Microsoft släpper transparenta gränssnittet Project Neon för Windows 10 Insiders

Permalänk
Medlem

Svårt att bli impad när man gjorde sådant här med Compiz för 435 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

De verkar ju inte fixat att scrollbars och interface element saknar djup och gör dem näst intill omöjliga att bruka för flera former av synskadade.

Platt är den sämsta design trenden för oss synskadade, och saknar man adekvat färgseende så blir det än omöjligare. Hoppas de vaknar snart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

MS glappade ju om att det var så "ute" med Aero när de fes ut 8:an. Så vad är det här då? I princip exakt samma sak. Aero 1.1.

Tramspellar.

Skrivet av KeyCat:

Japp så nu plötsligt är det OK med transparenta fönster al'a W7, något som MS snackade skit om och dissade inför W8 och W10's lansering.

Fast i detta fallet är Aero 1.0 snyggare. W10's platta tråkiga UI förstör allt.

Det handlade väl iofs mer om att gamla Aero drog en hel del resurser och segade ner framförallt klenare laptops, även om utseendet också var en del av anledningen med "modern stil" och allt det där skräpet.

Nu har de väl fått till ett mer effektivt sätt att göra det på. Hoppas de fixar ordentligt dark theme samtidigt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeyCat:

Mina Linux desktopar liknar definift inte W10!

Det fina med Linux är att alla kan välja det de gillar. MS skulle gjort desktopen utbytbar som i Linux för länge sedan då hade de sluppit mycket av kritiken.

För mig hade det varit helt OK att ta betala för andra desktopar än default.

Beror ju så klart vad man kör men mate, gnome, cinnamon, även lmde är rätt lik 10an medans andra inte alls är lik 10an vilket borde vara underförstått hur jag menade men i övrigt bryr jag mig inte mycket om skal så länge det inte är irriterande att använda och är mer för effektivitet än ögongodis

Dom kanske skulle lära sig av varandra att windows blir tråkigt med ett skal och Linux skulle behöva fokusera mer på på några få skal och inte ha hundra olika men betala för skal skulle jag inte så länge det finns gratis alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det handlade väl iofs mer om att gamla Aero drog en hel del resurser och segade ner framförallt klenare laptops, även om utseendet också var en del av anledningen med "modern stil" och allt det där skräpet.

Nu har de väl fått till ett mer effektivt sätt att göra det på. Hoppas de fixar ordentligt dark theme samtidigt

Nja, Windows 10 och 8 använder exakt samma teknik och "motor" som Win 7/Aero för rendering. Man har bara skruvat lite på värdena för transparens, oskärpa o.s.v. för att skapa ett plattare, mer minimalistiskt utseende. Men det är inget som påverkar prestandan, det är fortfarande hårdvaruaccelererat (även om det ser ut som något från tidigt 90-tal), och te.x. bakom startmenyn har de behållit transparens/oskärpa.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Mina Linux desktopar liknar definift inte W10!

Det fina med Linux är att alla kan välja det de gillar. MS skulle gjort desktopen utbytbar som i Linux för länge sedan då hade de sluppit mycket av kritiken.

För mig hade det varit helt OK att ta betala för andra desktopar än default.

Om Microsoft försöker göra alla nöjda skulle ingen bli nöjd.

Utvecklarna skulle få ett helvete att anpassa sina applikationer efter alla olika alternativ. Kunderna skulle i sin tur bli missnöjda när alla applikationer ser ut som skit.

Precis så det funkar på Linux-sidan också. Du kan pilla och fixa hur mycket du vill med skrivbordsteman men det ger dig på sin höjd snygga fönster att köra skitfula applikationer i.

Microsoft vinner inget på att fragmentera skrivbordsmiljön. Faktum är att den redan är för fragmenterad som den är, vilket de jobbar hårt på att förändra.

Skrivet av ELF:

Nice, har de anställt en GUI designer igen istället för att låta något dagisbarn rita det?

De har snarare sparkat designern och tagit tillbaka den gamla senila gubben som designade Aero.

Tack och lov finns det tid kvar innan det lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

WooW sånna nymodigheter och i stället för en on/off knapp kanske dom lagt till ett reglage där man kan öka och sänka transparants ...mind blowing

Japp.

Precis som det skulle vara "mind blowing" om Apple och Google lyckas lägga till ett svart tema i iOS respektive Android (begär bara en enkel "on/off"-knapp så är jag nöjd).

Det sagt så skiter jag rätt mycket i transperans i GUI/fönster i Windows, eller andra system för den delen (rätt ointressant och normalt menlöst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är man inte lite retarded kan man förstå dom skapligt ändå

veem är deta? Den som skreve och elelr läser! ?

(Sorry, kunde inte låta bli. Inget illa menat. Jag är precis likadan själv ibland. )

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nej nu har Microsoft missförstått. När vi sa att vi ville ha mer "transparens" menade vi bättre överblick över vilken information som samlas in, inte Aero Glass 2.0

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ser hemskt ut.
Hoppas att man kan välja att slå av den.
Jag gillade ju att Windows 10 var rent och enkelt.

Håller med 100%. Denna idé med Aero 2.0 var både ful, tramsig och fånig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Hur dryg kan man vara? Fäller du sådana kommentarer till jobbpolarna runt fikabordet också?

Ja.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jag som var så glad att Aero-helvetet förpassats till historiens skräphög. Det här ser förjävligt ut! Om Microsoft vill ha mitt fortsatta stöd så får de allt fixa så att sprutspyan till utseende går att stänga av, annars övergår jag till att basha Microsoft igen, och många här på forumet vet att jag fick en hel del att inte välja Windows 8 tack vare min anti-Metro aktivism, så Microsoft får allt passa sig!

Gillar både Windows 8 (framför allt 8.1) och Windows 10, men håller med att detta verkligen är kass. Flera steg tillbaka.

Hoppas de backar på detta, eller gör det valbart (även om jag inte har lika hög tillit till din makt att ändra folk ).

Ser riktigt skit ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Oklart om du är sarkastisk eller bara har hybris. Även om du har lyckats få en "hel del" att inte köra ett OS gör det ingen större skillnad i det stora hela.

Jo, det var väl årets hybris och storhetsvansinne.

Men kanske han kan bidra något med att få bort detta... - var riktigt tramsigt och fult gjort av Microsoft.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är nog ingen fara för har microsoft väl snott något brukar dom putsa vidare på det som med många andra features dom "lånat" från t.e.x Linux där ändra transparens funnits i många år och kallar det sen sin egen som multipel desktop som funnits i säkert runt 20år även taskview och alt+tab ser Linux ut och startmenyn även kant lösa fönster och har faktiskt en paket hanterare

En del av det kommer säkert från mac med och finns flera saker som är "lånade" och hela utseendet i windows 10 är väldigt lånat från Linux så är nog lugnt att det blir kvar

Transparens har Microsoft redan haft i Vista (och tom. tidigare i vissa delar), så inget nytt eller specifikt ifrån Linux (tror du har lite lätt Linuxhybris ). Sedan så var ju däremot Apple tidigare med det på bred front i början av OS X. Tror det var mest det Microsoft kikade på, men gjorde en fulare variant i Vista på den tiden.

Gällande Metro/Modern i Windows 10, så kommer det långt tillbaka ifrån Windows Phone, och dessförinnan från portabla Windows Media Center. Så återigen lite lätt Linux-hybris...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det handlade väl iofs mer om att gamla Aero drog en hel del resurser och segade ner framförallt klenare laptops, även om utseendet också var en del av anledningen med "modern stil" och allt det där skräpet.

Det hade troligen till 100% att göra med prestanda & energiåtgång för batteribundna enheter (särskilt telefoner), vilket väl inte är något fel i sig. Det jag alltid stört mig på är att MS försökte spinna det till att det var för att aero var så "ute". Misstänkte att de skulle börja smyga tillbaka genomskinlighet och annat med tiden, och det är ju precis vad de gör nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut.
Bra jobbat Microsoft.

Permalänk

Nu behöver de bara fixa ikonerna och fönstren, så kan Win10 bli lika snyggt som Aero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det hade troligen till 100% att göra med prestanda & energiåtgång för batteribundna enheter (särskilt telefoner), vilket väl inte är något fel i sig. Det jag alltid stört mig på är att MS försökte spinna det till att det var för att aero var så "ute". Misstänkte att de skulle börja smyga tillbaka genomskinlighet och annat med tiden, och det är ju precis vad de gör nu.

Säkerligen så att det drog några mA/CPU cyckler mer men de hade likväl kunnat ha en tick box för att enabla/disabla det. Så som du kunnat göra sedan Vista/W7 så för mig är det en dåilig ursäkt. Känns lite som att MS ville ändra GUI bara för ändringens skull så att de återigen kunde skriva nedanstående i sin reklam....

- Föregående Windows är ute! Vårt nya GUI har blivit testat av X tusen användare i vårt labb och är mer ergonomiskt. Du arbetar effektivare än någonsin förr yada yada....

Som om vi inte hört den förr! Exakt samma sak har de kört med inför tidigare OS lanseringar.

Kan garantera att om X antal år så är det platta GUI't utan färger helt ute och det gamla (med vissa små ändringar) är plötsligt inne igen (de har ju redan påbörjat det). Detta är I stort sett samma som mode industrin fungerar där det med jämna mellanrum blir inne med 50/60/70/80... tals design + lite små ändringar bara för att hålla hjulen snurrande så folk går och köper nytt för att de vill vara "inne".

Skrivet av martinot:

Håller med 100%. Denna idé med Aero 2.0 var både ful, tramsig och fånig.

Varför är det "tramsigt och fånigt"? Är det valbart så kan du ju stänga av det (åter igen som du kunnat sedan Vista/W7) om du inte vill ha det och de som gillar det kan ha det enablat. IMO win-win!

Men - och det är ett stort men - om MS beslutar sig för att tvinga på er det nya så blir det tufft för ni kommer att få det vare sig ni vill eller inte.

Ganska intressant att se reaktionerna från de som gillar W10's platta GUI och som prumpetat "get over it - detta är framtiden och ni som inte håller med är bakåtsträvare" samt "påtvingade uppdateringar är bra".

Ombytta roller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om Microsoft försöker göra alla nöjda skulle ingen bli nöjd.

Sedan när blev valmöjlighet ett problem?

Citat:

Utvecklarna skulle få ett helvete att anpassa sina applikationer efter alla olika alternativ. Kunderna skulle i sin tur bli missnöjda när alla applikationer ser ut som skit.

Precis så det funkar på Linux-sidan också. Du kan pilla och fixa hur mycket du vill med skrivbordsteman men det ger dig på sin höjd snygga fönster att köra skitfula applikationer i.

Microsoft vinner inget på att fragmentera skrivbordsmiljön. Faktum är att den redan är för fragmenterad som den är, vilket de jobbar hårt på att förändra.

Fragmenterat? Var Vista/W7 fragmenterat trots att det erbjöd classic/iAero avslaget/Aero påslaget? Har inte MS allt att vinna på att fler användare gillar och därmed köper deras senaste version?

De hade även kunnat tjäna ännu mer pengar om dess alternativa GUI kostat en slant.

Sen är din jämförelse med Linux knappast hållbart. Linux utvecklas inte av ett enskilt företag utan frivilligt av 1000-tals individer med olika preferenser/önskemål.

Citat:

De har snarare sparkat designern och tagit tillbaka den gamla senila gubben som designade Aero.

Mogen kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Säkerligen så att det drog några mA/CPU cyckler mer men de hade likväl kunnat ha en tick box för att enabla/disabla det. Så som du kunnat göra sedan Vista/W7 så för mig är det en dåilig ursäkt. Känns lite som att MS ville ändra GUI bara för ändringens skull så att de återigen kunde skriva nedanstående i sin reklam....

- Föregående Windows är ute! Vårt nya GUI har blivit testat av X tusen användare i vårt labb och är mer ergonomiskt. Du arbetar effektivare än någonsin förr yada yada....

Som om vi inte hört den förr! Exakt samma sak har de kört med inför tidigare OS lanseringar.

Kan garantera att om X antal år så är det platta GUI't utan färger helt ute och det gamla (med vissa små ändringar) är plötsligt inne igen (de har ju redan påbörjat det). Detta är I stort sett samma som mode industrin fungerar där det med jämna mellanrum blir inne med 50/60/70/80... tals design + lite små ändringar bara för att hålla hjulen snurrande så folk går och köper nytt för att de vill vara "inne".

Varför är det "tramsigt och fånigt"? Är det valbart så kan du ju stänga av det (åter igen som du kunnat sedan Vista/W7) om du inte vill ha det och de som gillar det kan ha det enablat. IMO win-win!

Men - och det är ett stort men - om MS beslutar sig för att tvinga på er det nya så blir det tufft för ni kommer att få det vare sig ni vill eller inte.

Ganska intressant att se reaktionerna från de som gillar W10's platta GUI och som prumpetat "get over it - detta är framtiden och ni som inte håller med är bakåtsträvare" samt "påtvingade uppdateringar är bra".

Ombytta roller eller?

Känns som om det är du som är extremt ombytlig.

Argumenterar ena studen att vi är "knäppa" för att vi gnäller på en sak som är valbar, och i andra studen att det inte går att välja och att vi därför inte får uttrycka en åsikt.

Dessutom i samma inlägg!

Totalt inkonsekvent och nästan solklart drag av schizofreni (valbart eller inte, vet jag inte).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känns som om det är du som är extremt ombytlig.

Argumenterar ena studen att vi är "knäppa" för att vi gnäller på en sak som är valbar, och i andra studen att det inte går att välja och att vi därför inte får uttrycka en åsikt.

Dessutom i samma inlägg!

Totalt inkonsekvent och nästan solklart drag av schizofreni (valbart eller inte, vet jag inte).

1. Du kanske skulle läsa om det så du förstår vad jag skrev.

2. Är "Aero 2.0" valbart? Har MS bekräftat detta eller sitter du med insider information?

3. Du undviker svara på min fråga.

4. Var påstår jag att någon är "knäpp"?

5. Klart du får uttrycka din åsikt precis som jag får - det är det forum är till för!

6. Du är tydligen utbildad psykolog med förmågan att ställa diagnos med ett forum inlägg som enda underlag. Gratulerar.

Permalänk
Medlem

Mer 3D och mindre platt än det är nu och möjligheten att ha rundade kanter så är jag nöjd.
Kanske lägga till möjligheten att välja win 7 startmeny.
Hoppas de fixar den fula platta svarta högerklick aktivitetsfälts popupmenyn.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar denna funktionalitet med stor entusiasm! Se gif nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Sedan när blev valmöjlighet ett problem?

Non sequitur, som hela mitt inlägg dessutom gav svar på.

Citat:

Fragmenterat? Var Vista/W7 fragmenterat trots att det erbjöd classic/iAero avslaget/Aero påslaget? Har inte MS allt att vinna på att fler användare gillar och därmed köper deras senaste version?

Ja, det innebar ytterligare komplexitet i ett system som redan var och fortfarande är för fragmenterat och komplext. Ett bra exempel på det är svårigheterna med att få alla program att skala bra till högre upplösningar/pixeltäthet.

Citat:

De hade även kunnat tjäna ännu mer pengar om dess alternativa GUI kostat en slant.

Windows lever på att utvecklarna trivs och kan göra bästa möjliga program, och för att åstadkomma det krävs enhetlighet. Det borde vara ganska att Apple, Google och Microsoft samtliga strävar mot det

Citat:

Sen är din jämförelse med Linux knappast hållbart. Linux utvecklas inte av ett enskilt företag utan frivilligt av 1000-tals individer med olika preferenser/önskemål.

Ah, så Linux är utvecklat efter tusentals olika preferenser men den jämförelsen är inte hållbar när det talas om att Windows ska utvecklas efter tusentals olika preferenser?
Jämförelsen med Linux är i allra högsta grad hållbar. Det är ett solklart exempel på vad som händer när du har flera olika skrivbordsmiljöer.

Citat:

Mogen kommentar.

Snyft snyft!

Permalänk

Har hört att deras forskare jobbar på teknologi som kommer att göra det möjligt att ha en två nyansers fade i överkanten på fönster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Har hört att deras forskare jobbar på teknologi som kommer att göra det möjligt att ha en två nyansers fade i överkanten på fönster!

