Permalänk
Medlem

Strömförande chassi

Byggde precis ihop en mini itx dator i ett streacom chassi. Datorn är öppen och får ström via ett äldra 500 w fractal design aggregat. Allt var frid och fröjd till jag skulle röra vid antennkontakterna till den externa antennen. Då fick jag en stöt som var riktigt rejäl. Hela armen domnade av. Till saken hör att jag satt i en datorstol och hade inte handen på något element eller liknande. En stund senare fick jag ytterligare en kyss när jag nuddade själva chassit.

Efter det drog jag ur elen och läste på sweclockers; mycket riktigt var min grenkontakt ojordad. Vägguttaget är jordat dock. Bytte grenkontakt. Allt startar.

...Men jag vågar inte röra dator. Har jag något att oroa mig för? Kan jag avlida av strömmen? Hur kan jag testa att den inte är strömförande utan att trilla av pinnen?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på ämnet men om det är jordat eller inte bör inte ha något med att chassit är strömförande eller inte men kan hjälpa att leda om strömmen så det inte gör alltför mycket skada.

Är distanserna för moderkortet satta korrekt så att moderkortet inte rör chassit?

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en lillebror? Annars kan ju någon typ av multimeter eller något gå att kolla med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Byggde precis ihop en mini itx dator i ett streacom chassi. Datorn är öppen och får ström via ett äldra 500 w fractal design aggregat. Allt var frid och fröjd till jag skulle röra vid antennkontakterna till den externa antennen. Då fick jag en stöt som var riktigt rejäl. Hela armen domnade av. Till saken hör att jag satt i en datorstol och hade inte handen på något element eller liknande. En stund senare fick jag ytterligare en kyss när jag nuddade själva chassit.

Efter det drog jag ur elen och läste på sweclockers; mycket riktigt var min grenkontakt ojordad. Vägguttaget är jordat dock. Bytte grenkontakt. Allt startar.

...Men jag vågar inte röra dator. Har jag något att oroa mig för? Kan jag avlida av strömmen? Hur kan jag testa att den inte är strömförande utan att trilla av pinnen?

Köp en sån här

http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsprovare/36-5733

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

...Men jag vågar inte röra dator. Har jag något att oroa mig för? Kan jag avlida av strömmen? Hur kan jag testa att den inte är strömförande utan att trilla av pinnen?

Detta kan ingen svara på utan att kontrollmäta först.
Om ni har en jordfelsbrytare så borde den slagit av och den räddar liv om något inte fungerar rätt.
Du bör inte känna om något är strömförande utan du bör mäta om det är strömförande då det kan vara mer eller mindre farligt.
Vad är det för antenn? Vissa antenner har en viss spänning som kan upplevas riktigt obehaglig.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Det är antennen som följer med gigabyte z97n itx. Alltså två kopparkontakter (rörde en av dom) i vilka man skruvat i en plastantenn via plastkablar.

Men du som verkar insatt: Varför blir det sähår? Allt är 100% rätt installerat och moderkortet rör inte chassit
Räcker det att man använder en ojordad grendosa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@Snubb1: Det är antennen som följer med gigabyte z97n itx. Alltså två kopparkontakter (rörde en av dom) i vilka man skruvat i en plastantenn via plastkablar.

Men du som verkar insatt: Varför blir det sähår? Allt är 100% rätt installerat och moderkortet rör inte chassit
Räcker det att man använder en ojordad grendosa?

Du skall inte få ström i dig om du har en ojordad grendosa och allt är rätt kopplat. frågan är, var det en likströms-stöt eller en vanlig statisk stöt? Small det till liksom var det garanterat en statisk laddning, var det en "ihållande" ström var det likström.
Jag gissar på att du fick en rejäl "pärla" på grund av att du hade annan laddning än din dator.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

de är nog nätaggregatet som är kasst, eller har du använt distanser när du monterat moderkortet? Jorden är bara ett skydd och ger det stötar hela tiden så ska du kolla upp det istället.

