Bästa köp tips för high end Headphones

Permalänk

Focal Elear är riktigt härliga! Väldigt dynamiska och intima.

Jag testade HD800S, Focal Elear samt Audeze LCD-2 i butik. Audeze är inte i närheten av de andra imho. Om man ska ha HD800S eller Focal Elear är mer beroende på personliga preferenser. Och det kommer du uppleva med alla hörlurar. Så det är viktigt att testa olika och se vad man själv gillar.

Avslutningsvis så kommer ljudet att bli något annorlunda beroende på vilken amp/dac du sitter med.

Hade jag rekommenderat ett par lurar i den klassen så hade jag sett till att en bra amp/dac är med i budgeten. Särskilt viktigt med svårdrivna lurar som HD650. Jag hade kollat in Philips Fidelio X2 samt Monolith M1060 förutom de som nämnts.

Men viktigast av allt är att man provlyssnar eftersom det kan ändra ens uppfattning rejält!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Focal Elear är riktigt härliga! Väldigt dynamiska och intima.

Jag testade HD800S, Focal Elear samt Audeze LCD-2 i butik. Audeze är inte i närheten av de andra imho. Om man ska ha HD800S eller Focal Elear är mer beroende på personliga preferenser. Och det kommer du uppleva med alla hörlurar. Så det är viktigt att testa olika och se vad man själv gillar.

Avslutningsvis så kommer ljudet att bli något annorlunda beroende på vilken amp/dac du sitter med.

Hade jag rekommenderat ett par lurar i den klassen så hade jag sett till att en bra amp/dac är med i budgeten. Särskilt viktigt med svårdrivna lurar som HD650. Jag hade kollat in Philips Fidelio X2 samt Monolith M1060 förutom de som nämnts.

Men viktigast av allt är att man provlyssnar eftersom det kan ändra ens uppfattning rejält!

Ja, förstärkeriet är det ordnat med. Har en Marantz HD-DAC1.
Sitter för tillfället med Beyerdynamic DT990 Premium (600Ohm), NAD HP50 och Philips Fidelio X2. Men är sugen på nya lurar.
Är intresserad av Hifiman HE-400i och Focal Elear. Olika prisklasser förvisso, men båda lurarna verkar ha ljudegenskaper som tilltalar mig.
Har ännu inte kunnat provlyssna dem än tyvärr, har ingen återförsäljare i närheten som saluför dem. Oqvist och andra får gärna väga in med sina erfarenheter.

/Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Focal Elear är riktigt härliga! Väldigt dynamiska och intima.

Jag testade HD800S, Focal Elear samt Audeze LCD-2 i butik. Audeze är inte i närheten av de andra imho. Om man ska ha HD800S eller Focal Elear är mer beroende på personliga preferenser. Och det kommer du uppleva med alla hörlurar. Så det är viktigt att testa olika och se vad man själv gillar.

Avslutningsvis så kommer ljudet att bli något annorlunda beroende på vilken amp/dac du sitter med.

Hade jag rekommenderat ett par lurar i den klassen så hade jag sett till att en bra amp/dac är med i budgeten. Särskilt viktigt med svårdrivna lurar som HD650. Jag hade kollat in Philips Fidelio X2 samt Monolith M1060 förutom de som nämnts.

Men viktigast av allt är att man provlyssnar eftersom det kan ändra ens uppfattning rejält!

Audeze LCD-2 spelar absolut i samma liga men de behöver kräm. Mellanregistret och basen är guld med rätt förstärkare. Låter städat men lätt tråkigt om den inte får tillräckligt med ampere. Största abret med den är nog formatet finns ju många lättare och skönare lurar man vill ska låta bättre. Sen är inte ljudbilden den bästa men ljudet förlåter det mesta

Någon Hifimanlur har har jag aldrig lyssnat på tyvärr.

Vill också tillägga att dessa lurar är på inga sätt overkill. Finns många spel som har lika bra ljudkvalitet som bättre musikinspelningar, filmer.

Apropå billigare hörlurar så HyperX Cloud Revolver är inte uselt om du tål lite v-formad frekvenskurva. Låter bättre än Fidelio X2 iaf och de andra headsets jag testade. Kan dock inte rekommendera dem helhjärtat har problem med micken. Jag och micar går inte ihop har testat blue snowball, modmic v3 och nu dessa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Mjölk: Kan berätta att M1060 beställda direkt utav Monoprice (Paypal-betalning) kostar ca 3500SEK, detta är innan eventuell tullhantering som jag räknar med att jag kommer åka på.
Inga eventuella rabatter som flyter omkring på internet användes, om det ens finns några för de här lurarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

En bra start vore ju så klart ett par HD650 samt en go rörförstärkare.