Sweclockers projekthögtalare ?

Permalänk
Medlem

Sweclockers projekthögtalare ?

Hallå på forumet, nu väntar snart min semester och jag tänkte ägna första veckan åt något nytt projekt.
Så jag tänkte mig en högtalare till skrivbordet kanske specifikt en DIY-högtalare för sweclockers.

Därför tänkte jag fråga lite här, om det finns intresse och vilka egenskaper ett par högtalare för datorbordet bör ha.
Här listar jag några tankar till att börja med.

-Höjd, diskanten bör hamna i öronhöjd utan att det behövs stativ på skrivbordet.
-Litet footprint, det är lätt att det blir trångt på ett skrivbord med stora studiomonitorer.
-Smala, såpass smala att jag kan hänga av mig mina hörlurar över högtalaren när dom inte används. Lite som ett inbyggt hörlursstativ.
-Inget krav på subwoofer, jag tittar ganska ofta på serier och spelar jag lite solo-spel vill jag kunna ha god inlevelse utan att det känns tunnt i botten.
-Lätt att bygga ett eget par, ej nerfräsningar eller avancerade vinklar.
-Pris, ja det har jag ingen aning om. Vad tror ni vore en vettig summa ?

Det här är bara lite tankar för en grund, fyll gärna på med vad du/ni tycker är viktigt.

Permalänk
Medlem

Kul! Tänker du att du själv ska bygga ett par, mäta upp och trimma in och så?

Liten footprint och "bra bas" blir klurigt, lite lättare om det inte ska vara billigast möjliga. Totalkostnad under ~3k kanske? Jo, om de ska funka som hörlursstativ där man hänger lurarna över högtalarna så måste man ju ändå ställa dom med ~15 cm luft till skärmen, plats som typ är bortslösad.

Permalänk

Vore det idé att kika på Bose lösningar med någon form av transmissionline? Den lösningen passar väl bra in på kraven, smala, höga med skapligt djup bas - men kanske inget krav på att kunna spela särskilt högt.

Intressant idé oavsett vad det blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kul! Tänker du att du själv ska bygga ett par, mäta upp och trimma in och så?

Liten footprint och "bra bas" blir klurigt, lite lättare om det inte ska vara billigast möjliga. Totalkostnad under ~3k kanske? Jo, om de ska funka som hörlursstativ där man hänger lurarna över högtalarna så måste man ju ändå ställa dom med ~15 cm luft till skärmen, plats som typ är bortslösad.

Tanken var att jag skulle bygga några par hemma hos mig, i tråden kommer det följa mätningar och filterpill såklart.

Du kanske har rätt angående platsen, det kanske är en funktion som inte borde prioriteras alls. Bara jag som ska köpa ett hörlursställ.

Totalkostnad under 3k ger c.a 1250 kr per högtalare för element och filter. Minst 500 kr behövs för MDF och lim.
Det ger ganska goda möjligheter till välljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vore det idé att kika på Bose lösningar med någon form av transmissionline? Den lösningen passar väl bra in på kraven, smala, höga med skapligt djup bas - men kanske inget krav på att kunna spela särskilt högt.

Intressant idé oavsett vad det blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej och tack för input !

Transmissionslinje behöver vara ganska lång för att kunna nå djupt i frekvens, det blir antingen väldigt djupa eller väldigt höga högtalare.

Sen finns det risk att dom blir för komplexa för att bygga, det blir inte riktigt en högtalare åt folket så att säga.

Mvh Doof

Permalänk
Skrivet av Doofus:

-Höjd, diskanten bör hamna i öronhöjd utan att det behövs stativ på skrivbordet.
-Litet footprint, det är lätt att det blir trångt på ett skrivbord med stora studiomonitorer.
-Smala, såpass smala att jag kan hänga av mig mina hörlurar över högtalaren när dom inte används. Lite som ett inbyggt hörlursstativ.
-Inget krav på subwoofer, jag tittar ganska ofta på serier och spelar jag lite solo-spel vill jag kunna ha god inlevelse utan att det känns tunnt i botten.
-Lätt att bygga ett eget par, ej nerfräsningar eller avancerade vinklar.
-Pris, ja det har jag ingen aning om. Vad tror ni vore en vettig summa ?

- Tillräcklig spridning för att inte ge stora klangförändringar när man flyttar huvudet
- Frekvensomfång nedåt väger tyngre än ljudtrycksförmåga
- Inbyggd förstärkare?

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Tack för input, just spridning är väldigt viktigt i närfält. Diskantvalet kan bli en utmaning.

Kanske behövs det inte så mycket output när man sitter så nära högtalaren.

Inbyggd förstärkare kanske går att lösa men priset drar iväg (gentemot en vanlig lepai), men att det ska bli en snäll last och inte under 8ohm tror jag är viktigt. Medelmåttig känslighet också, så brusgolvet hålls lågt oavsett förstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag håller på och fipplar lite med en egen högtalardesign som ska funka portabelt (dvs inte vara allt för stor) och vara relativt billig samt ha lite utsträckning neråt. Spridning bryr jag mig inte så mycket om, mest för att reducera antalet parametrar att bry sig om till n-1.

Om man lägger större tonvikt på lågt pris så skulle kanske min senaste idé kunna vara intressant för tråden:

Denna tonkurva fås på blott 8,3 liter lådvolym. Hur frågar ni er? Jo, orange kurva är en SB ACOUSTICS
SB16PFC25-8
i en bandpasslåda på totalt 7 liter. Grön kurva är ett bredbandselement, Faital Pro 4FE32 i en sluten låda på 1,3 liter.

Bandpassfunktionen ger en kurva som inte ser jätte-hifi ut, men om simuleringen återspeglar verkligheten så vettefan om det inte borde låta rätt ok ändå trots 2,5 dB "rippel" i tonkurvan. Rumsakustiska fenomen ger ju inte sällan variationer om 10-20 dB, men det går ju inte att jämföra rakt av.

Det som är både bra och dåligt är att den här summeringen fås helt utan filter. Bra för att det är billigt och enkelt, dåligt för att det ger nästan obefintliga justeringsmöjligheter. För egen del så kommer jag nu älta det här minst några dagar innan jag bestämmer om det är värt att gå vidare med idén och faktiskt testa konstruktionen. Det som talar för är att jag länge varit insnöad på dessa bredbandare från Faital Pro, så funkar det inte så får man komma på en annan design med samma element. SBA basarna är så pass billiga också...

Permalänk
Medlem

@Olegh: Vad kul!

Några saker som slår mig direkt, maximal output kommer då styras av faital elementet och mer än nödvändig effekt går till det.
Baselementet ser ut att ha god utsträckning uppåt i frekvens, med en peak lite högre upp. Beroende på innermåtten på dom olika kammarna och basreflexportens mått finns stor risk att det blir en hel del missljud ur röret.

Hur ser grupplöptid ut för baselementet ?
Ska det byggas ett par eller som monohögtalare att ha med sig ?
Är roomgain påslaget i basta (är det en mobil högtalare så blir roomgain svårt att förutse)

Jag tror bara några få komponenter skulle kunna ge konstruktionen ett lyft.

Lite mer on topic så tittar jag på 3/4" diskanter just nu, på grund av den mindre storleken så är spridningen bättre ut emot 30-60 grader vilket passar extra bra i närfält.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

@Doofus

Stämmer, Faital-elementet begränsar men inte med så stor marginal. Så som jag skrev i förra inlägget så är det ju snarare basen som äter onödig effekt. Du har givetvis helt rätt i att det blir fula portresonanser om det får arbeta utan filter, en rejäl spole bör definitivt läggas till.

Grupplöptid är lite hög vid 50 hz där själva elementet står för outputen. Ett par i en låda tänker jag nog. Roomgain är ej påslaget av precis den anledningen. Outputen från basen går ju att justera i någon mån genom att labba med dämpmaterial i porten

Permalänk
Medlem

@Olegh: Det låter som en god idé med en spole på basen. Är det utan roomgain kan jag tänka mig att avstämningen kan göras något lägre. Om du köper basarna rapportera gärna lite vad du tycker om dom och hur dom mäter, de ser ut att ha vettiga parametrar och bra pris.

Säg till om jag kan hjälpa på något sätt !

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Kul idé och det hade ju varit himla praktiskt med hörlursställ som extrafunktion!

Skrivet av Olegh:

Jo, om de ska funka som hörlursstativ där man hänger lurarna över högtalarna så måste man ju ändå ställa dom med ~15 cm luft till skärmen, plats som typ är bortslösad.

Varför måste man det? Ramen på skärmen är ju max 3 cm djup. Även med högtalarna kloss i kloss med skärmen kan man väl med enkelhet hänga hörlurarna lite längre bak på högtalaren bara?

För övrigt har jag personligen gärna högtalarna ~30 cm från skärmen och lite bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneth:

Kul idé och det hade ju varit himla praktiskt med hörlursställ som extrafunktion!

Varför måste man det? Ramen på skärmen är ju max 3 cm djup. Även med högtalarna kloss i kloss med skärmen kan man väl med enkelhet hänga hörlurarna lite längre bak på högtalaren bara?

För övrigt har jag personligen gärna högtalarna ~30 cm från skärmen och lite bakom.

Jag ger dig halvt rätt. Det är klart att man inte måste, men jag ser det som en förutsättning för att det ska bli någorlunda praktiskt, dvs att man har lite spelrum. Att hänga dom bakom skärmen (vilket i sin tur förutsätter att man har skärmen tillräckligt långt ifrån väggen och/eller väldigt små hörlurar) låter extremt opraktiskt Men det är ju jag det.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Jag håller med dig! Jag tog diskussionen mest för att jag är väldigt nyfiken idén med högtalare som extraknäcker som hörlursställ och vill inte att OP överger idén bara för att det eventuellt skulle innebära att man måste ha lite luft runt högtalarna. Jag har nästan alltid två lurar vid skrivbordet så att sätta en på varje högtalare vore ju suveränt!

Permalänk
Medlem

@sneth: Det känns spontant som att om funktionen finns vore det ingen nackdel. Jag tänker mig en passande bredd och en snäll fasning för att inte skada hörluren.

Jag har också en hel del funderingar, om det ska vara en diy-högtalare som fler kan bygga bör den vara enkel. Låt säga med endast utsågade bitar och en hålsåg ska man kunna få till ett par. Kostnaden kan inte heller dra iväg så mycket, så vissa kompromisser måste göras.

Jag kommer beställa några element nästa vecka och se om de duger.

Permalänk
Medlem

@Doofus: Hahaha, jag var tvungen att rita ner en idé jag fick i Paint. Varför ser inte alla högtalare ut så här?

Permalänk
Medlem

@sneth: Tack för inspirationen ! Påminde mig lite om:

Till formen iaf !

Nu blir det ju inget så speciellt med dessa högtalare (då blir det ju helt tokigt svårt att bygga!). Men mer åt hållet att högtalaren inte blir för bred och töjer på hörlurarna. Och sen en lite avfasning så inga vassa kanter kommer åt huvudskyddet så det skrapar.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Exakta dimensioner och 90° vinklar är tamejtusan svårt nog. Om man nu inte har typ ett snickeri till sitt förfogande. Tyvärr

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat på lite olika element, och frågan blir nästan vilken lådstorlek kan man tänka sig ?

5", 16x30 cm footprint, 13 liter innervolym f3 vid c.a 33 hz.
4", 14x22 cm footprint, 9 liter innervolym f3 vid 45 hz.
3,5", 12x17 cm footprint, 6 liter innervolym f3 vid 53 hz.

Om vi säger att detta är dom ungefärliga alternativen vi har, vilket av dessa tycker ni låter vettigast ?

Permalänk
Medlem

Du får nog mest tänka på dig själv här, risken finns ju att du blir den enda som bygger ett par ( :/ )

Annars, prisskillnader? Är det BR-konstruktioner?

Permalänk
Medlem

@Olegh: Du har nog helt rätt ! Antagligen blir det bara ett enda par.

Just nu är det basreflex med slitsport, det tar ner priset något och agerar som ytterligare ett stag. Priset för alla nödvändiga komponenter är 2000 kr inklusive moms och frakt för den med 5".
4" ligger på 2300 kr.
3,5" ligger på 2100 kr.

Eftersom den skulle vara så lätt att bygga som möjligt (ett av delmålen) så blir det inga fräsmoment alls, jag tänker dock försöka använda en filtbit eller tunn masonitskiva runt diskanten för att minska diffraktionen.

Detta gäller alla 3 modeller, diskanten är i princip bestämd, jag tittar ju nu på 3 olika midbas-kandidater (dom 3 lådförslagen jag skrev i förra inlägget).

Permalänk
Medlem

Så, nu är diskant och bas beställd. Detta är min sista vecka innan semestern så det blir nog inte jättemycket gjort innan helgen.

Återkommer när allt har landat.

Permalänk
Medlem

@Doofus: Vilken bas blev det då?

Permalänk
Medlem

@sneth: En silverflöjt !

Semester nalkas, på fredag sätts det igång på allvar.

Permalänk
Skrivet av Doofus:

@Olegh: Du har nog helt rätt ! Antagligen blir det bara ett enda par.

Just nu är det basreflex med slitsport, det tar ner priset något och agerar som ytterligare ett stag. Priset för alla nödvändiga komponenter är 2000 kr inklusive moms och frakt för den med 5".
4" ligger på 2300 kr.
3,5" ligger på 2100 kr.

Eftersom den skulle vara så lätt att bygga som möjligt (ett av delmålen) så blir det inga fräsmoment alls, jag tänker dock försöka använda en filtbit eller tunn masonitskiva runt diskanten för att minska diffraktionen.

Detta gäller alla 3 modeller, diskanten är i princip bestämd, jag tittar ju nu på 3 olika midbas-kandidater (dom 3 lådförslagen jag skrev i förra inlägget).

Även om det bara blir ett enda exemplar är det roligt med en bygglogg! Dels är det bra att kunna följa ett projekt hela vägen ifall man är sugen att bygga själv någon gång, och dessutom kan det ju bli kopior på detta i framtiden!

Om det bara blir ett ex, tänker du ändå hålla det enkelt eller kommer du ta ut svängarna lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Jag tänkte att det ska vara så enkelt som möjligt, annars tror jag chansen blir mindre och mindre att någon annan skulle vilja testa och bygga ett par.

Jag bygger dom ju för att jag själv har ett behov, och tycker mig inte riktigt hitta något som passar i handeln.

Högtalarna jag tittat på för "skrivbordsbruk" har flera problem (enligt mig).

-För korta, man får inte en bra lyssningshöjd utan att använda sig av stativ eller vägmontering.
-För breda och djupa, dom som har tillräckligt frekvensomfång har alldeles fel proportioner.
-Dom som är tillräckligt små kan inte gräva djupt nog.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Nu har jag tittat på lite olika element, och frågan blir nästan vilken lådstorlek kan man tänka sig ?

5", 16x30 cm footprint, 13 liter innervolym f3 vid c.a 33 hz.
4", 14x22 cm footprint, 9 liter innervolym f3 vid 45 hz.
3,5", 12x17 cm footprint, 6 liter innervolym f3 vid 53 hz.

Om vi säger att detta är dom ungefärliga alternativen vi har, vilket av dessa tycker ni låter vettigast ?

Har det hänt någonting eller?

Nu efter att ha suttit och simulerat mindre lådor på egen hand så är jag nyfiken på hur du har fått till dessa siffror. Med/utan room gain, frifält eller inwall, känslighet osv. Berätta!

Permalänk
Medlem

@Olegh: Jag fastnade lite, fick en infektion i några tänder i överkäken. Blev såpass att jag åkta in till akuten och fick morfin för smärtan. Inte den semester jag önskade mig !

Men, jag kommer fortsätta med detta projekt så snart jag är på fötter !

Bas diskuteras fortfarande, diskant är mer eller mindre spikad. Det fanns väldigt dåligt med diskanter av 3/4" variant som jag tror det går att göra enkla filter till men jag tror jag hittat rätt. Spridning är ju väldigt viktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

@Olegh: Jag fastnade lite, fick en infektion i några tänder i överkäken. Blev såpass att jag åkta in till akuten och fick morfin för smärtan. Inte den semester jag önskade mig !

Men, jag kommer fortsätta med detta projekt så snart jag är på fötter !

Bas diskuteras fortfarande, diskant är mer eller mindre spikad. Det fanns väldigt dåligt med diskanter av 3/4" variant som jag tror det går att göra enkla filter till men jag tror jag hittat rätt. Spridning är ju väldigt viktig!

Fan vad trist. Hoppas du återhämtar dig så snabbt som möjligt. Om du inte redan känner till det så kanske det här kan vara lite plåster på såren.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Tack det där var bra att läsa, jag har redan fått en lapp från tandläkaren som jag ska ge arbetsgivaren.

Idag börjar det för övrigt ordna upp sig lite, diskanterna är Seas H1283-06 det är dom enda jag kan hitta som har tillräkligt bra spridning i närfält, bra effekttålighet, rätt pris och det ser ut att bli ett ganska enkelt filter till dom.

Vi får hoppas på silverflöjt basarna, men dom har en liten elak peak på tonkurvan som jag inte gillar.