Permalänk
Medlem

Krypström är "vanligt" och inget att oroa sig för. Men om du har en kortslutning till chassit kan det ju vara mer spännande... Du har inte en bit högtalarsladd och några glödlampor?
Linda sladden runt "sockeln" på glödlampan, kläm den i något du fått en stöt av i andra ändan, och peta med den andra polen på glödlampan mot något du "vet" du har jord i. Spishäll, element och köksvasken brukar vara säkra tips, även om 2 av tre egentligen inte alls behöver vara jordade. Lyser glödlampan har du en indikation på konstantström, blinkar den till, är det obehagligt, men "nog" inte farligt. Beroende på vilken spänning vald glödlampa är avsedd för, kan man göra en gissning på vad du har för spänning i chassit.
Multimeter betyder att man måste handla, men visst är det en lätt lösning som ger dig exakt spänning.

"Troligtvis" är det krypström, och ofarligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att du får en stöt mellan din Antennuttag och datorn beror antagligen på två Fenomen.
1. Din antennkabel är faktiskt strömförande det går 12V igenom den och om du sätter ditt finger på den och datorn blir du en mellanledare mot jord och du får en strömgenomgång i dig.
2. Din antenn och datorn har olika potentialer och om båda är jordade på olika ställen så får helt enkelt ta smällen då du utjämnar skillnaden mellan jordpunkterna.

Vad det gäller om det är farligt eller ej, Så Det är egentligen svårt att säga. All el är farlig, även den som går igenom datakabeln om man har maximal otur, men i detta fall handlar det mera om obehag skulle jag tro.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Skulle tro att jordat hela vägen löser problemen. Spänningarna man plockar ut från nätagget är för låga för att kroppen inte ska verka som en isolator i normalfallet. Är datorn ansluten med nätverkskabel eller liknande från någon enhet som är kopplad till ett annat eluttag?

Permalänk
Medlem

Det finns endast ett sätt att få klarhet problemet och det är att kontrollmäta.
Anledningen till att man använder skyddsjord är för att eventuell felström ska passera genom skyddsledaren om den inte gör det så tas den kortaste vägen med minst motstånd vilket kan vara igenom kroppen.
En apparat som inte har jordat anslutningsdon ska vara dubbelisolerad (klass2) och är märkt med 2st fyrkanter en innanför den andra, men det är inte aktuellt i det nämnda fallet.
Starkströmen 230v (klass1) ska endast gå till PSU transformatorn, där efter ska det endast vara klenspänning (klass3).
Din PSU ska skyddsjorda chassit om det är av metall eller annat ledande material.
Om det finns 230V efter din PSU så är något allvarligt fel och din PSU måste bytas ut.
Om det handlar om klenspänning så även det vara obehagligt och du bör även lokalisera orsaken till att detta uppstår, det kan även bero på statisk elektricitet som beror på att olika material har olika laddningar men dessa är endast direkt och inte långvarigt (som när du får en stöt när du hälsar på någon).
Om ditt chassi är strömförande så måste du ta reda på varför det kanske är något som är allvarligt fel i hela elanläggningen hemma hos er eller endast en defekt komponent i din dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är vanligt att det blir så för det finns nog 2 problem du kombinerar, dels har du ojordade vägguttag , dels har du dåliga antennuttag.
Du bör absolut åtgärda detta innan du förstör något och det enklaste sättet är en galvanisk isolator till antennen. >
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
Snyggare lösning är att renovera elinstallationen så allt blir jordat och att byta ut antennuttaget mot ett med en inbyggd galvanisk isolator eller att koppla in en internt före uttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vanligt att det blir så för det finns nog 2 problem du kombinerar, dels har du ojordade vägguttag , dels har du dåliga antennuttag.

Ska inte svära på det, men det verkar som om det är antenn-uttaget till extern antenn på moderkortet han talar om.

Skrivet av Jocke86:

@Snubb1: Det är antennen som följer med gigabyte z97n itx. Alltså två kopparkontakter (rörde en av dom) i vilka man skruvat i en plastantenn via plastkablar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.