Intel avtäcker Core i9-serien – 18 kärnor på X299-plattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Stenkoll för ett företag innebär inte att ge kunderna exakt det de vill till rätt önskat pris. De tjänar mer på detta agerandet än att ha försökt pusha ut 6/8 C till en billig peng för 3-4 år sedan.

Intel tvingas agera för att AMD blivit mer konkurrenskraftiga. Det är där hela poängen ligger, men hade Intel inte haft koll på läget så hade vi sett Prescott historien upprepa sig.

Det är det här jag tycker ska bli väldigt intressant att se hur det tar sig ut. Core-arkitekturen har av allt att döma nått vägs ände vad gäller IPC, då tester "vid samma klockfrekvens" visar att det inte hänt mycket alls sedan 4790K-tiden. Det har blivit lite högre klock, samma IPC.

Detta kan de såklart tackla genom att smeta på med mer kärnor till förbannelse, men de verkliga prestandavinsterna uteblir ju om inte mjukvaruutvecklarna verkligen hakar på.

Ryzen å sin sida är in sin linda, det är en ny arkitektur och AMD har redan sagt att IPC-förbättringar kommer i framtida itterationer.

Hamnar vi då i ett läge där AMD och intel är helt jämsides både frekvens- och IPC-mässigt, men AMD lägger sig bättre prismässigt, då har ju intel så att säga spelat ut sina kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hamnar vi då i ett läge där AMD och intel är helt jämsides både frekvens- och IPC-mässigt, men AMD lägger sig bättre prismässigt, då har ju intel så att säga spelat ut sina kort.

Jag är helt övertygad om att de kommer närma varandra på den fronten. Men det tror jag delvis inte beror på att Intel ligger på latsidan utan ju närmare de fysiska gränserna man kommer ju trögare går det.

AMD har all chans i världen att komma ikapp på mycket och ta igen det ohederliga övertag Intel skapat. Att maximera IPC och utöka antal kärnor är ju det mest fundamentala man kan göra idag för att öka prestandan. Fler kärnor i tidigare modeller hade inte gett Intel en bättre situation nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För folk överklockar i ej normla klocks på vad deras chip klarar.

Vissa chip har bättre kontakt rent jävla tur bara och klarar högre klocks vid lägre vcore.

Va samma problem på 4770k, blev lite bättre på 4790k.
6700k drar du alla över 4.8GHz så lovar jag dig dom är över 90c.

Okej, jag köper din logik med 90c @ 4,8...
Men varför har folk problem tom vid stock då?

Folk har ju 70+ i stock, som nästan motsvarar 4,8 på Haswell.

Skrivet av tvelander:

Om hans inte klarar 4.9Ghz får han la köra den i 4.8GHz

Jag håller med 100 % att det suger man måste delida får att få en "korrekt" temp på cpun.

Jag bara håller inte med om att det är ett problem 1 % som köper CPUn inte kan totalt maxa den.

Kisellotteri är ju något som alltid varit en del av Intels "problem", så jag kan som sagt förstå att det är lite lotteri. Men som sagt, @ 91W, @ Stock... och det är ett problem ändå. Mindre, jepp, men ändå ett problem jämfört med allt tidigare.

Det kan vara så att Intel helt enkelt klockat den för högt i stock, så att vissa chip som är på gränsen får problem. Eller moderkort som övervoltar. Men jag frågar då min viktiga följdfråga:

Om vi har dessa problem med 7700k @ 91W... hur illa kommet det då bli när man slutar lödda 7820X och drar samma 4,5Ghz på 140W??!? (Vilket var hela poängen till min ursprungliga kommentar)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Okej, jag köper din logik med 90c @ 4,8...
Men varför har folk problem tom vid stock då?

Kisellotteri är ju något som alltid varit en del av Intels "problem", så jag kan som sagt förstå att det är lite lotteri. Men som sagt, @ 91W, @ Stock... och det är ett problem ändå. Mindre, jepp, men ändå ett problem jämfört med allt tidigare.

Det kan vara så att Intel helt enkelt klockat den för högt i stock, så att vissa chip som är på gränsen får problem. Eller moderkort som övervoltar. Men jag frågar då min viktiga följdfråga:

Om vi har dessa problem med 7700k @ 91W... hur illa kommet det då bli när man slutar lödda 7820X och drar samma 4,5Ghz på 140W??!? (Vilket var hela poängen till min ursprungliga kommentar)

Om vi har dessa problem med 7700k @ 91W... hur illa kommet det då bli när man slutar lödda 7820X och drar samma 4,5Ghz på 140W??!? (Vilket var hela poängen till min ursprungliga kommentar)

"Vill inte ens veta

Har aldrig träffat någon som har problem vid stock, inte någon jag monterat heller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Kan bli en i9-7920X för mig senare i sommar då

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad spelar Intels "prisjustering" för roll om man ändå inte ska dra nytta av den?

Men om du nu inte köper processorer varför hänger du här då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Men om du nu inte köper processorer varför hänger du här då?

Vad är det för vrickat svar på min fråga?!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Att moderkorten trycker upp spänningen håller jag med om, men ärligt så är det så pass på gränsen att du inte direkt kan använda en 95W kylare... och inte få problem. Temperaturspik-problemet är något som är rätt vidaspritt över nätet, och med tanke på att Ryzen "borde dra mer" enligt bla Sweclockers tester, så undrar man hur dessa kan köras så pass svalt som de gör, vs Intels som bokstavligt nästan kokar...

Känns nästan som vi sitter och argumenterar för P4 Prescott vs AMD X2 64 igen...

https://www.kitguru.net/components/cpu/paul-taylor/core-i7-77...
https://www.techpowerup.com/233018/temperature-spikes-reporte...

https://www.techpowerup.com/img/17-05-04/723b9a018dfc.jpg
Detta är ju en väldigt sägande bild på hur sjukt den kan springa iväg i värme... om den verkligen har kontakt mellan kärnan och IHS ska detta inte ske så fort, om inte IHS mer eller mindre inte har någon kylare. Inte på 95W... Vi har haft typ samma TDP sedan haswell på 88W och detta är inte problem på denna, trots samma design under huven och 4,4Ghz turbo.

Tom folk som har custom loops och mer än ordentlig kylning får spikar som är löjligt höga:
http://www.guru3d.com/news-story/gamers-report-core-i7-7700-t...

Mao.. detta är banne mig inte normalt.
Och vill du ha Intels svar?
https://www.extremetech.com/computing/248908-intel-responds-i...
-Sluta överklocka...

Så mao, Ryzen är din framtida OCare. Så vad ska en liten användare göra när ens moderkort automagiskt, utan att användaren vet det, överklockar CPUn?

EDIT:
När de dessutom deliddar den... 25-30 graders skillnad. Och nej.. jag tror inte en erfaren OCare som detta "monterar sin kylare fel". Och Thermalright 6 bör klara mer än 100W...

I bilden du länkar: vad är problemet med tanke på att processorn är klockad till 4,9 GHz och aldrig passerar 100°C (d.v.s. den håller sig under den maximala temperatur kretsen är garanterad att klara)?

Det skulle faktiskt kunna vara så att Intel, som har bland de bästa materialteknikerna i världen på sin lönelista, kanske har lite mer detaljkunskap kring detta än gemene man, eller?

En sak som skiljer Skylake från tidigare är att kretsen kan gå från <1 W till maxeffekt på 10-30 mikrosekunder, det är i alla fall två tiopotenser snabbare än tidigare modeller. Att ha två stela material med olika värmeutvidgningskoefficient och där värmen inte har en chans att propagera på den tid kretsen slår från min till maxeffekt borde rimligen innebära vissa mekaniska problem.

Sambandet för kyleffekt är Q=C*A*ΔT. I Skylake minskar C då man har ett material med sämre värmeledningsförmåga (lägre C), men det går ju t.ex. att kompensera genom att ha en krets som tål högre arbetstemperatur då det ökar ΔT. Kanske är någon som klurat lite ändå?

Skrivet av Ozzed:

Det är det här jag tycker ska bli väldigt intressant att se hur det tar sig ut. Core-arkitekturen har av allt att döma nått vägs ände vad gäller IPC, då tester "vid samma klockfrekvens" visar att det inte hänt mycket alls sedan 4790K-tiden. Det har blivit lite högre klock, samma IPC.

Detta kan de såklart tackla genom att smeta på med mer kärnor till förbannelse, men de verkliga prestandavinsterna uteblir ju om inte mjukvaruutvecklarna verkligen hakar på.

Ryzen å sin sida är in sin linda, det är en ny arkitektur och AMD har redan sagt att IPC-förbättringar kommer i framtida itterationer.

Hamnar vi då i ett läge där AMD och intel är helt jämsides både frekvens- och IPC-mässigt, men AMD lägger sig bättre prismässigt, då har ju intel så att säga spelat ut sina kort.

"Samma IPC" är väl ändå sanning med viss modifikation? Tittar man på spelprestanda vid samma frekvens ligger Skylake 10-15 % högre i IPC jämfört med Haswell. Även andra heltalstunga applikationer visar ungefär samma skillnad i IPC.

Tittar man på AVX prestanda (matrisoperationer) ligger Skylake ~30 % högre jämfört med Haswell (som i sin tur ligger upp mot 100 % högre än Ivy Bridge). Det är innan man väger in att Skylake-X har AVX512, så bibliotek som Intel math kernel library (som används bl.a. av Matlab och Matematica) lär prestera ~100 % bättre per cykel och kärna jämfört med Haswell/Broadwell.

Och när man pratar "programmera parallellt". Just SIMD har ju funnits i ~20 år nu, det används absolut inom vissa områden men fram till bara någon år sedan var man i princip hänvisad till att jobba direkt på assemblernivå för att använda SSE/AVX.

Nvidia knäckte detta för GPUer med CUDA, något som sedan födde OpenCL. Nu går det att använda både CUDA och OpenCL på CPUer (och SSE/AVX används då under huven), men det är långt ifrån optimalt då det finns väsentligt skillnader i hur SIMD och GPUer (som använder vad Nvidia kallar SIMT) fungerar.

Relativt nyligen har det kommit C/C++ lika programmeringsmodeller som är specifikt anpassade för att passa SIMD, dessa har visat väldigt bra prestandaresultat även i praktiken. Tog bara ~15-16 år att klura ut det

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Varför chippar de bort 12 PCIe kanaler från 8-core i7an? Vem fan betalar 3500kr+ för moderkort, 2000kr+ för minne och sedan 6000kr+ för en 8-kärnig CPU på denna dyra plattform för att få 28 PCIe kanaler?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Inte på desktop, lönlöst och portabla datorer har kanske bara två kärnor, då kan en sådan här parallellisering göra att programmet går långsammare.

Det är inga problem att få flera snålare kärnor än få starka. Det är rent av hela poängen med tex ARM. Du har trots allt 4 trådar på samtliga bärbara, och som jag sa... du behöver inte köra tunga saker på dem.

Så jag håller inte med. Ser hellre då en snålare 8 kärnig 2-2,5Ghz på bärbar, än en två kärnig om du behöver prestandan. Speciellt då det som sagt är exakt det som en konsol redan tuggar på, och det går åt detta håll. Tom mobilerna kan få 4 kärnor på 2GHz+ på 5W... och det enda som håller dem tillbaka från fler kärnor är programvaran.

Skrivet av klk:

Det kommer garanterat att komma. Funderar själv på att skriva en parallelliserad xml parser, den som kommer först med en sådan kan säkerligen få bra spridning på den.

Tror att det är enda vägen framåt även om jag förstår att den inte kommer bli lätt. Men som sagt, vi har inga andra vägar att gå, om du inte vill ha din bärbara på 50W+ snart, då det är det som krävs för mer frekvenser.

Redan nu är ju tex 15W CPUer egentligen typ 30W+ som "pulsar" sin last... men du kan inte använda denna längre tid än ytterst minimalt innan thottling och värme problem sker.

Så antingen lägger vi ner utvecklingen, eller så är detta nästa steg... sk Core Wars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är det för vrickat svar på min fråga?!

Ja du nu blev det plötsligt besvärligt att tänka!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

7800x kommer bli en storsäljare tror jag..
6 core 12 threads blir alldeles lagom..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

7800x kommer bli en storsäljare tror jag..
6 core 12 threads blir alldeles lagom..

Skickades från m.sweclockers.com

Du är förmodligen rätt nära sanningen tror jag..

Får hoppas att AMD släpper fler processorer som gör att Intel prisjusterar ner sina processorer även i framtiden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hva slags TDP verdier i watt kan et vannkjølingssystem for PC holde kontroll på?

Permalänk
Medlem

Hahaha, så Intel har bara suttit och häckat på detta och väntat tills det blivit "nödvändigt" att släppa, för inte
skakar man fram sådanät här på ett halvår. Jojomen

Sen tycker jag inte att 1000 spänn/100USD mer för en 8C16T bara är "strax över" AMD:s alternativ.

Skrivet av WIRN:

Ingen rolig nyhet om man heter AMD!

Skrivet av Triton242:

Japp konkurans är så mysigt. Frågan är bara varför man skall köpa AMD efter att intel gjort sin prisjustering.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD är fortfarande billigare.

Skrivet av pellen:

Bam!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så deras 8C går från strax över $1000 till $599, det tackar vi för AMD

som ren princip kommer jag skita i att köpa intel i och med att de gör så.

jag förstår fullkomligt varför de gjort så och att det är logiskt ur företagssynpunkt, men de kan ändå dra åt skogen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

7800x kommer bli en storsäljare tror jag..
6 core 12 threads blir alldeles lagom..

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det och det verkar som Intel insåg det, så dom högg den vid knäskålarna så den inte skulle vara *för* lagom.

Enda anledningen jag kan tänka varför boost clock går från 4c/8t@4.5ghz till 6c/12t@4.0ghz till 8c/16t@4.5ghz igen. Hålla TDP är ju inte svaret eftersom 6c och 8c ligger på samma. Så det måste vara för att dom inte vill sälja den, dom vill sälja 4c/8t och 8c/16t för bättre vinstmarginaler. 7800X är lockbetet, lol.

Om det inte är felskrivet antar jag.

Permalänk
Medlem

Oh wow, det här var oväntat.

Nu vill jag se detta från AMD Vegas sida gällande grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

För att det ska finnas konkurrens även i framtiden? Visa sitt missnöje med att de tagit ut överpriser?

Man skulle också kunna se det som att AMD övergivit sina kunder när de inte längre levererade någon produkt av värde för kunderna. Det är med andra ord dem vi skall vara sura på för att de inte lyckats leverera något som gjort att andra tillverkare kunnat öka sina marginaler som vi kunder surt fått betala. Nu skall vi helt plötsligt moraliskt börja stödja dem när de åter nästan kommit ikapp.

Summan av kardemumman är att majoriteten av användare inte köper produkter för att stödja ett visst märke. Man tittar vad plånboken tillåter, vad man får för prestanda och till syvende och sist vad det känner att de kan lita på.
Nu tar Intel bort det enorma pris övertag AMD haft sedan lanseringen av Ryzen. Då försvinner den absolut största anledningar att byta till det okända och än så länge ett något sämmre presterande alternativ.

Jag fick t ex spendera åtskilliga diskussioner med min granne förra veckan bara för att få honom att inse att en Ryzen 1600 är ett klart bättre val än en I5a i hans fall i datorn han nu äntligen beställt. Han insåg ganska snabbt att pris/prestanda var en 1600 det rätta valet, men återkom hela tiden till att "ja men Intel fungerar och jag har haft problem med tidigare AMD system".

Att en prisjustering från Intel skulla komma efter att Ryzen lanserades har nog ingen tvekat om. Intressant tycker jag att det skall behöva lanseras en ny cpu serie för att Intel gjorde det.
Skall bli fruktansvärt spännande att se hur den kommande Coffee Lake serien hamnar i pris, borde bli lägre.

Skrivet av Bael:

För om AMD inte finns "nästa" gång tror du Intel gör någon "prisjustering" då?

Tittat man på din signatur verkar det inte riktigt som om du lever efter hur du predikar

Permalänk
Medlem

Bara att vänta in tester då på dom nya CPU

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Det är inga problem att få flera snålare kärnor än få starka. Det är rent av hela poängen med tex ARM. Du har trots allt 4 trådar på samtliga bärbara, och som jag sa... du behöver inte köra tunga saker på dem.

Utom Apples som bara har två... Apples ARM CPU är med stor marginal presterar bäst alla alla dagens ARM-designer för interaktiva laster, de andra ligger tyvärr i bästa fall på Typhoon nivå (Iphone 6).

ARM har tidigare främst prioriterat lågt pris. Som @sniglom kommenterade tidigare i tråden är det långt enklare att göra en krets med flera enkla kärnor (lägre IPC och lägre frekvens) än en krets med färre avancerade kärnor (finns ett par stora anledning varför det är världens rikaste företag som gör den med råge mest avancerade mobil-CPU-kärnan).

Nu när ARM blivit uppköpta och har rejält med kapital i ryggen verkar de ta lite större risker. Igår avtäcktes Cortex A55 och Cortex A75 samt ersättaren för big.LITTLE som kallas DynamIQ.

Huvudfokus för A75 är högre prestanda, då främst från högre IPC (man går till 3-issue från 2-issue, Apple är dock lite före med in 6-issue design vilket är bredare än Intel/AMDs stora x86or). A75 kommer därför ta fler transistorer -> dyrare, lösningen här är just DynamIQ som tillåter asymmetriska konfigurationer.

Man tror att 1+7 kommer bli populärt, d.v.s. en A75 för den primära applikationen (man verkar alltså fattar alltså att låg latens endast nås med hög enkeltrådprestanda) och 7 st A55 för bakgrundsuppgifter (att man tror på 7 verkar fräst var att A55 är så liten att det inte spelar någon egentlig roll om man har 3, 5 eller 7 st och fler måste ju vara bättre ).

ARM kan absolut bli huvudvärk för x86-spelarna. IPC hos Apples designer är redan helt i nivå med Haswell/Broadwell (gissar att man når Skylake i höst), men även Cortex A75 är "desktop-class". Det ihop med DynamIQ och Windows för ARM ger en del intressanta möjligheter på laptopmarknaden framöver. 2+6 konfiguration borde vara rätt optimalt där, många kärnor som är billiga och strömsnåla samt två relativt snabba kärnor för applikationen som har input-fokus.

För de som tror att det endast är lata programmerare som är hinder för att det ska nyttja många kärnor på skrivbordet säger jag: läs på lite om "work law" och "span law". För ett givet problem finns en hård övre gräns för mängd parallellism som är teoretiskt möjligt att få ut (vet man "work" och "span" kan man räkna ut "p"-värdet i Amdalhs lag -> räkna ut teoretisk maximal skalning med ett givet antal kärnor). Att bryta dessa lagar är lika hopplöst som att åka snabbare än ljuset eller bryta mot termodynamikens första huvudsats (d.v.s. skapa/förstöra energi).

Räknar man lite mellan tummen och pekfingret inser man att dagens spelmotorer nog inte är så usla när det kommer till att skala över kärnor (surprise, surprise givet hur svag CPU-delen är i dagens 8-kärniga konsoler...). Spel ligger nog lite i framkant här, men det är få program på skrivbordet där man kan förvänta sig några jättekliv i hur de skalar.

Spel är dock speciella i att de är ren fiktion så är fullt möjligt att man i framtiden skapar nya typer av spel där problemen spelmotorn ska lösa faktiskt har långt mer inneboende parallellism jämfört med idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas bara man får upp frekvensen lite så det presterar hyfsat i enkeltrådade program. En 16 kärnig skulle sitta riktigt fint, men förmodligen blir frekvensen lidande...

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, inte minst 7820X som har boostfrekvens på 4.5 GHz + 8 cores för $599. Känns som ett ganska bra case för "äta kakan och ha den kvar" eftersom både enkel- och multitråd-prestanda lär vara bra. Lite tveksam till om jag verkligen skulle lägga $250 extra jämfört med 7700K dock. Jag vill se benchmarks som validerar att det kan ge bättre praktiskt resultat för 120Hz+ gaming (om inte, så lägger man dessa slantar på en något skarpare GPU istället).

Dock en lovande nischprodukt med ett pris som KAN vara något mer pressat än vad som ursprungligen var planen. Intressant att temperatur-deltat nu kan gå så snabbt att man tänker om när det gäller soldering. Som någon annan var inne på, jag tror INTE att det ändras för att man vill spara in några promille av tillverkningskostnaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tittat man på din signatur verkar det inte riktigt som om du lever efter hur du predikar

Tillfällighet, har haft en uppsjö med AMD system har t.om. mitt FX8320 system (planka/cpu/ram) liggandes uppe på bokhyllan.. Men bara för att man kör Intel så önskar man per automatik livet av AMD?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Kalle har den enda byggfirman på orten, han har tagit överpriser de senaste 15 åren och är klart rikast i byn, flott hus flotta bilar you name it.

Så kommer Anders och startar en konkurrerande firma, priserna är humana, Kalle halverar plötsligt sina priser.

Undrar hur folk kommer säga, säger de "åh Kalle har halverat sina priser, nu skall jag anlita honom till att bygga en ny veranda!" eller säger de, "den jäveln har skott sig på oss en massa år, jag hyr in Anders i stället!"?

När jag läser tråden verkar inte svaret självklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Japp konkurans är så mysigt. Frågan är bara varför man skall köpa AMD efter att intel gjort sin prisjustering.

Skickades från m.sweclockers.com

Så att du i framtiden inte behöver betala för ett 100% prispåslag som Intel tagit ut senaste åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Japp konkurans är så mysigt. Frågan är bara varför man skall köpa AMD efter att intel gjort sin prisjustering.

Skickades från m.sweclockers.com

För att intel suttit o mjölkat kunder på pengar, dessa cpuer fanns visst på G men intel ville inte släppa nåt innan dom lurat på kunder sina gamla cpuer, stöd amd ist då amd gjort nåt riktigt bra denna gång.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag e rätt sugen på den...behöver bara ett piss grafikkort som har stöd för 2 skärmar, för jag kommer använda datorn för musikproduktion. Skulle klara mej med ett det mobo som inte ens har stöd för SLI @Bloodstainer:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

4,5 GHz är samma frekvens som i7-7700K så man offrar inget (bortsett från de effekter vi kommer se från skillnad i cache-design), i7-7820X borde rimligen vara minst lika bra som i7-7700K oavsett last. När man ställde i7-6700K mot i7-6900K så blev ju resultatet rätt trist då den förra var väsentligt billigare och presterar i praktiken bättre i en klar majoritet av fallen på skrivbordet.

i7-7820X har ju fortfarande 3MB mer L3$ än i7-7700K, det ihop med den större L2$ borde betyda att den kommer vara snabbare i alla lägen förutsatt att latenser håller sig på samma nivå men det kanske tar en eller några klockcykel mer att hitta i en så pass stor L2$?

Skrivet av Yoshman:

En slutsats man kan dra av priset i7-7800X: kommande 6-kärniga Coffee-Lake (i7-8700K?) som ersätter i7-7700K kommer få samma prislapp som dagens i7-7700K. i7-7800X känns därför rätt "meh", svårt att tänka mig att i7-8700K inte kommer matcha frekvensen hos i7-7700K (och nu i7-7820X).

Finns inget som hindrar Intel att lägga på 50$ för 6c/12t Coffee, de kan nog fortfarande sälja upplåsta 4c/8t Coffee för $339 men förmodligen kommer de krypa ner lite i pris eftersom i7-7800X kan köras på en kraftfullare plattform och därmed kan motivera ett lite högre pris men jag har svårt att se att det kommer vara många hundralappar i prisskillnad mellan dem, även tveksamt om det kommer vara någon prestandaskillnad i ett överklockat läge mellan dem.

Skrivet av Yoshman:

Inte så troligt då det finns artiklar om Skylake Xeon och "Purley" (plattformen för Skylake Xeon) daterade till hösten 2015, redan då handlade det om en lansering under mitten av 2017. Det som läckte då är rätt mycket precis det vi ser nu (SKL-X är precis som E-serien nedskalade varianter av Xeon E5 eller vad den nu kommer heta).

Vad som möjligen kan ha ändrats under resans gång är "i9". E-serien har alltid varit baserad på den Xeon krets som kallas LCC (Low-Core-Count), d.v.s. den minsta Xeon E5 kretsen.

SKL-X i9 ser av allt att döma ut att vara en nedskalad variant av MCC (Medium-Core-Count) kretsen av Xeon medan SKL-X i7 kommer från LLC.

Purley har varit i drift hos några större IT-jättar i snart ett år så det är inte som att Intel panik-lanserar något precis, men det är också förståeligt att de hållt inne med den, Purley är den största plattformsförändringen på väldigt många år så de vill få tid att komma till rätta med problem, firmware, drivrutiner, mm, samt att tillverkare ska kunna leverera en väldesignad plattform och att mjukvara som utnyttjar den finns från dag 1.

Att Intel lanserar "entusiast-cpu:er" baserat på MCC måste nästan vara en konsekvens av AMD's HEDT-system, hade AMD bara lanserat 8c/16t så hade nog Intel inte lagt energi på det eller halverat priset på sin 10c/20t CPU som de nu gjort.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Kommer de tvinga på oss TPM, Paladin, Secureboot och UEFI utan BIOS emulering så går Intel fetbort i framtiden. Fan vilken sorglig smörja och som grus i marmeladen så kommer microsoft inte stödja eller ens uppdatera w7-8 för nya plattformar utam man blir tvungen att köra deras sämsta produkt sedan vista pre-sp1 eller kanske till och med ME (W10) för att de ens ska funka. Inte för att det gör mig så stor skillnad då jag bara kör linux, amigaos, BeOS och BSD. Men man ska komma ihåg att secureboot funkar på linux bara på microsofts nåde då de via Ximian gett ut en enda boot key som linuxtillverkare kan använda. De kan i stort sett stänga av alla linuxpukor med en "killswitch" om de gör sagda nyckel ofungerande.

I dagsläget är dock UEFI ganska osofistikerat och få kort saknar autoupdate så det är inte så att maskinerna kommer sluta funka, men de kan se till att ingen kan installera linux längre på nya maskiner som säljs.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.