Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk

Jag har i omgångar känt att jag behöver ett nytt tangentbord men får bara ont i magen så snart jag börjar leta.
Var inne på ett poker ett tag men det är för litet.
Helst ett fullstort alt TKL med bra piltangentsplacering. Men hur jag än letar och ibland hittar så fastnar det på något av mina kriterier i alla fall och jag känner att jag bara vill riva mitt hår och skrika.
Därför behöver jag hjälp från alla ni som har bättre kunskaper och känsla än mig.

Till utmaningen:

USB
Fullstort / TKL
Mekaniskt men inte för högljutt
Cherry, Outemu, Kaihl, Gateron etc spelar ingen större roll.
Linjärt.
55-60 gram
ISO Svenskt (Nordiskt i värsta fall)
Vita tangenter (alt ljusgrå)
Vit bas (alt transparent, natureloxerad aluminium eller kanske högrött bara för att bryta av)
Vit bakgrundsbelysning (RGB är ointressant)
Gärna stöd för 6KRO då jag kör mac.
Tunn ram om det går.

Om jag når en bättre och snyggare lösning genom att modifiera, byta ram eller köpa bord och keycaps separerat och byta eller rent av bygga allt själv så är inte det något problem. Jag vill bara ha ett snyggt och funktionellt.

De jag tittat åt är:
Varmilo VA109M
Azio MK Mac
Filco Majestouch 2 med fräst aluminum case.

Men allt detta blir för mycket för mitt huvud.
Snälla guida mig!

Permalänk
Inaktiv

@petterf:

TKL/Fullstort, "Vitt", ISO och "Nordiskt"/Svenskt brukar vara rätt svårt att hitta i serieproducerade varianter. (i 60% har du ju t.ex. pok3r, alternativt massor av byggsatser)

Både Varmilo och Filco är bra märken som du lugnt kan köpa (med det inget illa sagt om Azio: men det har jag ingen erfarenhet av)

Alternativt kan du överväga ett Varmilo VA88M Lightgrey/White PBT (och lägg till en Varmilo VA22M för "fullstort"): riktigt trevlig bräda och helt ok caps för att vara "stock" (kommer in på maxgaming nästa vecka). Saknas varianten med din föredragna brytare kan du säkert kontakta kundtjänst så hjälper de nog till). Annars finns de "ute i Europa".

Följande brytare verkar ligga i ditt "spann" (alla angivna g-värden är "Pressure Point"/"Op. Char"):
Linjära:
Cherry Svarta MX 60g (Gateron svarta är ngt lättare: 50g)
Taktila:
Matias Quiet Click, Bruna MX (55g), Nature White MX (55g), Topre (55g) (Mod-M (55g), Zealios (62g) m.fl.)
Clicky:
Inga (eftersom du ville ha "tystare")
se vidare tabell i 1a posten i tråden.

Vill du bygga eget (vilket är roligast!) så finns det t.ex. detta 'Varmilo' TKL-byggsats, då behöver du komplettera med stabbar, caps och brytare (men det har dåligt stöd för ISO-layout).

P.S. Tystast (och subjektivt "bäst") är den vita http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-topre-realforce-88... som du nog kommer bli extremt nöjd med (saknar dock bakgrundsbelysning och "ramen" är ju inte direkt jättetunn) (kan kompletteras med en RF 23UB) Edit: RF 23UW heter den vita numpadden, B är "black" D.S.

Permalänk

@anon257891:

Stort tack!
Ska titta igenom dina råd och se vad jag kan hitta.
Realforce88 hade en skön retrokänsla även om jag inte riktigt letade efter en sådan.

Permalänk
Inaktiv

@petterf:
Insåg att jag läst din fråga lite slarvigt: såg inte att du hade angett "linjär" som krav.

Med det i åtanke: jag tror nog att du kan bli nöjd med både Cherry Blacks och Gateron Black/Gula: skillnaden är inte jättestor (och gateron är "smoother", vilket jag tycker är trevligt).

Tror även att du kan gilla topre! (även om den är taktil, så är den det på ett "annat" sätt än cherrys varianter av taktila brytare.)

Personligen ångrar jag lite att jag inte la tillräckligt med pengar på min första bräda så att den blev en Realforce: hade jag gjort det hade jag nog bara haft ett(1) mekaniskt(ish) tangentbord nu och inte...vågar knappt räkna efter... 30(ish)?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@petterf:
Insåg att jag läst din fråga lite slarvigt: såg inte att du hade angett "linjär" som krav.

Med det i åtanke: jag tror nog att du kan bli nöjd med både Cherry Blacks och Gateron Black/Gula: skillnaden är inte jättestor (och gateron är "smoother", vilket jag tycker är trevligt).

Tror även att du kan gilla topre! (även om den är taktil, så är den det på ett "annat" sätt än cherrys varianter av taktila brytare.)

Personligen ångrar jag lite att jag inte la tillräckligt med pengar på min första bräda så att den blev en Realforce: hade jag gjort det hade jag nog bara haft ett(1) mekaniskt(ish) tangentbord nu och inte...vågar knappt räkna efter... 30(ish)?

Haha.

Alla har vi handlat, handlat fel, fegat, tagit i men missat, handlat mera, upptäckt vad vi egentligen hade velat ha sedan år tillbaka men nu har man högar av annat. Konstigt.
Jag har gjort samma sak med kameror och optik. Men när man väl köper rätt så känns det bra. Man vill liksom inte lägga ifrån sig saken då.

Jag har läst flera som påpekat att de gillar gateron så det kanske kan vara något.
Får kolla på topre en sväng också.

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@petterf:
Kan varmt rekommendera topre. Har provat mx blue, brown och red och topre är överlägsen.
Gillar dock mx blue. Gillar topre så pass mycket att jag köpt 4 brädor med samma brytare.

Permalänk

Tackar för infon.

Blir nog en Realforce som det ser ut.
Men då plötsligt börjar jag vela och snegla på svart. Och 88. Men by räcker det.
Velandet får jag stoppa i soppåsen.

Kommer bilder när den nya är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Letar efter ett nytt tangentbord. Vill ha 80% eller 60%, helst 80%. RGB och helst bruna switchar.

Har kollat på vortex poker men tycker att det är lite dyrt. Gillar Corsair k65 RGB men de har mx speed switchar. Kommer jag bli besviken om jag kommer från blåa switchar till dessa? Har läst lite att vissa har problem med att de råkar aktivera switchen när de vilar fingrarna.

Avstår helst från Ducky och orkar inte bygga eget.

Just nu är planen att köpa corsair k65 RGB Rapidfire och testa, om jag inte gillar det köper jag vortex p0ker istället. Men finns det andra alternativ?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Letar också nytt tangentbord. Vill ha tenkeyless men med piltangenter och ESC/F"tangenter" (kallas väl 80%?). Gärna röda brytare med bakgrundsbelysning.

Att bygga eget är nog inte ett alternativ.

Tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv

@Leyer @Bardropper

Kolla första posten i tråden, under avsnittet "rekommenderade märken":
("Utdrag" nedan)

•Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro S/M/L", QFR)
•Ducky (One, Shine)
•Vortex (Pok3r)
•Varmilo
•Filco
•Topre

För att ange specifik typ så är det t.ex.: Masterkeys Pro S RGB, Varmilo VA88, Topre 88UB, Filco Majestouch 2, Ducky One TKL, CM QFRi som kan rekommenderas er.

En svensk leverantör av flera av dessa fabrikat är "Maxgaming", se t.ex. https://www.maxgaming.se/datortillbehor/tangentbord-tillbehor för än fler alternativ.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Leyer @Bardropper

Kolla första posten i tråden, under avsnittet "rekommenderade märken":
("Utdrag" nedan)

•Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro S/M/L", QFR)
•Ducky (One, Shine)
•Vortex (Pok3r)
•Varmilo
•Filco
•Topre

För att ange specifik typ så är det t.ex.: Masterkeys Pro S RGB, Varmilo VA88, Topre 88UB, Filco Majestouch 2, Ducky One TKL, CM QFRi som kan rekommenderas er.

En svensk leverantör av flera av dessa fabrikat är "Maxgaming", se t.ex. https://www.maxgaming.se/datortillbehor/tangentbord-tillbehor för än fler alternativ.

Schysst! Tack för hjälpen. Blir nog ett Varmilo VA69M

Permalänk
Medlem

Letat på prisjakt men inte funnit vad jag söker. Trådlöst bakgrundsbelyst och numpad och inte Logitech.

Måste finnas något annat märke än det Logitech K800 jag nu haft sönder (Shift-knappen). Gillar verkligen inte Logitechs sköra och plottriga sätt att sätta fast tangenterna på.

Något förslag, kan även beställa från utlandet eller köpa begagnat. I värsta fall får det bli ett tillbehör som dessa: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

@yrfhar: Varmilo VB105M
Kommer snart att finnas möjlighet att skräddarsy sin varmilo-bräda på http://en.varmilo.com

Permalänk
Medlem

@anon257891: Hittade usb-donglen till mitt Microsoft 6000 tangentbord så får använda det tills Varmilo VB105M kommer
MS tangentbordet är bra om det inte var för att räckvidden är 5 cm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@anon257891: Hittade usb-donglen till mitt Microsoft 6000 tangentbord så får använda det tills Varmilo VB105M kommer
MS tangentbordet är bra om det inte var för att räckvidden är 5 cm.

Test:
Hittade ett Microsoft 3 000 v2 i källaren och ska se om det har bättre räckvidd i väntan på att jag hittar ett bättre trådlöst TB.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett nytt mekaniskt tangentbord.. Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt och ligga hyfsat i prisklass jag har funderat på att köpa ett med röda eller bruna brytare för att senare sätta på O-ringar som jag förstått ska minska ljudet.. Nu vill inte jag att tangentbordet ska vara ljudlöst men jag sitter just nu på razers gröna kahil brytare.. Dom är i miin mening aldes för högljudda och "klickiga". Några tips eller så?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Jag behöver ett nytt mekaniskt tangentbord.. Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt och ligga hyfsat i prisklass jag har funderat på att köpa ett med röda eller bruna brytare för att senare sätta på O-ringar som jag förstått ska minska ljudet.. Nu vill inte jag att tangentbordet ska vara ljudlöst men jag sitter just nu på razers gröna kahil brytare.. Dom är i miin mening aldes för högljudda och "klickiga". Några tips eller så?

Min personliga favorit är Filco Majestouch 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord ska man sikta på om man har haft ett Steelseries 6Gv2 men känner för att uppgradera nu till mer moderna tangentbord mer fler funktioner. Gärna mediafunktioner också. Mekaniskt, gärna röda/svarta switches.

Permalänk
Medlem

Ute efter ett nytt tangentbord igen, söker nu ett vanligt tangentbord som gärna har relativt tunna tangenter. Körde med ett antal Logitech UltraX Premium förut, vilket jag gillade rejält bortsett från att de tenderade att gå sönder efter ett tag. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170268

Eftersom det var ett väldigt populärt tangentbord förut känns det som att någon borde ha koll på ett modernare och bättre alternativ. Kan även tänka mig gå upp några prisklasser.

Permalänk
Medlem

Icke mekaniskt tkl tangentbord med rgb ljus?

Är på jakt efter en ickemekaniskt tkl bräda med rgb leds. Vad finns det för alternativ?

/J

Permalänk
Inaktiv

Värt att nämnas:
Candykeys har nu Skräddarsydda Varmilo 69 och 88 (Nordic): https://www.candykeys.com/product-tag/customise/

(f.ö. verkar de även ha lite annat smått och gott till hyfsade priser)

Edit: Candy Keys bor i Tyskland, så snabbt och billig frakt, samt ingen tull (eller tullavgift).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Ute efter ett nytt tangentbord igen, söker nu ett vanligt tangentbord som gärna har relativt tunna tangenter. Körde med ett antal Logitech UltraX Premium förut, vilket jag gillade rejält bortsett från att de tenderade att gå sönder efter ett tag. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170268

Eftersom det var ett väldigt populärt tangentbord förut känns det som att någon borde ha koll på ett modernare och bättre alternativ. Kan även tänka mig gå upp några prisklasser.

Jag köpte mig ett Cherry Strait som jag blev positivt överraskad utav (dock lite annorlunda layout på gruppen med home/end-tangenterna):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3603421

Finns även detta, men kan inte uttala mig om kvalité eller känsla:
http://logickeyboard.com/shop/logickeyboard-premium-3207p.htm...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Hej!
Har börjat fundera på nytt tangentbord så småningom då mitt gamla känns rätt slitet.
Föredrar nog 80 % men 100 % är också intressant. ISO, trådat, bakgrundsbelyst (med helst blått eller valbart) är de absoluta kraven. Andra preferenser är hög kvalitet så att jag kan ha kvar det länge, att det INTE är en ”plastig” look (om möjligt), att det är ganska ljudligt men inte för skarpt (tänk skrivmaskin) ljud utan ett ”rundare” klick samt att det är gaming-vänligt (spelar främst moba, grand strategy och olika rpg) utan att vara värdelöst att skriva på. Preferenserna är dock inte krav. Kan nämna att av youtubevideor så uppfattar jag oftare mekaniska tangentbord som bra ljudmässigt.

Permalänk

Söker också någon form av mekanisk tangentbord, helst maxpris 1000-1100 kr. Behöver inte heller vara värsting dator då jag är bara en vanlig gamer.
Tack i förhand!

Visa signatur

Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Söker också någon form av mekanisk tangentbord, helst maxpris 1000-1100 kr. Behöver inte heller vara värsting dator då jag är bara en vanlig gamer.
Tack i förhand!

Cooler Master är väl de som rekomenderas i den prisklassen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Skrev i fel tråd.

Frågar här istället. Söker nytt T-bord. Skall vara röda brytare och inget RGB. Använder för närvarande Qpad MK50. Köpte idag en ny mus från Zowie EC1-A som ännu är sjukt skön. Bor ej i Sverige, hittar de vanligaste märken. Pris är inte allt för dyrt däremot minimum 1000kr.

Permalänk
Inaktiv

@buddaz:
60%/TKL/Fullstorlek?

ISO/ANSI?

Svenska tecken på tangenterna?
(Edit:Men kolla upp Filco, Realforce, Leopold, Varmilo, Matias)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@buddaz:
60%/TKL/Fullstorlek?

ISO/ANSI?

Svenska tecken på tangenterna?
(Edit:Men kolla upp Filco, Realforce, Leopold, Varmilo, Matias)

Blir nog en Dukey LED blue, röd brytare. Senast inför midsommar, ingen fara på taket ännu. Mitt Qpad håller tills dess.

Permalänk
Inaktiv

@buddaz:
Ducky är också ett väldigt bra alternativ (som jag skäms lite för att jag glömde nämna )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@petterf:
Insåg att jag läst din fråga lite slarvigt: såg inte att du hade angett "linjär" som krav.

Med det i åtanke: jag tror nog att du kan bli nöjd med både Cherry Blacks och Gateron Black/Gula: skillnaden är inte jättestor (och gateron är "smoother", vilket jag tycker är trevligt).

Tror även att du kan gilla topre! (även om den är taktil, så är den det på ett "annat" sätt än cherrys varianter av taktila brytare.)

Personligen ångrar jag lite att jag inte la tillräckligt med pengar på min första bräda så att den blev en Realforce: hade jag gjort det hade jag nog bara haft ett(1) mekaniskt(ish) tangentbord nu och inte...vågar knappt räkna efter... 30(ish)?

Får man fråga vad det är som gör Realforce värt ca 1k mer än de Ducky & Varmilo bord som ligger runt 1,5k? För närvarande har jag ett gammalt Ducky dyesub vitt/grått (bruna switchar) och ett Poker 2 (blå switchar). Mitt Poker ställer till med lite besvär på jobbet ifall någon behöver låna, så tänkte skaffa ett nytt full size. Är lite sugen på att testa någon annan switch, då t.ex. Topre. Men 2,6k känns rejält saftigt.

Kan likväl slänga in förfrågan om rekommendation här också då.
Vill ha:
ISO - 100%
Gärna någon form av Dye Sub, men inget krav.
Så lite krims-krams i form av LED som möjligt.
Har som sagt MX Brown och MX Blue på tidigare bord. Egentligen inget emot något utav dem, men testar gärna något nytt. Gillade inte att spela på mitt Poker, sen om det var pga Blåa brytare eller att det är 60% vet jag inte. Annars gillar jag att skriva på Blåa.
Röda brytare gillar jag inte, men funderade ett tag på ifall svarta kunde vara intressanta att prova.

Tror dock att jag helst vill ha ett par taktila, gärna med ett mer klassiskt "thock" ljud, mot MX Blues "click".
Finns det något enligt ovan krav som håller ner prislappen någorlunda hade det varit trevligt.