Netflix prishöjer för andra gången på två år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Tidal ger klart bättre ljudkvalite och det är för dyrt. Dessutom saknas både på Spotify och Tidal mycket bra musik.

Skickades från m.sweclockers.com

är det stor skillnad alltså? jag har inte provat själv men jag läste ett seriöst test där tidal lät bättre på vissa låtar och spotify på vissa, och då körde tidal deras "lossless"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

500kr är ok om man får valuta för pengarna.
Sen rör det sig väl inte om någon "smyghöjning", Netflix har ju gått ut med nyheten. Det är upp till varochen om man vill fortsätta eller inte.

Jag tänkte mer på att dom först konkurrera andra företag och sen så höjer dom priserna sen. Dom har all rätt och ändra sitt pris men det finns företag som kör med ett lågt pris i många år och sen ändra priset då dom har fått många kunder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Therpid:

Testa den fulla, amerikanska versionen. Netflix har redan stort utbud men är regionspärrat.
De måste ta bort den, men inget tyder på att de kommer att göra det.

De kan inte ta bort den, eftersom amerikanska netflix inte har distributionsrättigheter för allt sitt material här i europa/norden/sverige.

Copyright-lagar och kontrakt hit och dit sätter stopp för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Det här är den sämsta dyngan jag någonsin hört. Netflix i Sverige - om du jämför med det ut bud som finns i USA - är näst intill patetiskt. Ett skämt. Det Netflix man får i USA harr 300% mer TV-serier och filmer än det som vi får här i ynkliga Sverige - trots att vi betalar mer.

Ja allt detta är rättighetsinnehavarnas fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Du är bra naiv om du tror att det kommer att bli bättre utbud med tiden, många stora produktionsbolag har börjat/kommer att börja med sina egna strömmingstjänster och det kommer fragmentera sönder utbudet.

Alla som har rättigheter till fler än 2 filmer eller som gjort en serie kommer sitta där och kräva hundra kronor månaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls det är mycket. Dem lägger ju till nya serier hela tiden. Såklart så passar ju inte alla serier allihop men något lär man gilla och alla dessa "Netflix original" utbud är inte direkt gratis.

Personligen tycker jag att dem kan ta hela 150 om det kommer lägga till fler bra serier. Men klart att majoriteten kommer klaga och vara snåla, så min personliga åsikt kommer nog inte hjälpa netflix något stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xarl:

är det stor skillnad alltså? jag har inte provat själv men jag läste ett seriöst test där tidal lät bättre på vissa låtar och spotify på vissa, och då körde tidal deras "lossless"

Utgår från mina egna erfarenheter. Det är inte jättestor skillnad, men det hörs klarare, fylligare med Tidal, när jag spelar samma låt som båda har och då har jag självklart högsta ljudkvaliteläge i premium inställt. Lyssnat med bl.a HIFIMAN 400i och Shure SE846.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...för dem som tittar på just Disney. För alla andra spelar det ingen roll.

Tror du missar hur stort Disney faktiskt är. Detta inkluderar alla Marvel, Pixar, Disney, Lucas Film, Star Wars
Detta blir enormt mycket mindre content både till filmer och serier. Bara marvel har 32 filmer och 6 serier (inkluderar Guardians of the Galaxy mm). Disney har drygt 100 filmer, etc etc.

Disney also said that come 2019, it’ll stop licensing new movies to its future rival.

Så inte nog att de regionlåser 80% eller vad det nu kan vara på deras tjänst som gör att vi saknar saker som Futurama, så försvinner nu Disney från kontraktet som kommer mer eller mindre äga nyproduktionen på storfilmer och serier så skall vi nu betala mer...

Sedan skall vi inte gå in på kvalite där Chrome FORTFARANDE inte får 1080p samt att man får bara ljud i Stereo. Och myndigheter undrar varför det piratkopieras.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Den höjningen är förväntad av många ink mig själv. Netflix går back, mycket pga deras egna produktion som dom har satsat hårt på, pengarna behövs. 10:- extra i genomsnitt , ca 100 miljoner användare, en miljard i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det tråkiga med utbudet är ju att serierna inte är de senaste. The Expanse tex, senaste season finns tillgänglig i usa, men inte i eu. *suck*.

Jo de där har jag märkt av, sitter o väntar på sista/season 5 av Person of Interest som tydligen finns på Netflix USA men inte här. Vi har inte ens season 4...

Permalänk
Testpilot

Om höjningen går till mer Netflix Original/Exklusiva lisenser så är jag helt på oavsett.

Kommer över 20 nya serier, säsonger och filmer kommande året som Netflix är exklusiva på som jag vill se, b.la Fate/Apocrypha, Death Note och Defenders om 4.a dagar.
Läste även att dem lyckats snatcha någon mega stjärna till producent som nyser Emmys från ABC (som Disney äger, payback huehuehue?).

139kr/mån för 4 samtidiga tittare med 4K är inget - det är värt det enkom för Netflix egna material, behövs inte ens filmer från andra förlag för att rättfärdiga prislappen känner jag.
Sedan verkar Sony bli väldigt tajta med Netflix nu också - speciellt efter Sonys uppköp av Funimation så verkar de vilja ta upp kampen mot Crunchyroll och då är Netflix en attraktiv portal att samarbeta med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.3/§7*

Observera att vi ej tillåter piratkopiering/innehav.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ja, det är för jävligt att öka med hela 10 kr.

10:- är inte mycket, men samma abonnemang kostade 79:-/mån (för oss som var med från starten) för ett år sedan. Nu har samma abonnemang höjts till 109:-.

Gav upp Netflix redan vid förra höjningen, då de även blockerade nära nog all form av Proxy/VPN. Hade gärna betalt för det amerikanska utbudet. Netflix i Sverige förblir däremot mest ett skämt. De har även försökt blockera Netflix på rootade Android-enheter nu, vilket gör att jag aldrig mer kommer betala för tjänsten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

10:- är inte mycket, men samma abonnemang kostade 79:-/mån (för oss som var med från starten) för ett år sedan. Nu har samma abonnemang höjts till 109:-.

Gav upp Netflix redan vid förra höjningen, då de även blockerade nära nog all form av Proxy/VPN. Hade gärna betalt för det amerikanska utbudet. Netflix i Sverige förblir däremot mest ett skämt. De har även försökt blockera Netflix på rootade Android-enheter nu, vilket gör att jag aldrig mer kommer betala för tjänsten.

FYI: HBO har blockerat rootade telefoner från dag 1, bara som exempel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ja verkligen!
40 år blir det hela 4800kr !!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

@Baxtex: Ja verkligen!
40 år blir det hela 4800kr !!

Då ett standard kostar 10USD i USA med ett bättre utbud så kan jag tycka att det är lite tråkigt att vi betalar mer för en sämre tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Då ett standard kostar 10USD i USA med ett bättre utbud så kan jag tycka att det är lite tråkigt att vi betalar mer för en sämre tjänst.

det är just det som stör mig allra mest, man ser rekommendationer på serier o filmer på nätet som ska vara på netflix så går man in och kollar då finns det inte och finns det så är det 1 säsong på en serie som i usa har 3-5säsonger.. blir bara förbannad när jag ser det hela tiden.

skippa regionslåsningarna skicka ut allt till alla så vi alla får se samma sak för ett vettigt pris.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Ja vill ha DOLBY ATMOS stöd i de filmer som stödjer det. Ska det vara sä jäkla svårt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag Netflix så mycket numera, framförallt till serier, att jag inte tycker denna höjning är för saftig. De bör dock akta sig för att gå för aggressivt fram för det finns definitivt en gräns när jag och något av mina syskon istället släpper ena abonnemanget och börjar köra ihop istället.

Då förlorar de en kund totalt, och höjningen blir en ren förlust.

Permalänk
Avstängd

Min svärfar har Netflix..jag förstår inte hajpen över denna streamtjänst..personligen tycker jag att dessa program inte är värda mer än 99:- månaden..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Håller helt med, men att det skulle vara mycket pengar var det det handlade om och det är det inte.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ja, det är för jävligt att öka med hela 10 kr.

Får börja ta från sparkassan nu.

Fann det lite roligt det du sa

Offtopic, såg att du är en gammal medlem, det jag undrar är om den där katten i din profil är från Asumanga Daioh?

Skrivet av Kethsi:

det är just det som stör mig allra mest, man ser rekommendationer på serier o filmer på nätet som ska vara på netflix så går man in och kollar då finns det inte och finns det så är det 1 säsong på en serie som i usa har 3-5säsonger.. blir bara förbannad när jag ser det hela tiden.

skippa regionslåsningarna skicka ut allt till alla så vi alla får se samma sak för ett vettigt pris.

