Amd får skulden allt annat glöms?

Permalänk
Medlem

Amd får skulden allt annat glöms?

Såg denna video och blev påmind om amd/nvidia historier.
Amd får man än idag höra om vilka dåliga drivrutiner dom har och nvidia är så himla bra, vi glömmer bort eller helt enkelt struntar i historien, Amd har iaf inte eldat upp grafik kort med sina drivers som nvidia har.
Hur som helst en rolig och intressant video om historien om Nvidias problem som ingen tycks komma ihåg.
Har själv haft en hel del nvidia kort som gått sönder, kommer ej ihåg om mina amdkort gått sönder och har ej heller haft nå större problem med drivers.
Tyckte det va kul med lite flashbacks

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Hade inte AMD också en drivrutin rätt nyligen som stoppade fläktarna eler något?
Lite lustigt med din rubrik och sen minns du att dina Nvidia kort pajat men du minns inte hur det var med korten från AMD
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Köper VEGA 64 och klagar på Nvidia. (Face slap)

Permalänk
Medlem

"Amd får skulden allt annat glöms"
"intressant video om historien om Nvidias problem som ingen tycks komma ihåg"

"Har själv haft en hel del nvidia kort som gått sönder, kommer ej ihåg om mina amdkort gått sönder"

Var det någon som sade ironi?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

https://www.tweaktown.com/news/52871/amds-radeon-rx-480-drawi...

https://www.geek.com/games/amds-new-crimson-drivers-are-overh...

AMD har dödat sin beskärda del hårdvara med mjukvara vilket de ska ha kritik för. Precis som Nvidia modellen som fattade eld i Sweclockers testlabb.
AMD gör bäst drivrutiner över lag tycker jag men Nvidia har dock fortfarande ett övertag i att endast de kan tvinga av Vsync via drivrutinen.

Att det är Nvidia som tillverkar bäst grafikkort idag är det ingen tvekan om och så kommer det nog förbli så länge AMD klamrar sig fast vid Vega arkitekturen. Får hoppas på att någonting oväntat händer och det kommer lite konkurrens tidigare än väntat.

Permalänk
Medlem

haha, har aldrig haft problem med mina amd drivers heller och inget kort som brunnit upp. Amd är faktiskt ute rätt snabbt med nya drivrutiner. Gillar deras crimson som är bättre än nvidias kontrollpanel och ui som ser ut som något från 90-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade inte AMD också en drivrutin rätt nyligen som stoppade fläktarna eler något?
Lite lustigt med din rubrik och sen minns du att dina Nvidia kort pajat men du minns inte hur det var med korten från AMD
Skickades från m.sweclockers.com

Vet ärligt talat inte om den fläkt historien men det stämmer säkert om du säger så, att jag kommer ihåg nvidia är för att jag haft x antal som pajat, 3 av dessa lyckades jag baka i ugn och fick dessa att funka en stund innan de gav upp men det är är ett antal som pajat, lätt att komma ihåg när det är några st, sen ville jag inte säga att amd var felfria heller då jag inte kom ihåg.
Men som jag skrev tyckte jag det var lite lustigt då man så ofta klagat på ati/amd under så lång tid fram till idag då amd inte krånglat för mig under lång tid vad gäller drivers, och rubriken var väl bra

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Vega 64 och du klagar på Nvidia

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köper VEGA 64 och klagar på Nvidia. (Face slap)

Klagar inte på nvidia har haft många nvidia kort som funkat helt suveränt, nvidia är riktigt bra både förr och nu, kör freesync då funkar Amd bäst för mig
Köper oftast det som håller bra pris och prestanda oavsett märke även om jag kört amd nu på slutet

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Vinnaren skriver historien...

Permalänk
Medlem

En lite rolig myt som man ofta läser är att folk säger att AMD får bättre och bättre med prestanda med sina ny drivrutiner och drf ska man köpa från dom. (tex 7970) Kommer inte ihåg vem på forumet som kollade upp detta och visade sig att nvidia fick minst lika mkt boost från sina nya drivisar bara en lite kul parantes i de ständiga kriget

Permalänk
Medlem

Denna tråden borde låsas, kommer inte komma något som helst gott ur den.
Vad är det vi ska diskutera egentligen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Utav alla grafikkort jag har ägt genom åren, vilket säkert är ca. 15-20 olika modeller, är det endast ett exemplar jag har haft några större problem med och det var ett grafikkort från ATI som i princip "brann upp" (videominnet smälte sönder på grund av felande drivrutin).

Med det sagt föredrar jag helt klart Nvidia framför AMD då Nvidias grafikkort överlag drar mindre ström och därmed oftast går tystare samt svalare än konkurrerande grafikkort från AMD. Jag har dock ingenting emot AMD och jag har ägt ett flertal utav deras modeller under åren.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Skrivet av Autodidact:

Utav alla grafikkort jag har ägt genom åren, vilket säkert är ca. 15-20 olika modeller, är det endast ett exemplar jag har haft några större problem med och det var ett grafikkort från ATI som i princip "brann upp" (videominnet smälte sönder på grund av felande drivrutin).

Med det sagt föredrar jag helt klart Nvidia framför AMD då Nvidias grafikkort överlag drar mindre ström och därmed oftast går tystare samt svalare än konkurrerande grafikkort från AMD. Jag har dock ingenting emot AMD och jag har ägt ett flertal utav deras modeller under åren.

Ungefär som för mig, fast tvärtom, hade klart mest problem med mitt GTS? 8600, hette det så tro, första DX10 kortet, drivrutinerna var katastrofala och kortet gick aldrig speciellt bra, och var varmt.

Med de sagt, så har jag haft båda AMD och Nvidia och kommer fortsätta med båda. Det ändras hela tiden, Dom turas om att vara bäst och strömsnålast. Dock har Nvidia legat i framkant längre än vanligt i denna cykel just nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

En lite rolig myt som man ofta läser är att folk säger att AMD får bättre och bättre med prestanda med sina ny drivrutiner och drf ska man köpa från dom. (tex 7970) Kommer inte ihåg vem på forumet som kollade upp detta och visade sig att nvidia fick minst lika mkt boost från sina nya drivisar bara en lite kul parantes i de ständiga kriget

Jag har funderat mycket över det där, för samtidigt är det ju så att GTX 680 och GTX 780 inte alls går att jämföra med 7970 och R9 290 i reviews längre, som de för 4-5 år sedan var lika/något bättre än. Det jag har kommit fram till är att AMDs kort verkar ha bättre stöd för nya tekniker, vilket gör att äldre kort utan detta stöd halkar efter. Ta t.ex. stödet för FP16 i Vega. det är en funktion som inte kommer att vara viktig i det generella fallet förrän om 4 år, så OM FP16 kommer att bli en viktig funktion framöver så innebär ju det att Vega kommer att lämna 1080 bakom sig för att närma sig 1080ti istället och därigenom ytterligare spä på "myten" om FineWine. Min uppfattning är att det är mer flexibel hårdvara, inte bättre mer optimerad mjukvara, som är det verkliga skälet till att AMDs kort står sig bättre.

Permalänk
Avstängd

Båda tillverkarna släpper skit och bra saker med jämna mellanrum, köp det du behöver och skit i märket så blir livet lite enklare

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Båda har fått oerhörda mängder med skit genom åren. Kommer någon ihåg denna klassiker?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Du får komma ihåg att många människor tänker mycket mer känslomässigt och hämtar info från källor de tycker om och litar på av tradition mer än går på fakta.

Har haft dussintals grafikkort genom åren om man räknar privat och via jobbet, och endast ett har gått sönder, ett nVidia 7600GS. Statiskt säkerställt att nVidia är dåliga? Nej, absolut inte.

Seagate hade problem viss firmware till vissa diskar, stötte jag personligen på problemet? Nej.
Men för säkerhets skull flashade jag mina diskar innan det ev. kunde ha uppstått, dock hade jag enterprise-modeller och inte konsumentdiskar.

Sämsta märket, dvs. det märke där flest diskar har dött för mig: Western Digital, 3 enheter, en modell. Slutsats, WD är dåligt? Nej.

Har haft en mjukvara som betett sig väldigt skumt på nVidia-kort med vissa drivers, två fall i AMD-lägret. Slutsats? Ingen speciell.

Men sen uppgraderar jag inte drivrutiner heller förrän jag behöver det, pga. support för nåt spel eller bugfixar. Hoppa på senaste, "bästa" så fort en release släpps: Dålig idé.
Ojdå, jag hade visst 1,5% lägre prestanda på Battelfield XX eller Call of Duty YY än nån annan.
Katastrof... eller?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MinscS2:

Denna tråden borde låsas, kommer inte komma något som helst gott ur den.
Vad är det vi ska diskutera egentligen?

Vi håller nog med om detta, väldigt svag grund att stå på för att få någon vettig diskussion.

*Tråd smått rensad enl § 1.5/1.6 samt låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.