Permalänk
Medlem

Nätverkskabelpatchning fungerar ej

Hej!

Jag har precis hjälpt en kund kontaktera och patcha sina nätverkskablar i hemmet. Men när han ska testa att flytta sin router från direkt koppling mot fibern och använda de uttag jag satt upp i ett annat rum fungerar inte det med hans Apple Router. Jag gjorde en kontroll med min fluke på alla kontakter efter jobbet och alla blev godkända.

Finns de något jag kan ha gjort fel? Måste man ställa in routern på ett visst sätt? Uppskattar snabba svar.

Med vänliga hälsningar,
R0ad

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla även kablarna som går mellan de vägguttag som du monterat, mätt och vet är ok och enheterna som ska kopplas dit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Får göra det. Ska rita upp på lite bilder sen vad jag menar.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/gUcN2

Så här ser det ut. Jag vill helt enkelt använda patchpanelen som en förlängning på nätverkskabel så jag kan sätta routern i kontoret och sen använda det andra uttaget tillbaka för att sätta en switch i mediacentralen för att kunna ge ut Internet till alla uttag. Vad är det som är fel?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av r0ad:

https://imgur.com/gallery/gUcN2

Så här ser det ut. Jag vill helt enkelt använda patchpanelen som en förlängning på nätverkskabel så jag kan sätta routern i kontoret och sen använda det andra uttaget tillbaka för att sätta en switch i mediacentralen för att kunna ge ut Internet till alla uttag. Vad är det som är fel?

Vad är det du har mätt, kontakt/resistans eller har du använt nån nätverkstestare ? Det skulle kunna vara att du har tvinnat isär kablarna för långt i kontakten för även om det ser ut som om att kablarna sitter "högt" i plintarna så har du ju mätt att de har kontakt men du kan väl inte ha använt ett riktigt verktyg för att pressa ner dem för ändarna spretar och är inte avklippta som de borde vara, spretet kan kanske påverka det också för det blir ju som om du tvinnat isär paren ännu längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Jag använde mig av en Fluke och gjorde ett standard test. Alla uttag blev godkända på 3 punkter. De gör vi alltid inom jobb. Kan det vara något med Apple routern som krockar med fiberkonvertern?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@r0ad:
Ser inte ut som att du har använt ett plintverktyg. Dels ser kablarna ut att sitta högt samt att ingen av dem är avklippt, vilket sker auto med ett plintverktyg som trycks ned tillräckligt.

Edit: Har du använt samma kopplingsschema? (B - standard typ)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

@mrqaffe:

Jag använde mig av en Fluke och gjorde ett standard test. Alla uttag blev godkända på 3 punkter. De gör vi alltid inom jobb. Kan det vara något med Apple routern som krockar med fiberkonvertern?

Använd rätt verktyg för att kontaktera (kroneverktyg) och kolla att patcharna är "raka" och ok. Annars ska de fungera som du kopplat.

Visa signatur

|Gotland gamers|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@r0ad:
Ser inte ut som att du har använt ett plintverktyg. Dels ser kablarna ut att sitta högt samt att ingen av dem är avklippt, vilket sker auto med ett plintverktyg som trycks ned tillräckligt.

Edit: Har du använt samma kopplingsschema? (B - standard typ)

Nej det är gjort för hand, som jag alltid gjort. Dom glider ner i skåran och skalas med hjälp av handkraft. Samt att de fick godkänt på min fluke som jag har för att testa alla uttag med.

Ja, kopplingsschema B alltid.

Skrivet av thedomi:

Använd rätt verktyg för att kontaktera (kroneverktyg) och kolla att patcharna är "raka" och ok. Annars ska de fungera som du kopplat.

Hur menar du med "raka"? Asså att dom inte är för böjda i patchskåpet?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Nej det är gjort för hand, som jag alltid gjort. Dom glider ner i skåran och skalas med hjälp av handkraft. Samt att de fick godkänt på min fluke som jag har för att testa alla uttag med.

Ja, kopplingsschema B alltid.

Hur menar du med "raka"? Asså att dom inte är för böjda i patchskåpet?

Nej det är ingen fara. Kolla bara att färgerna är lika i båda ändarna på kabeln. Alltis att stift 1-8 ligger på samma tråd i båda ändarna.

Visa signatur

|Gotland gamers|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av r0ad:

Nej det är gjort för hand, som jag alltid gjort. Dom glider ner i skåran och skalas med hjälp av handkraft. Samt att de fick godkänt på min fluke som jag har för att testa alla uttag med.

Ja, kopplingsschema B alltid.

Hur menar du med "raka"? Asså att dom inte är för böjda i patchskåpet?

Vadå för hand, använder du inte alls någon form av Kroneverktyg för att montera kablaget och antyder att du har det som arbete ? Är det en nätverkstestare eller vad är det för Fluke du testat det med, Fluke gör en massa olika instrumenttyper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är kundens router en gigabitrouter och med den inkopplingen kommer det inte att fungera. Fast Ethernet torde fungera och 10 Mbit Ethernet fungerar alltid.

Du måste lära dig att hålla ihop parens twinning.
Även kabelsnuttarna på andra sidan plinten måstes klippas korta...

Kan hålla med om att färgerna ligger rätt, likaså paren men det räcker inte.
Vill du inte köpa ett monteringsverktygs som klipper av kabeln till rätt längd så behöver du köpa en liten avbitare som kommer nära plinten.

Har utbildat några hundra installatörer i kontaktering av nätverksuttag och så där skall det inte se ut. Det är inte bra på någo sätt.

Det stora felen är alltså
Paren är upptwinnade
kardelerna på "utsidan" är på tok för långa

Permalänk
Medlem
Skrivet av qv:

Troligtvis är kundens router en gigabitrouter och med den inkopplingen kommer det inte att fungera. Fast Ethernet torde fungera och 10 Mbit Ethernet fungerar alltid.

Du måste lära dig att hålla ihop parens twinning.
Även kabelsnuttarna på andra sidan plinten måstes klippas korta...

Kan hålla med om att färgerna ligger rätt, likaså paren men det räcker inte.
Vill du inte köpa ett monteringsverktygs som klipper av kabeln till rätt längd så behöver du köpa en liten avbitare som kommer nära plinten.

Har utbildat några hundra installatörer i kontaktering av nätverksuttag och så där skall det inte se ut. Det är inte bra på någo sätt.

Det stora felen är alltså
Paren är upptwinnade
kardelerna på "utsidan" är på tok för långa

Håller fullt med. Med så där långa överhäng så kommer det att bli problem och störningar som routern troligen inte kan hantera.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

@mrqaffe:

Jag använde mig av en Fluke och gjorde ett standard test. Alla uttag blev godkända på 3 punkter. De gör vi alltid inom jobb. Kan det vara något med Apple routern som krockar med fiberkonvertern?

skillnad på kabeltestare och en analysator. next fext osv. Snabbast är att bara kontaktera om ,om du kontrollerat att ledarna sitter på rätt plats.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad för fluke exakt? dtx1800?

Du har lite som spretar i uttaget, antennspröt. Sedan för mycket upptvinnat. Men behöver inte vara något av de om är felet denna gång kan vara en så enkel sak som en trasig patchkabel

Permalänk
Medlem

Om du använt dig av ett kroneverktyg så borde du dra och köpa dig ett nytt. Det syns ju ganska så tydligt att det inte har klippa av trådarna som den ska.. Se till att sätta på saxen och stansa alla en gång till och ta i lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

https://imgur.com/gallery/gUcN2

Så här ser det ut. Jag vill helt enkelt använda patchpanelen som en förlängning på nätverkskabel så jag kan sätta routern i kontoret och sen använda det andra uttaget tillbaka för att sätta en switch i mediacentralen för att kunna ge ut Internet till alla uttag. Vad är det som är fel?

Nedanstående är kopplat av mig... en glad amatör.

Fungerar helt felfritt.

Permalänk
Medlem

Rätt OK

Det där var helt klart bättre.
Man skall hålla partwinningen orörd fram till inkopplingen och ligger de "fel" så vrider man åt ett halvt varv.

Man ser på bilden att visa par är "luftiga" (karderlerna ligger alltså inte tät inpå varandra) och det skall man jobba bort.

Permalänk
Medlem

@r0ad:
Om du gör det för hand så är det inte konstigt om det inte fungerar som det är tänkt. Gör som @Exxovion: längre ner i tråden, och använd ett verktyg. Det finns av en orsak. Du får inte 100% kontakt om du inte trycker ner den i botten så att kablarna skalas av intill kontakten. Samt klipp bort överflöd. Ser bättre ut och minskar risken för störningar.
Återkom här sen om det fortfarande inte fungerar. Då har vi iaf uteslutit basen och kan gå vidare.

Edit: Tycker det är lite konstigt om du har det där som arbete och det ser ut sådär :/ Såvida du inte är en hobbyist som knegar lite extra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag håller med fragwolf med flera som säger att det där uttaget är inte OK.

Apple kanske gör känsliga grejer, 1GBPS kräver bra kontakter. Nu har du inte kontroll kanske över sladden i väggen, men det där måste göras bättre. Testar man med bra grejer får man massa crosstalk av sånt där och en hel del jitter. Skillad på en testare från biltema som stort sett kör 9 volt genom paren och ser om det finns kontakt och en som faktiskt TESTAR med samma volt som finns i ledarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag fick låna ett KRONE-verktyg av en kompis. Tryckte till alla kontakter och det fungerar susen.

Återigen, tack!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |