Permalänk

Ny dator

Jag har satt ihop två paket som jag tror klarar mina behov. Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på om båda fungerar. Gärna om ni kan hitta billigare lösningar till samma prestanda, eller lägga på en liten slant för att förbättra prestandan med någon liten detalj. Vilket av paketen har störts prestanda nu och vilket ser ni som mest framtidssäkert?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10490115/12k-ryzen1500x-gtx-1060-6gb

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10490125/13k-i5-gtx-1060-6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Der Löwe:

Jag har satt ihop två paket som jag tror klarar mina behov.

Och dina behov är?

Hur som helst, 7600K kommer prestera bättre i de flesta fall. Du kan läsa t.ex. Sweclockers egen recension av 1500X och jämföra själv. Jag skulle säga att det är Ryzen 1600 du hellre ska jämföra mot 7600K, eftersom de ligger i samma prisklass.

Inet har för övrigt rea på dessa minnen, mycket snabbare och dessutom lite billigare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska gå på ryzen, i5 känns död. Tycker du ska byta 1060 till ett 580 om det finns några att köpa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ryzen systemet ser rätt bra ut.

- 850 EVO > WD Blue SSD

- 2666MHz > 2400 MHz, 100kr mer, diskuterbart men tycker det är värt speciellt eftersom just ryzen å inte intel. Liten performance gain.

- Vore IMO värt att vänta på RX 4/580 eller ett 1060 med mer påkostad kylare från Inet, men förstår ditt val.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Ryzen klarar av 3000 MHz minnen, en del har fått upp det i 3200 MHz och mer. Och med Ryzen så ger högre klockat minne en snabbare CPU..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jag tackar alla som bidragit i tråden tidigare. Jag har varit i valet och kvalet med vad jag vill ha ut av min nya burk. Det viktigaste är framtidssäker så jag har lagt om strategi något och gått upp i budget och processor men behåller ett grafikkort som håller ett tag. På sikt känns det som att grafikkortet kan bli det som uppgraderas om ett par år. Jag länkar in den kundvagn som jag ligger på nu och ser fram emot era synpunkter. Jag har en hårddisk som jag kommer montera själv från min gamla dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10538874/ryzen-1700x-gtx-1060

Permalänk
Medlem

@Der Löwe Det finns väl inte så mycket att klaga på där, förutom att du nog skulle klara dig undan med ett billigare moderkort om du vill få ner priset lite. Kanske lägga de pengarna på en större SSD, 500GB-modellen av 850 EVO är mer prisvärd och presterar även bättre (fast dyr hos Inet, det finns billigare butiker). Sen känns väl kylaren lite sådär, en Pure Rock tycker jag du kan kosta på dig åtminstone.

Permalänk

@perost: Det är ett paket med moderkort och processor till ett bra pris. Det var moderkortet som rök i min gamla burk så jag lägger några kronor extra på det med. Jag ska kolla på kylare. Tack för inputs.