ryzen 7 1700x -55 grader- temperature offset fel i bios?

Permalänk

ryzen 7 1700x -55 grader- temperature offset fel i bios?

Hej,
Håller på och monterar en Ryzen 7 1700 x tillsammans med Corsair h110i vattenkylare samt Asus Radeon RX 480 8GB. Moderkort
är Asus prime X370 Pro.

I BIOS menyn så visas temperaturen 52-55 grader då jag slår på datorn. Är det fortfarande så att detta inte är korrekt temperatur,utan man ska dra av 20 grader för att få rätt? 55 grader är annars för varmt-har inte kört annat än BIOS än så länge.

Bios versionen är 0511.

Angående Corsair kylaren så har jag kopplat 3-pin pump RPM conectorn till moderkortets CPU-FAN power header.
Finns ingen kabel från denna kylare att sätta i AIO-pump power header på moderkortet-trodde AIO kontakterna på moderkortet
skulle användas då man kopplar på en vattenkylare-har jag missat något?

Bägge fläktarna på vattenkylaren går igång då datorn slås på-men varvtalet minskar omedelbart lite efter att datorn slagits på.
Fläktarna på grafikkortet går igång omedelbart då datorn startar men avstannar nästan omedelbart. Grafikkortet blir sen ganska varmt på ytan efter ett tag. Nån som vet om temperaturen på 55 grader ska minskas med 20 grader och om det verkar vara något fel med kylaren?
PSU är Fractal design INTEGRA M 550 W.

bios-bild

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Min 1700x ligger runt samma temperatur i bios med min nh-D15.
Så vitt jag vet så plusar X versionerna på 20 grader fortfarande.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

I bios fungerar inte några strömspar funktioner, så den kommer alltid vara maxklockad där, där av temperaturen. Dock verkar det som med AGESA 1006 uppdateringen verkar man iaf has löst det för Crosshair 6 kortet. Jag ligger på ~30 grader där oklockat numera. Tidigare runt 50.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Okej-då kan jag avvakta lite med att demontera och dubbelkolla om kylaren kyler bättre utanför chassit samt dubbelkolla kylarpastan.
Antar att cpu:n automatiskt avstannar om den blir för varm.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Jag får också något liknande i BIOS men det är som sagt inget att bry sig om. Det som räknas är load temps när man kör datorn. Jag får ca. 64C max med Prime95 Small FFT @ stock med min 1800X och Phanteks PH-TC14PE.

Idle ligger på runt 30C, men Ryzen kan spika väldigt snabbt i temp eftersom sensorn är inbyggd i själva chippet och reagerar väldigt snabbt. Den kan hoppa upp till 50C plötsligt i en halv sekund bara man öppnar en webbsida, för att sedan gå ner till 30C igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Jag får också något liknande i BIOS men det är som sagt inget att bry sig om. Det som räknas är load temps när man kör datorn. Jag får ca. 64C max med Prime95 Small FFT @ stock med min 1800X och Phanteks PH-TC14PE.

Idle ligger på runt 30C, men Ryzen kan spika väldigt snabbt i temp eftersom sensorn är inbyggd i själva chippet och reagerar väldigt snabbt. Den kan hoppa upp till 50C plötsligt i en halv sekund bara man öppnar en webbsida, för att sedan gå ner till 30C igen.

Men är det då korrekt att CPU- temperaturen jag ser i min bios-vy är 55 grader, eftersom jag är inne i BIOS och BIOS alltid är överklockad? Och att det inte är i denna situation jag ska dra av 20 grader för att få ett korrektare mått på temperaturen?

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

Men är det då korrekt att CPU- temperaturen jag ser i min bios-vy är 55 grader, eftersom jag är inne i BIOS och BIOS alltid är överklockad? Och att det inte är i denna situation jag ska dra av 20 grader för att få ett korrektare mått på temperaturen?

Prime X370 visade tempen med 20C offset från början (när jag köpte det i mars), men någon av alla BIOS uppdateringar som kommit tog bort det. Så är det flashat med senaste BIOS är det troligen utan offset du ser.

Men som sagt, det spelar inte så stor roll vad som syns i BIOS. Kör lite stresstester i Windows med HWInfo och kolla på Tdie och Tctl. Tdie är med 20C offset subtraherat, och Tctl är vad CPU.n rapporterar och borde vara 20C högre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Fy satan-uppdaterade till senaste versionen,0805. laddade ned detta från Asus sida. Då visades cpu-temperaturen til 39 grader.

Sen nästa gången jag ska logga in kommer ingen bild på skärmen! BIOS postar inte... Bra.. är moderkortet nu brickat av asus biosuppdatering?

Uppdaterade BIOS via att först ladda ned zip filen från Asus hemsida, unpackar och följer instruktionerna noga härifrån:
https://www.youtube.com/watch?v=C-CPGICVGY4

EDIT: BIOS postar igen efter att jag tömde CMOS RTC RAM data genom att kortsluta 2-pin CLRTC "jumpern" med en skruvdragare
ca 30 sekunder enligt sidan 1-8 i manualen. Men tar ändå ca 20 sekunder från att jag slagit på datorn tills BIOS mode visas.

På skärmen som är en ny ASUS skärm,kopplad via HDMI, kommer först No signal, sen blir den mörk ca 10 sekunder, sen blinkar några små vita fyrkanter snabbt i vänstra övre hörnet-sen efter ca 10-20 sek till så kommer bios menyn. Verkar inte alldeles stabilt.

Hur som helst:
BIOS version är nu 0805
CPU temperaturen visar 40 grader,moderkortstemperaturen 31 grader. De två fläktarna på chassit snurrar samt corsair h110 vattenkylarens två fläktar snurrar.

Vet inte om Corsair vattenkylaren verkligen pumpar vatten men den lyser blått- kan det fortfarande vara så att det bara är fläktarna som håller cpu:n på 40 grader?

BIOS postar efter CMOS RAM tömts
Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swedwalker:

Fy satan-uppdaterade till senaste versionen,0805. laddade ned detta från Asus sida. Då visades cpu-temperaturen til 39 grader.

Sen nästa gången jag ska logga in kommer ingen bild på skärmen! BIOS postar inte... Bra.. är moderkortet nu brickat av asus biosuppdatering?

Uppdaterade BIOS via att först ladda ned zip filen från Asus hemsida, unpackar och följer instruktionerna noga härifrån:
https://www.youtube.com/watch?v=C-CPGICVGY4

EDIT: BIOS postar igen efter att jag tömde CMOS RTC RAM data genom att kortsluta 2-pin CLRTC "jumpern" med en skruvdragare
ca 30 sekunder enligt sidan 1-8 i manualen. Men tar ändå ca 20 sekunder från att jag slagit på datorn tills BIOS mode visas.

På skärmen som är en ny ASUS skärm,kopplad via HDMI, kommer först No signal, sen blir den mörk ca 10 sekunder, sen blinkar några små vita fyrkanter snabbt i vänstra övre hörnet-sen efter ca 10-20 sek till så kommer bios menyn. Verkar inte alldeles stabilt.

Hur som helst:
BIOS version är nu 0805
CPU temperaturen visar 40 grader,moderkortstemperaturen 31 grader. De två fläktarna på chassit snurrar samt corsair h110 vattenkylarens två fläktar snurrar.

Vet inte om Corsair vattenkylaren verkligen pumpar vatten men den lyser blått- kan det fortfarande vara så att det bara är fläktarna som håller cpu:n på 40 grader?

Hade din pump i AIO vattenkylaren inte cirkulerat vatten skulle din CPU-temp ligga på 70-90c vid uppstart. Så den pumpar vatten.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Hade din pump i AIO vattenkylaren inte cirkulerat vatten skulle din CPU-temp ligga på 70-90c vid uppstart. Så den pumpar vatten.

Men själva pumphuvudet(den delen som ligger mot processorn) vibrerar inte-ytan på den är också litet varm.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Corsair Link visar 45 grader celsius vid 1% load

BIOS (version 805 ) visar 37 grader). hwinfo visar också 37 grader.

Något måste vara fel

Rapporterar BIOS "glädjesiffror "på CPU temperaturen eller visar Corsair link fel CPU-temperatur?

Bild på corsair link displayen på skrivbordet(förstora bilden för att se tydligt)

http://imgur.com/a/Hfz9t

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W