AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De har ju fel och vägrar inse det trots riktig fakta som talar för det. De var för snabba helt enkelt (eller AMD för långsamma), men det borde vara mer intressant att skriva om något som stämmer än att få ut det tidigare á la kvällspressen oavsett om andra var snabbare eller ej.

Asså du kan säga va du vill jag har mina kontakter på GPU sidan.
Och ni kan fortsätta så bäst ni vill

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Fast han tar inte AMD:s parti i den här diskussionen. Det är det som är poängen. Han belyser ett problem i Jacobs artikel, vilket inte är detsamma som att ta AMD:s parti.

Det är helt lugnt btw, tycker inte att du har skapat något bråk.

Har nu läst igenom deras inlägg och det mest felaktiga enligt mig som tellus postar är detta:

Skrivet av tellus82:

problemet är att AMD vill hellre sälja bundle packen vilket följer en helt annan MSRP för varje bundle typ, dels för att få in mer pengar och dels för att avskräcka miners och faktiskt sälja kort till gamers.

Jag måste ju ändå påstå att detta är direkt felaktigt. Kolla bara på nyheten vi möttes av häromdagen:
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...

Miners är mer benägna att betala extra för hårdvara som genererar pengar snabbare. Jag tror definitivt det är lättare att sälja på en miner ett Vega64 för $599 än en gamer som letar bra prestanda för pengarna. Sedan att tellus i övriga diskussionen vill få rätt om detaljen att icke bundlade Vega officiellt kostar detsamma är precis som Jacob sa, hårklyveri.
Personligen ser jag det precis som det Intel gjorde med G4560. Den sålde så bra så de drog ner på tillverkningen av den så att de kan sälja mycket dyrare i3or istället. Fast med skillnaden att Vega utan spel förmodligen inte går att få tag på alls.

Eller varför inte en ännu bättre liknelse, GTX 970 och 3,5GB skandalen. Prestandamässigt så var ju kortet precis lika bra som alla benchmarks visade och fortfarande ett bra köp. Men det var just lögnen från Nvidia angående specsen som var det dåliga, och det fick Nvidia mängder med skit för med all rätt.
Tekniskt sett så hade kortet 4GB VRAM, men i praktiken så var det bara 3,5GB.
Tekniskt sett så ligger RX Vega 64 på $499 MSRP, i praktiken så kostar det $599.

Sedan så är det ytterligare en diskussion i sig hur pass prisvärt 2st spel för $100 extra är. Om vi tar Nvidias spelbundles under hösten och våren som jämförelse så har de inte lagt på någonting på priset för detta.

Återigen, jag tycker Jacob resonerar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså du kan säga va du vill jag har mina kontakter på GPU sidan.
Och ni kan fortsätta så bäst ni vill

Säger mycket det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Säger mycket det.

Nej inte väldigt mycket.
Men jag tycker det är häxjakt delux som händer just nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu är det olika produktpaket (inte ens en tolkningsfråga) och AMD har verifierat att standalone kort ska fortsätta säljas, att dom sedan säljer slut på 20 minuter kan kanske påverka att just komplett säger att det inte blir fler i närtid, det beror kanske på vad man ser som närtid och när man kan få fram nya kort igen på lager.

Att du sedan inte riktade kommentaren åt mig framgick en aning otydligt och en aning underligt att du inte sa det då när jag ifrågasatte uttalandet.

Din retorik påminner mig om en gammal goding....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej inte väldigt mycket.
Men jag tycker det är häxjakt delux som händer just nu.

Bemöt istället det som vi som är kritiska skriver då? Var har vi fel? Det du skriver säger absolut ingenting.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bemöt istället det som vi som är kritiska skriver då? Var har vi fel? Det du skriver säger absolut ingenting.

Finns inget att tillägga från min sida.

AMD faila katastrofalt.

Hade möte idag med 4 disb över telefon och jag kan säga så här, detta fick jag höra i telefon " ???????????"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om du vill föra en konstruktivt diskussion behöver du inte plocka russinen ur mina inlägg, annars ser jag ingen anledning till att fortsätta besvara någonting. I det här inlägget nämnde jag Komplett, i flera tidigare att det även gäller andra återförsäljare - i Sverige, i andra länder, ja globalt. Men också uttalanden från AMD:s partnertillverkare. Det som återstår är en global konspiration riktad mot AMD och det finner jag föga troligt.

