Vad kan hända med en laptop som utsättes för slag eller fall?

Permalänk
Avstängd

Vad kan hända med en laptop som utsättes för slag eller fall?

Hej!

Har precis köpt en i princip ny laptop. Det är en ACER TRAVELMATE P253M, i5 3230M 2.6GHz, 4 GB DDR3 + 750 GB hdd.

Har köpt den via PS Auktion och datorn har tillhört ett dataföretag som gått i kk. Datorn är i nyskick och tom plasten sitter kvar på den. Problemet är att de som packat den och skickat den till mig inte har packat den över huvud taget typ lagt den i kartong med stötupptagande material runtomkring utan bara lagt ett lager med wellpapp runt den att klistrat på ett par AKTAS lappar. Vilket naturligtvis har gjort att den var sönder när den kom fram.

Datorn såldes utan OS och när jag skulle starta datorn flimrar hela skärmen. Så min fråga om någon på Sveriges bästa dataforum kan ge ett tips om vad som kan ha gått sönder i datorn och om det ev går att reparera? Inga skador för övrigt på utsidan av datorn.

Ska naturligtvis kontakta PS Auktion på måndag och höra vad de har att säga.

1. Kräva alla pengarna tillbaka och kasta datorn.

2. Kräva ev reparation och låta PS Auktion betala reparationskostnaden.

3. Skicka tillbaka datorn till PS Auktion och kräva alla pengarna tillbaka.

Är väldigt ledsen över att det gått så här.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla med vad de säger. Antingen reparerar de datorn för det är ändå deras dåliga paketering som gjorde det. Eller så ger de dig pengarna tillbaka, om du får behålla datorn eller ej då är en fråga de får ta.
Flimrande skärm kan ha flera orsaker och en trolig är en skadad skärm eller inverter bräda (som sitter ihop med panelen) då de är de mest utsatta delarna. Annan orsak är kabel som är sönderklämd eller att moderkortet tagit stryk. I det första fallet är det enklast att byta skärm men det går även att laga, i fall två så är det "bara" kabelbyte (beroende på design så kan det vara ett helvete) och i sista fallet så är datorn rätt rykt (går att laga om man är duktig och har tillgång till dokumentation, vilket ingen har)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@vinylsamlaren: Du har helt klart laglig rätt till att begära att säljaren åtgärdar felet alternativt häver köpet. Problemet är kanske att kunna bevisa att du inte har orsakat skadan själv. Har du betalat för varan ännu? Dokumenterat hur datorn var förpackad?

Avseende vad som kan ha gått sönder låter det som bildskärmen, dock inte helt omöjligt att någonting i datorns mystiska inre har tagit skada. Beskriv gärna lite mer ingående vad som händer när du startar den. Testat att koppla in en extern bildskärm?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Avstängd

Auktionen var torsdagen 8 juni och pengarna fanns på deras bankgiro måndagen 11 juni. Jag betalade 700 kronor + moms 175 kronor för datorn samt 200 kronor + moms 50 kronor i slagavgift/serviceavgift = 1.125 kronor för datorn. Paketet ankom mig igår fredag 30 juni.

Länk till objektet

Jag reagerade direkt när jag hämtade den hos DHL-ombudet att den bara var insvept i lite wellpapp så jag var faktiskt så förutseende att jag tog några bilder på paketet innan jag började öppna det och även tog bilder under öppningen så jag har dessa som bevis om PS Auktion skulle börja strula.

Det är inte nog med att det hällregnat i två dygn utan nu är även min nyinköpta dator defekt. Ledsen man kan bli.

Eftersom det var ett knapp dussin datorer av samma modell som bjöds ut från KNC MINER konkursen så borde rimligen samtliga datorer blivit lika dåligt packade. Förutsatt naturligtvis att inte alla andra köpare hämtade sina datorer personligen.

Tack för svar.

Permalänk

@vinylsamlaren: Känns rent spontant som en mindre seriös sida.

OBS! Detta är en tvångsförsäljning då objektet tillhör ett konkursbo. I enlighet med våra allmänna villkor är det därmed inte möjligt att reklamera detta köp.
Buden är bindande och serviceavgiften debiteras på alla objekt. Objektet säljes i befintligt skick och är endast enklare beskrivet, EJ TESTAT av auktionsfirman om inget annat sägs i objektsbeskrivningen. Objektsbeskrivningen är framtagen efter bästa möjliga förmåga men är ej bindande i detalj.
OBS! Eventuell pall och palltillbehör som syns på bilden ingår ej i objektet om detta inte är angett i beskrivningen.

Om jag har förstått det rätt (är ingen jurist) är ovanstående friskrivning fullständigt irrelevant, då distans- och hemförsäljningslagen rimligen är tillämplig. Eftersom den inte är dispositiv (kan inte avtalas bort) bör du alltså ha rätt till att reklamera varan. Känns dock lite som att du inte kommer att få ut särskilt mycket av att vända dig till säljaren, även om du förstås fortfarande bör göra det ändå. Kanske bäst att kontakta konsumentverket och be om stöd den vägen. Bra att du tog bild på det bristfälliga emballaget, se till att bifoga det till såväl säljare som konsumentverket!

I övrigt verkar det som att du har betalat väldigt lite för datorn. Går det att reparera den till ett rimligt pris kan du fortfarande ha gjort en hyfsat bra affär. Skulle dock personligen undvika att köpa saker från dylika aktörer.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Inaktiv

Dator värd ca 900kr, reparationskostnad kanske runt 4000kr eller något.. Undra vad de väljer att göra?

Min gissning, de ber dig skicka tillbaka dritten och de säljer den som defekt.

De skulle kunna gå med att du får den billigare, dock har de nog dålig koll på hur lite värd en sådan defekt dator är. Det är främst hddn som är värt lite, men sedan har den fraktas dåligt där andra prylar har gått sönder, så det är ingen hd jag skulle använda om jag ens fick några tusenlappar om jag installerade och använde den.

Alternativt oseriös aktör och de bestrider det.

Permalänk
Medlem

Ähm, är det bara jag. Eller ser det inte ut som om skärmen är full av repor, redan på bilderna på auktionshemsidan.

Edit: Du sa aldrig att skärmen var repig, du sa att den flimra, men vem vet det kanske hänger ihop.

Några av bilderna du länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

Ähm, är det bara jag. Eller ser det inte ut som om skärmen är full av repor, redan på bilderna på auktionshemsidan.

Edit: Du sa aldrig att skärmen var repig, du sa att den flimra, men vem vet det kanske hänger ihop.

Några av bilderna du länkade till.

https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/aba3f7c1f40a4e948c00a8f8434e4bd58093d83c.jpeg?t=1496138867

https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/646181b5adc085382d1fd1b024da9d202b436a54.jpeg?t=1496139153

Ser väl snarare ut som de torkat av den med en disktrasa..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Jag skulle kolla med vad de säger. Antingen reparerar de datorn för det är ändå deras dåliga paketering som gjorde det. Eller så ger de dig pengarna tillbaka, om du får behålla datorn eller ej då är en fråga de får ta.
Flimrande skärm kan ha flera orsaker och en trolig är en skadad skärm eller inverter bräda (som sitter ihop med panelen) då de är de mest utsatta delarna. Annan orsak är kabel som är sönderklämd eller att moderkortet tagit stryk. I det första fallet är det enklast att byta skärm men det går även att laga, i fall två så är det "bara" kabelbyte (beroende på design så kan det vara ett helvete) och i sista fallet så är datorn rätt rykt (går att laga om man är duktig och har tillgång till dokumentation, vilket ingen har)

Jag har nu granskat datorn ute i fullt dagsljus och det är (åtminstone) skärmen som blivit skadad. Om det är några fler defekter på den är ju svårt att avgöra eftersom inte skärmen funkar och jag kan börja med att installera operativet.

Har du någon uppfattning om hur mycket en databutk kan ta för att sätta dit en ny skärm? Eller är det sådant man inte gör nu för tiden utan då kasserar man datorn istället?

Ska maila PS AUKTION ikväll och förklara läget så får jag se vad de har som kommentar till det inträffade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overwatch:

Ähm, är det bara jag. Eller ser det inte ut som om skärmen är full av repor, redan på bilderna på auktionshemsidan.

Edit: Du sa aldrig att skärmen var repig, du sa att den flimra, men vem vet det kanske hänger ihop.

Några av bilderna du länkade till.

https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/aba3f7c1f40a4e948c00a8f8434e4bd58093d83c.jpeg?t=1496138867

https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/646181b5adc085382d1fd1b024da9d202b436a54.jpeg?t=1496139153

Auktionen av KNC MINERs datorer avsåg ett knappa dussintal av likadana ACER TRAVELMATE P253-M och PS AUKTION fotade bara av en enda laptop och det är denna som syns på bilderna. Den dator jag fått är i nyskick dvs det finns inget som syns på den att den skulle varit använd dvs de repor mm som du påpekar. Därför är det extra tråkigt att "packaren" sumpar en helt ny laptop genom att i princip inte packa den över huvud taget utan bara svepa in den i ett lager wellpapp.

Permalänk
Avstängd

Något som över huvud taget inte har något med topic att göra men någon som vet vad som knäckte KNC MINER?

DIGITAL: Bitcoinkursen knäckte KNC Miner – ansöker om konkurs

Bara nyfiken i största allmänhet.

Permalänk
Avstängd

För att uppdatera den här tråden så inga dåliga vibbar hamnar på PS AUKTION.

Efter en del mailande med auktionsföretaget så skulle jag skicka datorn i retur men då blev det sådana extrema problem med DHL så efter lite mailväxling så fick jag hela beloppet återbetalt till mig. Så nu är ACER-datorn ett minne blott och alla problem mellan mig och auktionsföretaget är lösta.

Köpte faktiskt en "ny" dator från dem som jag fick häromdagen. En HP ProBook 6470b med i3 3120 2,50GHz, 4GB DDR3 + 320GB WD3200BEKT (en jävligt bra hdd enl NEWEGG - klicka på Reviews).

Länk: https://psauction.com/se_sv/item/view/390285/hp-probook-6470b

Har installerat Win 10 Pro på den och allt funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@vinylsamlaren: Känns rent spontant som en mindre seriös sida.

OBS! Detta är en tvångsförsäljning då objektet tillhör ett konkursbo. I enlighet med våra allmänna villkor är det därmed inte möjligt att reklamera detta köp.
Buden är bindande och serviceavgiften debiteras på alla objekt. Objektet säljes i befintligt skick och är endast enklare beskrivet, EJ TESTAT av auktionsfirman om inget annat sägs i objektsbeskrivningen. Objektsbeskrivningen är framtagen efter bästa möjliga förmåga men är ej bindande i detalj.
OBS! Eventuell pall och palltillbehör som syns på bilden ingår ej i objektet om detta inte är angett i beskrivningen.

Om jag har förstått det rätt (är ingen jurist) är ovanstående friskrivning fullständigt irrelevant, då distans- och hemförsäljningslagen rimligen är tillämplig. Eftersom den inte är dispositiv (kan inte avtalas bort) bör du alltså ha rätt till att reklamera varan. Känns dock lite som att du inte kommer att få ut särskilt mycket av att vända dig till säljaren, även om du förstås fortfarande bör göra det ändå. Kanske bäst att kontakta konsumentverket och be om stöd den vägen. Bra att du tog bild på det bristfälliga emballaget, se till att bifoga det till såväl säljare som konsumentverket!

I övrigt verkar det som att du har betalat väldigt lite för datorn. Går det att reparera den till ett rimligt pris kan du fortfarande ha gjort en hyfsat bra affär. Skulle dock personligen undvika att köpa saker från dylika aktörer.

I detta fall kan det väl vara lite knepigt beroende på vem som faktiskt är säljare av produkten, om det är så att PS Auktion verkligen sålt varan eller bara förmedlat köpet. Men det kanske kvittar i detta fall då det verkar ha löst sig på ett bra sätt ändå.

Permalänk

@vinylsamlaren: Kul att höra att det slutade bra!

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

@improwise: Minns inte exakt vilken paragraf men någonstans i början av konsumentköplagen står det väl någonting om att den även är tillämplig mot en näringsidkare som agerar mellanhand? Borde finnas motsvarande bestämmelse i distans- och hemförsäljningslagen i så fall? Jag är dock ingen jurist...

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@improwise: Minns inte exakt vilken paragraf men någonstans i början av konsumentköplagen står det väl någonting om att den även är tillämplig mot en näringsidkare som agerar mellanhand? Borde finnas motsvarande bestämmelse i distans- och hemförsäljningslagen i så fall? Jag är dock ingen jurist...

Har något vagt minne av att det är annorlunda regler just när det gäller konkurser. Kan bli lite knepigt om man ska knacka på hos advokatbyrån efter 6 månader och begära att dom lagar ens TV

Fast för det mesta brukar väl konkursförvaltaren kränga grejerna till någon som sen säljer dom vidare, och då blir det så klart mer som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Jag kan tänka mig att garantier rent allmänt befinner sig ute i gråzonen när man köper av auktionsföretag som PS AUKTION. Just vad beträffar konkursutförsäjlningen från dataföretaget KNC Miners konkursutförsäljning som har hållit på ett par månader har ju även sålts mängder med helt nya produkter. Allt ifrån WD hårddiskar till Microsoft mjukvara till Sennheiser hörlurar och då bör ju rimligen tillverkarens garantier gälla. Tänker då mest på WD hdd som många gånger ges 5 års garanti på. Däremot kan jag tänka mig att det kan bli knepigare att hävda tillverkningsfel om man ex köper fabriksnya Michelindäck efter PEUGOTS konkurs i Karlshamn.

Väldigt väldigt mycket av det som säljs via PS AUKTION är just fabriksnya produkter eftersom det är konkursauktioner. Var på g för någon månad sedan att ex köpa solpaneler till huset efter en konkurs efter ett solpanelsföretag i Norrköping men avstod just på grund av att det är lite tveksamt med garantier då en solpanelsinvestering till huset ligger på en eller ett par hundra tusen kronor. Billigt blev det i vart fall för de som slog till och lade högsta buden och tog hem panelerna.

Men rent allmänt borde väl tillverkarens garantier gälla oavsett om det är en ny dator, hårddisk eller ett par hörlurar? Eller tänker jag helt fel?

Naturligtvis inser jag att skulle det bli fel på HP-datorn jag just köpt (begagnad) så får jag naturligtvis stå med skägget i brevlådan. Men det gäller väl å andra sidan alla produkter man köper till lågpris begagnade. Enda skillnaden är väl att jag köper från ett "företag" och då borde kanske ångerveckan/häva köpet gälla?

Men som sagt, köpet förlöpte bra och jag får tacka för all respons.