Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men nu är det ju faktiskt helt legitima anledningar till att folk klagar. Och jo visst är det ingen negativ sak att PISA resultaten blir bättre i sig, problemet är att många stirrar sig blint på detta och antar att skolsystemet blir bättre i Sverige, så enkelt är det tyvärr inte. Lite pessimistisk måste några vara också för att förbättringar skall kunna ske.

Jag litar inte på PISA eftersom det inte påverkar betygen (möjligtvis upp till lärarna) så är det inte mycket att gå på. Frågan är ju egentligen om det faktiskt inte var så dåligt som man tror för några år sedan. Men det är svårt att veta om man bara läser av resultat från PISA. Därför skrev jag att det vore betydligt intressantare om man jämförde slutbetyg i grundskolor och gymnasieskolor mellan årskullar för att se skillnader inom Sverige med tiden då elever bryr sig betydligt mer om sina slutbetyg än PISA.

Det finns egentligen väldigt många aspekter man måste ta med in i sin research innan man kommer till en slutsats om man vill ha reda på orsaker till att det verkar gå sämre för elever i skolan. Exempelvis så ändrade man betygssystemet för några år sedan och detta kan bidra till att det verkade gå sämre ett tag. Alla mina lärare blev oroliga över att det nya systemet skulle påverka oss elever negativt eftersom lärarna var tvungna att gå efter ett system dom inte var vana vid som kunde göra så att det blev felbedömningar. Med det nya systemet blev det exempelvis svårare att nå godkänt än tidigare.

Blir lite svårt att använda betyg som måttstock när det råder betygsinflation bland friskolorna?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är många saker man borde lära sig i skolan.. problemet är att få in det i en läroplan som redan är fylld till bristningsgränsen.

Hade den inte behövt vara om man plockade ut de onödiga bitarna. Något man kunde göra är att ändra hemkunskapen i högstadiet. Stor del av den gick åt att laga, baka osv vilket är meningslöst. Massvis med bortkastad tid, att följa recept kan vilken idiot som helst göra.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blir lite svårt att använda betyg som måttstock när det råder betygsinflation bland friskolorna?

Givetvis något man måste ta hänsyn till, man kan också ha statistik på skillnader mellan åren inom samma skola, samt att man jämför nationella proven med mera. Tanken är att föra bredare statistik så att man kan komma med bättre mer realistiska slutsatser.

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Just nu har jag ett barn på sjukhus. Undrar vad det skulle kosta en arbetare som mig 20-23k netto
beroende på månad. Att ha 2st sköterskor och 1 läkare prio på mitt barn dygnet runt. + Ett team
av övriga sköterskor vid behov, detta är intensiv vård då. Detta är läget i några månader till, minst 3.

Om man börjar räkna på deras löner + arbetskläder som byts 2ggr/dag + lokal + medicin
+ operationer + maskiner och förbrukningsdelar i dessa + boende för mig och alla normala
avgifter man har som bolån, räkningar o.s.v. .
Då blir det väldigt stora summor plötsligt. Jag klagade också på skatten, fram till nu. Om jag själv
skulle behöva bekosta mitt barns vård, hade inga försäkringar jag har eller lån jag har möjlighet
att ta komma i närheten av att betala den vården under den tid som behövs.

Så klaga gärna vidare på skatten, men se också den stora fördelen att man inte bor i ett u-land
där i mitt fall, barnet hade med största sannolikhet varit borta efter några timmar utan vård.
Visst skatten ska vara rättvis. Har man 20k brutto, ska det vara lägre skatt än 30k brutto.
Det är mitt strå till debatten

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte var du bor eller vad anledningen till sjukhusvistelsen är men på länkarna nedan
finns några exempel på vad vården egentligen kostar kontra vad vi betalar.

I Region Östergötland kostar det 100kr/dag för en patient som ska genomgå en höftledsoperation.
Det blir 500kr för 5 dagars sjukhusvistelse. Den verkliga kostnaden är 98 000 kronor.

Ett annat exempel är en okomplicerad förlossning som patienten får betala 100kr för.
Den verkliga kostnaden är 24 000 kronor.

Man kan då lätta tänka sig vad mer komplicerade operationer/vårdåtgärder kostar, t ex
bypassoperationer med efterföljande sjukhusvård eller en canceroperation där patienten
efter operationen får strålbehandling och eller cellgiftsbehandling + eventuella uppföljande datortomografier.

http://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Ekonomi/Kostnade...
http://www.regionhalland.se/om-region-halland/invanartidninge...
www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8235/LKT0748s3602_36...

I en annan artikel i läkartidningen så anges sjukhuskostnaden för cancervård inom EU till cirka
51 miljarder Euro vilket är nästan 500 miljarder svenska kronor.
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/201...

Alternativet till skattefinansierad sjukvård är då den amerikanska modellen där patienten antingen betalar
ur egen ficka eller får behandlingen betald av försäkringsbolag. Problemet med försäkringar är att
försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala ut försäkringspengar och har du anlag för ärftliga
sjukdomar, tex cancer, kommer försäkringsbolagen att neka dig en försäkring.
Du måste du betala alla screeningar och eventuell behandling ur egen ficka.

Just ärftliga sjukdomar är det svårt att skydda sig mot. Fotbollsspelare Olivia Schough är en av de
som bär på en ärftlig malign cancergen. https://www.fotbollskanalen.se/lundhs-podcast/schough-om-att-...
Olivia har en allmänt hälsosam livsstil med mycket motion och bra matvanor, trots det löper hon
väldigt stor risk att drabbas av cancer senare i livet.

Polisbristen och lärarbristen beror väl till stor del på organisatoriska problem och att yrkena har relativt låg status.
För lärarna beror det nog till stor det på att att de har fått färre befogenheter att ingripa mot störningsmoment såsom mobiltelefoner och bråkiga elever.

Finland verkar ju ha ett väl fungerande skolsystem. kanske läge att sno åt oss lite av deras metoder?

Skrivet av Friterad:

Hade den inte behövt vara om man plockade ut de onödiga bitarna. Något man kunde göra är att ändra
hemkunskapen i högstadiet. Stor del av den gick åt att laga, baka osv vilket är meningslöst. Massvis
med bortkastad tid, att följa recept kan vilken idiot som helst göra.

Det är många år sedan jag gick i skolan så jag vet inte hur hemkunskapen ser ut idag
men jag har en ingift släkting som utbildat sig till hemkunskaps lärare,
Det handlade om betydligt mer än bara att baka en sockerkaka utan det var bland annat
mikrobiologi (bakterier, mögel och etc), näringslära och sådant. Hur man förvarar och tillagar
maten utan att man blir sjuk av den och etc.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men nu är det ju faktiskt helt legitima anledningar till att folk klagar. Och jo visst är det ingen negativ sak att PISA resultaten blir bättre i sig, problemet är att många stirrar sig blint på detta och antar att skolsystemet blir bättre i Sverige, så enkelt är det tyvärr inte. Lite pessimistisk måste några vara också för att förbättringar skall kunna ske.

Jag litar inte på PISA eftersom det inte påverkar betygen (möjligtvis upp till lärarna) så är det inte mycket att gå på. Frågan är ju egentligen om det faktiskt inte var så dåligt som man tror för några år sedan. Men det är svårt att veta om man bara läser av resultat från PISA. Därför skrev jag att det vore betydligt intressantare om man jämförde slutbetyg i grundskolor och gymnasieskolor mellan årskullar för att se skillnader inom Sverige med tiden då elever bryr sig betydligt mer om sina slutbetyg än PISA.

Det finns egentligen väldigt många aspekter man måste ta med in i sin research innan man kommer till en slutsats om man vill ha reda på orsaker till att det verkar gå sämre för elever i skolan. Exempelvis så ändrade man betygssystemet för några år sedan och detta kan bidra till att det verkade gå sämre ett tag. Alla mina lärare blev oroliga över att det nya systemet skulle påverka oss elever negativt eftersom lärarna var tvungna att gå efter ett system dom inte var vana vid som kunde göra så att det blev felbedömningar. Med det nya systemet blev det exempelvis svårare att nå godkänt än tidigare.

Vilka anledningar då? Hur som helst man får utgå ifrån ifrån de undersökningar som finns och kunna dra tillfälliga slutsatser därifrån men ja självklart finns det bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det är många år sedan jag gick i skolan så jag vet inte hur hemkunskapen ser ut idag
men jag har en ingift släkting som utbildat sig till hemkunskaps lärare,
Det handlade om betydligt mer än bara att baka en sockerkaka utan det var bland annat
mikrobiologi (bakterier, mögel och etc), näringslära och sådant. Hur man förvarar och tillagar
maten utan att man blir sjuk av den och etc.

Klart att man lär sig annat inom hemkunskapen men du ska veta att det är till största del bara att man bakar och lagar mat, 2 långa lektioner i veckan var det för mig, visserligen 5 år sedan men har yngre bröder också. Det är verkligen ett skämt hur mycket tid som är bortkastad. Denna tiden hade kunnat användas till bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Vilka anledningar då? Hur som helst man får utgå ifrån ifrån de undersökningar som finns och kunna dra tillfälliga slutsatser därifrån men ja självklart finns det bättre sätt.

Som jag nämnde tidigare så ökar antalet obehöriga lärare enligt skolverket, det kan ha stor påverkan på elever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan ju ha och göra med att vårdens överlägset största problem är de facto att de inte har nog med läkare, sjuksköterskor etc. Sedan att vi har 240.000 fattigpensionärer beror dels pga. att EUs mått är helt åt väggarna "fel" och dels är många av dessa folk som inte haft en fast anställning under stora delar av sitt liv eller att de är så sjuka att det äter upp ekonomiskt trots subventionerad vård. Finns även de som envisas att bo i dyra villor som äter pengar.. folk som spenderar mer än ekonomin håller etc. Skulle man titta på pensionärer som i ordets sanna begrepp är fattiga så dras den summan ganska kraftigt ned. Och det är där välfärden ska komma in.. iallafall i teorin. I praktiken har mer än en gång byråkratin satt stopp.

Varför har vi inte läkare och sjuksköterskor så att det räcker tror du? Landstingen betalar för dåligt och erbjuder för dålig arbetsmiljö. Därtill utbildas inte tillräckligt många läkare utan vissa gör hela eller delar av sin utbildning utomlands för att utbildningsplatserna är för få - alltså regeringens problem i förlängningen.

Att då skylla på privat sjukvård håller liksom inte eftersom alla, genom skatt och arbetsgivaravgifter mm, redan betalar för sjukvård. Sen kanske man dessutom har en privat sjukvårdsförsäkring via arbetsgivaren som då avlastar den sjukvård som "välfärden" erbjuder samtidigt som man ändå betalar för den.

Att för få jobbar beror delvis på att hälften av de som invandrat tidigare efter 7(!) år i Sverige har ett jobb. Är man då i 30-40-årsåldern när man kommer hit hinner man inte jobba tillräckligt länge för att det ska bära sig ekonomiskt. Detta kommer att bli än värre framöver eftersom de flesta som kommer har ingen eller lägre utbildning än tidigare.

Berätta gärna hur EU's mått är helt fel och på vilket sätt Sveriges mått är rätt?

Huruvida dom bor i dyra villor har knappast något att göra med att dom räknas som fattigpensionärer. Pensionen påverkas såvitt jag vet inte av vilket boende du väljer - däremot såklart hur mycket pengar du har kvar av pensionen när boendekostnaderna är betalda.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

finns någon form av rättvisa i att beskatta någons lönehöjning med 60 procent bara för att man råkar ligga över en viss lönenivå?

Det finns det verkligen. Någon som kämpar livet ur sig varje dag, har tre jobb och försöker försörja familjen och tjänar 15k. Sen har vi nån snobb som sitter på arslet på kontoret hela dagarna och surfar på reddit hela dagarna och jobbar kanske 2-3 timmar under en arbetsdag och tjänar 60 papp. Är det rättvist? Aja, nu var det inte det här handlade om.

OnT: Ja, varfan tar skattepengarna vägen? Militären verkar ju inte få så mycket, känns som att det borde finnas hur mycket över som helst. Men om det är nånstans man ska ta pengar ifrån så är det väl maffiabanker, folk som tjänar (orimligt) mycket (30-35k+), stora företag som har sina pengar i andra länder att göra detta olagligt osv..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Varför har vi inte läkare och sjuksköterskor så att det räcker tror du? Landstingen betalar för dåligt och erbjuder för dålig arbetsmiljö. Därtill utbildas inte tillräckligt många läkare utan vissa gör hela eller delar av sin utbildning utomlands för att utbildningsplatserna är för få - alltså regeringens problem i förlängningen.

Att då skylla på privat sjukvård håller liksom inte eftersom alla, genom skatt och arbetsgivaravgifter mm, redan betalar för sjukvård. Sen kanske man dessutom har en privat sjukvårdsförsäkring via arbetsgivaren som då avlastar den sjukvård som "välfärden" erbjuder samtidigt som man ändå betalar för den.

Att för få jobbar beror delvis på att hälften av de som invandrat tidigare efter 7(!) år i Sverige har ett jobb. Är man då i 30-40-årsåldern när man kommer hit hinner man inte jobba tillräckligt länge för att det ska bära sig ekonomiskt. Detta kommer att bli än värre framöver eftersom de flesta som kommer har ingen eller lägre utbildning än tidigare.

Berätta gärna hur EU's mått är helt fel och på vilket sätt Sveriges mått är rätt?

Huruvida dom bor i dyra villor har knappast något att göra med att dom räknas som fattigpensionärer. Pensionen påverkas såvitt jag vet inte av vilket boende du väljer - däremot såklart hur mycket pengar du har kvar av pensionen när boendekostnaderna är betalda.

Det hade kunnat stämma.. om inte privatvården har exakt samma problem. Att skylla på regeringen däremot är kontraproduktivt eftersom det inte ligger hos regeringen att få upp löner utan det ligger hos facken som i sin tur motverkar i stort sett alla försök att få in fler läkare eftersom det betyder konkurrens. Och sänkta löner. Ett annat problem är att man inte är en läkare innan man fyllt 26 år gammal (Fem år högskolestudier plus ytterligare 3 år praktik). Detta leder till stora studieskulder och lång utbildning som får allt färre att söka in. Samtidigt finns det få utbildningsplatser. Angående en privat sjukvårdsförsäkring via jobbet existerar redan idag men den gör egentligen ingen skillnad. Dessutom hur skulle den avlasta något alls när man ändå måste gå till samma läkare? EUs mått är fel för att deras kriterier är felaktiga. Enligt deras kriterier så ska alla som har en inkomst under 15000 per månad räknas som fattigpensionärer. I många fall räcker detta långt.

Skrivet av xcluzive:

Det finns det verkligen. Någon som kämpar livet ur sig varje dag, har tre jobb och försöker försörja familjen och tjänar 15k. Sen har vi nån snobb som sitter på arslet på kontoret hela dagarna och surfar på reddit hela dagarna och jobbar kanske 2-3 timmar under en arbetsdag och tjänar 60 papp. Är det rättvist? Aja, nu var det inte det här handlade om.

OnT: Ja, varfan tar skattepengarna vägen? Militären verkar ju inte få så mycket, känns som att det borde finnas hur mycket över som helst. Men om det är nånstans man ska ta pengar ifrån så är det väl maffiabanker, folk som tjänar (orimligt) mycket (30-35k+), stora företag som har sina pengar i andra länder att göra detta olagligt osv..

2016 så fick försvaret ungefär 50 miljarder i budget. Detta kommer att öka med närmare tio miljarder under fem år.

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/09/statens-budget-2017...

Sedan så satsas det mer på skola än någonsin och polisen ska få närmare en miljard extra också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast då kanske vi ska titta på de pengar som läggs på t.ex. missbruksvård? Vilket är motivet till att skattepengarna ska läggas på detta? Det stödet bör kunna effektiviseras, på samma sätt som villkor bör kunna ställas vid andra bidragsmöjligheter. Prioriterat bör väl i sådant fall vara att minimera statens/samhällets kostnader, på kort och lång sikt.

Efter mitt första inlägg i tråden var det någon som direkt lade argumentet om någonting ”livsviktigt för någon annan”, och ditt blev spontant ”missbruksvård”. Vi andra tänker och diskuterar detta främst med förkunskap om exempelvis hutlösa asylbaroner och kommunala småpåvar eller varför inte Martin Borgs dokumentärfilmer såsom "1200 Miljarder" (2006) och "Någon annan betalar" (2014) eller boken 365 sätt att slösa med dina skattepengar (2013), osv.

Det är symptomatisk för Sverige - förmodligen i högre grad än i något annat land - argumenten om att någon kommer dö eller hamna i total misär om medborgarna själva fick bestämma mera över sina liv och tillgångar eller om skatterna bibehölls men till förbättrad användningseffektivitet. Att politiker kan förslösa skattepengar tycks sällan existera i föreställningsvärlden. Nästan bara vid politiskt maktspel då någon skall avsättas från en position diskuteras slöseriet.

Det finns också en kunskapsbrist i hur mycket man måste arbeta under ett år enbart för att betala skatt; få har kännedom om vad skattefridagen är för någonting, att ~ januari februari mars april maj juni och fram till slutet av juli endast är en massa skatt. Först efter dessa månader får man så att säga lön för mödan. Denna okunskap är förmodligen starkt bidragande till att man tyvärr knappt kan tala om slöseri med skattepengar.

Om två jämförbara länder har snarlikt skattetryck men det ena landet har eller börjar få uppenbart lägre standard, så måste man leta anledningar till detta. Slöseri, korruption och ineffektivitet ligger då nära till hands bredvid politiska prioriteringar vilka i sig visserligen kan visa sig vara tokiga - men en tanke är att minimera slöseri, förhindra fördyrande korruption, samt att förbättra verksamheter i syfte att kunna ligga fast vid politiska prioriteringar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Som jag nämnde tidigare så ökar antalet obehöriga lärare enligt skolverket, det kan ha stor påverkan på elever.

Det är inget bra men faktum kvarvstår

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Om du ska köpa godis för 100 kr med 0% skatt så får staten 0 kronor och affären får 100 kr. Men om du ska köpa godis för 100 kr med 100% skatt får staten 100 kr och affären 0 kr, och då kan inte affären ge dig godiset eftersom att de inte kan täcka sina kostnader. Då kommer du och godishandlaren istället att leta efter alternativ som att handla på "svarta marknaden" eftersom att det inte effektivt går att handla lagligt. Och om ni undviker att handla lagligt så får staten 0 kr i skatt.

Detta är såklart extrema exempel åt varje håll men det är iallafall teorin, att maximal skatteintäkt ligger någonstans i mitten.

Men du kan tänkta dig hantverkare och sånt som lätt kan komma överens om en affär utan att Skatteverket får reda på det. Win-win för kund och hantverkare men det blir inga skatteintäkter. Det var därför staten fixade ROT och RUT för att minska skillnaden mellan lagligt och inte lagligt arbete och få flera att arbeta "vitt".

Du är inte så bra på matte va? Om skatten är 100% och du köper godis för 100kr efter skatt så får affären 50kr och staten 50kr. Skatten läggs på ovanpå priset affären tar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det finns det verkligen. Någon som kämpar livet ur sig varje dag, har tre jobb och försöker försörja familjen och tjänar 15k. Sen har vi nån snobb som sitter på arslet på kontoret hela dagarna och surfar på reddit hela dagarna och jobbar kanske 2-3 timmar under en arbetsdag och tjänar 60 papp. Är det rättvist? Aja, nu var det inte det här handlade om.

Märkligt att inte fler väljer att jobba med att sitta på arslet och surfa reddit för 60 papp i månaden.
Verkar dumt att slita med tre jobb för 15k istället.

Eller kan det vara så att den som har 60 papp gjort något för att förtjäna det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Märkligt att inte fler väljer att jobba med att sitta på arslet och surfa reddit för 60 papp i månaden.
Verkar dumt att slita med tre jobb för 15k istället.

Eller kan det vara så att den som har 60 papp gjort något för att förtjäna det?

"Förtjäna". Zlatan förtjänar säkert också sina miljarder. Eller Kamprad eller vem som helst. Tycker du dom förtjänar de sjuka summorna pengar? Visst, kanske ligger en del hård träning bakom, men mycket handlar om tur, där man befinner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Högre skatt betyder nödvändigtvis inte bättre välfärd. Hur står det till med våra vårdcentraler och ålderdomshem egentligen? Inte så bra nej. Inkompotens hos läkare, onödiga läkarbesök på grund av bland annat patienter som läst något på google. Mycket sjukskrivningar görs pga dålig arbetsmiljö och låga löner (Lärare och undersköterskor främst). Ålderdomshem behöver jag nog inte säga mycket om men när man väl behöver vara där så finns det ingen garanti på att man får en plats..

Sänk skatten, då kommer regeringen skärpa sig lite så de lägger pengarna på rätt saker. De kommer använda pengarna på ett bättre sätt och sluta slösa. Lägg mer på de utsatta yrkernas arbetsförhållande och löner. Höj vårdkostnaden då den är patetiskt liten. Folk kommer fortfarande ha råd, men gnällspikar kommer tänka två gånger innan de söker vård. 1177 syfte kommer bli viktigare och användas mer vilket gynnar vården och i sin tur läkare.

Angående läkarinkompotensen vet jag inte hur det ska lösas. Det jag vet nu är att det ges ut för mycket sjukskrivningar och antibiotika. Läkare gör misstag bland annat för att de är rädda att mista sitt jobb eller licens på grund av att bli stämda. "Bättre att vara säker så jag ger ut antibiotika/sjukskrivning för säkerhetsskull". Riktlinjer finns där för att följas. Samma för lärare, sjukt mycket arbete gör de för deras lön. Folk undrar varför det är brist på lärare..

Min källa är min pappa som jobbar som läkare på en vårdcentral. Han är medicinsk ansvarig vilket innebär att han har koll på antibiotika utskrifterna. Dessutom går andra läakre till honom när de behöver råd. Han har jobbat på två olika vårdcentraler nu där i princip samma problem gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Visst skatten ska vara rättvis. Har man 20k brutto, ska det vara lägre skatt än 30k brutto. Det är mitt strå till debatten

Även med platt skatt så betalar den som har en inkomst på 30' mer än en som har 20'. Men det tycks de flesta inte förstå av någon konstig anledning.

Skrivet av xcluzive:

Det finns det verkligen. Någon som kämpar livet ur sig varje dag, har tre jobb och försöker försörja familjen och tjänar 15k. Sen har vi nån snobb som sitter på arslet på kontoret hela dagarna och surfar på reddit hela dagarna och jobbar kanske 2-3 timmar under en arbetsdag och tjänar 60 papp. Är det rättvist? Aja, nu var det inte det här handlade om.

OnT: Ja, varfan tar skattepengarna vägen? Militären verkar ju inte få så mycket, känns som att det borde finnas hur mycket över som helst. Men om det är nånstans man ska ta pengar ifrån så är det väl maffiabanker, folk som tjänar (orimligt) mycket (30-35k+), stora företag som har sina pengar i andra länder att göra detta olagligt osv..

Det var nog något av det dummaste jag läst på länge. En misslyckad individs klagan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Även med platt skatt så betalar den som har en inkomst på 30' mer än en som har 20'. Men det tycks de flesta inte förstå av någon konstig anledning.

Det var nog något av det dummaste jag läst på länge. En misslyckad individs klagan?

Det folk förstår är att någon med en inkomst på 30k klarar av en högre platt skatt än någon med en inkomst på 20k.

Exempel:

Progressiv skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 3 936 ger netto på 16 064
Inkomst 30 000 med skatt på 6 610 ger netto på 23 390
Total skatt - 10 546 kr.

Platt skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 4 200 ger netto på 15 800
Inkomst 30 000 med skatt på 6300 ger netto på 23 700
Total skatt - 10 500 kr.

Exempel är tagna från TS länkade sida (ekonomifakta) för en person född 1980 boendes i Stockholm.

Nu blir det inte så stor skillnad - men håller du inte med om att det är rättvisare att någon som tjänar mer ska betala mer skatt - eftersom den redan har det bättre ställt? I slutändan kommer personen fortfarande ha mer pengar men samtidigt bidra mer till ett bättre samhälle. Om vi jämför med en person som tjänar 50k i månaden istället för 30k så blir skillnaden dessutom mycket större.

Här är ett otroligt bra inlägg från Reddit som förklarar saken ännu bättre:

Let's say there's a flat tax rate of 25%. Bob makes $100 a month and after taxes only has $75 to spend. That's not a lot. Joe makes $1000 a month. He pays $250 in taxes, a lot more than Bob, but he still has $750 left and can buy a lot more. The government wants to make Bob's life easier, so it reduces his rate to 10%. Bob now has $90 to spend instead of $75, but now the government has less money and it doesn't like that. However, it knows that Joe isn't going to spend all of his money; he'll put it in the bank where it's not going to be active in the economy. So they raise Joe's taxes to 30% and get $50 more from Joe to offset the loss of Bob's $15. Now Bob is happy because he has more money and the government is happy because they have more money. Joe is a little upset that he has to pay more, but he still has more money than he's going to spend, so he can't complain too much. The overall effect is that now there's $65 more a month being used to purchase stuff and make its way through the economy than there was before, a net positive for the country as a whole.
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det folk förstår är att någon med en inkomst på 30k klarar av en högre platt skatt än någon med en inkomst på 20k.

Exempel:

Progressiv skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 3 936 ger netto på 16 064
Inkomst 30 000 med skatt på 6 610 ger netto på 23 390
Total skatt - 10 546 kr.

Platt skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 4 200 ger netto på 15 800
Inkomst 30 000 med skatt på 6300 ger netto på 23 700
Total skatt - 10 500 kr.

Exempel är tagna från TS länkade sida (ekonomifakta) för en person född 1980 boendes i Stockholm.

Nu blir det inte så stor skillnad - men håller du inte med om att det är rättvisare att någon som tjänar mer ska betala mer skatt - eftersom den redan har det bättre ställt? I slutändan kommer personen fortfarande ha mer pengar men samtidigt bidra mer till ett bättre samhälle. Om vi jämför med en person som tjänar 50k i månaden istället för 30k så blir skillnaden dessutom mycket större.

Här är ett otroligt bra inlägg från Reddit som förklarar saken ännu bättre:

Let's say there's a flat tax rate of 25%. Bob makes $100 a month and after taxes only has $75 to spend. That's not a lot. Joe makes $1000 a month. He pays $250 in taxes, a lot more than Bob, but he still has $750 left and can buy a lot more. The government wants to make Bob's life easier, so it reduces his rate to 10%. Bob now has $90 to spend instead of $75, but now the government has less money and it doesn't like that. However, it knows that Joe isn't going to spend all of his money; he'll put it in the bank where it's not going to be active in the economy. So they raise Joe's taxes to 30% and get $50 more from Joe to offset the loss of Bob's $15. Now Bob is happy because he has more money and the government is happy because they have more money. Joe is a little upset that he has to pay more, but he still has more money than he's going to spend, so he can't complain too much. The overall effect is that now there's $65 more a month being used to purchase stuff and make its way through the economy than there was before, a net positive for the country as a whole.
Länk

Men vilket otroligt dumt exempel. Någon tar alltså för givet att Joe inte avser spendera de pengar han tjänar och tycker sig därmed ha rätt att ta ut mer procentuellt från honom än från bob. Helt sinnessjukt girigt. Hur kan du tycka att det är i närheten av att vara rättvist att bestraffa någon hårdare procentuellt bara för att han/hon ser till att skaffa sig en högre inkomst?
Rättvisan ska väl ligga i att alla blir lika behandlade, inte att alla hamnar på samma slutsumma i plånboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Förtjäna". Zlatan förtjänar säkert också sina miljarder. Eller Kamprad eller vem som helst. Tycker du dom förtjänar de sjuka summorna pengar? Visst, kanske ligger en del hård träning bakom, men mycket handlar om tur, där man befinner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Kamprad har väl verkligen förtjänat sina pengar. Inte så att de ramlade ner i knäet för att han satt hemma och gnällde.
Zlatan kan jag hålla med om att det är mycket tur.

Men det är extremt få människor som tjänar så mycket och det var inte det vi pratade om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det folk förstår är att någon med en inkomst på 30k klarar av en högre platt skatt än någon med en inkomst på 20k.

Exempel:

Progressiv skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 3 936 ger netto på 16 064
Inkomst 30 000 med skatt på 6 610 ger netto på 23 390
Total skatt - 10 546 kr.

Platt skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 4 200 ger netto på 15 800
Inkomst 30 000 med skatt på 6300 ger netto på 23 700
Total skatt - 10 500 kr.

Exempel är tagna från TS länkade sida (ekonomifakta) för en person född 1980 boendes i Stockholm.

Nu blir det inte så stor skillnad - men håller du inte med om att det är rättvisare att någon som tjänar mer ska betala mer skatt - eftersom den redan har det bättre ställt? I slutändan kommer personen fortfarande ha mer pengar men samtidigt bidra mer till ett bättre samhälle. Om vi jämför med en person som tjänar 50k i månaden istället för 30k så blir skillnaden dessutom mycket större.

Här är ett otroligt bra inlägg från Reddit som förklarar saken ännu bättre:

Let's say there's a flat tax rate of 25%. Bob makes $100 a month and after taxes only has $75 to spend. That's not a lot. Joe makes $1000 a month. He pays $250 in taxes, a lot more than Bob, but he still has $750 left and can buy a lot more. The government wants to make Bob's life easier, so it reduces his rate to 10%. Bob now has $90 to spend instead of $75, but now the government has less money and it doesn't like that. However, it knows that Joe isn't going to spend all of his money; he'll put it in the bank where it's not going to be active in the economy. So they raise Joe's taxes to 30% and get $50 more from Joe to offset the loss of Bob's $15. Now Bob is happy because he has more money and the government is happy because they have more money. Joe is a little upset that he has to pay more, but he still has more money than he's going to spend, so he can't complain too much. The overall effect is that now there's $65 more a month being used to purchase stuff and make its way through the economy than there was before, a net positive for the country as a whole.
Länk

Vad spelar det för roll, vi är väl inte kommunister? En person som pluggat i 15år för att göra en tjänst till sitt samhälle borde väl ändå belönas mer, än någon som studerat i 3år? Någon med 30års jobberfarenhet borde väl ändå få en större belöning än någon som precis börjat jobba? Jag håller dock med om det du säger, men jag tycker fortfarande att skatten är för hög. Jobbar man jour och har gjort de i 10år så kommer kompledigt att bli rätt länge. Detta kan man ta ut som pengar ex 250 000kr efter 10års jobb. Att skatta mer än 60% för den summan är i min mening orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kamprad har väl verkligen förtjänat sina pengar. Inte så att de ramlade ner i knäet för att han satt hemma och gnällde.
Zlatan kan jag hålla med om att det är mycket tur.

Men det är extremt få människor som tjänar så mycket och det var inte det vi pratade om.

hahaha. Sorry men måste fråga. Exakt på vilket sätt är Zlatans karriär baserad på tur? Vad pratar du om???

Permalänk
Avstängd

Jag betalar gärna skatt men skulle också vilja välja vart mina skattepengar går.

Betalar gärna skatt till
Sjukvård
Vård av gamlingar
Skola

Betalar helst inte skatt till
Invandring
Bidrag till invandrare
EU (vad kostar inte detta spektakel, inte bara avgiften utan allt annat skit också som inte ingår)
Allt annat som håller på att få detta land ner i ravinerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

hahaha. Sorry men måste fråga. Exakt på vilket sätt är Zlatans karriär baserad på tur? Vad pratar du om???

Genlotteriet och att folk vill betala massa pengar för att se andra människor jaga efter en boll.
Jag skrev "mycket tur" inte bara tur, givetvis är det massor med hård träning och arbete bakom också.

Man kan såklart säga ungefär samma sak om Kamprad, men åtminstone jag tycker det är väldigt stor skillnad på en idrottare och någon som byggt upp affärskedja som finns över hela världen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Förut tyckte jag alltid att personer som tjänade mycket skulle betala högre skatt.

Men nu är jag för platt skatt. Inte så roligt när man kollar på lönespecen och man betalat 12k i skatt...
Samtidigt vet man att mycket av det där är bara för man tjänar mera.
Varför ska jag betala mera % skatt än en annan person bara för jag tjänar mer än den?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Det folk förstår är att någon med en inkomst på 30k klarar av en högre platt skatt än någon med en inkomst på 20k.

Exempel:

Progressiv skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 3 936 ger netto på 16 064
Inkomst 30 000 med skatt på 6 610 ger netto på 23 390
Total skatt - 10 546 kr.

Platt skatt:
Inkomst 20 000 med skatt på 4 200 ger netto på 15 800
Inkomst 30 000 med skatt på 6300 ger netto på 23 700
Total skatt - 10 500 kr.

Exempel är tagna från TS länkade sida (ekonomifakta) för en person född 1980 boendes i Stockholm.

Nu blir det inte så stor skillnad - men håller du inte med om att det är rättvisare att någon som tjänar mer ska betala mer skatt - eftersom den redan har det bättre ställt? I slutändan kommer personen fortfarande ha mer pengar men samtidigt bidra mer till ett bättre samhälle. Om vi jämför med en person som tjänar 50k i månaden istället för 30k så blir skillnaden dessutom mycket större.

Här är ett otroligt bra inlägg från Reddit som förklarar saken ännu bättre:

Let's say there's a flat tax rate of 25%. Bob makes $100 a month and after taxes only has $75 to spend. That's not a lot. Joe makes $1000 a month. He pays $250 in taxes, a lot more than Bob, but he still has $750 left and can buy a lot more. The government wants to make Bob's life easier, so it reduces his rate to 10%. Bob now has $90 to spend instead of $75, but now the government has less money and it doesn't like that. However, it knows that Joe isn't going to spend all of his money; he'll put it in the bank where it's not going to be active in the economy. So they raise Joe's taxes to 30% and get $50 more from Joe to offset the loss of Bob's $15. Now Bob is happy because he has more money and the government is happy because they have more money. Joe is a little upset that he has to pay more, but he still has more money than he's going to spend, so he can't complain too much. The overall effect is that now there's $65 more a month being used to purchase stuff and make its way through the economy than there was before, a net positive for the country as a whole.
Länk

I vilken verklighet skulle det vara mer rättvist att ta en högre skattesats från någon som tjänar mer pengar? Rättvist är att ta en platt skatt. Men med en socialistisk/kommunistisk världsbild kan jag förstå att man tycker så då det anses orättfärdigt att någon tjänar mer pengar än någon annan, eller äger mer än någon annan. Men det är en sjuk och perverterad världsbild och den har inte något i ett modernt samhälle att göra.

Ett samhälle som drivs av avundsjuka är inte något trevligt samhälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Genlotteriet och att folk vill betala massa pengar för att se andra människor jaga efter en boll.
Jag skrev "mycket tur" inte bara tur, givetvis är det massor med hård träning och arbete bakom också.

Man kan såklart säga ungefär samma sak om Kamprad, men åtminstone jag tycker det är väldigt stor skillnad på en idrottare och någon som byggt upp affärskedja som finns över hela världen.

Genlotteri? Finns alltid någon som är bra på något. Sen ska man få det att generera pengar.

Skillnaden är att han valde att satsa på rätt sak, medans kanske du eller någon annan skulle spelat schack eller programmerat matbestick.

Tjänar du MYCKET så är du värd det. Om du inte fått allt av dina föräldrar tex. Men det är en annan skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Men vilket otroligt dumt exempel. Någon tar alltså för givet att Joe inte avser spendera de pengar han tjänar och tycker sig därmed ha rätt att ta ut mer procentuellt från honom än från bob. Helt sinnessjukt girigt. Hur kan du tycka att det är i närheten av att vara rättvist att bestraffa någon hårdare procentuellt bara för att han/hon ser till att skaffa sig en högre inkomst?
Rättvisan ska väl ligga i att alla blir lika behandlade, inte att alla hamnar på samma slutsumma i plånboken?

De hamnar ju extremt långt ifrån att ha samma slutsumma i plånboken. Det är inget nytt eller märkligt i sig att de som tjänar mindre spenderar en större del av sin disponibla inkomst på konsumtion än de som tjänar mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kamprad har väl verkligen förtjänat sina pengar. Inte så att de ramlade ner i knäet för att han satt hemma och gnällde.
Zlatan kan jag hålla med om att det är mycket tur.

Men det är extremt få människor som tjänar så mycket och det var inte det vi pratade om.

Hur kan du påstå att Zlatan är där han är pga. tur? Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur kan du påstå att Zlatan är där han är pga. tur? Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Oerhört mycket tillfälligheter. Finns många spelare som har en liknande talang, men som inte varit på rätt plats vid rätt tillfälle och därmed aldrig fått samma möjligheter.

När Zlatan spelare i Ajax gick det riktigt dåligt för honom under de första säsongerna. Precis när han var på väg därifrån till ett förmodat sämre lag fick han in några bollar och plötsligt så vände det. Kan man sin fotboll så vet man också hur många talanger med oerhört hög potential som aldrig blir speciellt stora, just pga tillfälligheter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De hamnar ju extremt långt ifrån att ha samma slutsumma i plånboken. Det är inget nytt eller märkligt i sig att de som tjänar mindre spenderar en större del av sin disponibla inkomst på konsumtion än de som tjänar mer.

Nu var det i och för sig principen jag var ute efter men visst de hamnar på olika slutsumma. Principen med hårdare beskattning ju hårdare man kämpar är fortfarande inte rättvist enligt mig (Men jag förstår att den stora massan som tjänar på det hela tycker det är rätt...eftersom det ser till att spelreglerna är till deras fördel.)

Sen att de som tjänar mindre spenderar större del av sin disponibla inkomst på konsumtion än de som tjänar mer är väl inte samma sak som att de spenderar flest kronor om man nu ska vara petig... (skillnad på andel och antal kronor).