Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Du har ju missat den viktigaste frågan:

Mitt gamla Logitech UltraX Premium håller på att ta slut. Tyvärr tillverkas de inte längre så vad skall jag köpa istället?

Cherry gör en $10 Mekanisk bräda som börjar också ta slut. Var hittar man den? Classe i sjön hade dem ett tag för 100 kr men nu finns de inte mer.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Sälja gammalt bräde och köpa nytt

Har ett razer blackwidow chroma som är runt 1 år gammalt, har dock tröttnat på det för att tycker det är för högt ljud så har börjat leta efter nya.
Undrar om ni har förslag på nått skönt tangentbord fast som inte låter mycket, är också ett stort plus om det har RGB(eller backgrundsbelyst) och mic/audio jack.

Säljer också mitt gamla om någon har förslag på ett cirka pris och vart man ska leta efter folk som skulle kunna köpa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Hallå Sweclockers!

Tänkte höra och se ifall det är någon som möjligtvis har någon vetskap om ett lågprofil tangentbord, som även är tyst i dess skrivande?.

Det vore stort pluspoäng om det har bakgrundsbelysning i blått, för att matcha mitt tema som jag har.
Jag har för närvarande att Roccat Isku FX, som är ett relativt lågprofil tangentbord. Men skulle dock önska ett tystare tangentbord.

Något jag kanske ska nämna, ifall någon rekommenderar om mekaniska tangentbord, så har jag dessvärre testat ett Corsair K70 RGB, tror jag det var, och som dessvärre inte föll mig mycket i smaken. Tyckte personligen att tangenterna kändes en aning för höga för mig.

Alla tips etc är varmt välkomna!

Mvh,
Chrazey

Det är uselt utbud på kombon tyst och tangentbord. Jag kör på ett vanligt Cherry JK-03 tror jag det heter, inget gamingbord, men väl det tystaste jag kunde finna. Har testat en uppsjö, men det har slutat med att jag fått slänga tangentborden då de klickar.
(samma med möss, kör Nexus silent och skall testa Logitech 330) men det gäller att hamstra tror jag, då det inte verkar finnas någon marknad i framtiden direkt)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Logitech K740 är relativt tyst. Lågt, bakgrundsbelyst. Kanske värt att kika på i alla fall?
Edit: Oj, du hade skapat detta inlägg i januari! Då har du nog redan hittat någonting kan jag gissa - vad blev det?

Permalänk

Jag har ett Logitech dinovo trådlöst tangentbord som fått lämna min stationära dator sedan jag skaffade ett med mekaniska brytare. Nu vill jag använda ett tangentbord till min HTPC, jag testade mitt logitech tangentbord och "räckvidden" är fruktansvärt dåligt. Är det saker i vägen så kommer inte ALLA knapptryckningar fram.

Är dagens trådlösa tangentbord bättre med täckningen? Kan jag ha mottagaren inne i tv-bänken och massa saker ivägen och fortfarande få det att fungera? Något jag skall titta efter när jag köper ett trådlöst tangentbord?

Permalänk
Inaktiv

@Igelkotten Igge:
Workaround: Anslut inte din HTPC via HDMI/VGA, utan ställ den i en skrubb någonstans (nätverksansluten) och lägg in t.ex. "Plex Media Server" på den, och kör din media via din vanliga fjärrkontroll eller om du inte har en "smart" TV, skaffa t.ex. en Chromecast och kör via telefonen/(dedikerad) surfplatta.

Jag ställde undan min HTPC för ett gäng år sedan (när min Dinovo edge gick i trasig/i golvet) och har inte saknat den ett dyft.
Plex är väldigt WF (Wife Friendly), tom min fru (extremt teknikfientlig) klarade av att använda Plex och Vanlig fjärr (i.e. multifjärr):)

Men visst, surfar du på TVn/HTPCn (varför nu någon skulle vilja utsätta sig för det) eller Spelar på den kanske någon annan lösning är bättre (Steam?)

Edit: Men annars kostar ju en sån här avart inte så mycket att testa.

Permalänk

Jag är på jakt efter ett DIY 60%(ISO) Letar därför efter bra tips på ställen där man kan köpa dessa, med fördel hela paket med allt man behöver.

Då jag har lite dålig koll på just detta så känner jag att jag även behöver klargöra en del saker. ISO & ANSI, är det olika PCB (eller är det bara plåten)?

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
T.ex "GH60" pcb stödjer både ISO OCH ANSI (Jag gillar "GH60 Satan"),. Tänk på att om du väljer att ha en "plate" (valfritt, krävs inte) så behöver den stödja ISO också.

Sök på "gh60 diy" hos t.ex ebay(.de), amazon (.uk.co/.de), mekanisk.co, mykeyboard.eu, falbatech.pl, mechsupply.co.uk eller kanske aliexpress.com

Chassi+pcb (gh60)+stabilizers+sladd + brytare+ev plå+ev keycaps (om du inte redan har)=kit (ev. LED om du vill ha det 2x3x4 e trevliga)

Permalänk

@anon257891
Tack för ditt svar. Jag har kikat runt lite och hittade denna på Aliexpress. KIT 2 där borde väl innehålla allt man behöver (förrutom keycaps)? Det står något om "led hot plug sip socket". Vad är detta och hur vet man om man behöver detj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@anon257891
Tack för ditt svar. Jag har kikat runt lite och hittade denna på Aliexpress. KIT 2 där borde väl innehålla allt man behöver (förrutom keycaps)? Det står något om "led hot plug sip socket". Vad är detta och hur vet man om man behöver detj?

Det stämmer.

Sip sockets är en hylsa du kan löda fast istället för LEDs, vars innerdiameter passar ledarna på en vanlig LED. På så vis kan du enkelt byta LEDs utan att löda, bara dra ut den gamla och sätt i en ny, dvs enkelt att byta färg efter behag eller ersätta trasiga eller felvända LEDs.

Permalänk
Skrivet av Khers:

Det stämmer.

Sip sockets är en hylsa du kan löda fast istället för LEDs, vars innerdiameter passar ledarna på en vanlig LED. På så vis kan du enkelt byta LEDs utan att löda, bara dra ut den gamla och sätt i en ny, dvs enkelt att byta färg efter behag eller ersätta trasiga eller felvända LEDs.

Aha, okej! Då har jag fått lite klarhet i den frågan, tack.

Nu har jag lite mer kött på benen, men när det gäller PCB. Finns det olika rev. på GH60 Satan (det ser ut som att vissa GH60 Satan har en fysisk knapp på sig och andra inte. Se bilder i spoiler)?

Något annat somman bör tänka på eller kolla efter när innan man köper från en viss säljare? Förutom att plåten (om man vill ha en sådan) bör vara universal om man vill köra ISO. Vissa säljare använder andra PCBs, är det några som är bättre än andra när det kommer till den delen? Några som kanske är enklare att programmera än andra? GH60, GC60, KC60 etc.

vs

Dold text
Permalänk
Medlem

Hej! Jag såg at cdon har corsair strafe gaming för 699kr nu. Jag vill byta mitt microsoft sidewinder x4 som jag haft många år med rubberdome. Men är det priset på strafe gaming bra? Har aldrig testat mekaniska brytare. Tänkte köra bruna.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Jag tycker det ser ut som om båda PCBerna har en knapp för sätta PCB i dfu.

De flesta 60% PCBer har stöd för såväl ISO som ANSI. Utöver de du nämner finns även exvis GON och winkeyless som erbjuder en högre kvalitet (tjockare, styvare PCB och bättre lödpunkter) till ett högre pris, samt GUI-appar för att programmera brädan om du uppskattar sånt.

Jag har ingen erfarenhet av de själv, men jag har sett att vissa ebaysäljare bara slänger PCB och plåt i ett vadderat kuvert, vilket lett till en del böjda plåtar. Önskar du ett mer seriöst hanterande kan du handla från LeandreN i hans etailer mekanisk. Han lär tydligen ha mässingsplåtar på ingående (enl GB-tråd på GH), om du vill ha lite swag ala @anon257891

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmileY87:

Hej! Jag såg at cdon har corsair strafe gaming för 699kr nu. Jag vill byta mitt microsoft sidewinder x4 som jag haft många år med rubberdome. Men är det priset på strafe gaming bra? Har aldrig testat mekaniska brytare. Tänkte köra bruna.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut att vara ett lägre pris än vanligt för den produkten om man tittar på prisjakt, så det är nog ett ok köp om man vill ha ett corsair tgb.

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Jag håller med @khers ser ut som om det finns en resetknapp på båda.
(f.ö. behövs bara resetknappen första ggn du laddar mjukvaran, om du lägger med en "soft-reset" i den laddningen (dvs du trycker tangentkombo-reset istället för hårdvaru-reset))

Permalänk
Medlem

Någon som vet något tangentbord med cherry mx clears som inte kostar en förmögenhet(1600+)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Rutger Janåker:
Jag håller med @khers ser ut som om det finns en resetknapp på båda.
(f.ö. behövs bara resetknappen första ggn du laddar mjukvaran, om du lägger med en "soft-reset" i den laddningen (dvs du trycker tangentkombo-reset istället för hårdvaru-reset))

Det här lät intressant.. Hur gör man för att lägga in en soft reset? Jag har ett par gh60-brädor men framförallt ett AMJ96 som är rätt omständligt att öppna upp. Vore grymt om man kunde ladda in en soft reset!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
Vad kör du med för FW idag? EasyAVR, TMK, QMK...?

I EasyAVR assignar du "Boot Mode" till valfri tangent (på valfritt lager) på samma sätt som du assignar andra tangenter, I TMK/QMK har du motsvarande funktion ..."Reset"(?) ..som du assignar till en tangent/lager.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag gjorde preciiiiis klart mitt Let's Split här och använde QMK för första gången. Har där en reset-knapp som jag nu kommer behöva använda. Vet dock inte hur jag ska göra det när jag antar att jag måste flasha båda halvorna för sig igen, men samtidigt bara har en reset på den ena brädan.. Något tips?

Till mina andra brädor har jag alltid använt TMK. Får se vad jag kan hitta där helt enkelt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

Logitech G410 TKL

Permalänk
Medlem

Jag söker ett nytt tangentbord.. Det enda kravet är att det ska vara RGB, vad rekommenderar ni? Budget får inte överstiga 2000:-. Används främst till spel.

Visa signatur

i7 7700K | 16GB DDR4 | STRIX 1080 | STRIX Z270H | Noctua DH15S | 2TB SSHD | 256 SSD | Corsair HX850W | CM Storm Stryker |ASUS ROG 27" 144Hz G-SYNC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbzki:

Jag söker ett nytt tangentbord.. Det enda kravet är att det ska vara RGB, vad rekommenderar ni? Budget får inte överstiga 2000:-. Används främst till spel.

Har detta; https://www.inet.se/produkt/6100238/corsair-gaming-k95-rgb-pl...

Riktigt nöjd och gillar att det finns macros på sidan.

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbzki:

Jag söker ett nytt tangentbord.. Det enda kravet är att det ska vara RGB, vad rekommenderar ni? Budget får inte överstiga 2000:-. Används främst till spel.

Om enda kravet är RGB (bakgrundsbelysning) så verkar t.ex. "WASDkeeys K200", "Corsair K55" eller ett "SPEED-LINK Parthica Core" ligga hyfsat bra till i pris (för RGB).

Personligen kan jag tycka att det är mycket pengar för ett icke-mekaniskt tangentbord (verkar som om man mest betalar, procentuellt en ganska rejäl peng, för enbart RGB-biten).

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av tangentbord

Jag har haft ett mekaniskt tangentbord nu ett tag (lägsta prisklassen) som jag köpte för typ 5 år sen som nu börjar bli lite risigt, och jag har därför bestämt att det är dags att uppgradera. Jag är för tillfället ute efter ett TKL (80%) av högsta byggkvalitet. Tangentbordet måste va backlit (bryr mig inte om färgen egentligen men RGB är väl en bonus). Eftersom att jag använt bruna cherry mx switches tidigare har jag bestämt att det nu är dags för att testa på röda(spelar mycket och har hört att dom är väldigt sköna för just det). Jag har inte planer på att bygga mitt eget tangentbord eller att beställa ett custom bygge. De tangentbord som jag har kollat på än så länge är Varmilo VA 69M samt Ducky One TKL RGB. Jag har också tittat på Varmilo VA 88M eftersom att detta tangentbord har "flytande" tangenter, vilket jag aldrig testat förut. Mina frågor är alltså: Vilket av dessa (eller andra förslag) tycker ni är det bästa valet för någon som spelar mycket, skriver en del, och programmerar i små mängder? Är det stor skillnad på flytande tangenter eller inte? Hur stor är skillnaden mellan ABS och PBT (hört att PBT är mycket skönare)? Jag gillar när tangenterna har transparenta symboler, så att ljuset skiner igenom och det blir lättare att se tangenterna. Brukar vanligtvis inte kolla så mycket när jag skriver men det kan hända någon gång ibland. Valet är väl då egentligen mellan ABS och transparenta symboler med RGB lighting (Ducky ONE TKL) vs PBT och eventuellt floating keys (Varmilo).
Tacksam för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

@Birgo:
Långt sagt:
Enligt min åsikt (som alltid är det högst personligt) så har materialet i capsen mindre betydelse än tjockleken. Tjocka caps >> tunna caps (oavsett mtrl).

Vid samma tjocklek så gillar jag PBT över ABS, men hellre tjock ABS än tunn PBT

Vad gäller brytartyp och vad du använder tangentbordet till (så länge det är konventionellt bruk) spelar brytartyp ingen roll, använd det du gillar (en del gillar vissa smaker en del gillar andra smaker).

s.k. floating keys påverkar inte aktiveringspunkt eller funktion, det är en estetisk grej (möjligen kan man väl påstå att "konventionella/icke flytande(gärna med en rejäl "bezel")" skyddar brytarna något bättre mot damm/spill.

Personligen anser jag att just nu är Leopold "Högsta Byggkvalitet" (serietillverkat, mx-brytare), men de andra rekommenderade tillverkarna i OP är inte långt efter: och det är helt klart diskutabelt)

Kort sagt:
Du kommer bli nöjd med både ducky och varmillo. Ta även en titt på Masterkeys Pro S

Avslutningsvis:
Avslutar glatt med en dryg kommentar: Den stora fördelen med att uppgradera tangentbordet är ju att du kommer få en fungerande enter/vagnretur/return-tangent så att du kan dela upp textmassor i stycken

Permalänk
Inaktiv

La till avsnittet "snabbhet" i OP:

Citat:

Snabbhet

Det finns inte heller några brytare som är reellt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

i.e. enligt det tvivelaktiga resonemanget att: När man höjer aktiveringspunkten från normalt ca.2mm till 1,2-1,5mm så minskar man aktiveringstiden med 25%-40%... så kan man enkelt extrapolera, enligt samma (tvivelaktiga) resonemang att om man höjer aktiveringspunkten till 0mm så minskar man aktiveringstiden med 100%. För att inte tala om man lägger någon form av kapacitiv koppling och lägger aktiveringspunkten på -1,0mm (1,0mm ovanför) så minskar man, enligt det resonemanget , aktiveringstiden med 150%

Personligen tycker jag att man där rätt enkelt ser att det resonemanget inte håller.

Permalänk
Skrivet av Birgo:

Eftersom att jag använt bruna cherry mx switches tidigare har jag bestämt att det nu är dags för att testa på röda(spelar mycket och har hört att dom är väldigt sköna för just det).

De tangentbord som jag har kollat på än så länge är Varmilo VA 69M samt Ducky One TKL RGB. Jag har också tittat på Varmilo VA 88M...

Om du har möjlighet att testa röda brytare i någon butik innan du köper, så gör det. Nu kan jag bara tala av egen erfarenhet.. men jag körde väldigt länge med endast bruna switchar och fick sedan för mig att testa röda och jag verkligen hatade dem. Jag skrev konstant fel och upplevde att det var riktigt jobbigt att inte ha den taktila bumpen. Personligen skriver jag mycket och jag upplevde att de röda switcharna inte var lika trevliga att skriva på. Nu är det förstås inte alls säkert att du upplever det på samma sätt dock, men om man skall lägga lite mer pengar på ett dyrare tangentbord så tycker jag att man bör försöka testa switcharna för att se till att man får det som man vill ha det. Man ska ha i åtanke att när det kommer till switchar så finns det inget rätt och fel. Det är helt enkelt så att alla har olika åsikter och använder det som passar dem bäst. Sen att vissa personer argumenterar för att bruna är bäst att skriva på, eller röda är bäst för spel, får man ta med en nypa salt.

Jag har ju en förkärlek till Varmilo, tycker att de gör snygga och rejäla tangentbord med snygga keysets, som dessutom är i PBT. Men jag tror inte att du blir besviken på något av dem, både Ducky och Varmilo är erkänt bra märken. Personligen hade jag valt Varmilo, men inte då nödvändigtvis för att det är bättre utan för att det faller mig mer i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Birgo:
Långt sagt:
Enligt min åsikt (som alltid är det högst personligt) så har materialet i capsen mindre betydelse än tjockleken. Tjocka caps >> tunna caps (oavsett mtrl).

Vid samma tjocklek så gillar jag PBT över ABS, men hellre tjock ABS än tunn PBT

Vad gäller brytartyp och vad du använder tangentbordet till (så länge det är konventionellt bruk) spelar brytartyp ingen roll, använd det du gillar (en del gillar vissa smaker en del gillar andra smaker).

s.k. floating keys påverkar inte aktiveringspunkt eller funktion, det är en estetisk grej (möjligen kan man väl påstå att "konventionella/icke flytande(gärna med en rejäl "bezel")" skyddar brytarna något bättre mot damm/spill.

Personligen anser jag att just nu är Leopold "Högsta Byggkvalitet" (serietillverkat, mx-brytare), men de andra rekommenderade tillverkarna i OP är inte långt efter: och det är helt klart diskutabelt)

Kort sagt:
Du kommer bli nöjd med både ducky och varmillo. Ta även en titt på Masterkeys Pro S

Avslutningsvis:
Avslutar glatt med en dryg kommentar: Den stora fördelen med att uppgradera tangentbordet är ju att du kommer få en fungerande enter/vagnretur/return-tangent så att du kan dela upp textmassor i stycken

Skrivet av Rutger Janåker:

Om du har möjlighet att testa röda brytare i någon butik innan du köper, så gör det. Nu kan jag bara tala av egen erfarenhet.. men jag körde väldigt länge med endast bruna switchar och fick sedan för mig att testa röda och jag verkligen hatade dem. Jag skrev konstant fel och upplevde att det var riktigt jobbigt att inte ha den taktila bumpen. Personligen skriver jag mycket och jag upplevde att de röda switcharna inte var lika trevliga att skriva på. Nu är det förstås inte alls säkert att du upplever det på samma sätt dock, men om man skall lägga lite mer pengar på ett dyrare tangentbord så tycker jag att man bör försöka testa switcharna för att se till att man får det som man vill ha det. Man ska ha i åtanke att när det kommer till switchar så finns det inget rätt och fel. Det är helt enkelt så att alla har olika åsikter och använder det som passar dem bäst. Sen att vissa personer argumenterar för att bruna är bäst att skriva på, eller röda är bäst för spel, får man ta med en nypa salt.

Jag har ju en förkärlek till Varmilo, tycker att de gör snygga och rejäla tangentbord med snygga keysets, som dessutom är i PBT. Men jag tror inte att du blir besviken på något av dem, både Ducky och Varmilo är erkänt bra märken. Personligen hade jag valt Varmilo, men inte då nödvändigtvis för att det är bättre utan för att det faller mig mer i smaken.

Tack så mycket för era ärliga och bra svar! Jag bestämde mig efter att ha läst era svar för att köpa ducky bordet, men eftersom att de haft försenad leverans sen i slutet av januari (blev försenad idag igen) så är det möjligt att jag istället väljer Varmilo bordet. Jag har självklart testat röda brytare innan vid LAN och i affärer, och jag vet att det finns en hård övergångsperiod där speciellt skrivande är väldigt utmanande, men det är lite av det jag tycker är kul.

Jag har för tillfället en order på ducky bordet, men om det inte leveras innan det att Varmilo kommer in i lager med svensk layout så planerar jag att byta. Tack återigen för era tips, det hjälpte mycket!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köpa ett trådlöst tangentbord som fungerar både till HTPC och gaming samtidigt. Så jag vill helst ha ett med en touchpad eller liknande istället för numpad men samtidigt att det är ett helt OK tangentbord som funkar bra till casual gaming/skriva osv. Finns det överhuvudtaget eller är det lika bra att skrota den idén?

Permalänk
Inaktiv