Va, är det regionslåsning samt att det kommer inte direkt till tjänsten nya säsonger eller avsnitt? Vad är det för dravel, det är väl det som ska vara fördelen med streaming om man vill att folk ska betala och följa lagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Fann det lite roligt det du sa

Offtopic, såg att du är en gammal medlem, det jag undrar är om den där katten i din profil är från Asumanga Daioh?

Va, är det regionslåsning samt att det kommer inte direkt till tjänsten nya säsonger eller avsnitt? Vad är det för dravel, det är väl det som ska vara fördelen med streaming om man vill att folk ska betala och följa lagen?

Skickades från m.sweclockers.com

ja det är ju just det som är problemet, streaming tjänsterna blir bara fler och fler och begränsningarna blir fler och fler det börjar bli löjligt..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Netflix har ju bara skitgamla avsnitt på ett fåtal serier, mycket bra ide att höja priserna HAHA :D!

Ända jag betalar för är onlinespel och spotify, resten tar jag gratis från internet på releasedagen i maximal kvalitet och sparar på fete hårddisken för all framtid.

Permalänk
Medlem

netflix används av tre personer och jag gillar 4k så kan inte byta ner mig. Vi kollar på det som folk kollade på tv på 80-talet när man inte hade hyrt en film.

Ingen kollar på tv längre, så netflix funkar som utfyllnad till det som laddas ner.

Ni som har Netflix, kolla louis ck, kul gubbe. Gillar att de satsar på stand up...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Är man inte nöjd med tjänsten för det priset så är det inga problem att avsluta tjänsten...

Ett ickeproblem egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kommer aldrig att hända. Mer och mer gör egna streamingtjänster istället för att licensera deras serier och filmer till Netflix. Disney kommer ju dra sig ut från Netflix 2019 då deras kontrakt tar slut och släppa en egen tjänst. Sen har man ju Amazon Prime, Hulu, HBO och säkert fler jag missat. Det blir exakt samma modell som med kabel-tv (alla gör sina egna varianter) som folk ville slippa med streamingtjänsterna.

Dagens sanning, och sen kommer de att gnälla som fan när piratkopieringen ökar igen. Det kan ju inte bara vara möjligt att de inte förstått vad folk vill ha, så jag antar att de tjänar mer pengar på upplägget med 100 olika abonnemang + piratkopiering än ett Spotify för filmer/serier - 90% av piratkopierningen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt logiken. Man vill gärna ha nya kunder men agerar exakt så som är lämpligt om man inte vill ha några nya kunder alls, och dessutom få de som idag betalar att istället gå över till piratstreamat material i högre kvalitet med tidigare releasedatum. Osmart.

Jag tror Netflix och andra streamingtjänster blir behandlade lite som bio branschen där de har mindre förmåga att förhandla om vad ska visas vart och när. så länge dessa stora publicister klamrar kvar vid kabel tv osv kommer det gå sakta framåt. sen kan universal,wb,hbo och alla andra konkurrera med sina egna tjänster så jag sätter inte allt för höga krav på Netflix som det ser ut i dagsläget. folk förhastar sig lite och förväntar sig och kommit över tröskeln för utredningstjänster som en etablerad industrinorm . 139kr är fan billigt gentemot vad man betalde för skit tv med reklam, tror folk har blivit lite väl bekväma på tok för tidigt. en tjänst to rule them all kommer aldrig att finnas,eller är vi för monopol plötsligt? folk kommer garanterat betala för ''app'' paket i framtiden som innehåller ett flertal tjänster. folk verkar ha väldigt snåla ursäkter här, sluta försöka övertyga er själva med att ni aldrig kommer behöva komplettera. vill ni motverka greppet dessa giganter har får ni helt enkelt fortsätta stödja självständiga tjänster tills de ger upp så enkelt är det.
Tack för mig

Permalänk
Medlem

Då är det bäst att Netflix också kommer med lite nytt så som utlovat. Annars blir det ett annat abonnemang.

Permalänk
Medlem

Planerar att gå ur Netflix, det va bra när man kunde IP-spoofa och få amerikanska utbudet. Då snackar vi mycket att se. Svenska utbudet är kasst för att uttrycka sig snällt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.