Ooooh! Det vore ju helt revolutionerande, high tech state of the art!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jag som var så glad att Aero-helvetet förpassats till historiens skräphög. Det här ser förjävligt ut! Om Microsoft vill ha mitt fortsatta stöd så får de allt fixa så att sprutspyan till utseende går att stänga av, annars övergår jag till att basha Microsoft igen, och många här på forumet vet att jag fick en hel del att inte välja Windows 8 tack vare min anti-Metro aktivism, så Microsoft får allt passa sig!

Går du till bilsäljaren och klagar över att bilen du precis köpt har AM radio?

Det är ju alternativ för såna som tycker om funktionen. Du får helt enkelt ha den avstängd om du inte gillar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Går du till bilsäljaren och klagar över att bilen du precis köpt har AM radio?

Det är ju alternativ för såna som tycker om funktionen. Du får helt enkelt ha den avstängd om du inte gillar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det går ja. Då är det inga problem.

Risken finns ju dock att det inte kommer gå stänga av och då blir det inte kul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det innebar ytterligare komplexitet i ett system som redan var och fortfarande är för fragmenterat och komplext. Ett bra exempel på det är svårigheterna med att få alla program att skala bra till högre upplösningar/pixeltäthet.

Du verkar inte riktigt veta vad ett GUI API är. Allt detta hanteras mer eller mindre automatiskt. Det behövs mig veterligen inga separata "code branches" när du skriver ett Windows program. De ser automatiskt "bra" ut vare sig man väljer classic/Aero ON/Aero OFF i Vista/W7 - sen vilket man gillar är ju en smaksak.

Citat:

Windows lever på att utvecklarna trivs och kan göra bästa möjliga program, och för att åstadkomma det krävs enhetlighet. Det borde vara ganska att Apple, Google och Microsoft samtliga strävar mot det

Hur vet du att utvecklarana trivs med det enda alternativ MS erbjuder idag med W10? Är du nu ett språkrör för världens alla Windows utvecklare?

Misstänker du tänker på Chrome för Google har inget desktop OS som motsvarar Windows. Kan inte uttala mig om OS/X för det var länge sedan jag använde det.

Citat:

Ah, så Linux är utvecklat efter tusentals olika preferenser men den jämförelsen är inte hållbar när det talas om att Windows ska utvecklas efter tusentals olika preferenser?

Jämförelsen med Linux är i allra högsta grad hållbar. Det är ett solklart exempel på vad som händer när du har flera olika skrivbordsmiljöer.

Den stora skillnaden och orsaken till att jag inte håller med dig är att MS har all kontroll själva jämfört med Linux som har X antal individivider/grupper som själv "bestämmer" hur de tycker det skall se ut och gör sin egen grej utan någon som styr dem - tycker iofs att GTK alternativt Qt ser bra ut även om jag gillar Aero mer.

Tidigare erbjöd MS classic/Aero ON/Aero OFF så varför skulle det vara ett problem för dem att göra något liknande i W10 om de nu ville? Om nu Aero 2.0 är valbart så har de ju redan påbörjat det.

Hade de dessutom låtit uvecklare ha enkel access till GUI API'et skulle det garanterat komma många 3:e parts alternativ som gjort användarnas valmöjligheter ännu större.

Citat:

Snyft snyft!

Gissar att du är <20 år gammal? Är du äldre kanske du borde ta dig en funderare.

Hur som helst....bara att komma överens om att vi inte är överens och det är helt OK - vi är alla olika och gillar olika saker. Tur e det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

1. Du kanske skulle läsa om det så du förstår vad jag skrev.

2. Är "Aero 2.0" valbart? Har MS bekräftat detta eller sitter du med insider information?

3. Du undviker svara på min fråga.

4. Var påstår jag att någon är "knäpp"?

5. Klart du får uttrycka din åsikt precis som jag får - det är det forum är till för!

6. Du är tydligen utbildad psykolog med förmågan att ställa diagnos med ett forum inlägg som enda underlag. Gratulerar.

1-6: Det var vad du skrev innan (inte jag, har aldrig påstått om det är det ena eller andra). Problemet är att det inte är valbart för dig för att samtidigt argumentera för de båda motsatta fallen.

Does not compute!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/