Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det krävs betydligt hårdare krav ja. Majoriteten av friskolorna är inget problem men det finns en antal mindre seriösa aktörer som ger resten ett dåligt rykte. Därav behöver det ställas hårdare krav och kommunerna har bevisat gång på gång att de är icke kapabla att ställa dessa krav.

Jag tror inte enbart att det handlar om kontroll, utan även om att göra det ointressant för oseriösa aktörer att ge sig in i välfärdsbranschen. Exakt vilken som är den bästa lösningen för det återstår att se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag tror inte enbart att det handlar om kontroll, utan även om att göra det ointressant för oseriösa aktörer att ge sig in i välfärdsbranschen. Exakt vilken som är den bästa lösningen för det återstår att se.

Problemet är att samma lösning kan göra det ointressant för seriösa aktörer att ge sig in på marknaden också med sämre alternativ som följd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att samma lösning kan göra det ointressant för seriösa aktörer att ge sig in på marknaden också med sämre alternativ som följd.

Så är det. Dock ska inte människor behöva ta skada för att politiker inte klarar av att hålla oseriösa aktörer borta från samhällsviktiga funktioner. Här är ytterligare ett exempel på att det är viktigt att ha bra lösningar klart för sig innan man stressar igenom exempelvis avregleringar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är en viss skillnad här. En person som bidrar till systemet blir förmodligen accepterad. Fundera på hur det skulle gå för ett företag, som måste anställa samtliga sökande, även de som är inte är arbetsföra. I Sverige ska man öppna sitt hjärta och ta in svårt sjuka, mentalt förstörda människor och det fungerar inte riktigt så i USA.

Inte alla som har fattat skillnaden mellan flyktingar och arbetsinvandrare tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Så tolkarna jobbar ideellt? Det var nytt... Hur vet du att de inte utgör någon större post i systemet när du inte vet ifall det är skolan som betalar eller inte?

Anledningen till friskolornas existens är kanske kvaliteten på en del kommunala skolor där våldtäktsmän tillåts gå kvar osv osv.

Därför att finansiering ser olika ut inom olika kommuner, oavsett så är det en väldigt liten kostnad.

Men vad vet jag, jag jobbar ju bara inom skolan, du Mr Internetexpertz och dina gissningar är säkert mer träffsäkra?

Anledningen till friskolornas existens har inget med kommunala skolors kvalitet att göra, det har att göra med privatiseringsfrenesin som förra regeringen införde.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det krävs betydligt hårdare krav ja. Majoriteten av friskolorna är inget problem men det finns en antal mindre seriösa aktörer som ger resten ett dåligt rykte. Därav behöver det ställas hårdare krav och kommunerna har bevisat gång på gång att de är icke kapabla att ställa dessa krav.

Det är faktiskt problem med de flesta friskolor, även om de inte är uppenbara. Elevhälsan är t.ex väldigt eftersatt i de flesta friskolor och de har "minsta möjliga".

Vilket blir väldigt märkligt då de får bidrag framför kommunala skolor då de har valt att ha kass satsning på elevhälsa.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Därför att finansiering ser olika ut inom olika kommuner, oavsett så är det en väldigt liten kostnad.

Men vad vet jag, jag jobbar ju bara inom skolan, du Mr Internetexpertz och dina gissningar är säkert mer träffsäkra?

Anledningen till friskolornas existens har inget med kommunala skolors kvalitet att göra, det har att göra med privatiseringsfrenesin som förra regeringen införde.

Presentera då siffror. Tolkar är inte gratis.

Du är part i målet alltså kan man säga herr Skol- och Samhällsexpert?

Om friskolorna var sämre skulle dom inte finnas för ingen skulle börja där, då kan man lika gärna default:a till kommunala. Eller?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I de flesta yrken ligger lönen allra högst i storstäderna, speciellt i Stockholm. Gällande boendekostnader har du rätt, men det är inte direkt relevant för diskussionen i fråga utan mer en geopolitisk fråga.

Jodå, visst ligger väl lönerna generellt högre i storstäderna. Men inte så till den grad att det täcker boendekostnaderna. Arbetar man inom en sektor med brist på utbildad personal med erfarenhet så är det ju arbetstagarens marknad.

Skrivet av Bloopy:

Ja det låter troligt att vi tänker oss att det inte finns nåt av värde för Sverige norr om Gävle.

För att storstäderna har låtit bostadsmarknaden stiga åt h-vete är allas fel?

Jamen då kan vi väl göra det till 2 stater då, norr å syd så får vi se hur pass sörrlänninga klarar sig själva med all sin idioti.
*suck* jag håller då tummarna till nästa val för vad mer kan gå snett under 1 år :/

Notera nyanserna, Västerbottens inland. Den kan ju inte likställas med t.ex. Kiruna/Malmberget/Gällivare i industribetydelse.

Bostadsbrist har vi väl i majoriteten av landets kommuner.

Mitt första inlägg handlade ju till största delen om att pengar läggs där flest får nytta av dem. Sen att det innebär Umeå istället för Tärnaby, Kiruna istället för Kalixforsbronär väl ändå relativt okej för de flesta?

Skrivet av Maarus:

@Henrik21: Och vad har Springare sagt som inte redan bekräftats av Tino? Angående utkonkurreringen så finns det väl flertalet jobb som tagits över av folk som inte kan Svenska. Jag träffar vissa av dem dagligen på byggarbetsplatser jag jobbar på. Samma med åkeribranschen. Oftast öst-statare förvisso, många av duktiga inom mureri, tegel.

Den anekdotiska bevisföringen var ju rätt intressant och om jag då ska dra de erfarenheter jag har så kommer det motsäga Springares teorier. Vilka värden ska vi lägga in i anekdotisk bevisföring?

Är det ett problem att folk inte förstår svenska? Ritningsläsning ska ju vara universellt språk. Därutöver så vill man ha svenska hantverkare så får man konkurrera med kvalitet inte priset.

Åkeribranschen är ju en saga för sig, mer protektionistisk marknad är svårt att föreställa sig, något som dessutom understöds av EU.

Skrivet av Micke O:

Funkar skitbra - not. När det var stambyte här stod arbetsledaren och försökte instruera flera byggare och ingen hade ett enda gemensamt språk med någon annan verkade det som. Till slut slog han ut med händerna och gav upp och gick därifrån. Resultatet varierade kan man ju säga, milt uttyckt...

Fast det är väl snarare ett problem att hantverkarna inte vet vad de ska göra, vilket bör kunna lösas genom måttsatt ritning.

Skrivet av Micke O:

Jag tycker att DU ska ta en titt här på vilka som FÅR pengar från "skatteutjämningen" som det så fint heter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

Ett smakprov:

Fördelning 2015[redigera | redigera wikitext]
De fem kommuner som tar emot mest bidrag under 2015.[2]

Kommun Kr/inv. 2015
Gällivare 5 046
Kiruna 4 789
Övertorneå 4 783
Pajala 4 555
Jokkmokk 4 468

Fast nu tittar du bara på en otroligt begränsad del av skatteutjämningssystemet. Det finns andra delar;

Fördelning 2015[redigera | redigera wikitext]
De fem kommuner som tar emot mest respektive bidrar mest under 2015, kronor per invånare.[2]

Kommun Kr/inv 2015
Årjäng 16 611
Eda 16 101
Bjurholm 15 625
Högsby 15 037
Dals-Ed 14 727
Lomma -3 569
Nacka -3 875
Täby -7 558
Lidingö -11 144
Danderyd -20 345

Skrivet av Lemasive:

@Stefflo: Vill lägga till att i sista PISA-undersökningen hade Sverige också höjt sig markant, men det beror på var de berörda skolorna finns som var med i testet. Problemet med PISA är att det inte är nationellt säkert, men ändå en indikation på att det är fel på vissa ställen i Sverige.

Fast det är ju rätt intressant att bara genom att hävda att resultat blir betygsgrundande så får eleverna högre motivation. Du gör en helt felaktig tolkning av utgångsvärdena.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det är väl snarare ett problem att hantverkarna inte vet vad de ska göra, vilket bör kunna lösas genom måttsatt ritning.

Du menar att arbetsledaren är helt överflödig för samordningen? Vem gör vad, var och när?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Jodå, visst ligger väl lönerna generellt högre i storstäderna. Men inte så till den grad att det täcker boendekostnaderna. Arbetar man inom en sektor med brist på utbildad personal med erfarenhet så är det ju arbetstagarens marknad.

Notera nyanserna, Västerbottens inland. Den kan ju inte likställas med t.ex. Kiruna/Malmberget/Gällivare i industribetydelse.

Bostadsbrist har vi väl i majoriteten av landets kommuner.

Mitt första inlägg handlade ju till största delen om att pengar läggs där flest får nytta av dem. Sen att det innebär Umeå istället för Tärnaby, Kiruna istället för Kalixforsbronär väl ändå relativt okej för de flesta?

Den anekdotiska bevisföringen var ju rätt intressant och om jag då ska dra de erfarenheter jag har så kommer det motsäga Springares teorier. Vilka värden ska vi lägga in i anekdotisk bevisföring?

Är det ett problem att folk inte förstår svenska? Ritningsläsning ska ju vara universellt språk. Därutöver så vill man ha svenska hantverkare så får man konkurrera med kvalitet inte priset.

Åkeribranschen är ju en saga för sig, mer protektionistisk marknad är svårt att föreställa sig, något som dessutom understöds av EU.

Fast det är väl snarare ett problem att hantverkarna inte vet vad de ska göra, vilket bör kunna lösas genom måttsatt ritning.

Fast nu tittar du bara på en otroligt begränsad del av skatteutjämningssystemet. Det finns andra delar;

Fördelning 2015[redigera | redigera wikitext]
De fem kommuner som tar emot mest respektive bidrar mest under 2015, kronor per invånare.[2]

Kommun Kr/inv 2015
Årjäng 16 611
Eda 16 101
Bjurholm 15 625
Högsby 15 037
Dals-Ed 14 727
Lomma -3 569
Nacka -3 875
Täby -7 558
Lidingö -11 144
Danderyd -20 345

Fast det är ju rätt intressant att bara genom att hävda att resultat blir betygsgrundande så får eleverna högre motivation. Du gör en helt felaktig tolkning av utgångsvärdena.

Korrekt. Detta fick man lära sig när man läste om low och high stakes under kursen i Summativ bedömning. Highstakes (alltså prov och tester som låg som grund för betyg) så presterade eleverna i snitt betydligt bättre än prov som baserades på low stakes (alltså prov som inte hade någon grund i betyget). Detta pga. att eleverna kände motivation att studera medan i low stakes fall så började eleverna tumma på sin egen prestation. PISA är ett klassiskt low stakes test. Det är inte betygsgrundande och därför så är många elever inte heller motiverade att göra bra på dem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Du menar att arbetsledaren är helt överflödig för samordningen? Vem gör vad, var och när?

Nu hamnar vi väl iofs en bit från ämnet, men det bör ju inte vara första stambytet det arbetslaget är på? Det låter ju som att AL skulle tänkt på sitt arbetslag innan man drog igång det stambytet och kanske valt andra personer om man anat att kommunikationsproblem skulle uppstå? (Det förekommer iofs även med skåningar )

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

@Henrik21: Eleverna har inget med saken att göra, snarare hur lärare går efter mätbara prov och hur man får bäst resultat. Inlärning, betyg och motivation har väldigt lite med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Henrik21: Eleverna har inget med saken att göra, snarare hur lärare går efter mätbara prov och hur man får bäst resultat. Inlärning, betyg och motivation har väldigt lite med saken att göra.

Se tidigare svar, prov som sägs "inte ha betydelse" för betyg => lägre engagemang. Sen så har vi ju precis som nämnts i tråden en ohygglig betygsinflation, inte minst i de mest populära friskolorna. Bra betyg är ju en trevlig bonus, sen om man faktiskt lärt sig något verkar vara sekundärt med dagens skolgång.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lemasive:

@Henrik21: Eleverna har inget med saken att göra, snarare hur lärare går efter mätbara prov och hur man får bäst resultat. Inlärning, betyg och motivation har väldigt lite med saken att göra.

Motivation har allt med saken att göra. Motivation är starkt kopplad till inlärning som i sin tur ger resultat på både high och low-stakes prov.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu hamnar vi väl iofs en bit från ämnet, men det bör ju inte vara första stambytet det arbetslaget är på? Det låter ju som att AL skulle tänkt på sitt arbetslag innan man drog igång det stambytet och kanske valt andra personer om man anat att kommunikationsproblem skulle uppstå? (Det förekommer iofs även med skåningar )

Jag är tämligen övertygad om att det var första stambytet som laget gjorde tillsammans iaf... Olika lag gjorde olika portar - och det märktes. Tar entreprenören in billigast möjliga arbetskraft så märks det även om det naturligtvis finns stolpskott av alla nationaliteter.

Tack jag vet, har försökt kommunicera med verkmästare på norska bilverkstäder och ju längre norrut man kommer desto svårare blir det att förstå dem, många talade ogärna eller mycket bristfällig engelska...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Presentera då siffror. Tolkar är inte gratis.

Du är part i målet alltså kan man säga herr Skol- och Samhällsexpert?

Om friskolorna var sämre skulle dom inte finnas för ingen skulle börja där, då kan man lika gärna default:a till kommunala. Eller?

Men du, tankevurpan, du stod för ett påstående, jag motsade detta eftersom jag faktiskt jobbar inom skolväsendet, sen ska JAG bevisa min ståndpunkt? Nej jag tänker inte sitta och leta igenom ett berg av budgetfiler för att bevisa att dina påståenden är bananer. Du får försöka ge stöd åt ditt löjliga påstående.

Friskolor blir ofta populära bland elever för att de delar ut fräsiga datorer/har "esport/stylist/dokusåpatjärnaprogram" eller bland föräldrar för att de inte tar in barn med svårigheter (som kostar mycket resurser) eller ger glädjebetyg. Det gör inte skolan bra.

Jag är inte part i målet, jag har kontakt med bägge sorter och ingen av dem betalar min lön.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Den anekdotiska bevisföringen var ju rätt intressant och om jag då ska dra de erfarenheter jag har så kommer det motsäga Springares teorier. Vilka värden ska vi lägga in i anekdotisk bevisföring?

Är det ett problem att folk inte förstår svenska? Ritningsläsning ska ju vara universellt språk. Därutöver så vill man ha svenska hantverkare så får man konkurrera med kvalitet inte priset.

Åkeribranschen är ju en saga för sig, mer protektionistisk marknad är svårt att föreställa sig, något som dessutom understöds av EU.

Ingen alls givetvis.

Inte ett problem för alla, men jag skulle tro att det uppstår oftare olyckor om kommunikations svårigheter existerar, alla problem går inte att härleda till ritningsläsning. Du konkurrerar både om priset och kvaliten givetvis. Du kan fortfarande sälja ditt arbete även om du inte kan konkurrera i samma grad av kvalite, till ett lägre pris. Som utländsk utstationerad arbetskraft kan du dessutom slippa svensk arbetsavgift(31%), blir svårt att konkurrera med arbetskostnad då.

Protektionistisk och samtidigt belastad av skatter, givetvis understöds det av EU, skatter är deras levebröd. Problemet är att många av våra egna myndigheter och politiska program får likt EU ersättning efter intentioner och inte resultat, då är det lätt att ha tjänstemän som utför "tomt arbete" och då skenar snart kostnaderna iväg.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men du, tankevurpan, du stod för ett påstående, jag motsade detta eftersom jag faktiskt jobbar inom skolväsendet, sen ska JAG bevisa min ståndpunkt? Nej jag tänker inte sitta och leta igenom ett berg av budgetfiler för att bevisa att dina påståenden är bananer. Du får försöka ge stöd åt ditt löjliga påstående.

Friskolor blir ofta populära bland elever för att de delar ut fräsiga datorer/har "esport/stylist/dokusåpatjärnaprogram" eller bland föräldrar för att de inte tar in barn med svårigheter (som kostar mycket resurser) eller ger glädjebetyg. Det gör inte skolan bra.

Jag är inte part i målet, jag har kontakt med bägge sorter och ingen av dem betalar min lön.

Men eftersom tolkarna inte jobbar ideellt så kostar dom pengar. Och alla assistenter... Det är du som av någon anledning säger att de skulle vara nästintill gratis, vilket förefaller mycket märkligt om dom inte jobbar ideellt.

Eller så blir dom populära för att man aktivt måste välja att börja där och inte bara default:ar dit vilket skulle sålla bort oengagerade elever/föräldrar? Att statlig och kommunal verksamhet är bland det minst kostnadseffektiva som finns kanske du också kan hålla med om?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men eftersom tolkarna inte jobbar ideellt så kostar dom pengar. Och alla assistenter... Det är du som av någon anledning säger att de skulle vara nästintill gratis, vilket förefaller mycket märkligt om dom inte jobbar ideellt.

Eller så blir dom populära för att man aktivt måste välja att börja där och inte bara default:ar dit vilket skulle sålla bort oengagerade elever/föräldrar? Att statlig och kommunal verksamhet är bland det minst kostnadseffektiva som finns kanske du också kan hålla med om?

Och i sammanhanget är det en försvinnande liten kostnad. Lite som att oroa sig för att McDonalds går omkull för att de bjuder på ketchup.

Nej, jag håller inte alls med om att "statlig och kommunal verksamhet är bland det minst kostnadseffektiva", det är ett platt generaliserande uttalande som faktiskt inte stämmer. Det finns exempel på verksamheter som definitivt inte är kostnadseffektiva och det finns de som är väldigt effektiva, sen finns det en tredje kategori som är varken eller men där andra saker än vinst är vad som driver verksamheten, vilket kan skapa ett resultat som både gynnar skattebetalarna och befolkningen i stort mer än vad vinstutdelningar gör.

Skulle de bli populära bara för att man måste aktivt välja dit? Ser ingen som helst logik i att det skulle vara en viktig faktor i ett skolval.

Men om du vill fortsätta diskussionen så får du presentera bevis för dina vilda anklagelser, annars blir det som att argumentera med en treåring.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ett steg att minska slösandes är att synen på skatt måste ändras. Ibland känns det som att en del politiker anser att 100% av ens inkomst tillhör staten och att de sedan ger tillbaka en del till löntagarna. Det bör vara tvärtom, grundinställningen måste vara att 100% av lönen tillhör löntagaren. Skatteuttaget skall baseras på väl grundade utgifter. I dag är det lättare att höja skatten när budgeten inte går ihop än att faktiskt se över vart pengarna går. Repekten för de som betalar skatten är dessvärre för låg hos många av de som bestämmer.

Sant. Vi är uppväxta med att staten är mäktig. Det skulle kännas väldigt konstigt om staten inte tog minst hälften av det vi tjänar.

Kikade igår på Walking Dead där en grupp människor hade en slags beskyddarverksamhet för en annan grupp. För besväret tog dom 50% av deras tillgångar. Den gruppen framstod som rötägg. Någon som kan dra lite slutsatser här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Sant. Vi är uppväxta med att staten är mäktig. Det skulle kännas väldigt konstigt om staten inte tog minst hälften av det vi tjänar.

Kikade igår på Walking Dead där en grupp människor hade en slags beskyddarverksamhet för en annan grupp. För besväret tog dom 50% av deras tillgångar. Den gruppen framstod som rötägg. Någon som kan dra lite slutsatser här?

Nivån är ju häpnadsväckande låg om man jämför staten med något från en TV-serie med zombies.

Kom med lite vettiga argument istället så att det kan bli en diskussion runt dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nivån är ju häpnadsväckande låg om man jämför staten med något från en TV-serie med zombies.

Kom med lite vettiga argument istället så att det kan bli en diskussion runt dem.

Fast det är ju en intressant diskussion som kan födas ur det, vad skulle vi tycka om vi i dagsläget inte hade den statsmaskin vi har och så kom pappa staten och sa "välfärd till alla! kostar bara X procent!". Det är ju av samma anledning folk från vissa andra länder tycker våra skatter är skyhöga och varför vi tycker vissa andras länder välfärd är helt åt skogen. Vi i Sverige har vant oss vid ett högt skattetryck, det gör ju dock inte vår nivå till den "rätta".

Fiktion kan ofta ge oss roliga infallsvinklar som faller utanför de normer som styr vårt samhälle i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju en intressant diskussion som kan födas ur det, vad skulle vi tycka om vi i dagsläget inte hade den statsmaskin vi har och så kom pappa staten och sa "välfärd till alla! kostar bara X procent!". Det är ju av samma anledning folk från vissa andra länder tycker våra skatter är skyhöga och varför vi tycker vissa andras länder välfärd är helt åt skogen. Vi i Sverige har vant oss vid ett högt skattetryck, det gör ju dock inte vår nivå till den "rätta".

Fiktion kan ofta ge oss roliga infallsvinklar som faller utanför de normer som styr vårt samhälle i dagsläget.

Tja, det går att vända och vrida på allt om man bara vill det.

Jag föredrar tydlighet och riktiga argument om man ska kunna föra en vettig diskussion på en vettig nivå. Inte abstrakta liknelser mellan den svenska statsapparaten eller välfärden och zombieserier på TV. Det ena behöver dock inte utesluta det andra, om man bara klarar av att föra fram reella argument istället för att bara säga något i stil med "hög skatt är skit", "lika dåligt som den där grejen i den där zombieserien".

Suck.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kikade igår på Walking Dead där en grupp människor hade en slags beskyddarverksamhet för en annan grupp. För besväret tog dom 50% av deras tillgångar. Den gruppen framstod som rötägg.

Kanske för att de inte tillhandahöll riksomfattande infrastruktur, utbildningssystem och sjukvård. Duh?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Inte alla som har fattat skillnaden mellan flyktingar och arbetsinvandrare tydligen.

Inte alla som insett att av de som kallas "flyktingar" är det bara en mycket liten del som är flyktingar enligt FN:s definition. Resten är rena migranter. Till detta kommer arbetsinvandringen men den är ju inget problem förutom det fusk med intyg och liknande som föregår inom den sektorn, men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

@Lemasive:

Jag bryr mig genom att rösta på partiet som jag tror kan förändra/styra Sverige på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kanske för att de inte tillhandahöll riksomfattande infrastruktur, utbildningssystem och sjukvård. Duh?

Poängen var mer hur accepterat det är i samhället att bli bestulen på allt vi jobbar ihop. En normalavlönad person lägger över 60% i skatt om man räknar med soc avg, moms, punktskatter. Löntagaren får inte ens behålla 40% av kakan. Detta är något vi växt upp med och alla anser att det är helt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Poängen var mer hur accepterat det är i samhället att bli bestulen på allt vi jobbar ihop. En normalavlönad person lägger över 60% i skatt om man räknar med soc avg, moms, punktskatter. Löntagaren får inte ens behålla 40% av kakan. Detta är något vi växt upp med och alla anser att det är helt normalt.

Av ovanstående framgår att du tror att "allt vi jobbar ihop" är lika mycket som "över 60%". Och att effekten av stiftade lagar dessutom är att likställa med stöld. Jag orkar inte ödsla tid på folk som har så slapp argumentationsdisciplin.

Dessutom har du helt fel i att "alla ser det som normalt". Det pågår ständigt en diskussion om skattetrycket. Ta och bränn upp dina halmgubbar innan du fortsätter diskutera skattetrycket.

Permalänk

@Woaini:

Nej, det är inte sunt. Det som hänt i Sverige är att de flesta lever i tron/känslan av att vi fortfarande har världens bästa välfärdssamhälle, vilket vi inte längre har.
Skattesatsen, i synnerhet marginalskatten, men också nu kraftigt ökande kommunalskatter, världens högsta matpriser, restaurangmoms och priser på kläder, kombinerat med den föreslagna hysteriska ökningen på fordonsskatt (även för s.k "miljöbilar"), flygskatt, världens högsta skatt på bensin, gör att detta välfärdssamhälle är ett minne blott.

Med en kraftigt lägre inkomstskatt skulle man få bekosta mer i fråga om vård själv, exempelvis, men då skulle också pengar finnas att köpa försäkringar med.
Nu ser vi ett vårdsystem som kollapsar samtidigt som det börjat krävas privata vårdförsäkringar i alla fall för att få bra vård.
Det faktum att staten i förväg spenderat den tidigare generationens pensioner istället för att låsa in dem gör att vi nu är de enda i världen som måste jobba till vi är 68-70 år gamla bara för att förhoppningsvis få behålla dagens svaga pensioner om 20 år. Samtidigt försämras hälsan kraftigt och fler och fler orkar inte jobba längre än till 40-50 årsåldern pga. den stress och press som råder på arbetsmarknaden.

När jag var barn hade min farsa ett hyggligt jobb, vi hade en liten villa i Stockholm, 2 bilar och morsan kunde vara hemma och ta hand om mig och brorsan som små, ändå hade vi pengar över att åka på utlandssemestrar varje år. Nu sliter föräldrar med 2 heltidsjobb, sätter kidsen på dagis och har 30 minuters "kvalitetstid" på kvällen, och ändå går det inte runt för många.

Staten försöker fortfarande lura i oss svenskar att vi har det så ohyggligt bra, men man kan inte jämföra med u-länder, man måste jämföra med länder som Tyskland, Holland, Belgien, Norge, Danmark och Finland, och där halkar vi hopplöst efter.

En liten jämförelse; för ca 3 år sedan lades förslag fram om att Sveriges tågnät var hopplöst föråldrat (ej renoverat sedan början 70-talet), behövde nya spår, nya elsystem etc, men "pengarna finns helt enkelt inte", sade den nuvarande regeringen. Det skulle kostat 70-90 miljarder kronor (totalt) över ca 10 år.
Året efter kom flyktingkrisen, där vi ställde upp och tog emot flest flyktingar per capita i världen, hedervärt nog, trots att ingen vettig plan fanns för hur det skulle ske. Det kostade bara det året ca 170 miljarder kronor.

Då fanns pengarna. Nu säger man igen att pengarna "finns inte" för att bättra tågnätet, polisväsendet och militären, men att vi svenskar måste åka mer tåg pga. miljöskäl, och skatt läggs på lastbilstransporter, flyg och bilåkande. Det är bara det att vi har det sämst fungerande tågnätet i hela Europa.

Så vi kommer få leva med ständigt ökade skatter och sänkt standard, tyvärr. Det har gått snett för länge...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

världens högsta matpriser, restaurangmoms och priser på kläder, kombinerat med den föreslagna hysteriska ökningen på fordonsskatt (även för s.k "miljöbilar"), flygskatt, världens högsta skatt på bensin, gör att detta välfärdssamhälle är ett minne blott.

Testa att åk till Norge. Både dyrare mat och betydligt dyrare bensin. För att inte tala om skatt på icke-miljö bilar .