Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Nej men äter du fetare mat så måste du äta mindre då det är mer kalorier i fläskfärs på 20% kontra nötfärs med 12% fetthalt.

Du käkar alltså ingenting i grönsaksväg? Funkar tomatsås till köttfärsen? Är bättre än inget och då menar jag ingen färdig utan häll i en burk krossade tomater typ och krydda därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tomatsås funkar bra till köttfärsen så läge det inte är klumpar i den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Liknande sits här, Låg på 78 kg i början av sommaren. Har lagt om kosten och helt slutat med läsk/godis/chips etc och dragit ner på mängden pasta/potatis. Tränar i princip 0 förutom cykelturer i normalt tempo. Har nu gått ner 4 kg med bara ändring av kost

Äter du som en mus och ständigt går hungrig eller vad då?

Permalänk

@Megacrash: Varför skulle han vara konstant hungrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Äter du som en mus och ständigt går hungrig eller vad då?

Varför skulle han gå hungrig? Han äter ju fortfarande mat verkar det som. Läsk, godis, chips mättar mycket dåligt, en av anledningarna till att man det är lätt att äta för mycket.

Rent generellt bör man lägga sig 500 kcal under sitt dagsbehov om man vill gå ner. En genomsnittslig man behöver drygt 2000 kcal per dag. Äter man då 1500 kcal per dag tappar man ett halvt kilo i veckan lite drygt. 1500 kcal är ganska mycket och det gäller att man äter rätt. Nedanför är 1500 kcal i olika livsmedel, ganska grovt räknat:

ca 1700g kokt potatis.
ca 300 gram chocklad.
ca 300 gram ostbågar.
ca 5000 gram vitkål.
ca 3 liter läsk.
ca 1500 gram kycklingfilé.
Ganska lätt att se vad man blir mest mätt på...

Permalänk
Medlem

Efter att fått en ny tjänst gick jag på en hälsoundersökning där jag fick reda på att jag vägde 142 kg (184cm lång), jag hade undvikt den där vågen ett bra tag. Insåg att det var dags att göra något åt saken och nu efter att kört LCHF i 3 månader (försökt hålla mig så strikt som möjligt) har jag gått ner till 122 kg så det är en bra bit ner till min målvikt på 90kg men det går framåt och har även börjat gymma och tar längre och längre promenader varje dag.

Jag har klarat mig förväntansvärt bra utan sockerabstinens och saknar inte direkt dom vanliga kolhydratskällerna som ris och potatis. Sen kör jag någon/några fuskdag i månaden där jag pressar in lite extra kolhydrater för att få igång kroppen igen (myt eller ej? vettefan ), men då är det snarare ett par mackor till frukost som gäller eller kanske en liten påse med saltlakrits.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk

@Megacrash: Nä, som många andra skrev så har nyttig mat betydligt mindre kcal/g än t.ex. chips, såser, pizza etc. Äter mig då mätt, och äter generellt en ganska lätt lunch. Blir jag sötsugen tar jag en frukt eller dricker typ cola zero (sen hurvida sockerfria drickoer är bra eller inte är en annan fråga).

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Det största problemet för mig är inre träningen i sig, kör mestadels cardio på gymmet, oftast 45 min eller mer och varvar av med varierande styrketräning. Gick ner 7kg på typ 2-3 månader...
Som sagt är inte träningen det svåra, det är vad man ska byta ut alla snacks emot. Har i princip slutat helt ned hämtat, fastfood osv, likaså läsk. Blir väl nåt återfall nån enstaka gång men i det stora hela funkade det bra.
Har dock insett att för att komma till min idealvikt som är 85kg ca (är 180 lång) så måste jag sluta helt med alla former av snacks, dvs inga chips, bara av alla dess slag (snickers, lion, Twix, milkyway, marabou etc etc)
Försöker komplettera med frukt istället vilket är lättare sagt än gjort tyvärr, har gått över till enbart kex än länge vilket jag inte tror är alltför farligt.
Har ni några andra tips? Känns som att det är det som håller tillbaka ens resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Det största problemet för mig är inre träningen i sig, kör mestadels cardio på gymmet, oftast 45 min eller mer och varvar av med varierande styrketräning. Gick ner 7kg på typ 2-3 månader...
Som sagt är inte träningen det svåra, det är vad man ska byta ut alla snacks emot. Har i princip slutat helt ned hämtat, fastfood osv, likaså läsk. Blir väl nåt återfall nån enstaka gång men i det stora hela funkade det bra.
Har dock insett att för att komma till min idealvikt som är 85kg ca (är 180 lång) så måste jag sluta helt med alla former av snacks, dvs inga chips, bara av alla dess slag (snickers, lion, Twix, milkyway, marabou etc etc)
Försöker komplettera med frukt istället vilket är lättare sagt än gjort tyvärr, har gått över till enbart kex än länge vilket jag inte tror är alltför farligt.
Har ni några andra tips? Känns som att det är det som håller tillbaka ens resultat.

Komplettera inte. Ta bort. det är mitt tips.

Många människor försöker reducera mängden mat vid respektive måltid. Gör som jag istället, välj bort en hel måltid, har 1000 kcal mer att leka med till middag i värsta fall, vilket jag ändå inte utnyttjar.

Jag gick på mellan 300-500 till 700-800 kcal per dag i 2-3 veckor bara för att testa. Gick ned extremt mycket givetvis men det roliga var att se hur min kropp svarade i övrigt:

Bättre koncentration
Mindre hungerkänslor
Piggare allmänt

Och det negativa:

5-7 minuter på gymmet så var jag slut i musklerna.

Nu har jag en relativt stor mängd muskler och inte mycket fett. Vägde 97 och gick ner till 87-88, en väldigt "dålig" viktnedgång men för mitt syfte var det nödvändigt.

Tåls att tänka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det största problemet för mig är inre träningen i sig, kör mestadels cardio på gymmet, oftast 45 min eller mer och varvar av med varierande styrketräning. Gick ner 7kg på typ 2-3 månader...
Som sagt är inte träningen det svåra, det är vad man ska byta ut alla snacks emot. Har i princip slutat helt ned hämtat, fastfood osv, likaså läsk. Blir väl nåt återfall nån enstaka gång men i det stora hela funkade det bra.
Har dock insett att för att komma till min idealvikt som är 85kg ca (är 180 lång) så måste jag sluta helt med alla former av snacks, dvs inga chips, bara av alla dess slag (snickers, lion, Twix, milkyway, marabou etc etc)
Försöker komplettera med frukt istället vilket är lättare sagt än gjort tyvärr, har gått över till enbart kex än länge vilket jag inte tror är alltför farligt.
Har ni några andra tips? Känns som att det är det som håller tillbaka ens resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså hur ofta snackar vi om att käka sånt dära snacks? Dagligen eller någon enstaka gång i veckan?
Är det mer åt hållet dagligen så skärp dig, ät som en vuxen så ska du se att det inte är några problem.
Det är inte så att det är synd om dig för att du inte kan gå runt och småäta. När man inser det så har man kommit en bra bit på vägen.
Att äta som en vuxen är inte något som ska vara något svårt heller. Det är bara att ställa sig själv frågan om man skulle rekommendera någon annan som säger att den ska gå ner i vikt att äta det man tänker trycka i sig.

För att gå ner i vikt så behövs inga magiska dieter utan bara lite sunt förnuft. Även om man bara äter utemat till lunch så är det inte så svårt att försöka tänka sig vilket som är det minst kaloririka målet på menyn. Se till att få i sig sina grönsaker. Inte sleva i sig all sås på tallriken med en massa bröd och bara avstå sötsakerna som bjuds till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

Efter att fått en ny tjänst gick jag på en hälsoundersökning där jag fick reda på att jag vägde 142 kg (184cm lång), jag hade undvikt den där vågen ett bra tag. Insåg att det var dags att göra något åt saken och nu efter att kört LCHF i 3 månader (försökt hålla mig så strikt som möjligt) har jag gått ner till 122 kg så det är en bra bit ner till min målvikt på 90kg men det går framåt och har även börjat gymma och tar längre och längre promenader varje dag.

Jag har klarat mig förväntansvärt bra utan sockerabstinens och saknar inte direkt dom vanliga kolhydratskällerna som ris och potatis. Sen kör jag någon/några fuskdag i månaden där jag pressar in lite extra kolhydrater för att få igång kroppen igen (myt eller ej? vettefan ), men då är det snarare ett par mackor till frukost som gäller eller kanske en liten påse med saltlakrits.

Bra jobbat!
Så länge det flyter på så kör med dina fuskdagar. Det gör ju antagligen den sociala biten lite lättare. På den nivån som du verkar hålla dom så kommer dom inte påverka något negativt i längden utan blir bara ett skönt mentalt bryt.

Permalänk
Medlem

Viktnedgång och LCHF

Är 27 idag, 173 cm och väger konstant 64-65kg.

2 år sen vägde jag runt 75-77kg
Körde ett väldigt strikt LCHF inga fusk 5-7g kolhydrat på 100g.
Gick ner 10kg första 8-14 dagarna, tränade och rörde mig jämnt som vanligt.
Nu för tiden är jag inte strikt med kosten men jag äter aldrig lösvikgodis vilket jag inte ens gjort sen jag var 11 år.
Men frukt äter jag aldrig förutom, granatäpple, hallon, jordgubb, björnbär och blåbär.
Tar kost tillskott varje dag Mineral&vitaminer samband med måltiden, en sked med chia frön i ett glass med vatten rörande i 30 min dricker jag varje morgon.
äter fisk 2 gånger i veckan.
Och massa grönsaker varje dag.

Svälter inte, äter 2-3x mer än någon annan vid matbordet.

Så det känns lite overkligt för mig att läsa genom denna sida om folk som vill gå ner i vikt.
64kg liksom. Fräsh och hälsosam ser jag ut och känner mig super frisk.

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Komplettera inte. Ta bort. det är mitt tips.

Många människor försöker reducera mängden mat vid respektive måltid. Gör som jag istället, välj bort en hel måltid, har 1000 kcal mer att leka med till middag i värsta fall, vilket jag ändå inte utnyttjar.

Jag gick på mellan 300-500 till 700-800 kcal per dag i 2-3 veckor bara för att testa. Gick ned extremt mycket givetvis men det roliga var att se hur min kropp svarade i övrigt:

Bättre koncentration
Mindre hungerkänslor
Piggare allmänt

Och det negativa:

5-7 minuter på gymmet så var jag slut i musklerna.

Nu har jag en relativt stor mängd muskler och inte mycket fett. Vägde 97 och gick ner till 87-88, en väldigt "dålig" viktnedgång men för mitt syfte var det nödvändigt.

Tåls att tänka på!

Hade du ätit mycket socker och snabba kolhydrater innan experimentet? Jag menar, det du beskriver "Bättre koncentration, Mindre hungerkänslor, Piggare allmänt" är symptomen man får när man har tagit bort tillsatt socker från vardagen i ca 1 vecka beroende på hur " socker beroende" man var innan. Stabilare blodsocker och stabilare emotionellt tillstånd.

Mvh!

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Hade du ätit mycket socker och snabba kolhydrater innan experimentet? Jag menar, det du beskriver "Bättre koncentration, Mindre hungerkänslor, Piggare allmänt" är symptomen man får när man har tagit bort tillsatt socker från vardagen i ca 1 vecka beroende på hur " socker beroende" man var innan. Stabilare blodsocker och stabilare emotionellt tillstånd.

Mvh!

I det fallet med så lågt intag så handlar det inte om avsaknaden utav skräp utan att kroppen flödar över utav katekolaminer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

Är 27 idag, 173 cm och väger konstant 64-65kg.

2 år sen vägde jag runt 75-77kg
Körde ett väldigt strikt LCHF inga fusk 5-7g kolhydrat på 100g.
Gick ner 10kg första 8-14 dagarna, tränade och rörde mig jämnt som vanligt.
Nu för tiden är jag inte strikt med kosten men jag äter aldrig lösvikgodis vilket jag inte ens gjort sen jag var 11 år.
Men frukt äter jag aldrig förutom, granatäpple, hallon, jordgubb, björnbär och blåbär.
Tar kost tillskott varje dag Mineral&vitaminer samband med måltiden, en sked med chia frön i ett glass med vatten rörande i 30 min dricker jag varje morgon.
äter fisk 2 gånger i veckan.
Och massa grönsaker varje dag.

Svälter inte, äter 2-3x mer än någon annan vid matbordet.

Så det känns lite overkligt för mig att läsa genom denna sida om folk som vill gå ner i vikt.
64kg liksom. Fräsh och hälsosam ser jag ut och känner mig super frisk.

Ja, äter du 2-3 gånger mer än någon annan vid matbordet utan att gå upp i vikt är du antagligen omgiven av gråsparvar (eller befinner dig på en avdelning för anorektiker). Skämt åsido, att fylla ut tallriken med grönsaker är ett bra tips. Det är både nyttigt, mättande och, på ett positivt sätt, vilseledande för oss som gillar volym på tallriken.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babloo:

Hade du ätit mycket socker och snabba kolhydrater innan experimentet? Jag menar, det du beskriver "Bättre koncentration, Mindre hungerkänslor, Piggare allmänt" är symptomen man får när man har tagit bort tillsatt socker från vardagen i ca 1 vecka beroende på hur " socker beroende" man var innan. Stabilare blodsocker och stabilare emotionellt tillstånd.

Mvh!

Nej, husmanskost till lunch, frukost innehållande ägg och hårt bröd, middag olika, ofta något kött eller dyl. En vanlig dag helt enkelt.

Blodssockret är ju svårt att undvika oavsett vad du äter nästan. Trots långsamma kolhydrater (och snabba) så blir mängden så betydande i jämförelse.

Det ordnade upp mitt sinne väldigt bra vill jag säga, men givetvis är det ohållbart, det var endast ett experiment i samband med krav på mig att gå ned dessa kilo.

Annars förespråkar jag ju 500 kalorier underskott totalt per dag om man är bra på att hålla det, det är optimalt.

Vill man bara ner sista kilon så rekommenderar jag att experimentera lite

Ska faktiskt testa bara aminosyror och i övrigt vitaminer och allt som kroppen vill få i sig i någon vecka för att se resultatet och måendet på det.

Edit: Med det sagt, ja absolut är det blodsockret som gav mig dessa känslor. Dock åt jag inte nödvändigtvis mycket socker eller snabba kolhydrater innan experimentet. Även vanligt ätande går att se stora konstrastskillnader vid en sådan förändring, var det jag ville komma fram till!

Permalänk
Medlem

Boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt är något jag kan rekommendera.
(Finns som ljudbok på storytel.)

Jag äter inte pasta, potatis, ris, bröd eller annat med mycket kolhydrater. När jag festar dricker jag endast Whisky.

Jag är 34 år nu och under de 3 senaste åren har jag aldrig varit i bättre form, både fysisk och mentalt.
Tränar intensiva pass 5-6 dagar i veckan, 31 minuter långa.

Jag äter mig alltid proppmätt med hjälp av kött, fisk, ägg, ost, smör osv.
Fett och protein har jag ingen gräns på, det är bara äta så mycket jag vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle99:

Är 27 idag, 173 cm och väger konstant 64-65kg.

2 år sen vägde jag runt 75-77kg
Körde ett väldigt strikt LCHF inga fusk 5-7g kolhydrat på 100g.
Gick ner 10kg första 8-14 dagarna, tränade och rörde mig jämnt som vanligt.
Nu för tiden är jag inte strikt med kosten men jag äter aldrig lösvikgodis vilket jag inte ens gjort sen jag var 11 år.
Men frukt äter jag aldrig förutom, granatäpple, hallon, jordgubb, björnbär och blåbär.
Tar kost tillskott varje dag Mineral&vitaminer samband med måltiden, en sked med chia frön i ett glass med vatten rörande i 30 min dricker jag varje morgon.
äter fisk 2 gånger i veckan.
Och massa grönsaker varje dag.

Svälter inte, äter 2-3x mer än någon annan vid matbordet.

Så det känns lite overkligt för mig att läsa genom denna sida om folk som vill gå ner i vikt.
64kg liksom. Fräsh och hälsosam ser jag ut och känner mig super frisk.

10 KG på 8-14 dagar är ju över 7000 KCAL underskott per dag, jag vill säga att 7 av dom killona, om inte mer, var vattennivåer i din kropp pga brist av kolhydrater som gör så du binder mindre vatten.

Annars får jag säga att du har en härlig förbränning som vida överstiger maratonlöparnas

Till er övriga:

Fett: 9kcal / gram
Protein: 4kcal / gram
Kolhydrater: 4kcal / gram

Att byta ut kolhydrater eller protein mot viktmässigt samma mängd fett är aldrig bra. LCHF grejen har jag aldrig förstått riktigt, visst höjer du förbränningen 100 KCAL kanske genom ändring i kosten, Men det kommer aldrig gå jämnt ut med kaloriökningen maten ger.

Mättnadskänslor och färre måltider som resultat kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det största problemet för mig är inre träningen i sig, kör mestadels cardio på gymmet, oftast 45 min eller mer och varvar av med varierande styrketräning. Gick ner 7kg på typ 2-3 månader...
Som sagt är inte träningen det svåra, det är vad man ska byta ut alla snacks emot. Har i princip slutat helt ned hämtat, fastfood osv, likaså läsk. Blir väl nåt återfall nån enstaka gång men i det stora hela funkade det bra.
Har dock insett att för att komma till min idealvikt som är 85kg ca (är 180 lång) så måste jag sluta helt med alla former av snacks, dvs inga chips, bara av alla dess slag (snickers, lion, Twix, milkyway, marabou etc etc)
Försöker komplettera med frukt istället vilket är lättare sagt än gjort tyvärr, har gått över till enbart kex än länge vilket jag inte tror är alltför farligt.
Har ni några andra tips? Känns som att det är det som håller tillbaka ens resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är viktigt att fuska, bara det sker planerat. Under min viktnedgång körde jag en fuskdag i veckan, det gjorde att jag hade något att se framemot och något att tänka på när man var sugen på något.

Idag är jag 187 cm lång och väger 70kg. Är inte super muskelös men ser ändå helt okej ut, aldrig varit så bra form! Jag har dock haft denna vikten nu i ca 6 månader stormtrivs i det men det hade varit skoj att för en gång skulls faktiskt se mina egna magrutor. Jag har ju förespråkat kaloriräkning ganska friskt i denna tråden, men det funkar inte för mig nu när de här sista kilona måste bort. Kanske får försöka köra hårdare som @oouhdawg skrev, men tror inte jag klarar det. Blir på oerhört dåligt humör när jag är hungrig. Jobbar dessutom som utvecklare så måste vara skärpt och det funkar inte om jag är hungrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nej, husmanskost till lunch, frukost innehållande ägg och hårt bröd, middag olika, ofta något kött eller dyl. En vanlig dag helt enkelt.

Blodssockret är ju svårt att undvika oavsett vad du äter nästan. Trots långsamma kolhydrater (och snabba) så blir mängden så betydande i jämförelse.

Det ordnade upp mitt sinne väldigt bra vill jag säga, men givetvis är det ohållbart, det var endast ett experiment i samband med krav på mig att gå ned dessa kilo.

Annars förespråkar jag ju 500 kalorier underskott totalt per dag om man är bra på att hålla det, det är optimalt.

Vill man bara ner sista kilon så rekommenderar jag att experimentera lite

Ska faktiskt testa bara aminosyror och i övrigt vitaminer och allt som kroppen vill få i sig i någon vecka för att se resultatet och måendet på det.

Edit: Med det sagt, ja absolut är det blodsockret som gav mig dessa känslor. Dock åt jag inte nödvändigtvis mycket socker eller snabba kolhydrater innan experimentet. Även vanligt ätande går att se stora konstrastskillnader vid en sådan förändring, var det jag ville komma fram till!

Alright! Tack för svar.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

Alltså hur ofta snackar vi om att käka sånt dära snacks? Dagligen eller någon enstaka gång i veckan?
Är det mer åt hållet dagligen så skärp dig, ät som en vuxen så ska du se att det inte är några problem.
Det är inte så att det är synd om dig för att du inte kan gå runt och småäta. När man inser det så har man kommit en bra bit på vägen.
Att äta som en vuxen är inte något som ska vara något svårt heller. Det är bara att ställa sig själv frågan om man skulle rekommendera någon annan som säger att den ska gå ner i vikt att äta det man tänker trycka i sig.

För att gå ner i vikt så behövs inga magiska dieter utan bara lite sunt förnuft. Även om man bara äter utemat till lunch så är det inte så svårt att försöka tänka sig vilket som är det minst kaloririka målet på menyn. Se till att få i sig sina grönsaker. Inte sleva i sig all sås på tallriken med en massa bröd och bara avstå sötsakerna som bjuds till kaffet.

Vi snackar väl kvällarna, blir ju ofta att det smiter med när man handlar. Är ju tyvärr lättare sagt än gjort att bryta en rutin.
Vem har för övrigt sagt att det är synd om mig? Jag syftade på vad man kan byta ut det onyttiga mot när suget väl kommer. Det var inget tyck synd om mig inlägg som du försöker få det till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Komplettera inte. Ta bort. det är mitt tips.

Många människor försöker reducera mängden mat vid respektive måltid. Gör som jag istället, välj bort en hel måltid, har 1000 kcal mer att leka med till middag i värsta fall, vilket jag ändå inte utnyttjar.

Jag gick på mellan 300-500 till 700-800 kcal per dag i 2-3 veckor bara för att testa. Gick ned extremt mycket givetvis men det roliga var att se hur min kropp svarade i övrigt:

Bättre koncentration
Mindre hungerkänslor
Piggare allmänt

Och det negativa:

5-7 minuter på gymmet så var jag slut i musklerna.

Nu har jag en relativt stor mängd muskler och inte mycket fett. Vägde 97 och gick ner till 87-88, en väldigt "dålig" viktnedgång men för mitt syfte var det nödvändigt.

Tåls att tänka på!

Ska definitivt testa detta, tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Det största problemet för mig är inre träningen i sig, kör mestadels cardio på gymmet, oftast 45 min eller mer och varvar av med varierande styrketräning. Gick ner 7kg på typ 2-3 månader...
Som sagt är inte träningen det svåra, det är vad man ska byta ut alla snacks emot. Har i princip slutat helt ned hämtat, fastfood osv, likaså läsk. Blir väl nåt återfall nån enstaka gång men i det stora hela funkade det bra.
Har dock insett att för att komma till min idealvikt som är 85kg ca (är 180 lång) så måste jag sluta helt med alla former av snacks, dvs inga chips, bara av alla dess slag (snickers, lion, Twix, milkyway, marabou etc etc)
Försöker komplettera med frukt istället vilket är lättare sagt än gjort tyvärr, har gått över till enbart kex än länge vilket jag inte tror är alltför farligt.
Har ni några andra tips? Känns som att det är det som håller tillbaka ens resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är detta med snacks, godis och läsk en fruktansvärd omöjighet.
Enda gången jag faktiskt kan säga att jag inte varit sockerberoende är när jag körde superstrikt lchf i 4månader inför säsongen.

Mitt enda tips jag kan ge är som nån annan sagt här i tråden också, sluta helt!!! iallafall för 2-3v. sen kan du börja med frukt.. För mig personligen är enda chansen att bli av med sockerberoendet att helt enkelt va utan socker i alla dess former en period, jag har en evig kamp med att äta mindre snacks, försöker byta ut mot frukt men slutar med att jag äter lika mycket snacks men mer frukt haha

Att jag nu äter en del vegansk kost kommer dessutom inte göra det lättare...

En grej som dock gett mig lite avsmak för vissa saker är att se dokumentärer om hur vidrigt allt konstgjort är haha, nu senast What the health som finns på netflix, kan starkt rekommendera den till alla, den kanske inte är en bibel för kost men helt klart sevärd.

För att få en bild av mig, är 183, väger ca 78 kg, idrottar på hög nivå, snusat sen dackefejden, dricker sällan alkohol.

När jag ändå skriver i denna tråden kan jag tillägga en liten varning för alla här som vill komma i form o tränar hårt etc etc.
Eftersom att jag varit i idrottssvängen hela livet och senaste tio åren ungefär haft gratis kosttillskott (aminosyror, kreatin, proteinpulver, vassle, pwo etc) så har jag såklart använt mkt sådant, i vintras började jag dock få "torrfläckar" över hela kroppen, tänk typ psoriasis, riktigt otrevligt.
Efter en utdragen utredning så upptäckte dem att min njure var rätt illa däran, och läkaren förbjöd mig att äta mer kosttillskott. 4 månader senare hade jag bra värden igen, och nästan inga "torrfläckar" kvar Så kom ihåg att allting påverkar kroppen på nåt sätt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ska definitivt testa detta, tack för tipset

Min lösning för att komma igång var helt enkelt såhär:

Jobb 7-16.

Kl 08:30 Drack jag te med någon sockerbit i.

Kl 12:00 Åt jag ofta kräftstjärtar med tillhörande torr tråkig sallad. Cirka 300 Kcal

Kl 18:00 drack jag 20-50 Gram aminosyror sen gick jag och sov direkt efter.

