Permalänk

Internet strular.

Köpte min dator början av 2016.
Det har krånglat till och från sen jag fick den men nu är det helt galet
Så fort jag har stängt av datorn och skall starta den igen oavsett hur lång tid det har gått så strular alltid mitt internet på datorn.
Har wifi fullt fungerande på telefonen men i datorn kan jag inte ens använda Teamspeak för internetet är för dåligt tydligen.
Men kommer ut på Chrome men det tar sådan jäkla tid att ens komma in på googel eller liknande.
Vet inte alls vad som kan va problemet då det endast är hemma hos mig.
Sitter idag på ADSL hos telia. men koppla jag in hos någon annan går det problem fritt.
Kan det va mitt modem eller att något i min dator ?

Specc på dator:

Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
MSI Z97-G43, Socket-1150
MSI GeForce GTX 960 Gaming 4GB
Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Kör du trådlöst? Sitter du långt i från routern?

Permalänk

Jag sitter på med kabel. Vilket jag gör hos andra med.
Har ett luftigt chassi då jag kör stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om internet går långsamt så börjar bli nyfiken på vad du faktiskt får ut i hastighet?
När det ''går bra på telefonen'' är du säker på att du sitter på wifi och inte 4g?
Om du lyckas -> Kör kabel till datorn -> In på speedtest.net eller Bredbandskollen.se
Gör en mätning.

Om du ska få ut 8mb/s men får ut 1. Där har du ett problem.
Om du har i grund låg hastighet -> Men dina polare har fiber med bra hastighet...Ja då är det väl bara logiskt?
Sitter du med en epa traktor kan du inte gnälla på hastigheten jämnfört med polarens sportbil

Men om dina hastighets tester ser bra ut -> Då skulle jag börja prata med din ISP och förklara att din dator fungerar bra hos andra. (Bör hastighetstesta hos dem också för att få nummer att jämnföra med).
Om dina hastigheter med kabel är dåliga, men bra hos kompisar -> Prata med din ISP..

Problemet med ADSL dock är att din ISP kan vara gaska begränsad i vad de kan göra för din anslutning. Har du otur så får du helt enkelt leva med ett dåligt ADSL tills du får Coax eller Fiber
Men i många fall så kan de balansera om signalen / skicka tekinker för att felsöka om ni kommer fram till detta efter felsökning.
Och ja, ett modem byte kan göra underverk för ADSL (Dumt att byta innan felsökning dock).