Wake On LAN via publik IP slutar fungera efter liten stund

Permalänk
Medlem

Wake On LAN via publik IP slutar fungera efter liten stund

Hej.

Jag satte upp TeamViewer att köra Wake On Lan via offentlig adress. Det fungerar fint hela vägen, förutsatt att det är inom ca 5 minuter.
Datorn går att väcka från soft off via routerns (ASUS RT-N66U) Wake On Lan verktyg oavsett hur länge det gått, men utifrån går det inte. Har provat med andra WOL verktyg utan att lyckas.

Jag har t.o.m. gjort en .bat-fil med texten "arp -s 192.168.1.129 xx-xx-xx-xx-xx" xx = Mac adressen utan att det blir bättre.

Detta har jag gjort i routern:
-Öppnat port 9 till 192.168.1.129 (Har även provat 255 i slutet som instruerat i några guider)
--- Provade även sätta 9 i lokal port på routern
-I nätverksverktyg > Wake On LAN har jag lagt till 192.168.1.129 xx-xx-xx-xx-xx i Offline listan
-I DHCP manuellt tilldelat IP 192.168.1.129 till xx-xx-xx-xx-xx.

Det känns som om problemet ligger i routerns konfiguration eftersom datorn går att starta från routern oavsett tid. TeamViewer och w3dt.net/tools/wakeonlan ger samma resultat efter några minuter (men eftersom de fungerar initialt bör den öppna porten och ddns vara korrekt konfigurerade).

Ah, hjälp mig snälla, hittar inte felet.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda sättet det kan fungera på är om paketet blir ett broadcast-paket. Att sätta 255 på slutet låter som sättet att göra det på. Frågan är om det funkar, det är en lite ovanlig konfiguration.

Jag hade laddat ner Wireshark och kollat om WoL-paketet kommer fram och hur det ser ut när det kommit fram. Du behöver köra Wireshark på en dator på LAN:et, och samtidigt skicka ett WoL-paket utifrån på något sätt.