Spel + Arbetsdator (~20-25k). Input/råd sökes.

Permalänk
Medlem

Spel + Arbetsdator (~20-25k). Input/råd sökes.

Tjena!

Skulle uppskatta om mer insatta skulle kunna ge input på den dator jag för tillfället har i min kundvagn. Har själv inte riktigt följt med i utveckligen sen mitt senaste datorköp inför BF3 2011, så är minst sagt lite ringrostig Datorn kommer användas dels till spel men främst till att arbete i "tyngre" program som exempelvis Maya, PS, AE etc. Rendering av olika slag förekommer också till stor del. Budget runt 20-25k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371044/

För att förklara lite hur jag själv resonerat:
____________________________________________________________
AMD Ryzen 7 1700x
Brukar vanligtvis föredra Intel Core i7, men efter att skummat genom lite på forumet verkar detta vara ett väldigt bra alternativ som många föreslår, desutom till en väldigt förmånlig prislapp. Som jag förstod det finns det goda överklockningsmöjligheter som gör den jämförbar med 1800x?

MSI GeForce GTX 1080
Hade först tänkt mig ett 1070 då det täcker mina grafikbehov tillräckligt, men då du just nu kan få ett 1080 för dryga 5-600kr extra på Inet, varför inte?

Corsair 16GB DDR4 3000Mhz
Fundersam om det är bättre att gå upp till ett 32GB alternativ med något lägre frekvens. Resonerade dock att RAM är enkelt att köpa till om man skulle känna att 16GB för lite (vilket jag har svårt att se).

Corsair RM750x 750W
"Sweclockers Toppklass" stämpeln got me...

Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K3
Kan inget om moderkort, men fick för mig att detta ska funka med resterande komponenter?

Samsung 850-Series EVO 500GB
Ville ha en liten större SSD för möjlighet att kunna få ett litet skönare/snabbare workflow i program som AE som snabbt bygger upp en fet cache. Kollade först på ett Samsung 960 PRO, men tyckte prislappen var lite väl saftigt (även om skrivhastighet + caschdisk var överlägsen).

Seagate Barracuda 3TB 7200rpm 64MB
Ett av mina största frågetecken. Vill egentligen bara ha en stabil HDD vid sidan av min SSD som kan användas för lagring av arbetsfiler och program som inte direkt tjänar på att ligga på en SSD. Googlade runt en hel del och fann även Ironwolf serien, men fick uppfattningen att de riktades mest mot att användas som lagring och hade lite segare hastigheter?

Kylning?
Vet inte riktigt om extra kylning kommer att krävas till en lätt överklockad Ryzen? Har kollat lätt på be quiets! Pure Rock vilket inte gör någon jätteskillnad i totalsumman. Skulle de krävas mer antar jag att de något dyrare alternativet Noctua NH-15 funkar fint?
___________________________________________________________

Detta är som sagt lite av de tankarna jag haft och som ni säkert märkt har jag i brist på kunskap valt relativt testade komponenter med bra betyg. Tar som sagt gärna emot råd vad ni tror om denna uppsättningen, samt förslag om vad man kan ändra för en så perfekt lösning som möjligt.

Tack på förhand och jag ursäktar att posten blev ganska lång!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut du kan spara några slantar på att ta en 1700 istället för 1700x om du ändå ska överklocka, skulle nog satsa på en
be quiet! Pure Rock , hårddisken duger säkert.

Chassit kan du ta Fractal Design Define C Svart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig har den Seagatedisken hög benägenhet att crasha.

Windows 10 skulle jag välja fullversionen istället.

Personligen tycker jag det där mejselkitet är bortkastade pengar.
Instrumentmejslar har man inte stor nytta av vid datorbygge.
En stjärnskruvmejsel har du säkert liggandes.

Permalänk
Medlem

Ryzen tycker om snabbt minne vilket du har valt men i dagsläget kan det bli svårt att faktiskt köra minnet i 3000MHz på grund av minnestypen men det går för vissa. För att garantera att man kommer upp i 3000 MHz krävs ett minne med Samsung B-Die och inte hynix som det minnet du har valt har, här finns en lista med olika minnen och dess minnestyper: Länk . Såklart kostar b-die minne mer så det är en ren kostnadsfråga om du vill ha det.

Permalänk
Avstängd

@Johkie: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371491/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Ser bra ut du kan spara några slantar på att ta en 1700 istället för 1700x om du ändå ska överklocka, skulle nog satsa på en
be quiet! Pure Rock , hårddisken duger säkert.

Chassit kan du ta Fractal Design Define C Svart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag la faktiskt till Pure Rock de första jag gjorde när jag vaknade. Kände med att det kunde vara värt den prislappen Fick för mig att jag läste att 1700x fungerade bättre att överklocka än 1700? Dock såg jag på specen att de knappt skiljer något i turboläge, så ska helt klart överväga de bytet!

Skrivet av SUMITOMO:

Om jag inte missminner mig har den Seagatedisken hög benägenhet att crasha.

Windows 10 skulle jag välja fullversionen istället.

Personligen tycker jag det där mejselkitet är bortkastade pengar.
Instrumentmejslar har man inte stor nytta av vid datorbygge.
En stjärnskruvmejsel har du säkert liggandes.

Jag hittade bara Windows 10 64bit OEM versioner på Inet? Visste faktiskt inte vad OEM innebar, men efter googling är det helt klart inget jag är ute efter. Tack för att du påpekade detta!

Inet fel i sitt system så man alltid fick deras nuvarande kampanj med startkablar + mejselkit oavsett om du bara la nätagget i kundvagnen. Det är dock fixat nu så det är enbart själva nätagget som ligger i kundvagnen!

EDIT: Efter att kolla lite mer noggrant fann jag en 64bit fullversion.

Skrivet av iPro:

Ryzen tycker om snabbt minne vilket du har valt men i dagsläget kan det bli svårt att faktiskt köra minnet i 3000MHz på grund av minnestypen men det går för vissa. För att garantera att man kommer upp i 3000 MHz krävs ett minne med Samsung B-Die och inte hynix som det minnet du har valt har, här finns en lista med olika minnen och dess minnestyper: Länk . Såklart kostar b-die minne mer så det är en ren kostnadsfråga om du vill ha det.

Hmm om man ska utgå från Inets sortiment så är det egentligen Corsair Vengeance CL18 3600MHz som gäller då? Eller har jag missuppfattat?

Permalänk

Som ts skrev: MSI GeForce GTX 1080
Hade först tänkt mig ett 1070 då det täcker mina grafikbehov tillräckligt, men då du just nu kan få ett 1080 för dryga 5-600kr extra på Inet, varför inte?
Om ett 1070 räcker men han kör på 1080 för den kostar inte mycket mer så känns 1080 ti rätt onödigt så KÖP inte 1080 ti om du inte tänkt lira i höga Inställningar i 1440p/4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Som ts skrev: MSI GeForce GTX 1080
Hade först tänkt mig ett 1070 då det täcker mina grafikbehov tillräckligt, men då du just nu kan få ett 1080 för dryga 5-600kr extra på Inet, varför inte?
Om ett 1070 räcker men han kör på 1080 för den kostar inte mycket mer så känns 1080 ti rätt onödigt så KÖP inte 1080 ti om du inte tänkt lira i höga Inställningar i 1440p/4k.

Nej 1080ti har jag inte tänkt lägga pengar på

Kunde ej editera mitt första inlägg, så postar istället den uppdaterade kundvagnen här.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371846/

Permalänk
Medlem

@Johkie:

1080ti med Ryzen 1700, stockkylaren duger till lätt överklockning.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3365772&view=m
Ram finns med på moderkortets QVL-lista.

Chassit:
https://www.youtube.com/watch?v=4HxKAxtj8LY
Tyst och stilrent.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •