AMD tillkännager Ryzen Threadripper – entusiastprocessorer med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

4096 pins på sockeln, ger möjlighet till helt annan fördelning/styrning av strömmar, moderkorten kommer också att utrustas med betydligt kraftigare VRM-delar är Ryzen-korten. Själva kärnorna är desamma och de når ju redan 4.1GHz i 1800X. Men det blir en hel del värme att transportera bort, vatten är nog nödvändigt om det inte skall bli för högljutt.

Egentligen är det ju två Ryzen på samma sockel med Infinity Fabric som interconnect, dual-socket fast med en sockel typ. Blir nog bra ska vi se

edit. och 4GHz+ lär nog aldrig vara aktuellt med alla kärnor aktiva samtidigt, räcker med 4.1 på 4 kärnor av 16 så har man Intel 6700K gaming-prestanda och tolv kärnor lediga för annat.

Just att det är två hoplimmade Ryzen är nog det som gör att de kan uppnå så pass högra frekvenser. Svårare att få ett enda stort chip med 16 kärnor att klocka högt, än att hitta två stycken 8-kärniga som klockar bra och para ihop dem. De chip som inte uppnår den kvalitén kan de stänga av några kärnor på och klocka lägre, och sedan sälja billigare som t.e.x Ryzen '56.

Blir intressant att se om Turbo/XFR fungerar bättre när de har mer spelrum med TDP. Ryzen 1800X klockar bara till ~4.1 GHz när 6 av 8 kärnor är parkerade vilket begränsar nyttan av funktionen. Dock är man kanske lite fel ute om man köper en 16-kärnig processor för att köra fåtrådade applikationer med hög klockfrekvens...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Frågan är nu hur intel kommer pris sätta sin nya serie. AMD kommer att vara hungriga på att ta marknadsandelar från intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Är det så? Låter väldigt intressant. Vet du någon bra benchmark som visar skillnaden?

Skrivet av PalmiNio:

Nej? Du måste fortfarande programmera för det i mjukvaran.

Skillnaden är väl att Linux under en längre tid kunnat använda fler trådar för kerneln och sprida ut belastningen när flera program körs samtidigt.

Men detta är ingen direkt begränsning i Win10 heller.

Ni missade läsa mellan raderna vad jag syftade på. Helt enkelt att Windows är för korkat för att klara av flera trådar. Har ingen direkt benchmark att peka på men min 8150 presterar i Windows 40% / 60c i idle mot Linux som har 2% / 32c och som max 40% / 54c vid en rejäl laddning. Fläktarna är väl bästa bevisen, hörs rätt bra i Windows redan på idle.

Den största skillnaden är just att Linux själv delar ut belastningen medans program för Windows måste vara anpassade för ett visst antal trådar. I Linux skalas detta om automatiskt. Man ser speciellt skillnaden vid parallella beräkningar där en uträkning måste vara före en annan.

För att ha nytta av flera trådar måste man ha ett system som klarar av det. I Linux så kan man mer eller mindre sömnlöst dela mellan CPU eller flera fysiska system för balansering, vilket Windows inte riktigt klarar än. Åtminstone om du inte är beredd att betala dyrt för både CPU och OS.

Nu finns det alltid för- och nackdelar i båda systemen, men min uppfattning är att Linux är jämnare och proriterar där man märker, vilket ger en bättre upplevelse. Något jag märker är att Windows NT 4 fortfarande är stabilare än dagens sammanslagning som 98 och NT är, vilket snarare är ett hopkok och en sänkning av NT än den höjning 95 och 98 skulle haft. Det har visserligen hänt mycket iom Windows 7 redan, men en sådan sak som att programmet måste veta hur många trådar som finns känns som fel tankesätt för mig. Kör ett antal uppgifter sedan är det upp till OS och CPU att fördela på bästa sätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu börjar Intel svettas tror jag, de har väl inte fått konkurrans på länge

Om du tror Intel har svårt att slänga ut något nytt eller inte har något att komma med så är det ju skrattretande.

AMD's budget inte ens i närheten av Intel.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ni som kan se nyttan med att ha +16 kärnor/32 trådar, inom vilket område arbetar ni i? Känner bara till bildredigering/rendering/beräkning/o.s.v., finns det fler områden?

3D-rendering av fotografier, så som denna https://sketchfab.com/models/b85fb4fbd43d4901acfd4c2d3363f541 . Har tagit 300 bilder över en hamn och datorn har redan stått på i 24 timmar och tuggat. Den kommer nog fortsätta tugga på i minst 24 timmar till och då har jag ändå satt programmet på låg kvalitétsinställning. Jag skulle behöva 128 GB ram, två feta grafikkort och en 16-kärnig processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

http://techreport.com/r.x/2015_3_27_Report_AMD_RD_spending_falls_to_near10yearlow/intelnvamd.jpg

Om du tror Intel har svårt att slänga ut något nytt eller inte har något att komma med så är det ju skrattretande.

AMD's budget inte ens i närheten av Intel.

Precis därför AMD's nya chip är så imponerande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

http://techreport.com/r.x/2015_3_27_Report_AMD_RD_spending_falls_to_near10yearlow/intelnvamd.jpg

Om du tror Intel har svårt att slänga ut något nytt eller inte har något att komma med så är det ju skrattretande.

AMD's budget inte ens i närheten av Intel.

Ganska skrattretande att Intel inte kan komma ut med nåt nytt med deras enorma budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

http://techreport.com/r.x/2015_3_27_Report_AMD_RD_spending_falls_to_near10yearlow/intelnvamd.jpg

Om du tror Intel har svårt att slänga ut något nytt eller inte har något att komma med så är det ju skrattretande.

AMD's budget inte ens i närheten av Intel.

Humorn är att man ändå spöar intel utan betala dom pengarna och sidoeffekten är att man kan hålla ett bättre pris och känns inte som intel har något vettigt att svara med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

http://techreport.com/r.x/2015_3_27_Report_AMD_RD_spending_falls_to_near10yearlow/intelnvamd.jpg

Om du tror Intel har svårt att slänga ut något nytt eller inte har något att komma med så är det ju skrattretande.

AMD's budget inte ens i närheten av Intel.

Nej svårt har jag inte påstått men de blev nog tagna på sängen när Ryzen presterade så pass bra, de hade nog förväntat sig en Bulldozer flopp. Amd ger liknande prestanda till typ halva priset av Intel motsvarighet så AMD kan nog ta åt sig många marknadsandelar. Det hoppas jag också.

Amd budget inte i närheten av Intel? No shit dude... dock mer imponerande att Ryzen är så pass bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Nu börjar Intel svettas tror jag, de har väl inte fått konkurrans på länge

Jupp, tills de gör fulspel igen..slår under bältet på AMD och fuskar, sedan säger stolt att de vinner..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Ganska skrattretande att Intel inte kan komma ut med nåt nytt med deras enorma budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det finns ju givetvis ingen anledning för Intel att konkurera med sig själva, det är en ekonomisk fråga. Inte som att Intel har spenderat biljarder och inte kan komma med något bättre. Det är därför jag tror att Intel kommer vinna nästa I9 vs Ryzen fight. Vi får väl se.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Citat:

...Processorerna som lanseras får således upp till 16 kärnor med 32 trådar enligt arkitekturen Zen...

Hade hade för mig att jag hörde Raja säga att Threadripper är Naples och inte Zen?
Om jag har förstått de rätt så är Threadripper HEDT/WS modellen av Naples med de ryktade socket SP4 / SP4r2. Naples server antas ha Socket SP3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paijter:

3D-rendering av fotografier, så som denna https://sketchfab.com/models/b85fb4fbd43d4901acfd4c2d3363f541 . Har tagit 300 bilder över en hamn och datorn har redan stått på i 24 timmar och tuggat. Den kommer nog fortsätta tugga på i minst 24 timmar till och då har jag ändå satt programmet på låg kvalitétsinställning. Jag skulle behöva 128 GB ram, två feta grafikkort och en 16-kärnig processor.

Intressant! Vad kör du för upplösning på bilderna? Vilket program använder du för att stitch:a bilderna/patcherna?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, jag älskar namnet !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja, bra namn helt klart, hur tråkigt låter inte Core i9 i jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Wow,, lär ju iofs kosta därefter , men ,, wow!

Permalänk
Medlem

Oh yeah baby!

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Humorn är att man ändå spöar intel utan betala dom pengarna och sidoeffekten är att man kan hålla ett bättre pris och känns inte som intel har något vettigt att svara med

Personligen tror jag inte Intel har svårt för att komma med något som konkurrerar eller för den delen är bättre på alla sätt och vis.
Tror mer på att de har blivit lite överrumplade över att AMD plötsligt slänger ur sig processorer på löpande band och att det blivit stora kliv framåt i prestandan.

För Intels del är det nog bara att plocka fram ur gömmorna, vad de tänkt lansera om 2-3 år, så är det färdigt med toppstriden sen.

Men all heder åt AMD som kommer göra så att Intel får röra på sitt feta fläsk...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Hade hade för mig att jag hörde Raja säga att Threadripper är Naples och inte Zen?
Om jag har förstått de rätt så är Threadripper HEDT/WS modellen av Naples med de ryktade socket SP4 / SP4r2. Naples server antas ha Socket SP3.

Nu vet jag inte om jag blandar ihop namnen, men Zen är väl mikroarkitekturen och finns i alla dessa. Threadripper är projektnamnet (eller är det Whitehaven?) för CPU-serien likt Summit Ridge för desktop och Naples för server-cpu:erna
Men om jag förstått rätt så kommer man inte använda samma typ av CCX som de använt i hittills släppta modeller utan det kommer vara 8-cores moduler (dvs, 8 kärnor delar L3$ istället för 4 som det är i Summit Ridge CCX) om jag läst ryktena rätt.
Så Threadripper och Naples använder nog samma 8-cores moduler i MCM men Threadripper får bara 2 moduler medans Naples har 4, sockets ska tydligen ha samma utformning för båda men inte vara pin-kompatibla, 4094 kontakter, SP3 för Naples, SP3r2 för Threadripper.

Är intressant att AMD väljer en MCM-lösning, är inte så vanligt men IBM har kört en del med det, man verkar kunna dra upp TDP rätt rejält på dessa, IBM hade CPU-moduler som drog +1500W men det var i betydligt större paket en AMD's samt att det krävde extern vattenkylning.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Personligen tror jag inte Intel har svårt för att komma med något som konkurrerar eller för den delen är bättre på alla sätt och vis.
Tror mer på att de har blivit lite överrumplade över att AMD plötsligt slänger ur sig processorer på löpande band och att det blivit stora kliv framåt i prestandan.

För Intels del är det nog bara att plocka fram ur gömmorna, vad de tänkt lansera om 2-3 år, så är det färdigt med toppstriden sen.

Men all heder åt AMD som kommer göra så att Intel får röra på sitt feta fläsk...

Rent tekniskt bör dom kunna slå amd utan större problem men problemet tror jag mer är att intel inte kan hålla nere sina priser om dom ska tampas med amd och är mer där amd slagit in kilen att intel får svårt att ge sig på dom i samma pris segment och ska dom upp en nivå blir det för dyra cpu´s från intel

tittar man på amd´s 1600 bör amd även kunna droppa 16core cpu till runt 5000kr och ligga på ungefär samma vinst som idag och amd ska nog kunna kapa priserna ytligare om dom vill och ryzen presterar bra är billiga är strömsnåla så tror intel kan ta dom singeltrådat men ska du upp på mer multitrådat så krävs mer kärnor = sämpre ipc för intel som annars blir för varm och har för hög tdp och är nog lite där dilemmat ligger och dom kanske har nått äss i rockärmen men har svårt se nån vettig lösning för dom ...i.a.f så dom skulle dominera alla kategorier

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paijter:

3D-rendering av fotografier, så som denna https://sketchfab.com/models/b85fb4fbd43d4901acfd4c2d3363f541 . Har tagit 300 bilder över en hamn och datorn har redan stått på i 24 timmar och tuggat. Den kommer nog fortsätta tugga på i minst 24 timmar till och då har jag ändå satt programmet på låg kvalitétsinställning. Jag skulle behöva 128 GB ram, två feta grafikkort och en 16-kärnig processor.

Skrivet av Alotiat:

Intressant! Vad kör du för upplösning på bilderna? Vilket program använder du för att stitch:a bilderna/patcherna?

Detta ser riktigt intressant ut, lite mer info om detta vore trevligt.

Skrivet av DaBone:

Personligen tror jag inte Intel har svårt för att komma med något som konkurrerar eller för den delen är bättre på alla sätt och vis.
Tror mer på att de har blivit lite överrumplade över att AMD plötsligt slänger ur sig processorer på löpande band och att det blivit stora kliv framåt i prestandan.

För Intels del är det nog bara att plocka fram ur gömmorna, vad de tänkt lansera om 2-3 år, så är det färdigt med toppstriden sen.

Men all heder åt AMD som kommer göra så att Intel får röra på sitt feta fläsk...

Kan vara så illa för Intel att de inte har något att svara med. De senaste månadernas utspel och aktiviteter hos Intel talar för att Intel i det närmaste fått panik, skitit i sängen och försöker lösa situationen. Det plötsliga intresset för att lansera 6-kärniga processorer i konsumentserien är ett av flera tecken, likaså i9 som i princip redan slaktats ac Threadripper.

Hade Intel något nytt att komma med hade vi hört om det redan. Intel har suttit och latat sig i flera år och är oförberedda. Ryzen kommer bara bli svårare att konkurrera med för Intel då arkitekturen kommer utvecklas och förbättras snabbare än Intels gamla Core någonsin lär göra oavsett hur hög budget de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Personligen tror jag inte Intel har svårt för att komma med något som konkurrerar eller för den delen är bättre på alla sätt och vis.
Tror mer på att de har blivit lite överrumplade över att AMD plötsligt slänger ur sig processorer på löpande band och att det blivit stora kliv framåt i prestandan.

För Intels del är det nog bara att plocka fram ur gömmorna, vad de tänkt lansera om 2-3 år, så är det färdigt med toppstriden sen.

Men all heder åt AMD som kommer göra så att Intel får röra på sitt feta fläsk...

Riktigt så enkelt är det inte. Nodkrympningen har stannat upp ganska rejält och utvecklingen hos Intel därtill. Detta är en av de största anledningarna till att AMD faktiskt inom en enda generation har kunnat ta igen en så pass stor del av försprånget Intel haft under många år. Det kan faktiskt vara så att Intel inte har annat att kontra med än att försöka priskriga med AMD och därmed sänka sina marginaler rejält. Det har de säkert råd med dock, så det blir tufft för AMD hursomhelst. Men nu har vi konkurrens på riktigt

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Nu vet jag inte om jag blandar ihop namnen, men Zen är väl mikroarkitekturen och finns i alla dessa. Threadripper är projektnamnet (eller är det Whitehaven?) för CPU-serien likt Summit Ridge för desktop och Naples för server-cpu:erna
Men om jag förstått rätt så kommer man inte använda samma typ av CCX som de använt i hittills släppta modeller utan det kommer vara 8-cores moduler (dvs, 8 kärnor delar L3$ istället för 4 som det är i Summit Ridge CCX) om jag läst ryktena rätt.
Så Threadripper och Naples använder nog samma 8-cores moduler i MCM men Threadripper får bara 2 moduler medans Naples har 4, sockets ska tydligen ha samma utformning för båda men inte vara pin-kompatibla, 4094 kontakter, SP3 för Naples, SP3r2 för Threadripper.

Är intressant att AMD väljer en MCM-lösning, är inte så vanligt men IBM har kört en del med det, man verkar kunna dra upp TDP rätt rejält på dessa, IBM hade CPU-moduler som drog +1500W men det var i betydligt större paket en AMD's samt att det krävde extern vattenkylning.

Whitehaven och snowowl var arbetsnamnen i Naples serien.

Om Threadripper liknar mera Epyc än Ryzen 1000 serien så antar jag att Threadripper är baserad på Naples arkitekturen precis som Epyc, med liknande cache och I/O istället för Zen arkitekturen. Det är IO från Naples som jag är intresserad av vilket jag hoppas Threadripper har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta ser riktigt intressant ut, lite mer info om detta vore trevligt.

Kan vara så illa för Intel att de inte har något att svara med. De senaste månadernas utspel och aktiviteter hos Intel talar för att Intel i det närmaste fått panik, skitit i sängen och försöker lösa situationen. Det plötsliga intresset för att lansera 6-kärniga processorer i konsumentserien är ett av flera tecken, likaså i9 som i princip redan slaktats ac Threadripper.

Intel har inte helt plötsligt bestämt sig för att lansera en 6-kärnig processor, Coffee Lake har varit med i projektplanerna några år nu.

Intels pentium/i3/5/7 för desktop är inga supervolym-produkter och marginalerna i de lägre segmenten är nog inte speciellt bra, volymen ligger i CPU:er för mobiltbruk även om marginalen inte är så bra så finns de stora volymerna för konsumentmarknaden där och Intel har valt att satsa på detta vilket återspeglar sig i de riktigt bra kretsar de lyckats släppa för framförallt ultraportabla och vanliga laptops. CPU:er för stationära datorer har blivit en begränsad marknad med dåliga marginaler så de CPU:er Intel släppt har varit mestadels en biprodukt till sitt mobila sortiment. Om AMD skulle släppt en Ryzen som en helt överlägsen produkt för desktop (vi talar i7-7700k +20-30% i allt) så kan mycket väl Intel valt att bara sänka sina priser för desktop-CPU:er för de har fortfarande tillräckliga marginaler på många av dessa (de har nästan hälften så mycket kisel som Ryzen vilket borde hålla produktionskostnaderna nere) och fortsatt plocka in pengar på sina strömsnåla mobila kretsar där volymerna finns.

Jag ser inte att Threadripper på något sätt skulle slakta en kommande 12-core i9. Threadripper kommer vara snabbare vissa saker som att köra parallella flyttalsberäkningar samtidigt men i9 kommer vara snabbare i andra saker som är mer fokuserade på heltalsoperationer och förmodligen på andra mer normala operationer som hoppinstruktioner (JNE, JAE och annat tjafs som mest @Yoshman är intresserad av... ) tack vare sin högre frekvens (framförallt överklockat) och de många optimeringar Intel gjort för dessa operationer de senaste åren.

Eftersom i9 är mycket annorlunda cache än tidigare modeller så är allt spekulationer än så länge för hur det kommer fungera med vardagliga desktop-applikationer och spel men jag spekulerar nog inte helt fel när jag antar att Intel valt att inte fokusera på fylttalsprestanda något nämnvärt eftersom i9 är en biprodukt av deras Xeon-modeller och i servervärlden så har man andra alternativ en än CPU om man vill ha mycket beräkningskraft, frågan är om de fokuserat för mycket på serverlaster i Skylake-X så highend gamers får lida, vi får se om någon månad.

Skrivet av anon5930:

Hade Intel något nytt att komma med hade vi hört om det redan. Intel har suttit och latat sig i flera år och är oförberedda. Ryzen kommer bara bli svårare att konkurrera med för Intel då arkitekturen kommer utvecklas och förbättras snabbare än Intels gamla Core någonsin lär göra oavsett hur hög budget de har.

Intel har inte "suttit och latat sig i flera år" för att vinna en begränsad marknad som inte har någon riktig konkurrens, volymerna finns på bärbara lösningar där AMD aldrig visat upp någon klassledare och marginalerna finns på server-sidan där AMD varit mer eller mindre frånvarande i 8-9 år så Intel har fortfarande ett stort försprång även från andra arkitekturer från Oracle, IBM, ARM även om i vissa fall handlar mer om mjukvaru-stöd än hårdvaru-prestanda, pris och energieffektivitet.

Threadripper kommer vara en riktigt bra CPU för de som kör vissa typer av applikationer samt att den kommer förmodligen ha en mycket plånboksvänligare prislapp (16 core för 12-14kkr vore rätt bra) samt att hela serien verkar ha full funktionalitet till skillnad från Intel som kastrerar allt som inte passar in i deras prisstrategi (28 PCIe på en 8-core är ju riktigt dåligt för det segmentet av köpare och fortfarande inget ECC-stöd börjar bli löjligt nu) men jag misstänker att när jag tar en tur förbi Dreamhack Winter 2017 så kommer jag se betydligt fler i9 än Threadripper för spel och vanliga applikationer är snabbare.

Intels kommande server-CPU (storebror till i9) har varit i drift hos några större företag som t.ex. SAP i snart ett år men Intel har så stor del av marknaden samt att tillverkar som HP, Dell, Lenovo, Cisco m.fl. viljat validera sina designs att Intel har råd att hålla inne med deras största uppgradering av plattformen på 7-8 år för de inte har någon betydande konkurrens, hade AMD släppte Zen (eller liknande) istället för Bulldozer så hade vi nog sett vad Intel kommer släppa om en månad redan för ett år sedan och jag antar de har fler saker på lager.

Skrivet av SolidReactor:

Whitehaven och snowowl var arbetsnamnen i Naples serien.

Om Threadripper liknar mera Epyc än Ryzen 1000 serien så antar jag att Threadripper är baserad på Naples arkitekturen precis som Epyc, med liknande cache och I/O istället för Zen arkitekturen. Det är IO från Naples som jag är intresserad av vilket jag hoppas Threadripper har.

Ja, det stämmer nog, har svårt för alla dessa namn. Verkar som Threadripper har liknande I/O men det är nog t.ex. mindre PCIe (44 vs 64?) och kanske lite andra saker om är borttagna men fortfarande förmodligen bättre än i9.

Lite orolig för Naples, ryktena har varit 1.4GHz i basfrekvens vilket känns väldigt lågt även för 32-core, hoppas de släpps med åtminstone 2.0GHz i basfrekvens och under 160W, blir svårt att få in tillräcklig prestanda i bladservrar annars.

AMD har fixat rejält med I/O (framförallt med mera PCIe) för Naples vilket är bra för alla möjliga I/O-intensiva tillämpningsområden men frågan är om det kommer ha någon större betydelse. Intel har inkluderat Omnipath i många modeller av Skylake för lowlatence/high bandwith samt att deras Optane har en del intressanta användninsområden.
Storage-tillverkarna kan säkert vara intresserade av flera PCIe (30-tal NVMe drives på Naples utan PCIe-switch är rätt coolt) men dessa och andra appliance-tillverkare (brandväggar, routers, load balancers, hardware message busses) brukar vara väldigt konservativa med att uppgradera sina lösningar tills de fått några år att visa att de är stabila, t.ex. Broadwell har börjats användas nu och då bygger den ändå på en flera år beprövad platform, får vi se Naples i någon platform från EMC, Hitachi, IBM, NetApp, Oracle, Cisco och andra stora tillverkare så lär det vara tidigast 2020, på serverområdet lär vi nog få se något redan i år men där finns inte samma krav på stabilitet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av houze:

Intel har inte helt plötsligt bestämt sig för att lansera en 6-kärnig processor, Coffee Lake har varit med i projektplanerna några år nu.

Intels pentium/i3/5/7 för desktop är inga supervolym-produkter och marginalerna i de lägre segmenten är nog inte speciellt bra, volymen ligger i CPU:er för mobiltbruk även om marginalen inte är så bra så finns de stora volymerna för konsumentmarknaden där och Intel har valt att satsa på detta vilket återspeglar sig i de riktigt bra kretsar de lyckats släppa för framförallt ultraportabla och vanliga laptops. CPU:er för stationära datorer har blivit en begränsad marknad med dåliga marginaler så de CPU:er Intel släppt har varit mestadels en biprodukt till sitt mobila sortiment. Om AMD skulle släppt en Ryzen som en helt överlägsen produkt för desktop (vi talar i7-7700k +20-30% i allt) så kan mycket väl Intel valt att bara sänka sina priser för desktop-CPU:er för de har fortfarande tillräckliga marginaler på många av dessa (de har nästan hälften så mycket kisel som Ryzen vilket borde hålla produktionskostnaderna nere) och fortsatt plocka in pengar på sina strömsnåla mobila kretsar där volymerna finns.

Jag ser inte att Threadripper på något sätt skulle slakta en kommande 12-core i9. Threadripper kommer vara snabbare vissa saker som att köra parallella flyttalsberäkningar samtidigt men i9 kommer vara snabbare i andra saker som är mer fokuserade på heltalsoperationer och förmodligen på andra mer normala operationer som hoppinstruktioner (JNE, JAE och annat tjafs som mest @Yoshman är intresserad av... ) tack vare sin högre frekvens (framförallt överklockat) och de många optimeringar Intel gjort för dessa operationer de senaste åren.

Eftersom i9 är mycket annorlunda cache än tidigare modeller så är allt spekulationer än så länge för hur det kommer fungera med vardagliga desktop-applikationer och spel men jag spekulerar nog inte helt fel när jag antar att Intel valt att inte fokusera på fylttalsprestanda något nämnvärt eftersom i9 är en biprodukt av deras Xeon-modeller och i servervärlden så har man andra alternativ en än CPU om man vill ha mycket beräkningskraft, frågan är om de fokuserat för mycket på serverlaster i Skylake-X så highend gamers får lida, vi får se om någon månad.

Intel har inte "suttit och latat sig i flera år" för att vinna en begränsad marknad som inte har någon riktig konkurrens, volymerna finns på bärbara lösningar där AMD aldrig visat upp någon klassledare och marginalerna finns på server-sidan där AMD varit mer eller mindre frånvarande i 8-9 år så Intel har fortfarande ett stort försprång även från andra arkitekturer från Oracle, IBM, ARM även om i vissa fall handlar mer om mjukvaru-stöd än hårdvaru-prestanda, pris och energieffektivitet.

Threadripper kommer vara en riktigt bra CPU för de som kör vissa typer av applikationer samt att den kommer förmodligen ha en mycket plånboksvänligare prislapp (16 core för 12-14kkr vore rätt bra) samt att hela serien verkar ha full funktionalitet till skillnad från Intel som kastrerar allt som inte passar in i deras prisstrategi (28 PCIe på en 8-core är ju riktigt dåligt för det segmentet av köpare och fortfarande inget ECC-stöd börjar bli löjligt nu) men jag misstänker att när jag tar en tur förbi Dreamhack Winter 2017 så kommer jag se betydligt fler i9 än Threadripper för spel och vanliga applikationer är snabbare.

Intels kommande server-CPU (storebror till i9) har varit i drift hos några större företag som t.ex. SAP i snart ett år men Intel har så stor del av marknaden samt att tillverkar som HP, Dell, Lenovo, Cisco m.fl. viljat validera sina designs att Intel har råd att hålla inne med deras största uppgradering av plattformen på 7-8 år för de inte har någon betydande konkurrens, hade AMD släppte Zen (eller liknande) istället för Bulldozer så hade vi nog sett vad Intel kommer släppa om en månad redan för ett år sedan och jag antar de har fler saker på lager.

Ja, det stämmer nog, har svårt för alla dessa namn. Verkar som Threadripper har liknande I/O men det är nog t.ex. mindre PCIe (44 vs 64?) och kanske lite andra saker om är borttagna men fortfarande förmodligen bättre än i9.

Lite orolig för Naples, ryktena har varit 1.4GHz i basfrekvens vilket känns väldigt lågt även för 32-core, hoppas de släpps med åtminstone 2.0GHz i basfrekvens och under 160W, blir svårt att få in tillräcklig prestanda i bladservrar annars.

AMD har fixat rejält med I/O (framförallt med mera PCIe) för Naples vilket är bra för alla möjliga I/O-intensiva tillämpningsområden men frågan är om det kommer ha någon större betydelse. Intel har inkluderat Omnipath i många modeller av Skylake för lowlatence/high bandwith samt att deras Optane har en del intressanta användninsområden.
Storage-tillverkarna kan säkert vara intresserade av flera PCIe (30-tal NVMe drives på Naples utan PCIe-switch är rätt coolt) men dessa och andra appliance-tillverkare (brandväggar, routers, load balancers, hardware message busses) brukar vara väldigt konservativa med att uppgradera sina lösningar tills de fått några år att visa att de är stabila, t.ex. Broadwell har börjats användas nu och då bygger den ändå på en flera år beprövad platform, får vi se Naples i någon platform från EMC, Hitachi, IBM, NetApp, Oracle, Cisco och andra stora tillverkare så lär det vara tidigast 2020, på serverområdet lär vi nog få se något redan i år men där finns inte samma krav på stabilitet.

Ryzen har inga problem med nuvarande HEDT-plattform och Threadripper lär inte ha något problem med i9 heller. Det enda Intel har på desktop som står sig någorlunda är just 7700K. Ganska uppenbart att Intel är oroad och inte har något att svara med i dagsläget.

För mobila datorer, dock inte smartphones och tablets där Intel förlorade mot ARM, står sig Intel fortfarande bra då AMD inte fått ut några nya produkter för denna marknad ännu och Intel har ännu inte fått börja konkurrerar mot ARM här. De är ju som bekant på väg att börja ta över datormarknaden underifrån. En inte alltför bekväm och bekant situation för Intel direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Intressant! Vad kör du för upplösning på bilderna? Vilket program använder du för att stitch:a bilderna/patcherna?

12 mpix från luften, 24 mpix från marken. Programmet står i länken, d.v.s. agisoft. Det går bra att använda sin kompaktkamera att ta bilder på något mindre föremål och sedan låta programmet tugga i sig.

Permalänk
Medlem

Fasen att jag hann köpa 1700! ångest ändå....

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Fasen att jag hann köpa 1700! ångest ändå....

Ja, AMD har exploderat med produkter, det gör ju inte din 1700 sämre utan snarast ökar utsikterna att plattformen fortsätter att förbättras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Go AMD!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Den borde bli jäkligt skön i Rust, där är ett spel som verkligen kan dra nytta av dessa kärnor och trådar.
Blir nog att byta ut min LGA 2011-3 sockel mot vad nu denna kommer heta, helt klart!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.