Det jag gång på gång försökt få fram är att AMD:s så kallade lanseringspris inte längre är aktuellt. Det spelar ingen roll om vi talar om "standalone", något "produktpaket", eller produkt "A" och "B" som de blivit kända som i den här tråden. Jag vet ärligt talat inte hur jag kan uttrycka mig mer tydligt än så här.

Så här skriver ni själva

Citat:

När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.

för att sedan skriva

Citat:

Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade.

Hävdar ni att ni inte pratar om två olika produktpaket här? Om ni faktiskt pratar om två olika produktpaket så spelar ju det en ganska betydande roll i pissättning eller? Om dessutom bägge paketen kommer fortsätta säljas så är det väl ganska rimligt att anta att kortet utan spel kommer vara billigare än kortet med spel? Speciellt eftersom dom har två olika MSRP redan från start?

Jag försöker på allvar förstå vad ni menar när ni säger att det inte spelar roll huruvida det rörde sig om olika produktpaket eller inte, allt detta blir för mig bara mer förvirrande och det är fullt möjligt att det är jag som är dum i hela huvudet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur vet du det? Eftersom ingen officiell information finns som talar för några prisändringar får man ju anta att priset blir detsamma. Ni antar att det inte blir detsamma, varför? Inofficiella källor?

Vore knappast logiskt att sälja grafikkort utan spel för samma pris som det ligger på med spel idag.

Edit: Det kan mkt väl bli på något annat vis än vad jag antar, men någonstans måste man ju gå på det som tillverkaren själv säger istället för att anta något annat.

Kommer ni att uppdatera er artikel nu när AMD uttalat sig?

"Hur" har jag svarat på jag vet inte hur många gånger. Det börjar bli tjatigt, det handlar inte om några antaganden och svaret är detsamma som i tidigare inlägg. Artikeln är uppdaterad med AMD:s uttalande och ytterligare några rader om priset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tellus82:

Så här skriver ni själva

för att sedan skriva

Hävdar ni att ni inte pratar om två olika produktpaket här? Om ni faktiskt pratar om två olika produktpaket så spelar ju det en ganska betydande roll i pissättning eller? Om dessutom bägge paketen kommer fortsätta säljas så är det väl ganska rimligt att anta att kortet utan spel kommer vara billigare än kortet med spel?

Jag försöker på allvar förstå vad ni menar när ni säger att det inte spelar roll huruvida det rörde sig om olika produktpaket eller inte, allt detta blir för mig bara mer förvirrande och det är fullt möjligt att det är jag som är dum i hela huvudet.

Men om du inte fattade deras text 100 % varför gjorde du inte en rättning och frågade varför det står som det gör?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns inget att tillägga från min sida.

AMD faila katastrofalt.

Hade möte idag med 4 disb över telefon och jag kan säga så här, detta fick jag höra i telefon " ???????????"

Du begriper ju inte ens vad vi pratar om här, så varför bemöda dig?

Det handlar inte om ifall AMD "failat" eller inte, det har de helt klart gjort på olika vis. Det handlar om huruvida innehållet i Sweclockers artikel stämmer eller inte. Läs lite i tråden om du verkligen är intresserad av vad som sagts.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Digital fyndjägare

Jaha vad handlar tråden om nu?

AMD borde gå tillbaka till "normala priset" som de första korten såldes för.
Då fan kommer många ÄLSKA dem för det. Man får jue 1080 prestanda för ett bra pris som bara kan bli bättre med tiden då AMD visat gång på gång hur deras teknik växt med nyare drivrutiner...
Go for it AMD... ner med priset NU.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Äsch då! AMD har bara utfört en en klassisk "good cop"(cpu) / "bad cop"(gpu) rutin!

Som vanligt med det mesta här i livet kommer de som vill ha saker att betala, oavsett om det är prisvärt eller inte.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du begriper ju inte ens vad vi pratar om här, så varför bemöda dig?

Det handlar inte om ifall AMD "failat" eller inte, det har de helt klart gjort på olika vis. Det handlar om huruvida innehållet i Sweclockers artikel stämmer eller inte. Läs lite i tråden om du verkligen är intresserad av vad som sagts.