Dvs jag hade ingen fritid alls i stort sätt, sov bort all ledig tid = ingen tid att äta eller känna hunger. Efter 1 vecka var detta inga problem alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vi snackar väl kvällarna, blir ju ofta att det smiter med när man handlar. Är ju tyvärr lättare sagt än gjort att bryta en rutin.
Vem har för övrigt sagt att det är synd om mig? Jag syftade på vad man kan byta ut det onyttiga mot när suget väl kommer. Det var inget tyck synd om mig inlägg som du försöker få det till.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det du eller någon annan som lägger det i kundvagnen/korgen? Eller är du inte ens medveten om att du gör det? För det låter ju lite konstigt eller är det alltid exakt samma saker som dyker upp? Är det inte det så får du ju göra ett val. Vad är viktigast för dig? Att få äta godis hemma framför TV/dator eller att nå målvikten. Just nu är det inte målvikten.
En lösning kan ju vara att du storhandlar en gång i veckan och planerar det du ska köpa.
Det som inte finns på listan åker inte med i korgen.
Sedan är inte heller kex något bra substitut. Ett par kex och du är snart uppe i samma intag som du skulle gjort med något annat.
Och är det där en vana som du absolut inte vill bryta så sitt och tugga på grönsaker med någon dipp med lågt energiinnehåll eller frukt. Skär upp den i bitar så det blir lite plockigare, då blir det nog lite roligare. Frukten kan ju göras lite roligare utan att det blir mer energi du stoppar i dig. Äpple med kanel på till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

För mig är detta med snacks, godis och läsk en fruktansvärd omöjighet.
Enda gången jag faktiskt kan säga att jag inte varit sockerberoende är när jag körde superstrikt lchf i 4månader inför säsongen.

Mitt enda tips jag kan ge är som nån annan sagt här i tråden också, sluta helt!!! iallafall för 2-3v. sen kan du börja med frukt.. För mig personligen är enda chansen att bli av med sockerberoendet att helt enkelt va utan socker i alla dess former en period, jag har en evig kamp med att äta mindre snacks, försöker byta ut mot frukt men slutar med att jag äter lika mycket snacks men mer frukt haha

Att jag nu äter en del vegansk kost kommer dessutom inte göra det lättare...

En grej som dock gett mig lite avsmak för vissa saker är att se dokumentärer om hur vidrigt allt konstgjort är haha, nu senast What the health som finns på netflix, kan starkt rekommendera den till alla, den kanske inte är en bibel för kost men helt klart sevärd.

För att få en bild av mig, är 183, väger ca 78 kg, idrottar på hög nivå, snusat sen dackefejden, dricker sällan alkohol.

När jag ändå skriver i denna tråden kan jag tillägga en liten varning för alla här som vill komma i form o tränar hårt etc etc.
Eftersom att jag varit i idrottssvängen hela livet och senaste tio åren ungefär haft gratis kosttillskott (aminosyror, kreatin, proteinpulver, vassle, pwo etc) så har jag såklart använt mkt sådant, i vintras började jag dock få "torrfläckar" över hela kroppen, tänk typ psoriasis, riktigt otrevligt.
Efter en utdragen utredning så upptäckte dem att min njure var rätt illa däran, och läkaren förbjöd mig att äta mer kosttillskott. 4 månader senare hade jag bra värden igen, och nästan inga "torrfläckar" kvar Så kom ihåg att allting påverkar kroppen på nåt sätt!

Tack!
Var lite av detta jag var ute efter, det är ett enormt beroende inbyggt i en sedan lång tid och det är ruskigt svårt att bli av med. Ska försöka att helt kompletta med frukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

Men är det du eller någon annan som lägger det i kundvagnen/korgen? Eller är du inte ens medveten om att du gör det? För det låter ju lite konstigt eller är det alltid exakt samma saker som dyker upp? Är det inte det så får du ju göra ett val. Vad är viktigast för dig? Att få äta godis hemma framför TV/dator eller att nå målvikten. Just nu är det inte målvikten.
En lösning kan ju vara att du storhandlar en gång i veckan och planerar det du ska köpa.
Det som inte finns på listan åker inte med i korgen.
Sedan är inte heller kex något bra substitut. Ett par kex och du är snart uppe i samma intag som du skulle gjort med något annat.
Och är det där en vana som du absolut inte vill bryta så sitt och tugga på grönsaker med någon dipp med lågt energiinnehåll eller frukt. Skär upp den i bitar så det blir lite plockigare, då blir det nog lite roligare. Frukten kan ju göras lite roligare utan att det blir mer energi du stoppar i dig. Äpple med kanel på till exempel.

Det är väl klart det är jag som lägger i det, jag skyller inte bort det på någon än mig själv.
Att storhandla är något som jag måste införa, jag spenderar inte mycket på mat allmänt men småhandlar för mycket. Ska ta in tipsen, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt tips för att gå ner i vikt. Ät och drick som en diabetiker. Jag fick diagnosen diabetes typ 2 för ca 8 år sedan. Då vägde jag 92kg (179), idag väger jag 75kg. Dom tappade kilona beror till 90% av förändring av kost. Vet att det råder debatt om sötningsmedels vara eller icke vara. Men jag har inte så mycket val så jag sötar med sötningsmedel där jag "måste", har också sötsug då och då.

Det jag gör istället är:
* Undvik livsmedel med tillsatt socker. * minska ner på kolhydrater

Finns rätt gott om livsmedel utan tillsatt socker, även godis/choklad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Mitt tips för att gå ner i vikt. Ät och drick som en diabetiker. Jag fick diagnosen diabetes typ 2 för ca 8 år sedan. Då vägde jag 92kg (179), idag väger jag 75kg. Dom tappade kilona beror till 90% av förändring av kost. Vet att det råder debatt om sötningsmedels vara eller icke vara. Men jag har inte så mycket val så jag sötar med sötningsmedel där jag "måste", har också sötsug då och då.

Det jag gör istället är:
* Undvik livsmedel med tillsatt socker. * minska ner på kolhydrater

Finns rätt gott om livsmedel utan tillsatt socker, även godis/choklad.

Sötningsmedel är ju kalorifritt och kan därmed förbrukas in i oändligheten. Aspartam har inga bieffekter heller vad man vet idag.

I all forskning kring att sötningsmedel påverkar din vikt uppåt, är i dom fall där det får dig att ha ett sötsug och gå runt och äter godis och annat.
Men det i sig påverkar inte din viktuppgång.

Har alltid pepsi max hemma för att släcka sötsug, törst eller hunger, vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är viktigt att fuska, bara det sker planerat. Under min viktnedgång körde jag en fuskdag i veckan, det gjorde att jag hade något att se framemot och något att tänka på när man var sugen på något.

Idag är jag 187 cm lång och väger 70kg. Är inte super muskelös men ser ändå helt okej ut, aldrig varit så bra form! Jag har dock haft denna vikten nu i ca 6 månader stormtrivs i det men det hade varit skoj att för en gång skulls faktiskt se mina egna magrutor. Jag har ju förespråkat kaloriräkning ganska friskt i denna tråden, men det funkar inte för mig nu när de här sista kilona måste bort. Kanske får försöka köra hårdare som @oouhdawg skrev, men tror inte jag klarar det. Blir på oerhört dåligt humör när jag är hungrig. Jobbar dessutom som utvecklare så måste vara skärpt och det funkar inte om jag är hungrig.

Du låter nästan anorektisk, väger du 70 kg och är 187 så kan du omöjligen ha några kilo extra att bli av med om du skall vara på en hälsosam nivå, om du nu inte saknar muskler fullständigt. Vill du deffa fram magrutor osv så är ju det en grej man kan göra antar jag men du bör nog gå upp i muskelvikt något först.

Permalänk
Medlem

Hallå alla
Kände att detta var en tråd jag kunde relatera en del i, inte läst så många inlägg än men blir nog lite kvällsläsning.
Tänkte jag kunde dela med lite av min erfarenhet, får kanske komplettera lite senare.
Jag var uppe i 160kg innan med BMI 49.
Jag tog den "enkla" vägen ut med en gastric bypass operation.
Hade jojjo-bantat i massa år och kände hur kroppen började ge upp så fick bli utvägen för mig.

Är idag nere på ca 85kg och går fortfarande ned sakta. Mår mycket bättre, kan röra mig och orkar mer.
Kanske inte direkt att jag rekommenderar alla att operera sig men värt att överväga om hälsan börjar svika och man misslyckats alla egna försök.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb