Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beroende på var man drar gränsen då förstås. Tror du inte att låg- och medelinkomsttagare totalt sett spenderar fler kronor på konsumtion än höginkomsttagare?

Ok så nu byter vi fot och pratar om vilken grupp som helhet som spenderar mest pengar på konsumtion (?).
Där har jag ingen aning om hur det ligger till. Om det är så att låg och medelinkomsttagarna som grupp spenderar mest på konsumtion så är de i rättvisans namn berättigade till än mer av höginkomsttagarnas pengar? Kan inte riktigt förstå den logiken. Borde vi inte sträva efter att varje individ får leva utefter samma spelregler? Eller ska skatten baseras utefter hur mycket man som grupp bränner på konsumtion?

Jag såg någon resonera att höginkomsttagarna ändå får mer kvar i plånboken så de kan få ta en större smäll. Då tar man sig alltså rätten att bestämma hur andra människor värderar sin behållning. Inte i en strävan att få ett rättvist system utan baserat på att man bara helt enkelt tycker att de där andra minsann har det tillräckligt bra så de kan få en extra pungspark så vi andra slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Nejdå, PK-media används för att beskriva att det var en etablerad och välrenommerad vänsterorienterad site/tidning och inte en "hat-site".

Jag hoppas att assistenten jobbade med två elever åt gången och inte en 0,5 assistent per elev för hela klassen? Undrar vart resurserna i skolan tar vägen när det krävs både tolkar och lärare och assistenter för klasserna...

Inte till tolkar etc iaf, det är inte någon större post i systemet om det ens belastar skolan överhuvudtaget. Det som gör att skolorna blöder pengar är friskolorna som handplockar sina elever, håvar in bidrag och skapar obalans i förutsättningarna för de kommunala skolorna.

Så mycket tröttsamma okunniga insinuationer gällande invandrare, foliehatteriet når nya höjder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Jadå, jag tror inte att man kan klippa dom över en natt.

Såvitt jag förstår infördes det system som ligger till grund för nuvarande 1996 och då satt väl regeringen Persson vid makten?

Men ingen har försökt ta bort dessa sedan dess så är det något som stöds över partigränserna.

Skrivet av Micke O:

Nejdå, PK-media används för att beskriva att det var en etablerad och välrenommerad vänsterorienterad site/tidning och inte en "hat-site".

Jag hoppas att assistenten jobbade med två elever åt gången och inte en 0,5 assistent per elev för hela klassen? Undrar vart resurserna i skolan tar vägen när det krävs både tolkar och lärare och assistenter för klasserna...

Nej. "PK-media" är definitionen på allt som inte är "alternativmedia". Ett annat namn på samma tidningar är t.ex. Gammelmedia.

Skrivet av Yorg:

Inte till tolkar etc iaf, det är inte någon större post i systemet om det ens belastar skolan överhuvudtaget. Det som gör att skolorna blöder pengar är friskolorna som handplockar sina elever, håvar in bidrag och skapar obalans i förutsättningarna för de kommunala skolorna.

Så mycket tröttsamma okunniga insinuationer gällande invandrare, foliehatteriet når nya höjder.

Det där är inte heller sant. Faktum är att skollagen förbjuder handplockning av elever utan man måste ta emot så många elever man bara kan utan att diskriminera. Problemet skolorna har idag är att det faktiskt är kommunerna som driver och indirekt styr dem.. inte staten. Detta gör att varje kommun skapar en situation som är ganska unik. Samtidigt så har kommunerna en särställning i detta land där de får styra lite hur de vill.. Och det gör de... krav ställs knappt och skolor får klara sig med minimala summor pengar för att kommuner ser det som ett sätt att spara pengar på. Det är även samma kommuner som gång på gång sätter sig över skolinspektionens beslut och som dessutom sätter sig emot så fort det börjar prata om friskolor. Friskolor i sig är inte ett problem.. utan problemet blir det direkt när man slutar ställa krav.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Intressant!

"Mathias Trabandt (Freie Universität Berlin) och Harald Uhlig (University of Chicago) har gjort en jämförande studie mellan Lafferkurvor för USA och länder i Europa. Slutsatsen de drar är att Sverige och Danmark befinner på den sjunkande delen av Lafferkurvan och kan öka sina skatteintäkter genom att sänka skatten. [6]"

Men den här studien gjordes väl innan jobbskatteavdrag var en grej här?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte till tolkar etc iaf, det är inte någon större post i systemet om det ens belastar skolan överhuvudtaget. Det som gör att skolorna blöder pengar är friskolorna som handplockar sina elever, håvar in bidrag och skapar obalans i förutsättningarna för de kommunala skolorna.

Så mycket tröttsamma okunniga insinuationer gällande invandrare, foliehatteriet når nya höjder.

Så tolkarna jobbar ideellt? Det var nytt... Hur vet du att de inte utgör någon större post i systemet när du inte vet ifall det är skolan som betalar eller inte?

Anledningen till friskolornas existens är kanske kvaliteten på en del kommunala skolor där våldtäktsmän tillåts gå kvar osv osv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men ingen har försökt ta bort dessa sedan dess så är det något som stöds över partigränserna.

Nej. "PK-media" är definitionen på allt som inte är "alternativmedia". Ett annat namn på samma tidningar är t.ex. Gammelmedia.

Förmodligen har ingen vågat ta bort dem ännu, det betyder inte att alla tycker att det är en bra konstruktion.

När det gäller PK-media - hur skiljer sig det du just skrev från vad jag skrev?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skatteintäkterna ökade eftersom vi aldrig förr har haft så många människor i arbetsför ålder eller i arbete, vilket du lite käckt utelämnade.

Åter igen, är priserna på varor, bostäder osv i storstäderna en anledning för att sänka inkomstskatterna i Sverige?

Jag utelämnade inget, menar du att vi plötsligt blev många fler de åren?

Nej, anledning att sänka skatterna är att det är en gemensam resurs som bör användas effektivt och ansvarsfullt.
Inget man höjer för att man tycker någon tjänar bra.
Vi kunde ha mycket lägre skatter och ha bättre välfärd om det inte slösades så våldsamt med pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min åsikt här på forumet är väl knappast okänd vid det här laget men jag kan väl ändå dra den:

Vård, skola, omsorg och trygghetssystem kostar inte gratis, och jag tycker det är helt rimligt att de som har mest också betalar mest, både procentuellt och totalt sätt. Höginkomsttagare hamnar knappast på gatan för att de betalar mer skatt så jag ser inte problemet. Har man tak över huvudet och mat så är liksom allt annat en bonus egentligen ju. Det finns de som har det värre och jag tycker att man skall vara nöjd.

Att man rent principiellt tycker att staten "snor" en del av ens inkomst gör knappast att man får det dåligt ställt så jag tycker allt att det är bortskämt att gnälla om skatt.

Jag håller med.

Det finns dessutom två mycket starka skäl att detta är nyttigt både för höginkomsttagarna själva och för samhället i stort.

  1. Många undersökningar visar att mer pengar än vad som är tillräckligt för en ekonomisk trygghet ej gör dig lyckligare. De lycklageste är de som har runt 35-50 tusen i månaden inkomst och de med mer pengar är mindre lyckliga.

  2. Höginkomsttagers lyxkonsumtion innebär i mycket större utsträckning importer från utlandet. Lyxbilar, resor och bostäder utomlands. Pengar som spenderas av låg och medelinkomsttagare stannar i Sverige och cirkulerar vilket gör alla Svenskar och Svenska företag rikare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ok så nu byter vi fot och pratar om vilken grupp som helhet som spenderar mest pengar på konsumtion (?).
Där har jag ingen aning om hur det ligger till. Om det är så att låg och medelinkomsttagarna som grupp spenderar mest på konsumtion så är de i rättvisans namn berättigade till än mer av höginkomsttagarnas pengar? Kan inte riktigt förstå den logiken. Borde vi inte sträva efter att varje individ får leva utefter samma spelregler? Eller ska skatten baseras utefter hur mycket man som grupp bränner på konsumtion?

Jag såg någon resonera att höginkomsttagarna ändå får mer kvar i plånboken så de kan få ta en större smäll. Då tar man sig alltså rätten att bestämma hur andra människor värderar sin behållning. Inte i en strävan att få ett rättvist system utan baserat på att man bara helt enkelt tycker att de där andra minsann har det tillräckligt bra så de kan få en extra pungspark så vi andra slipper.

Då kanske människor skulle börja att resonera som du i arbetslivet också. Man hittar en nivå gällande arbetsbelastning som alla kan klara av och sedan ser man till att ingen jobbar hårdare än så. Hur tror du att det hade fungerat?

Vi kan nog vara överens om att det ser väldigt olika ut gällande olika människor när det gäller behov, exempelvis gällande vård, omsorg, sociala skyddsnät osv. Såvida du inte tänkt att den som fötts med sjukdomar eller defekter inte ska få den hjälp av samhället som den personen behöver finns där ju ett behov av att var och en bidrar efter förmåga för att hjälpa dem som inte kan ta den smällen själva. Om du inte håller med här är det självklart bra om du förtydligar det.

Under de senaste 10-12 åren har olika typer av inkomstskatter sänkts rejält i Sverige, så att tala om några utbredda skattehöjningar blir ganska skevt. Även om man återställer vissa skatter kopplade till höginkomsttagare här den senaste periodens politik oavkortat inneburit betydligt mer pengar i plånboken för höginkomsttagare än för de som ligger runt eller under medianlönen. Så resonemanget blir aningen skevt om man menar att man plötsligt skulle "ta" pengar från vissa grupper.

Skrivet av Json_81:

Jag utelämnade inget, menar du att vi plötsligt blev många fler de åren?

Nej, anledning att sänka skatterna är att det är en gemensam resurs som bör användas effektivt och ansvarsfullt.
Inget man höjer för att man tycker någon tjänar bra.
Vi kunde ha mycket lägre skatter och ha bättre välfärd om det inte slösades så våldsamt med pengar.

Läs på lite om perioden ifråga och kika på antalet människor i arbete samt i arbetsför ålder. Ett lands befolkning behöver inte tvunget öka lavinartat bara för att olika åldersgrupper rör sig fram och tillbaka i antalet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men ingen har försökt ta bort dessa sedan dess så är det något som stöds över partigränserna.

Nej. "PK-media" är definitionen på allt som inte är "alternativmedia". Ett annat namn på samma tidningar är t.ex. Gammelmedia.

Det där är inte heller sant. Faktum är att skollagen förbjuder handplockning av elever utan man måste ta emot så många elever man bara kan utan att diskriminera. Problemet skolorna har idag är att det faktiskt är kommunerna som driver och indirekt styr dem.. inte staten. Detta gör att varje kommun skapar en situation som är ganska unik. Samtidigt så har kommunerna en särställning i detta land där de får styra lite hur de vill.. Och det gör de... krav ställs knappt och skolor får klara sig med minimala summor pengar för att kommuner ser det som ett sätt att spara pengar på. Det är även samma kommuner som gång på gång sätter sig över skolinspektionens beslut och som dessutom sätter sig emot så fort det börjar prata om friskolor. Friskolor i sig är inte ett problem.. utan problemet blir det direkt när man slutar ställa krav.

Friskolor i sig behöver inte vara ett problem, nej, men sättet många drivs på idag är ett problem. Betygsinflation, konkurser, skatteflykt och/eller ägare som prioriterar vinst över lärartäthet är några av problemen när incitamentet enbart är ekonomiskt vinst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag håller med.

Det finns dessutom två mycket starka skäl att detta är nyttigt både för höginkomsttagarna själva och för samhället i stort.

  1. Många undersökningar visar att mer pengar än vad som är tillräckligt för en ekonomisk trygghet ej gör dig lyckligare. De lycklageste är de som har runt 35-50 tusen i månaden inkomst och de med mer pengar är mindre lyckliga.

  2. Höginkomsttagers lyxkonsumtion innebär i mycket större utsträckning importer från utlandet. Lyxbilar, resor och bostäder utomlands. Pengar som spenderas av låg och medelinkomsttagare stannar i Sverige och cirkulerar vilket gör alla Svenskar och Svenska företag rikare

Rätt.

Lyxkonsumtion är inget som håller igång ett lands ekonomi. Det är dock vardagskonsumtionen, precis som du säger.

En annan faktor till varför ett samhälle inte får glida isär alltför mycket rent ekonomiskt är den ökade kriminaliteten detta för med sig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Under de senaste 10-12 åren har olika typer av inkomstskatter sänkts rejält i Sverige, så att tala om några utbredda skattehöjningar blir ganska skevt. Även om man återställer vissa skatter kopplade till höginkomsttagare här den senaste periodens politik oavkortat inneburit betydligt mer pengar i plånboken för höginkomsttagare än för de som ligger runt medianlönen.

Så jobbskatteavdraget har primärt gynnat höginkomsttagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så jobbskatteavdraget har primärt gynnat höginkomsttagare?

I kronor och ören har höginkomsttagare blivit absolut mest gynnade ja. Det är ingen hemlighet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då kanske människor skulle börja att resonera som du i arbetslivet också. Man hittar en nivå gällande arbetsbelastning som alla kan klara av och sedan ser man till att ingen jobbar hårdare än så. Hur tror du att det hade fungerat?

Förstår inte riktigt vad som menas med ovanstående. Eller rättare sagt hur det kopplar till något jag skrivit.

Hur som helst. Jag konstaterar att Sverige har bland världens högsta skattetryck, och att vi inte har världens bästa statsapparat. Det är inte bra. Jag tycker vidare att det är orättvist och girigt att ta ut mer procent skatt för de som har högre lön. Det rätta och rättvisa vore att ta ut samma procent för alla och därmed respektera allas insats lika mycket . Det behöver inte vara negativt för de sjuka och klena.

Samtidigt tror jag att det skulle behöva gå ganska långt innan man skrotade systemet med progressiv beskattning. Det rör ju en minoritet som det är politiskt ganska riskfritt (och i vissa kretsar till och med tacksamt) att sparka på.

Permalänk
Medlem

Tycker gränserna för marginalskatten är alldeles för låg. I övrigt tycker jag systemet är helt ok.
438 900 kronor per år för att få en skatt på 50%... Det är inte ens mycket pengar efter skatt..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Förstår inte riktigt vad som menas med ovanstående. Eller rättare sagt hur det kopplar till något jag skrivit.

Hur som helst. Jag konstaterar att Sverige har bland världens högsta skattetryck, och att vi inte har världens bästa statsapparat. Det är inte bra. Jag tycker vidare att det är orättvist och girigt att ta ut mer procent skatt för de som har högre lön. Det rätta och rättvisa vore att ta ut samma procent för alla och därmed respektera allas insats lika mycket . Det behöver inte vara negativt för de sjuka och klena.

Samtidigt tror jag att det skulle behöva gå ganska långt innan man skrotade systemet med progressiv beskattning. Det rör ju en minoritet som det är politiskt ganska riskfritt (och i vissa kretsar till och med tacksamt) att sparka på.

Det du anser med samma procent för alla hade ju fått den direkta följden att vi hade haft mindre pengar att satsa på vård, skola, omsorg m.m. Så på det ena eller andra viset blir det ju då att istället sparka på de "sjuka och klena" som du uttrycker det. Skulle vi däremot velat uppehålla vår standard samtidigt som skatteintäkterna minskat hade ju den generella skattesatsen fått höjas, vilket hade fått som följd att den största köpkraften i landet hade konsumerat mindre bara för att de som tjänar mer ska kunna få lite mer över i plånboken. Inte speciellt smart ur ett ekonomiskt perspektiv.

Det jag menade med mitt lite kryptiska exempel är att om inte alla bidrar efter förmåga är det inte mycket som hade kunnat fungera, på grund av de olika förutsättningar vi människor har.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I kronor och ören har höginkomsttagare blivit absolut mest gynnade ja. Det är ingen hemlighet.

Ok. Då har vi olika uppfattning om hur man definierar höginkomsttagare. Man uppnår maximalt jobbskatteavdrag (cirka 2200 kr) vid en inkomst runt 30-31 tusen kr i månaden. Vid inkomster över 50 tusen kr/mån minskar jobbskatteavdraget. Vid en inkomst på 22 tusen kr så är avdraget cirka 1700 kr.

Titta gärna på http://jobbskatteavdrag.se och http://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/jobb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Tycker gränserna för marginalskatten är alldeles för låg. I övrigt tycker jag systemet är helt ok.
438 900 kronor per år för att få en skatt på 50%... Det är inte ens mycket pengar efter skatt..

Du bör nog kolla dina siffror en gång till. 438 900 är den nedre skiktgränsen för att få betala statlig inkomstskatt men man betalar bara den för inkomster över den gränsen, och dessutom tillkommer grundavdraget så den egentliga gränsen är 452 100.

Tittar man på exempelvis skattetabell 32 som gäller för de som har en kommunalskatt på mellan 31,51 och 32,50% så behöver man ha en månadslön på minst 141 201 för att nå upp till 50% skatt. Det är en ganska saftig månadslön och jag tror de flesta skulle räkna en som tjänar så mycket som en höginkomsttagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läs på lite om perioden ifråga och kika på antalet människor i arbete samt i arbetsför ålder. Ett lands befolkning behöver inte tvunget öka lavinartat bara för att olika åldersgrupper rör sig fram och tillbaka i antalet.

Läs på lite om lafferkurvan istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok. Då har vi olika uppfattning om hur man definierar höginkomsttagare. Man uppnår maximalt jobbskatteavdrag (cirka 2200 kr) vid en inkomst runt 30-31 tusen kr i månaden. Vid inkomster över 50 tusen kr/mån minskar jobbskatteavdraget. Vid en inkomst på 22 tusen kr så är avdraget cirka 1700 kr.

Titta gärna på http://jobbskatteavdrag.se och http://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/jobb...

Vi kan absolut använda oss av dina länkar:

En person som tjänar 20 000kr i månaden har sedan 2006 fått 59 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 30 000kr i månaden har sedan 2006 fått 99 800kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 50 000kr i månaden har sedan 2006 fått 125 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

Vilka tror du drar ifrån? Eftersom man får ut kronor i lön och inte procent gynnar fortfarande jobbskatteavdraget de med hög inkomst mer än de med låg.

Jobbskatteavdraget har naturligtvis förändrats, senast 2016 för att plana ut betydligt tidigare än förut. Vilket naturligtvis är bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du bör nog kolla dina siffror en gång till. 438 900 är den nedre skiktgränsen för att få betala statlig inkomstskatt men man betalar bara den för inkomster över den gränsen, och dessutom tillkommer grundavdraget så den egentliga gränsen är 452 100.

Tittar man på exempelvis skattetabell 32 som gäller för de som har en kommunalskatt på mellan 31,51 och 32,50% så behöver man ha en månadslön på minst 141 201 för att nå upp till 50% skatt. Det är en ganska saftig månadslön och jag tror de flesta skulle räkna en som tjänar så mycket som en höginkomsttagare.

Du missuppfattar mig.
Jag är mycket medveten att jag inte betalar 50% på hela beloppet.
Handlar snarare om att jag tycker det är sjukt att man inte kan tjäna över som du säger då, 452 100 för att få 50% skatt på ALLT över detta.

Man blir ju inte supermotiverad att jobba övertid eller ens skaffa ett bättre betalt jobb för den delen.
Slita att jobba övertid och sedan får man inte ens behålla 50%, sen ska min arbetsgivare betala högre arbetsgivaravgift (skatt) och sedan ska jag betala skatt på allt jag köper.

Detta hade vart rimligt kanske om man tjänade riktigt mycket pengar > 100 00 kronor kanske.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi kan absolut använda oss av dina länkar:

En person som tjänar 20 000kr i månaden har sedan 2006 fått 59 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 30 000kr i månaden har sedan 2006 fått 99 800kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 50 000kr i månaden har sedan 2006 fått 125 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

Vilka tror du drar ifrån? Eftersom man får ut kronor i lön och inte procent gynnar fortfarande jobbskatteavdraget de med hög inkomst mer än de med låg.

Jobbskatteavdraget har naturligtvis förändrats, senast 2016 för att plana ut betydligt tidigare än förut. Vilket naturligtvis är bra.

Jag är ledsen men jag får inte fram samma siffror som du får. Är du säker att du inte har tagit med skattesänkningar i dina siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är ledsen men jag får inte fram samma siffror som du får. Är du säker att du inte har tagit med skattesänkningar i dina siffror?

Har givetvis angett skattesänkning omräknat i löneökning, eftersom det är den reella ökningen av inkomst. Detta för att klargöra att de som tjänar mer drar ifrån i kronor och ören.

Skrivet av Json_81:

Läs på lite om lafferkurvan istället.

Det är inget fel på Lafferkurvan.

Men om du menar att enbart den är relevant i diskussionen, så betyder det alltså att om man återställer skatten något för höginkomsttagare så kommer de att börja använda svart arbetskraft igen trots att de fortfarande har råd med vit. Är det fel på systemet här eller på människors inställning?

Skrivet av kwame:

Du missuppfattar mig.
Jag är mycket medveten att jag inte betalar 50% på hela beloppet.
Handlar snarare om att jag tycker det är sjukt att man inte kan tjäna över som du säger då, 452 100 för att få 50% skatt på ALLT över detta.

Man blir ju inte supermotiverad att jobba övertid eller ens skaffa ett bättre betalt jobb för den delen.
Slita att jobba övertid och sedan får man inte ens behålla 50%, sen ska min arbetsgivare betala högre arbetsgivaravgift (skatt) och sedan ska jag betala skatt på allt jag köper.

Detta hade vart rimligt kanske om man tjänade riktigt mycket pengar > 100 00 kronor kanske.

I min mening bör inte övertid vara just supermotiverande, då den arbetstiden hade kunnat gå till någon annan som står utanför arbetsmarknaden, vilket hade varit bäst för Sverige i stort. Detta sätter dock krav på att det blir lite enklare att anställa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har givetvis angett skattesänkning omräknat i löneökning, eftersom det är den reella ökningen av inkomst. Detta för att klargöra att de som tjänar mer drar ifrån i kronor och ören.

Suck. Varför blanda in skattesänkningar när det handlade om jobbskatteavdrag?

Edit: vad menar du med att du har angett skattesänkning omräknat i löneökning? Det känns väldigt bakvänt. Jag trodde du hade angett hur mycket mer pengar netto som man har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Suck. Varför blanda in skattesänkningar när det handlade om jobbskatteavdrag?

Edit: vad menar du med att du har angett skattesänkning omräknat i löneökning? Det känns väldigt bakvänt. Jag trodde du hade angett hur mycket mer pengar netto som man har fått.

Vi har nog haft lite olika saker i åtanke i den här diskussionen.

Jobbskatteavdraget planar ut, precis som du säger. Jag har funderat mer över ett "real-world-scenario" gällande skattesänkningar i allmänhet. Kan vara jag som uttryckt mig otydligt, och är i så fall ledsen för det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Suck. Varför blanda in skattesänkningar när det handlade om jobbskatteavdrag?

Edit: vad menar du med att du har angett skattesänkning omräknat i löneökning? Det känns väldigt bakvänt. Jag trodde du hade angett hur mycket mer pengar netto som man har fått.

Varför blanda in skattesänkningar i skattesänkningen som fått namnet jobbskatteavdrag?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi har nog haft lite olika saker i åtanke i den här diskussionen.

Jag kan ha läst det lite väl kantigt också. Ber om ursäkt för detta. Min poäng var mest att man får maximalt jobbskatteavdrag redan vid en inkomst på runt 30 tusen kr och jag tycker inte att detta är höginskomsttagare.

Att generella skattesänkningar (t ex sänkning av kommunalskatten från 32% till 31%) gynnar de som tjänar mer är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Varför blanda in skattesänkningar i skattesänkningen som fått namnet jobbskatteavdrag?

Precis. Jag förstår inte heller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

USA och Tyskland är två av världens starkaste ekonomier och är samtidigt två av de länder i världen med flest invandrare, USA är dessutom klar etta på den listan.

Det är en viss skillnad här. En person som bidrar till systemet blir förmodligen accepterad. Fundera på hur det skulle gå för ett företag, som måste anställa samtliga sökande, även de som är inte är arbetsföra. I Sverige ska man öppna sitt hjärta och ta in svårt sjuka, mentalt förstörda människor och det fungerar inte riktigt så i USA.