Länka mig vart det står "fel"

Där man märker 100 % det är med flit så återkom annars skickar man rättelse och frågar är detta korrekt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men om du inte fattade deras text 100 % varför gjorde du inte en rättning och frågade varför det står som det gör?

Jag vill helt enkelt ge en chans att förklara när man gång på gång hävdar saker som inte faller i linje med vad som står i artikeln eller vad som AMD sagt och jag är inte ensam i om att vilja få lite klarhet i detta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"Hur" har jag svarat på jag vet inte hur många gånger. Det börjar bli tjatigt, det handlar inte om några antaganden och svaret är detsamma som i tidigare inlägg. Artikeln är uppdaterad med AMD:s uttalande och ytterligare några rader om priset.

Ja du bemöter ju precis som innan inte det jag ber dig om, så vi får väl lägga ner.

Jag poängterar dock:

Det är inte rimligt att anta att enbart ett grafikkort kommer att kosta lika mycket som ett grafikkort med spelbundle. Speciellt inte när AMD själv klargjort att det handlar om olika bundles med olika prissättning. Ni talar emot er själva i artikeln då ni anger bundlingen med spel som en anledning till att RX Vega 64 rent generellt skulle kosta 1000kr mer plötsligt.

Begriper inte heller detta, precis som andra i tråden och när du vägrar att bemöta det finns det ingen anledning att fortsätta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så här skriver ni själva

för att sedan skriva

Hävdar ni att ni inte pratar om två olika produktpaket här? Om ni faktiskt pratar om två olika produktpaket så spelar ju det en ganska betydande roll i pissättning eller? Om dessutom bägge paketen kommer fortsätta säljas så är det väl ganska rimligt att anta att kortet utan spel kommer vara billigare än kortet med spel? Speciellt eftersom dom har två olika MSRP redan från start?

Jag försöker på allvar förstå vad ni menar när ni säger att det inte spelar roll huruvida det rörde sig om olika produktpaket eller inte, allt detta blir för mig bara mer förvirrande och det är fullt möjligt att det är jag som är dum i hela huvudet.

Någon hade gjort jobbet före mig @Tvelander (kika på hans originalinlägg)

Tyvärr vill ju inte @Jacob bemöta detta trots att vi försökt få honom till det flertalet gånger här i tråden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om du vill föra en konstruktivt diskussion behöver du inte plocka russinen ur mina inlägg, annars ser jag ingen anledning till att fortsätta besvara någonting. I det här inlägget nämnde jag Komplett, i flera tidigare att det även gäller andra återförsäljare - i Sverige, i andra länder, ja globalt. Men också uttalanden från AMD:s partnertillverkare. Det som återstår är en global konspiration riktad mot AMD och det finner jag föga troligt.

Det jag gång på gång försökt få fram är att AMD:s så kallade lanseringspris inte längre är aktuellt. Det spelar ingen roll om vi talar om "standalone", något "produktpaket", eller produkt "A" och "B" som de blivit kända som i den här tråden. Jag vet ärligt talat inte hur jag kan uttrycka mig mer tydligt än så här.

Det är just här en stor del av problemet ligger enligt mig då du hävdar att MSRP för standalone-korten har höjts.

"AMD:s rekommenderade pris 499 USD / Euro var ett lanseringspris, där bolaget gått in och subventionerat varje grafikkort som sålts hos de 27 noga utvalda butiker världen över som fick exklusiv försäljningsrätt.

När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer."

tellus82:s kritik är berättigad eftersom artikeln anklagar AMD för något som inte tydligt backas upp. Artikeln vill påskina att AMD har höjt MSRP för standalone-kort, vilket vi i dagsläget inte vet om stämmer, genom att baka in det i historien om hur AMD väljer att enbart släppa bundlade paket framöver. Därför är det relevant att prata om olika produktpaket med olika värde för att det gör din kritik mot AMD angående prishöjningen av standalone-kort ogilitg.

Att du också valde att sammanfatta tellus82:s kommentarer som ett försvarande av AMD är en annan del av problemet.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är helt otroligt hur många AMD-anhängare på detta forum gång på gång kritiserat mina uttalanden angående Vega. Detta till trots att jag gång på gång har haft rätt om i stort sett varenda detalj jag förutspått. Nu även detta.
Tror jag att dessa personer kommer lära sig något och kanske inse att man ska lyssna på mig men framför allt på de tidiga korrekta bedömningar som många insatta tekniksajter gjort. Nej vissa personer ser bara rött och fortsätter rakt fram med skygglapparna på.

Rykten och antaganden har rätt ibland. Men det gör dem inte till fakta.

Permalänk
Master of Overkill

Va som jag trodde, dom bara slutat sälja korten utan koder.

Så ja då va det överstökat.
Och det mäter exakt det jag kan läsa av Swec artikel.
Så indirekt har dom höjt MSRP automatiskt genom att sluta sälja utan koder!*

Sen att AMD inte säger det ja va ska man göra, med världens sämsta PR företag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Vart har du sett detta oficiella uttalande från AMD?
Vad jag kan se så har de inte fått något konkret svar änn och att AMD arbetar på ett uttalande!

Du får gärna dela med dig ifall du har ett officellt utalande från AMD!

Hänvisar till Sweclockers editerade citat längst ner.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med-...

samt:

https://videocardz.com/72123/amd-issues-official-statement-re...
https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wils...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6uhdrm/amd_issues_offic...
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_releases_a_...

och alla använder som källa:

https://www.io-tech.fi/uutinen/amd-julkaisi-virallisen-lausun...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va som jag trodde, dom bara slutat sälja korten utan koder.

Så ja då va det överstökat.
Och det mäter exakt det jag kan läsa av Swec artikel.
Så indirekt har dom höjt MSRP automatiskt genom att sluta sälja utan koder!*

Sen att AMD inte säger det ja va ska man göra, med världens sämsta PR företag.

De har ju nyligen gått ut med ett statement där de säger att de ska fortsätta leverera kort utan koder för samma MSRP. Vilket gör att Sweclockers antagit fel.

https://videocardz.com/72123/amd-issues-official-statement-re...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va som jag trodde, dom bara slutat sälja korten utan koder.

Så ja då va det överstökat.
Och det mäter exakt det jag kan läsa av Swec artikel.
Så indirekt har dom höjt MSRP automatiskt genom att sluta sälja utan koder!*

Sen att AMD inte säger det ja va ska man göra, med världens sämsta PR företag.

Ehhh, jag tror du får läsa om tillägget i botten på artikeln

PS, @Jacob tack för tillägget I artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Hävdar ni att ni inte pratar om två olika produktpaket här? Om ni faktiskt pratar om två olika produktpaket så spelar ju det en ganska betydande roll i pissättning eller? Om dessutom bägge paketen kommer fortsätta säljas så är det väl ganska rimligt att anta att kortet utan spel kommer vara billigare än kortet med spel? Speciellt eftersom dom har två olika MSRP redan från start?

Jag försöker på allvar förstå vad ni menar när ni säger att det inte spelar roll huruvida det rörde sig om olika produktpaket eller inte, allt detta blir för mig bara mer förvirrande och det är fullt möjligt att det är jag som är dum i hela huvudet.

Vi menar precis det vi skriver. Komplett fick exakt 275 exemplar de kunde sälja till lanseringspriset (5 090 kronor), detta följdes upp av RX Vega 64 för 6 090 kronor där två spel ingår. Det här anses av många motivera den högre prislappen. Att det handlar om två produktpaket med olika artikelnummer säger jag ingenting om, det stämmer – givetvis.

Alla vi pratar med, oavsett om det är återförsäljare (plural, inte bara Komplett), partnertillverkare eller branschkollegor (journalister i andra länder som grävt minst lika mycket som SweClockers) är eniga om att det där låga priset endast gällde en första våg grafikkort vid lansering. MSRP på 499 dollar och 5 090 kronor som AMD bedyrade blir rekommenderat pris i Sverige stämmer helt enkelt inte. Sen utesluter jag inte att AMD förtydligar sitt uttalande med att MSRP består, men i praktiken kommer det inte bli så när grafikkorten väl hittar ut i butik.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De har ju nyligen gått ut med ett statement där de säger att de ska fortsätta leverera kort utan koder för samma MSRP. Vilket gör att Sweclockers antagit fel.

https://videocardz.com/72123/amd-issues-official-statement-re...

Skrivet av tellus82:

Ehhh, jag tror du får läsa om tillägget i botten på artikeln

PS, @Jacob tack för tillägget I artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Ja asså jag liter inte en sekund på AMD så.
Tills korten finns i butik och har priset 5090.
Tills dess ljuger AMD.
Samma sak om Nvidia gjort det eller Intel eller pelleboll AB.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi menar precis det vi skriver. Komplett fick exakt 275 exemplar de kunde sälja till lanseringspriset (5 090 kronor), detta följdes upp av RX Vega 64 för 6 090 kronor där två spel ingår. Det här anses av många motivera den högre prislappen. Att det handlar om två produktpaket med olika artikelnummer säger jag ingenting om, det stämmer – givetvis.

Alla vi pratar med, oavsett om det är återförsäljare (plural, inte bara Komplett), partnertillverkare eller branschkollegor (journalister i andra länder som grävt minst lika mycket som SweClockers) är eniga om att det där låga priset endast gällde en första våg grafikkort vid lansering. MSRP på 499 dollar och 5 090 kronor som AMD bedyrade blir rekommenderat pris i Sverige stämmer helt enkelt inte.

Sen utesluter jag inte att AMD förtydligar sitt uttalande med att MSRP består, men i praktiken kommer det inte bli så när grafikkorten väl hittar ut i butik.

Vilket återigen får det att låta som att priset för ett standalone-kort har höjts när det i själva verket handlar om att AMD släpper bundles av högre värde. Detta är anledningen till att folk i tråden är förvirrade och ifrågasätter artikeln.

Men nej nu fan orkar jag inte sitta och glo mer. Gonatt på er allesammans.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi menar precis det vi skriver. Komplett fick exakt 275 exemplar de kunde sälja till lanseringspriset (5 090 kronor), detta följdes upp av RX Vega 64 för 6 090 kronor där två spel ingår. Det här anses av många motivera den högre prislappen. Att det handlar om två produktpaket med olika artikelnummer säger jag ingenting om, det stämmer – givetvis.

Alla vi pratar med, oavsett om det är återförsäljare (plural, inte bara Komplett), partnertillverkare eller branschkollegor (journalister i andra länder som grävt minst lika mycket som SweClockers) är eniga om att det där låga priset endast gällde en första våg grafikkort vid lansering. MSRP på 499 dollar och 5 090 kronor som AMD bedyrade blir rekommenderat pris i Sverige stämmer helt enkelt inte. Sen utesluter jag inte att AMD förtydligar sitt uttalande med att MSRP består, men i praktiken kommer det inte bli så när grafikkorten väl hittar ut i butik.

Hur som haver är det riktigt fulspel. Jag förstår exakt vad du menar, keep up the good work!

Permalänk
Digital fyndjägare

Att de säljer med 2 spel o höjer priset p.g.a. det är jue idiotiskt och stämmer jue inte. För dessa 1000 spänn kan man jue köpa andra spel för istället som faller en i smaken mer. Snälla "ni" sluta försvara dessa företag som bara är intresserade av våra pengar. Vill de så kan de ändra så priset blir normalt, hoppas V56'n får ett normalt pris här i Sverige och inte går upp med 1000 spänn efter de första 200 sålda korten, för då fan kan de ta sina spel o kort för den delen och trycka in någonstans. Finns jue nycklar som är billigare att få tag på än 1000:- för de spelen.

SweC... Vet ni hur det ser ut med RX Vega 56 och priserna på dem samt om det skall ingå 2 spel?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Vad bra står ju klart och tydligt att de kommer fortsätta att tillverka Vega 64 "standalone" för lanserings priset MSPR 499$, så allt detta var en reaktion på felaktiga grunder!

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Utopolitan:

Vilket återigen får det att låta som att priset för ett standalone-kort har höjts när det i själva verket handlar om att AMD släpper bundles av högre värde. Detta är anledningen till att folk i tråden är förvirrade och ifrågasätter artikeln.

Men nej nu fan orkar jag inte sitta och glo mer. Gonatt på er allesammans.

Det är precis det som är fallet och också vad vi förmedlar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner