grader åt båda hållen, sänka skärmen hela vägen ner till skrivbordet eller höja 35cm upp från skrivbordet, allt på några sekunder.
Det enda som inte går snabbt att göra är att luta den framåt eller bakåt, men det går, fast då måste man lossa lite på två skruvar med insexnyckel och sedan skruva fast igen i den vinkeln man vill ha skärmen.
Om armen är vikt hela vägen in mot en vägg bakom så hamnar VESA fästnings-plattan typ knappt en decimeter ut från väggen (från vad jag kan se).
Går även gömma sladdarna i båda arm-delarna om det är något du bryr dig om, vilket du verkar göra.
Edit: Går även flytta skärmen i sidled om inte en vägg är i vägen precis bakom så att "armbågen" inte kan svinga ut bakåt.

Permalänk

@Peppar2014: Den ska tydligen vara tillräckligt massiv för att den inte kommer kunna göra det.
Se bilder som någon var vänlig att länka här i tråden.

Permalänk
Skrivet av Exeo:

@MVPernula: Isåfall kan jag lätt rekommendera hornbarch, köp en snygg ek skiva därifrån, är det sen raka sågningar som behövs så gör dem det utan problem, så får du ett stabilt bord och snyggt, sen kan man ju köpa underredet från ikea, då det säljs löst, köp dock inte 4 lösa ben, använder det just nu och hade det inte varit för att jag har 2 väggar på vardera sida så hade inte benen klarat att hålla denna ek skiva stabilt

jag bad även hornbach göra en utskärning på baksidan av skivan då jag visste om att jag skulle använda en sån monitorarm som jag länkade till dig, på så sätt så går bordet jämnt in mot väggen men ändå utrymme för stativet och diverse kablar

Det här låter inte dumt, kollar in dem direkt.

Slutade för övrigt med att jag köpte en iiglo mm100 och en iiglo mm200.
De verkade bra för priset, och jag känner mig inte heller i behov av att kunna flytta på dem alls.
Kabeldragning finns i själva stativet också, vilket känns najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Det här låter inte dumt, kollar in dem direkt.

Slutade för övrigt med att jag köpte en iiglo mm100 och en iiglo mm200.
De verkade bra för priset, och jag känner mig inte heller i behov av att kunna flytta på dem alls.
Kabeldragning finns i själva stativet också, vilket känns najs.

Ja, har du sen som jag och har tur med att hitta en ek skiva som av någon anledning har halva priset så kör på det

och använt en variant av mm200 och den fungerade bra