Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut, men jag tänkte mer på 1600x i detta fallet. Var nog otydlig i mitt inlägg.

Dock tycker jag nog att en 1600x är värd de extra hundralapparna i jämförelsen.

Då tycker jag personligen det är mer värt att lägga några extra hundralappar på en 7700k om man ändå bara spelar. Speciellt då ryzen mår så mycket bättre över snabba minnen, och snabba minnen är ett helvete idag att sätta upp till ryzen, medan de fungerar mycket lättare i intel. Det kräver också att man pungar ut ~500kr extra för snabba minnen för att ryzen ska må bra.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

1600X är bättre än 7700K, med snabba minnen slår 1600X 7700K även i spel (de spel där processorn spelar roll)

Och sen vaknade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Permalänk

@mfm: Nej, jag menar att 2400 inte är det bästa valet att hålla kvar vid som andra har sagt. Den går inte att klocka och den är inte snabb längre.

Jag har som sagt haft den själv och den flaskade i en del scenarion med ett R9 290X rätt rejält. Jag kunde byta ner till ett 280X utan att FPSn sjönk i 1600x1200.

Så jag hade bytt till en nyare i5/i7, skall man inte klocka så lär en 7700/K vara perfekt!

Edit: Det förutsätter såklart att man har pengarna att lägga på en i7, ett sådant paket går på ex antal tusenlapar (väl värt det spel kan jag tycka)

Gav mest en r5 1400 som ett billigare förslag, den ger bättre prestanda i spel mot en 2400 stock och den nya r5an går att klocka upp mot 4GHz för att komma upp en bra bit.

Men det är inte mitt första val.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@Ang3r: Mja, att en R5 1600X skulle klå en 7700K i spel tror jag inte. så han måste nog drömt något

Alla tester på nätet pekar mot att 1600/X är en kanonbra processor för dig som i första hand pysslar med ljud/video på en budget men även spelar lite vid sidan om.

Visst är det en bra processor men att den slår intel i spel vette tusan, den gör bra ifrån sig absolut men slår gör den inte.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Och sen vaknade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Men 1600x spöar i vilket fall en 7700k rejält multitrådat även om 7700an är överklockad och 1600an är oklockad så vist vinner man inte i fps idag i mer än nått enstaka spel om man har bättre minnen men hade lätt köpt 1600x över 7700k när dom är mycket billigare kan matchas och klockas med 750kr moderkort och troligen spöa 7700k i ganska mycket mer när spelen mognat lite till som till hösten vintern och kommer åldras bättre

Och valet för min del hade inte varit svårt om man går billigaste efter inet sen lite oc på en vanlig 1600 som är billigare än tom i5or och starkare än 7700k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10338630/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men 1600x spöar i vilket fall en 7700k rejält multitrådat även om 7700an är överklockad och 1600an är oklockad så vist vinner man inte i fps idag i mer än nått enstaka spel om man har bättre minnen men hade lätt köpt 1600x över 7700k när dom är mycket billigare kan matchas och klockas med 750kr moderkort och troligen spöa 7700k i ganska mycket mer när spelen mognat lite till som till hösten vintern och kommer åldras bättre

Och valet för min del hade inte varit svårt om man går billigaste efter inet sen lite oc på en vanlig 1600 som är billigare än tom i5or och starkare än 7700k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10338630/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10338630/

Använd punkt och styckesindelning så det inte blir så svårt att läsa. INGET ILLA MENAT!

Nu skulle han ju faktiskt ha en processor till att spela på, vilket man gör bäst med en 7600K/7700K.
En 1600X kommer inte ens i närheten utav en 7700K när det kommer till fps.
Ska han ha datorn till annat än att spela på? Tunga renderingar osv, visst då hade Ryzen varit intressant.

Sen vill jag inte höra argumentet att spel kommer att utvecklas till att nyttja fler kärnor. Det kommer dom varken göra idag eller nästa år.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Nya Ryzen är viable men INTEL är fortfarande bäst och har inga "barnsjukdomar". Framförallt om vi snackar gaming.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Ang3r: Mja, att en R5 1600X skulle klå en 7700K i spel tror jag inte. så han måste nog drömt något

Alla tester på nätet pekar mot att 1600/X är en kanonbra processor för dig som i första hand pysslar med ljud/video på en budget men även spelar lite vid sidan om.

Visst är det en bra processor men att den slår intel i spel vette tusan, den gör bra ifrån sig absolut men slår gör den inte.

Ja det är en skitbra processor! Helt utan tvivel. Skulle dom lagt priset lägre för en 1600X i jämförelse med priset på en 7600K skulle det svämma över med 1600X även här på Sweclockers.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Varför är det självklart?
Eftersom han bara spelar så kommer 7600k och 7700k utprestera ryzen 5. Speciellt om han överklockar processorn.
Står ju till och med att ryzen 5 hamnar efter intel i spelprestanda i recensionen sweclockers släppte idag

Ja för Ryzen 5 preterar riktigt bra i spel och är klart snabbare än i5 2400 i spel. Dessutom kommer han kunna göra allt med 12 trådar . STreama utan lagg det kan han inte göra med i5 . Dessutom är Ryzen 5 klart snabbare än i7 i 264 encoding osv för mindre peng

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

1600x är förtillfället dyrare än en 7600K
Du kan inte jämföra en 1600x mot en 7700K.

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför då 1400 mot 7700K.

Skrivet av Mithras:

Intel leder fortfarande gällande spel. Skillnaden är inte stor, men den är definitivt mätbar.

Tänk dessutom på att intel klockar bättre, vilket innebär att de kommer att hålla längre också. Ryzen var svår att få över 4 ghz enligt swecs egna tester, vilket ger en ganska bra indikation på vilket som är mer framtidssäkert.

Sitter t.ex själv på en 2600K som rullar i höga frekvenser, hade jag valt att köra på en AMD för att det var billigare för 6 år sedan så hade jag varit tvungen till en uppdatering igår.

Så det är så som det ungefär alltid har varit när AMD har försökt något:
Intel ger absolut bäst prestanda.
AMD ger absolut bäst prestanda/krona.
Upp till dig vilken av ovanstående som är viktigast.

Problemet med ditt argument är att det är enkelriktat. Fortsätter utvecklingen som den gör nu så håller inte ditt argument men avstannar den så har du nog rätt. Fördelen med Ryzen gentemot 7700K är att Ryzen konkurrerar med fler kärnor och trådar.. så länge som optimeringen ligger mot 4/4 kärnor/trådar så kommer 7700K att vara mer framtidssäker men börjar den kräva fler kärnor så kommer 7700K att tanka ganska fort. Däremot tror jag inte det kommer att hända innan Ryzen ersatts med Zen+ och Intel släppt sin 8000-serie.

Skrivet av Ang3r:

Ja det är en skitbra processor! Helt utan tvivel. Skulle dom lagt priset lägre för en 1600X i jämförelse med priset på en 7600K skulle det svämma över med 1600X även här på Sweclockers.

Istället så kommer det svämmas över med 1700 och 1400. Faktum är att 1600X känns lika nischad som 1800X. Vilket i sig inte direkt är ett problem så länge AMD säljer både 1700 och 1400 (som de verkar). Det som kommer att hända (spekulation) är att 7600K kommer att konkurreras ut av både 1400 och 7700K. 1400 pga. pris och SMT och 7700K pga. SMT och prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Stackars TS.....visste inte vad han gjorde då han satte den rubriken...

Både i5/i7 och Ryzen 5 är mer än dugliga. Klarar allt på marknaden när det kommer till spel. Punkt.
Sen är det en smaksak med moderkort och om man ska klocka cpu´n, utgångar och onboard anslutningar. Och sen nya minnen på det.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Ja klart man kan spela på bägge, men är man ute efter max FPS i just spel skulle jag gått på i7 7700k. Nu köpte jag själv en AMD R5 1600 + MSI b350 Tomahawk för lika mycket som enbart i7 7700k kostar, mest för att jag inte är ute efter max FPS utan prisvärd genomsnittlig prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@NiaZ: Riesen? Kraftigt Chokladig?

Permalänk
Medlem

@Gatu: Jag stavade Ryzen fel i all hast, tack för att du påpekar det.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem

@NiaZ: Ingen orsak, the big man.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Använd punkt och styckesindelning så det inte blir så svårt att läsa. INGET ILLA MENAT!

Nu skulle han ju faktiskt ha en processor till att spela på, vilket man gör bäst med en 7600K/7700K.
En 1600X kommer inte ens i närheten utav en 7700K när det kommer till fps.
Ska han ha datorn till annat än att spela på? Tunga renderingar osv, visst då hade Ryzen varit intressant.

Sen vill jag inte höra argumentet att spel kommer att utvecklas till att nyttja fler kärnor. Det kommer dom varken göra idag eller nästa år.

Spelen behöver inte ens utvecklas till att nyttja flera kärnor utan bara bli tyngre och i5 går på lånad tid när dom multitrådat är rätt klen så jag skulle köpa 1600 alla dagar i veckan över dom för en spel dator och 1600an når inte till 7700ans fps skulle möjligen vara någon enstaka titel i rätt scenario men är ändå starkare än max klockad 7700k utan 1600 har oc

Skillnaden är 5-7fps i 1080p eller högre i större titlar och ungefär samma med 1500x som är starkare än i5an och vist intel vinner fps på ipc men när spelen blir tung på riktigt tror inte jag dom hänger med och möjligen 7700k trots den är klenare än 1600an som är betydligt billigare gör det svårt att motivera kostnaden för intel på en äldre socket som 1151 är idag när prestandan är väldigt lika och bara bli bättre med ryzen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet med ditt argument är att det är enkelriktat. Fortsätter utvecklingen som den gör nu så håller inte ditt argument men avstannar den så har du nog rätt. Fördelen med Ryzen gentemot 7700K är att Ryzen konkurrerar med fler kärnor och trådar.. så länge som optimeringen ligger mot 4/4 kärnor/trådar så kommer 7700K att vara mer framtidssäker men börjar den kräva fler kärnor så kommer 7700K att tanka ganska fort. Däremot tror jag inte det kommer att hända innan Ryzen ersatts med Zen+ och Intel släppt sin 8000-serie.

Och då är vi inne igen på den här diskussionen för femte gången.

Det finns inget som säger att optimeringen skulle gå mot något mer än 4 kärnor inom de närmaste 3-4 åren. Därmed kan man defiinitivt säga att 7700k är det mest framtidssäkra.

Några underlag för denna tanken är att:
1) Hälften av alla Steam använder fortfarande sitter på dualcore-processorer
2) Vi har haft 8-kärniga processorer i PS3, PS4, XBONE ända sedan deras releaser för snart 10 år sedan, ändå har utvecklingen inte rört sig mot skalning över fler kärnor övh.
3) Argumentet att det kommer ske har funnits ända sedan Bulldozer och har likt förbannat inte hänt, jag fick det argumentet mot mig när jag skulle köpa min 2600K
4) Idag är de flesta spel knappt optimerade ens för två kärnor.
5) Snackar man med spelprogrammerare idag så ser de ingen vinning alls i att börja programmera för skalning på mer än 2 kärnor.

Med tanke på samtliga ovanstående saker kan man vara ganska lugn i att när väl den dagen kommer då spel är optimerade för mer än 4 kärnor, då är det dags att byta ut hela kitet, CPU, MOBO, RAM etc. på datorn man har, Ryzen eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

3) Argumentet att det kommer ske har funnits ända sedan Bulldozer och har likt förbannat inte hänt, jag fick det argumentet mot mig när jag skulle köpa min 2600K

Samma personer på Sweclockers har dragit samma argument sedan i alla fall Phenom II X6 släpptes...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Och då är vi inne igen på den här diskussionen för femte gången.

Det finns inget som säger att optimeringen skulle gå mot något mer än 4 kärnor inom de närmaste 3-4 åren. Därmed kan man defiinitivt säga att 7700k är det mest framtidssäkra.

Några underlag för denna tanken är att:
1) Hälften av alla Steam använder fortfarande sitter på dualcore-processorer
2) Vi har haft 8-kärniga processorer i PS3, PS4, XBONE ända sedan deras releaser för snart 10 år sedan, ändå har utvecklingen inte rört sig mot skalning över fler kärnor övh.
3) Argumentet att det kommer ske har funnits ända sedan Bulldozer och har likt förbannat inte hänt, jag fick det argumentet mot mig när jag skulle köpa min 2600K
4) Idag är de flesta spel knappt optimerade ens för två kärnor.
5) Snackar man med spelprogrammerare idag så ser de ingen vinning alls i att börja programmera för skalning på mer än 2 kärnor.

Med tanke på samtliga ovanstående saker kan man vara ganska lugn i att när väl den dagen kommer då spel är optimerade för mer än 4 kärnor, då är det dags att byta ut hela kitet, CPU, MOBO, RAM etc. på datorn man har, Ryzen eller inte.

Nu feltolkar du mig igen. Jag ger ett par exempel på scenarion som krävs för att Ryzen ska bli mer framtidssäker. Inte att Ryzen ÄR mer framtidssäker än 7700K. Det är en ganska stor skillnad här. Att det inte finns något som säger att man går mot fler än fyra kärnor är dock inte sant.. BF One gillar fler trådar, Overwatch gillar fler trådar etc. etc. Att det inte skulle programmeras mot fler kärnor är inte heller sant..

För att det ska programmeras mot fler kärnor så måste det finnas en marknad för det och i och med att Ryzen levererar fler kärnor till ett mindre nischat pris så borde det leda till att man programmerar mot fler kärnor. För spelkodare kodar alltid mot den massa som består av flest personer och optimerar sedan i efterhand mot andra grupper.

Skrivet av mfm:

Samma personer på Sweclockers har dragit samma argument sedan i alla fall Phenom II X6 släpptes...

Nu ser inte situationen i närheten samma ut. Idag har Quad-cores mer eller mindre blivit standard. Phenom II X6 var aldrig i närheten av att bli den mest köpta processorn. Inte undra på att man inte kodar mot en specifik processor i sådant fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu feltolkar du mig igen. Jag ger ett par exempel på scenarion som krävs för att Ryzen ska bli mer framtidssäker. Inte att Ryzen ÄR mer framtidssäker än 7700K. Det är en ganska stor skillnad här. Att det inte finns något som säger att man går mot fler än fyra kärnor är dock inte sant.. BF One gillar fler trådar, Overwatch gillar fler trådar etc. etc. Att det inte skulle programmeras mot fler kärnor är inte heller sant..

För att det ska programmeras mot fler kärnor så måste det finnas en marknad för det och i och med att Ryzen levererar fler kärnor till ett mindre nischat pris så borde det leda till att man programmerar mot fler kärnor. För spelkodare kodar alltid mot den massa som består av flest personer och optimerar sedan i efterhand mot andra grupper.

Jag har inte feltolkat, möjligen varit oklar. Vad jag vill ha sagt är att dessa scenarion som du lägger fram, och alla andra scenarion, är otroligt högoddsande.

fler trådar != fler än 4 trådar. Dessutom snackar vi kärnor, inte trådar. 7700K har 4 kärnor, 8 logiska trådar. Innebärandes att ur spelperspektiv så är dessa 8 logiska trådar = 8 kärnor. Det ska alltså till programmering mot mer än 8 trådar för att en 7700K ska bli flaskhals.

Ditt andra argument har jag redan sagt att den inte håller. PS3, PS4, XBONE. Där har du marknaden för fler kärnor, vilket knappast är en nisch-marknad. Tvärtom är konsolmarknaden den mest mainstream marknad som finns, det är ju PC-marknaden som är en nisch-marknad. Samtliga konsoler med 8 kärnor och med en enda uppsättning komponenter att programmera mot. Liks förbannat ser vi ingen programmering mot 8 kärnor, eller ens 4 kärnor. 4. Vi alla vet att konsolmarknaden är hundra gånger mer lukrativ än PC-marknaden, och om konsolmarknaden inte har förmått företagen att börja programmera mot 4 kärnor så kommer nog inte en liten skitmarknad som PC-marknaden, och i den marknaden en liten skitandel som AMD, få företagen att röra sig heller.

Återigen, vi snackar inte mer än 1 kärna, vi snackar om mer än 4 kärnor. Det finns i princip ingen som programmerar mot fler än 4 kärnor (alt 8 trådar), och det kommer det inte heller finnas inom de närmast 3-4 åren. Därmed är all snack om att framtiddssäkra pga. kärnor löjligt. Det kan finnas andra argument för att framtidssäkra med Ryzen istället för 7700K, men att framtidssäkra en speldator med Ryzen för att den har fler kärnor är ett otroligt svagt och dåligt argument.

ps. Nej, quadcore är inte standard idag. I Sverige ja, i världen nej. Steams användare sitter till 40-något procent fortfarande på dualcores.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har inte feltolkat, möjligen varit oklar. Vad jag vill ha sagt är att dessa scenarion som du lägger fram, och alla andra scenarion, är otroligt högoddsande.

Fast det räcker med att ett enda program körs i bakgrunden idag så får man bättre siffror med en ryzen 1600, det kan vara viruskontroll, att man chattar med någon samtidigt som man spelar eller kanske håller på med något som tar tid och vill spela lite medan man väntar.

Permalänk
Medlem

Hade någon märkt skillnad i ett blindtest?

https://youtu.be/ybF7r4rogHc

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Men Sweclockers har ju redan testat Ryzen, det är bara att läsa: http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Som enthusiast-nybörjare är det väldigt intressant men också väldigt förvirrande att läsa eran hårda debatt ni för, jag försöker tolka era argument bäst jag kan och hoppas att ni vet vad ni snackar om.

För jag likt TS skall också göra valet mellan en ryzen och intel cpu, hade faktiskt redan tänkt ha slagit till men denna debatten har skapat tvivel i mina köpfingrar.

Har inte sett om någon tagit upp detta öht eller om det ens är relevant, men är variabeln VR intressant när det kommer till vilken processor man skall ha ? kräver det fler kärnor/trådar? (trodde det var samma sak tills idag btw, tack

*fortsätter läsa*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nixxlars:

Som enthusiast-nybörjare är det väldigt intressant men också väldigt förvirrande att läsa eran hårda debatt ni för, jag försöker tolka era argument bäst jag kan och hoppas att ni vet vad ni snackar om.

För jag likt TS skall också göra valet mellan en ryzen och intel cpu, hade faktiskt redan tänkt ha slagit till men denna debatten har skapat tvivel i mina köpfingrar.

Har inte sett om någon tagit upp detta öht eller om det ens är relevant, men är variabeln VR intressant när det kommer till vilken processor man skall ha ? kräver det fler kärnor/trådar? (trodde det var samma sak tills idag btw, tack

*fortsätter läsa*

Kort och gott så är det något så här.

Om du bara ska spela och har en budget som tillåter dig köpa både en bra CPU och GPU.. Då är 7700K det bästa valet.

Ska man hålla på med annat på sidan av som rendering och photoshop plus att spela så är nog 1700 ett bra val.

Måste man antingen tumma på CPU eller GPU så borde man satsa på GPU och gå på 1400 och högt klockade minnen.

Allt beror på budget och användnings område.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kort och gott så är det något så här.

Om du bara ska spela och har en budget som tillåter dig köpa både en bra CPU och GPU.. Då är 7700K det bästa valet.

Ska man hålla på med annat på sidan av som rendering och photoshop plus att spela så är nog 1700 ett bra val.

Måste man antingen tumma på CPU eller GPU så borde man satsa på GPU och gå på 1400 och högt klockade minnen.

Allt beror på budget och användnings område.

För mig ser en RYzen 1600x bättre ut på pappret, som en lekman förstås, jag kan även läsa att intels processorer presterar lite bättre fps i dagsläget, men det råder lite debatt hurvida det kommer vara så i framtiden..

Hur kommer det sig att man inte kan göra vardera kärna mer kraftfull istället för att pumpa ut fler kärnor? är det nån tekniskt tak vi nått här eller?
Jag menar om utvecklare inte ens nyttjar våra kärnor utöver 4 idag..vad är poängen med att bunkra upp med 6 eller 8 kärnor? är det för folk som trimmar sin bil typ? onödigt men ballt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nixxlars:

För mig ser en RYzen 1600x bättre ut på pappret, som en lekman förstås, jag kan även läsa att intels processorer presterar lite bättre fps i dagsläget, men det råder lite debatt hurvida det kommer vara så i framtiden..

Hur kommer det sig att man inte kan göra vardera kärna mer kraftfull istället för att pumpa ut fler kärnor? är det nån tekniskt tak vi nått här eller?
Jag menar om utvecklare inte ens nyttjar våra kärnor utöver 4 idag..vad är poängen med att bunkra upp med 6 eller 8 kärnor? är det för folk som trimmar sin bil typ? onödigt men ballt?

Intel vinner mestadels pga. dess överklockningspotential. I klock för klock (alltså IPC) så är Ryzen ungefär 5% efter Intel men i slutändan så kommer det faktum att nästan varenda Ryzen stannar kring 4 GHz strecket medan Intel i majoritet är närmare 5 GHz göra en ganska stor skillnad. Förhoppningsvis beror detta på en omogen tillverkningsprocess och med optimeringar så kan Zen+ (som kommer i början av nästa år) klocka betydligt högre och utmana Intel även i spel som är väldigt enkeltrådad.

Orsaken att bunkra upp med fler trådar är att processorn blir mer flexibel. I flertrådig prestanda så krossar bokstavligen Ryzen 7700K t.ex. för snarlikt pris. Vilket är att föredra när det kommer till vissa former av renderingar. AMD har helt enkelt siktat på att skapa en sådan flexibel processor till så attraktivt pris som möjligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds