Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tydligen så är Public Service misslyckat kan man konstatera.

Vet inte vem man ska skylla på ärligt talat. Den som skapade människan kanske.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Ska man bo på söder o dricka kaffe latte varje dag behövs det mer pengar nu när priserna på bostäderna ökar och inte kan man bo bland vanliga människor om man är viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tydligen så är Public Service misslyckat kan man konstatera.

Ironin att hatet från den ignorante är det som bevisar misslyckandet av det som den ignorante hatar pga. sagd ignorans.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Alltså. Arga snickaren? Public Service?

Som sagt.

Arga Snickaren visas väl i kanal 5?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Exakt så är det. Folk har inte en susning om syftet med public service. Tills det kommer ett bättre finansieringsalternativ så är det bara hålla ut och betala, e l l e r inte äga en TV-mottagare. Case closed.

Problemet är media som är politisk inte visar hela bilden som inte är acceptabelt i public service som ska visa sanningen oavsett den är bra/dålig utan att förskönas för att passa politiska mål eller åsikter men har blivit en FI/vänsterpartistisk – MP/socialdemokratiskt lekstuga som säljer åsikter och vinklar politisk som förstör grundläggande funktionen som är att vara neutrala

Sedan tro en tvångsfinansierad avgift under dom premisserna i en tid när över hälften röstar på motsatt block är fel och en sak om man betalar för vad som nytjas men man bör kunna ha tv utan påtvingat utbud och jag hoppas fler skiter i tv-avgiften för att visa att det inte är ok

Ekonomiskt har jag har förståelse att många skiter i det då det är ganska många kanaler man får för samma pengar eller ser det som betala för nått onödigt och min åsikt är att svt måste ligga på ärliga värdegrunder för att vara intressant och höjt pris kommer att bita dom mer i arslet

Låta staten gå in och betala är idiotiskt när vi får statsfinansierad politiskt vriden kanal med stora resurser som kan sprida det man vill mot folket och där är man jävligt farligt ute och vandrar en väg som kommer utnyttjas och är ett scenario som aldrig fungerar bra och är typ vart vi är nu nästan

Men problemet jag har är att det är ett demokratiskt övertramp och utnyttjande av public service och oavsett politisk läggning ska det inte få användas på sättet det görs idag och förtjänar inte att få några pengar när man inte kan nå upp till lägsta grundläggande kraven man har för public service

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@lord_vasagos: Inte ens två hundra i månaden. Det är inte mycket pengar. Det kan vem som helst få ihop bara genom att samla pantflaskor. Det är runt 6-7 kronor om dagen.
Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men för mig, och de flesta i min bekantskapskrets antar jag, är det precis ingenting.

200 kr är 200 kr oavsett hur liten eller stor inkomst man har.

Dock är det såklart stor skillnad om man ser det procentuellt av vad man tjänar. Och det är här som TV-avgiften är väldigt orättvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

200 kr är 200 kr oavsett hur liten eller stor inkomst man har.

Dock är det såklart stor skillnad om man ser det procentuellt av vad man tjänar. Och det är här som TV-avgiften är väldigt orättvis.

Egentligen är det rättvisa per definition. Alla betalar lika mycket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är media som är politisk inte visar hela bilden som inte är acceptabelt i public service som ska visa sanningen oavsett den är bra/dålig utan att förskönas för att passa politiska mål eller åsikter men har blivit en FI/vänsterpartistisk – MP/socialdemokratiskt lekstuga som säljer åsikter och vinklar politisk som förstör grundläggande funktionen som är att vara neutrala

Sedan tro en tvångsfinansierad avgift under dom premisserna i en tid när över hälften röstar på motsatt block är fel och en sak om man betalar för vad som nytjas men man bör kunna ha tv utan påtvingat utbud och jag hoppas fler skiter i tv-avgiften för att visa att det inte är ok

Ekonomiskt har jag har förståelse att många skiter i det då det är ganska många kanaler man får för samma pengar eller ser det som betala för nått onödigt och min åsikt är att svt måste ligga på ärliga värdegrunder för att vara intressant och höjt pris kommer att bita dom mer i arslet

Låta staten gå in och betala är idiotiskt när vi får statsfinansierad politiskt vriden kanal med stora resurser som kan sprida det man vill mot folket och där är man jävligt farligt ute och vandrar en väg som kommer utnyttjas och är ett scenario som aldrig fungerar bra och är typ vart vi är nu nästan

Men problemet jag har är att det är ett demokratiskt övertramp och utnyttjande av public service och oavsett politisk läggning ska det inte få användas på sättet det görs idag och förtjänar inte att få några pengar när man inte kan nå upp till lägsta grundläggande kraven man har för public service

Ang. statsfinansierat. Presstöd är helt ok i grunden. .. .. även om det betalar ut hundratusentals kronor till redan ryskstödda verksamheter (bland andra).

Skrivet av Tumnus:

Egentligen är det rättvisa per definition. Alla betalar lika mycket.

Jag håller nog inte med. Då det förutsätter att inga undantag eller varianter skulle kunna bedömas vara ännu rättvisare.
Men ett steg skulle ju vara att lägga avgiften på individnivå och inte hushållsnivå. Nästa steg skulle kunna vara att endast avgiftsbelägga personer med en viss inkomst. Typ existensminimum.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Egentligen är det rättvisa per definition. Alla betalar lika mycket.

Håller med din poäng att det är riktig rättvisa om alla betalar lika mycket.
Förutom alla problem som public service har, så är avgiften inte på något sätt rättvis ur någon mening.

Detta eftersom man betalar en avgift per hushåll som har en tvmottagare.
Så en ensam fattig person som aldrig använder dritten och hatar den politiska agendan de sprider ska betala 2300kr.
En stor barnfamilj som bara älskar dritten, där hela familjen dagen ser på den och föräldrarna kanske tjänar extremt mycket pengar, kanske över miljonen vardera om året. Ja de ska också betala 2300kr året för public service tillsammans.

Oavsett vilken politisk ideologi man så har jag svårt att man kan tycka det ovanför är bra, det skulle isåfall vara om man är en misantrop som tycker om dumma saker som skadar befolkningen.

Så jag vill påstå att betalningen är extremt orättvis på alla sätt och vis, där det enda rättvisa är att koda dritten eller lägga det på skatten.
Detta med att SVT är oberoende ser jag lite som nordkorera, de är också oberoende och gör lite som de vill. Oberoende ska dock inte på något sätt förväxla med att de ej har någon agenda.
Oberoende av staten och objekt neutral är liksom två skilda ting och en objektiv grund bör närma sig nihilismen i värdegrund.
Och vad som än händer så skulle SVT aldrig välja sida. -Vilket inte hade lett till litet upplopp om de hade betett sig så..

Permalänk
Medlem

Man kan kanske lägga avgiften på skatten som en separat post likt begravningsavgiften?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Ang. statsfinansierat. Presstöd är helt ok i grunden. .. .. även om det betalar ut hundratusentals kronor till redan ryskstödda verksamheter (bland andra).

Jag håller nog inte med. Då det förutsätter att inga undantag eller varianter skulle kunna bedömas vara ännu rättvisare.
Men ett steg skulle ju vara att lägga avgiften på individnivå och inte hushållsnivå. Nästa steg skulle kunna vara att endast avgiftsbelägga personer med en viss inkomst. Typ existensminimum.

Presstöd är både bra/dålig när tanken är mångfald men är samma där att det blir ett politiskt stöd för parti ägd media som flamman, feministiskt perspektiv,nya tider t.e.x får nån mille var och stora tidnigar får en bunt miloner trots dom är politiskt vridna men är typ 500 miljoner som fördelas och borde med ses över men svt är av en helt annan magnitud då svt/sr ligger på 7.7 miljarder som fördelas från radio/tv avgiften

Men public service är medborgarnas tjänst som ska vara oberoende i förhållande till politiska/religiösa, intressen och även oberoende för ekonomiska intressen men har dom gått från grundpelarna i public service och bryter bandet till medborgarna genom att inte vara oberoende är det inte public service nå mer och förtjänar inga pengar och det är där jag tycker vi ligger idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att "Public Service" någonstans någonsin kommer att leva upp till dessa ideal. Det ligger i systemets och sakens natur att de aldrig kan bli oberoende av något, och aldrig heller ofärgade. Probelmet vidare med att "jobba för medborgarnas skull och väl" beror nämnligen på att vad som är "bra och väl" för medborgarna och samhället är helt olika för olika personer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

SVT har en budget som skulle kunna halveras med lätthet om man bara sysslade sig åt just Public Service. Debatt, nyheter, undersökande journalistik mm.

INTE åt Så ska det låta, Ung och bortskämd, inköp av dyra tv-serier och en massa andra egenproduktioner som kostar mångmiljonbelopp.

Permalänk
Avstängd

Hela den här tråden är sjukt lustig, de är i grunden några få individer som försöker argumentera om varför det skulle vara vettigt att betala PS medans alla andra hånflinar och idiotförklarar dem.

Oavsett hur mycket ni må förklara för hönan hur de det går till när man spelar schack så kommer den fortfarande bara gå runt på brädan och kackla som den höna den är.

Eller hur nu det där tallesättet går.
lmao

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på flera inlägg*

Tänk på tonen när ni kommenterar. Tycker man att ett inlägg är otrevligt eller emot reglerna ska man använda Anmäla funktionen och inte spä på problemen genom kommentarer i tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Egentligen är det rättvisa per definition. Alla betalar lika mycket.

Vilket blir orättvist om man tar hänsyn till inkomsten. Men idag gör man ju inte det.

Permalänk
Medlem

Har inte någon Tv/mottagning utan använder en stor skärm(ser inte på TV kanaler alls) och mest p g a Tv-licensen.
Förstår dock inte varför man inte kan koda SVT helt och hållet och låta folk som vill se på den betala för det.
Vill man ha public service tycker jag det skall finnas på enbart en kanal och inget annat på den kanalen, om det skall vara skattefinansierad eller en väldigt låg avgift vet jag ej. Egentligen vill jag att folk skall kunna välja bort den tjänsten som man kan göra med Svenska kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det intressanta är vem som avgör "nyttan". Detta är nyckeln.

Är det vi själva som får lov att avgöra detta, eller är det någon annan som skall avgöra detta för oss?

Funkar precis som med alla andra lagar. Alkohol säljs på Systembolaget, 18 bast för att köra bil, olalgligt att knata in på Ica och plocka på sig utan stt betala för sig.

Gillar man inte läget får man engagera sig politiskt.
Problemet är ju som sagt att "dom" har försökt stt få till en reform av tv-licensen så länge jag kan minnas, så verkar inte vara enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du betalar för innehav inte någon programtablå.

Vilket kommunisterna gömmer sig bakom för att indoktrinera svensson. Lägg ner statlig finansierad propaganda. Jag betalar för Netflix för att tjejen ser på det. Det ätt en skam att vi har kvar skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ett tips till er alla: kasta er tv åt helvete och klipp alla kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Steg 1: Byt namn, TV-licens omfattar mer än bara TV så för att folk skall kunna relatera till den behövs ett namnbyte.
Rättelse: Från januari 2010 är den formella benämningen radio- och tv-avgift.
-I mitt tycke fortfarande en kass benämning då avgiften för ljudradio avskaffades den 1 april 1978.

Steg 2: Gör om den till en skatt, invändningarna mot detta brukar vara att man är rädd för att partier skall kunna utöva inflytande över SVT och reglera hur stor budget mm om den blir statligt finansierad.
Skitsnack, SVT går redan somliga partiers vägar och det utan några som helst påtryckningar från sittande regering.

  • Du tvingas att betala avgiften om du har en TV eller radiomottagare oavsett om du nyttjar den eller ej = "beskattning p.g.a. innehav".

  • Dessutom skall det avlönas kontrollanter som spanar efter folk som fuskar med avgiften. Tvivlar starkt på att det skulle bli Berlusconi-land här om SVT var enbart statligt finansierat.

  • Vi har flera fria medier som folk kan välja att ta del av istället för statens TV om man så vill.

  • Någon form av Public service lär alltid behövas när viktiga samhällsmeddelanden måste ut till medborgare, men i nuläget behövs en rejäl uppryckning för att SVT skall uppfinnas på nytt dvs. öppet och tillgängligt för alla det är trots allt medborgarna som betalat för innehållet som producerats, -det är ett krav som man från regeringens sida kunde ställa på SVT.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krigelkorren:

Steg 2: Gör om den till en skatt, invändningarna mot detta brukar vara att man är rädd för att partier skall kunna utöva inflytande över SVT och reglera hur stor budget mm om den blir statligt finansierad.

Nej. Invändningarna mot det brukar vara att alla då tvingas betala när alla inte ens har en TV. Det vore otroligt korkat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej. Invändningarna mot det brukar vara att alla då tvingas betala när alla inte ens har en TV. Det vore otroligt korkat.

Det är nog den mindre väsentliga invändningen i så fall enl. mitt tycke.
Summa summarum, det är redan en skatt idag - förklädd till en avgift som man kan "välja" att betala i nuläget.
Alla lär vi vara i behov av att ha möjlig tillgång till samhällsviktig/kritisk information om något allvarligt skulle inträffa. Den tjänsten anser jag är värd att betala en skatt för.
Poängen med mitt inlägg var snarare att man kan ställa krav på att Public service faktiskt används till något vettigt om de finansieras av en skatt, därmed kan den ev. skatten hållas väldigt låg i förhållande till dagens höga radio- och tv-avgift (vilket är ett lustig namn då jag nyligen läst mig till att avgiften för ljudradio redan avskaffades den 1 april 1978) så radio har inget med dagens avgift att göra?
Därmed kan man sluta jaga folk som försöker slippa undan avgiften trots att de har boxer/viasat abonnemang för tv-mottagare.
Överskottet av en ev. skatt kan man lägga till utbyggnad/underhåll av infrastruktur (läs fibernät) i områden där kommersiella aktörer idag inte vill etablera sig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Låt alla betala eller inte betala. Lägg det på skatten för alla, så det blir mindre peng. Det är trots allt lite skönt att ha lite kanaler man känner är lite substans i och ingen reklam.
Jag slipper helst helt betala 518kr i kartalet. Men att SVT1,2, kunskapskanalen mm skulle vara dåliga kanaler håller jag inte med om. Men jag tycker det är skevt att systemet bygger på att ducka radiotjänsten för väldigt många och typ inte öppna dörren så vi som råkade öppna dörren finansierar kalaset.

slopa det helt isåfall. lägg på 20kr på allas skatt i Sverige så lär det finnas pengar över för inköp av serier och nyskapande.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skäggig legend

Detta är varför jag inte vill betala för hjärntvättsTV. Eller varför inte, hoppidop dop snippedi snopp - här kommer snoppen i full galopp - låten. De kan liksom inte bestämma sig ifall vi ska ha kön, identifiera oss som olika kön eller att acceptera oss som man och kvinna. Lite som att de tar mina pengar och leker bort plånboken. Nej.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krigelkorren:

Det är nog den mindre väsentliga invändningen i så fall enl. mitt tycke.
Summa summarum, det är redan en skatt idag - förklädd till en avgift som man kan "välja" att betala i nuläget.
Alla lär vi vara i behov av att ha möjlig tillgång till samhällsviktig/kritisk information om något allvarligt skulle inträffa. Den tjänsten anser jag är värd att betala en skatt för.

Nej, det är inte någon mindre väsentlig invändning... Då kan vi ju som sagt tidigare börja betala skatt på alla möjliga hittepå-saker som folk inte använder, eller inte använt på länge.
Vad är det för viktig information som endast kan förmedlas genom SVT (särskilt när så många inte har möjlighet att se på SVT), som inte går att förmedla genom kanaler som i princip alla har idag, så som Internet t.ex.?

Koda kanalerna och låt de som vill ha kanalerna betala för dem. Varför ska inte dessa kanaler ha samma förutsättningar som alla andra?
Det är helt klart den bästa lösningen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@krigelkorren: Radio har ju med avgiften att göra i och med att SR finansieras av avgiften.

Skrivet av Dunder:

Nej, det är inte någon mindre väsentlig invändning... Då kan vi ju som sagt tidigare börja betala skatt på alla möjliga hittepå-saker som folk inte använder, eller inte använt på länge.
Vad är det för viktig information som endast kan förmedlas genom SVT (särskilt när så många inte har möjlighet att se på SVT), som inte går att förmedla genom kanaler som i princip alla har idag, så som Internet t.ex.?

Koda kanalerna och låt de som vill ha kanalerna betala för dem. Varför ska inte dessa kanaler ha samma förutsättningar som alla andra?
Det är helt klart den bästa lösningen.

Fast då är det inte public service längre utan bara en kanal bland andra som måste hålla tittarsiffrorna uppe för att klara av sin finansiering. Problemet med dagens public service, som jag ser det, är att de redan går för mycket åt detta håll, spenderar en massa pengar på melodifestivaler och sportevenemang som de kommersiella kanalerna lika gärna hade kunnat driva och inte fokuserar på faktisk public service. Alltså nyheter, samhällsinformation, utbildning, debatt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@krigelkorren: Radio har ju med avgiften att göra i och med att SR finansieras av avgiften.

Fast då är det inte public service längre utan bara en kanal bland andra som måste hålla tittarsiffrorna uppe för att klara av sin finansiering. Problemet med dagens public service, som jag ser det, är att de redan går för mycket åt detta håll, spenderar en massa pengar på melodifestivaler och sportevenemang som de kommersiella kanalerna lika gärna hade kunnat driva och inte fokuserar på faktisk public service. Alltså nyheter, samhällsinformation, utbildning, debatt osv.

Exakt, använd SVT till vettiga samhällsinriktade program och informationsspridning mm.
Finns tillräckligt stort utbud av kanaler som ägnar sig åt kommersiella intressen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Gillar man inte läget får man engagera sig politiskt.

Absolut. Inser också att SweCs forum är fel arena för diskutera denna typ av politiska förändringar. Finns förmodligen mycket bättre forum för detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är inte någon mindre väsentlig invändning... Då kan vi ju som sagt tidigare börja betala skatt på alla möjliga hittepå-saker som folk inte använder, eller inte använt på länge.
Vad är det för viktig information som endast kan förmedlas genom SVT (särskilt när så många inte har möjlighet att se på SVT), som inte går att förmedla genom kanaler som i princip alla har idag, så som Internet t.ex.?

Koda kanalerna och låt de som vill ha kanalerna betala för dem. Varför ska inte dessa kanaler ha samma förutsättningar som alla andra?
Det är helt klart den bästa lösningen.

Tro mig, har inte haft TV eller mottagare på +10 år, så jag är verkligen inte normförespråkare av traditionell skogs-TV belagt med avgift.
TV-utbudet/sändningar över Internet har lyckligtvis blivit bättre med tiden men för 10 år sedan var det inte något vidare. Traditionell SVT är inget som imponerar, men det skulle kunna vara bra om de hade en vettig agenda, dvs. att inte sända sådant som kommersiella reklam-tv kanaler idag riktar in sig på.
Kanaler som "i princip" alla har tillgång till funkar inte att hävda i viktiga sammanhang t.ex. i händelse av kris.
Internet täckningen är trots allt inte 100% i Sverige idag. Mobila enheter kräver ju att du har någon form av abonnemang eller leverantör med täckning i ditt område. Att sedan enbart förlita sig på Internet som enda funktion och kanal om skiten träffar fläkten är en aning naivt i min mening.
Internet som kommunikationsmedel lär vara prio nr. 1 för fienden att slå ut i händelse av krig, terrorism etc.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.