Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Stoff3th3m4n: Jag tror helt enkelt att ett överskott hos varje privatperson ger större incitament till konsumering och goda investeringar än vad kommun och stat klarar av.

När det kommer till bidragen gör du ett klassiskt broken window fallacy argument. Jag kan med din argumentation göra dig, glasmästaren och samhället en tjänst genom att slå sönder dina fönster. Jag har nu skapat en köpkraft för fönster som inte tidigare fanns, tyvärr har jag gjort det på bekostnad av din egna konsumering, samma med bidrag, konsumering på bekostnad av någon annan.

Inga pengar läggs på hög såvida du inte sparar dem i madrassen. Dina pengar på ditt bankkonto är inte dina pengar, det är utlåning från dig till banken, banken tjänar inga pengar på att låta dem ligga i bankfacket.
Samma med investerat aktiekapital, du äger inga pengar, du äger andelar till ett bolag vars du investerat kapital i. Det finns absolut inga framgångsrika investerare som lägger sina pengar på hög, något sådant skulle vara direkt idiotiskt pga inflation.

Köpkraften är idag också global, har du stora export industrier är du troligtvis framgångsrik med ett stort handelsöverskott, är du Grekland så har du troligtvis ett handelsunderskott. Tror du fortfarande att flyttning av industrier, kapital och investerare är positivt?

Det du säger fungerar enbart i praktiken om vi har ett helt och hållet jämlikt samhälle, gällande alla aspekter. Har vi en mindre solidarisk fördelningspolitik gällande samhällsnyttiga tjänster och institutioner för det med sig andra problem, vilka i sig är ganska uppenbara i sådana samhällen.

Jag argumenterar inte tvunget för att stat, kommuner och landsting enbart ska stå för konsumtion. Säger ju egentligen precis tvärtemot i min argumentation, dock försöker jag poängtera att det som många ser som "slöseri" i själva verket inte är pengar som försvinner från samhället. Såvida det inte är pengar som går till riskkapitalbolag som skatteväxlar eller rika personer som försöker gömma pengar utomlands förstås.

Sedan är det ju så klart så att man kan diskutera kring vad som är bäst för Sverige. Storbankernas investeringar utomlands eller inhemsk konsumtion som låg- och medelklassen till största del står för? Om nu Sverige skulle vara så uselt för större företag, varför ser vi då hur de som lämnar eller går i konkurs ersätts av nya?

Sedan är jag nyfiken på hur du får det till att olika bidrag skulle vara på bekostnad av någon annan. Om de människor som inte klarar av att arbeta av olika anledningar skulle kastas ut på gatan, vad tror du då att det för med sig i samhället? Här kan man också flika in något som till mångt och mycket styr just den viktiga konsumtionen, känslan av trygghet. Varför tror du t ex att människor inte konsumerar när finansmarknaden slår bakut? Just det, känslan av otrygghet. Trygghet och utrymme för konsumtion är en kombination som visat sig vara en lyckad modell både i Sverige och andra delar av Europa under mycket lång tid, så det är en hårfin balans man måste se till att uppehålla.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Bra synpunkt, men vet inte riktigt hur det i sånt fall ska hanteras. Detta gäller i min erfarenhet alla politiker oavsett politisk färg. Det är väldigt lätt att slänga andras pengar hejvilt omkring sig, men att lyssna på tjänstemännen med sakkunskaper är jobbigt. Bättre då att vara politiker och populist och satsa i populära områden som ger bra goodwill men inget vettigt resultat för kommun/landsting/region/stat på sikt. I kommunal kärnverksamhet ingår (i mina ögon) inte: Simhallar, ishallar, fotbollshallar, hamnar/kajer. Sjösättningsramper.

Med tanke på att bestämmelserna i BrB berör myndighetsutövning så bör svaret utifrån det vara 0. Sen så är det ju inte förbjudet att göra dåliga affärer varken inom offentlig sektor eller privat, däremot bör det vara något som speglas i löneutveckling, arbetsmöjligheter fortsatt osv.

Just nya KS beror ju till viss del på upphandlingsformen, men även den luddiga kravspec som Landstinget lämnat ifrån sig. Vet även där av erfarenhet att luddiga beställningar (som upphandlare tyckt vara bra då det ger vissa frihetsgrader) prissätts med stora osäkerheter och leder till långt dyrare projekt.

Fast i just fallen med friskolor och hyresavtalen, det är ju bara för kommunerna att betala ut hyrespengen, sen att friskolorna (ofta) valt denna lösning för att kunna mjölka beställaren är ju i sak inte olagligt, men jämför lokalerna mellan valfri kommunal skola och valfri friskola. De senare har betydligt fräschare lokaler då de får den faktiska hyran betald medan majoriteten av kommunala skolorna har en fördelningsnyckel utifrån schablon (baseras i det exempel jag tänker på på följande sätt: Total hyra (kommunala skolor)/elev * antal elever på aktuell skola (eller, möjligt antal elever på aktuell skola), detta utan att ta hänsyn till om skolan är avskriven sedan 20 år eller nybyggt). Dvs, ersättningen (lokalpeng) för kommunal skola är densamma oavsett om skolan är avskriven eller nyanlagd, hur hyrorna ser ut vet vi båda två. Nybyggt är betydligt dyrare att hantera, sen att det ger stora vinster i arbetsmiljö både för pedagoger och elever tas ingen hänsyn till.

Ja jag tror vi håller med varandra i sak, jag tycker inget parti är bättre än det andra i det här hänseendet och i grunden är det ju politiker på olika nivåer som är ansvariga för att verksamhet under dem skall flyta. Är det då populism som styr istället för någon form av önskan om bra beslut jag då blir det tokigt.

Dock är min egen och vänners erfarenheter att statliga aktiebolag, myndigheter och kommuner har många fler tomtar som sitter med teflonkostym på än i de privata bolagen vi arbetat i. De kan alltid skylla på något dumt beslut uppåt som skapat ineffektiviteten eller slöseriet, de brukar dock inte vara så pigga på att faktiskt larma om att det inte kommer fungera, för då kanske de måste ta ansvar. Det kan vara allt ifrån köpa helt ny kontorsutrustning till alla arbetsplatser och slänga in i källaren för att glömmas bort (för att inte mista budget inför nästa år) till att inte göra något i ett visst projekt under ett halvårs tid så det självdör lite trevligt för att slippa implementera något som ändå inte skulle fungera.

Det finns ju ingen enskild orsak då det är ett väldigt komplext problem såklart, jag önskar dock att man kunde börja jobba med detta problem på alla nivåer inom offentlig verksamhet, kommer krävas nya lagar, nya chefer, mindre populistiskt tänk och allt möjligt.

Att Landstinget kunnat lämna ifrån sig en så luddig kravspec som de gjorde (samt gått med på den finansieringsform som användes) är galenskap och borde inte fått hända på ett så stort projekt. Tror tyvärr det beror på att de som lämnat ifrån sig den inte haft den kompetens som krävdes för att beställa ett sådant storskaligt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Om du ska köpa godis för 100 kr med 0% skatt så får staten 0 kronor och affären får 100 kr. Men om du ska köpa godis för 100 kr med 100% skatt får staten 100 kr och affären 0 kr, och då kan inte affären ge dig godiset eftersom att de inte kan täcka sina kostnader. Då kommer du och godishandlaren istället att leta efter alternativ som att handla på "svarta marknaden" eftersom att det inte effektivt går att handla lagligt. Och om ni undviker att handla lagligt så får staten 0 kr i skatt.

Detta är såklart extrema exempel åt varje håll men det är iallafall teorin, att maximal skatteintäkt ligger någonstans i mitten.

Men du kan tänkta dig hantverkare och sånt som lätt kan komma överens om en affär utan att Skatteverket får reda på det. Win-win för kund och hantverkare men det blir inga skatteintäkter. Det var därför staten fixade ROT och RUT för att minska skillnaden mellan lagligt och inte lagligt arbete och få flera att arbeta "vitt".

Då är jag med. Tackar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Jag skrev att jag vill kvitta min studieskuld idag, inte vänta tills den skrivs av vid 65 års ålder. Jag vill kunna göra det som en pensionsplacering. Kapa min fordran mot min skuld. Hellre betala min egen skuld med min fordran än att köpa andras räntebärande papper eller spekulera på börsen.

Tyvärr finns inte detta val idag, utan vi är tvungna att placera våra pensionspengar på ett låst sätt. Det är billigare för mig i tid att slippa administrera min studieskuld och billigare än att betala fondavgifterna i PPM-systemet. Jag vill lägga min tid på annat än fippla runt administrativt trams som skulle kunnat fixas pang bom på tre sekunder och ett BankID direkt på pensionsmyndighetens fondvals-sida.

Problemet med det idag är att folk har miljonbelopp i studieskulder. Visst gäller det tio-femton personer är det en sak men här snackar vi om tiotusentals om inte hundratusentals personer som har studieskulder. Med andra ord är det enorma belopp..

Skrivet av Aktsu:

Dock är min egen och vänners erfarenheter att statliga aktiebolag, myndigheter och kommuner har många fler tomtar som sitter med teflonkostym på än i de privata bolagen vi arbetat i. De kan alltid skylla på något dumt beslut uppåt som skapat ineffektiviteten eller slöseriet, de brukar dock inte vara så pigga på att faktiskt larma om att det inte kommer fungera, för då kanske de måste ta ansvar. Det kan vara allt ifrån köpa helt ny kontorsutrustning till alla arbetsplatser och slänga in i källaren för att glömmas bort (för att inte mista budget inför nästa år) till att inte göra något i ett visst projekt under ett halvårs tid så det självdör lite trevligt för att slippa implementera något som ändå inte skulle fungera.

Du har rätt i det och det har och göra med att mer lämpat folk inte har tid att agera kommunpolitiker eftersom arvodet är ekonomiskt försvarbart för fem öre. Därför är det oftast äldre folk som sitter i kommunerna alt. unga personer som inte riktigt har skapat en karriär ännu. Med andra ord är det väldigt mycket flum. Vilket man märker så fort man har med kommunerna att göra...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Nej en marknadsekonomi diskriminerar inte, dem samhällena som valt jämlikhet framför frihet har slutat upp med ingetdera. Finns mängder av länder med säkert 10-20% lägre skattekvot som har mindre brottslighet, lägre arbetslöshet, högre levnadsstandard och högre handelsöverskott än Sverige.

Den tekniska industraliseringen som gjort att varor kan massproduceras till ett lägre pris så att fler kan ta del av dem har inte kommit från stater eller kommuner. Det har uppstått från kapitalism, självintressen och en fri marknad.

Finns mängder av utländska företag som vunnit kommunala upphandlingar, man ser det inom bygg, transsport, omvårnad. Så att pengar stannar inom Sverige för att Stat eller kommun förvaltar stämmer ej. Mycket skatt går till slöseri givetvis, finns otaliga bevis på hur skattepengar förvaltas idiotiskt, sen finns det andra grupper som jobbar väldigt hårt och förtjänar mer inom statligsektor.

En fjärdedel av Malmös budget består av utjämningsbidrag och tillförskjutning av kapital från stat, så om pengarna stannar inom systemet varför behövs mer och mer kapital skjutas in? Uppenbarligen konsumerar Malmöborna mer skattekronor än dem producerar och det är ingen hållbar utveckling.

När finansmarknaden slår bakut är just det tillfället du ska konsumera, du ska fynda investeringar, när alla springer mot nödutgången. Otryggheten uppstår inte ur inget, mängder av människors/företag/staters investeringar sjunker i värde, dem har precis blivit fattigare, vissa väljer att sälja, andra är tvungna, vissa blir arbetslösa pga minskad konsumption och efterfråga.

Det är just så investerare blivit framgångsrika, dem har handlat bolag som legat på operationsbordet, inte alls som att lägga pengar på hög.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag tror vi håller med varandra i sak, jag tycker inget parti är bättre än det andra i det här hänseendet och i grunden är det ju politiker på olika nivåer som är ansvariga för att verksamhet under dem skall flyta. Är det då populism som styr istället för någon form av önskan om bra beslut jag då blir det tokigt.

Dock är min egen och vänners erfarenheter att statliga aktiebolag, myndigheter och kommuner har många fler tomtar som sitter med teflonkostym på än i de privata bolagen vi arbetat i. De kan alltid skylla på något dumt beslut uppåt som skapat ineffektiviteten eller slöseriet, de brukar dock inte vara så pigga på att faktiskt larma om att det inte kommer fungera, för då kanske de måste ta ansvar. Det kan vara allt ifrån köpa helt ny kontorsutrustning till alla arbetsplatser och slänga in i källaren för att glömmas bort (för att inte mista budget inför nästa år) till att inte göra något i ett visst projekt under ett halvårs tid så det självdör lite trevligt för att slippa implementera något som ändå inte skulle fungera.

Det finns ju ingen enskild orsak då det är ett väldigt komplext problem såklart, jag önskar dock att man kunde börja jobba med detta problem på alla nivåer inom offentlig verksamhet, kommer krävas nya lagar, nya chefer, mindre populistiskt tänk och allt möjligt.

Att Landstinget kunnat lämna ifrån sig en så luddig kravspec som de gjorde (samt gått med på den finansieringsform som användes) är galenskap och borde inte fått hända på ett så stort projekt. Tror tyvärr det beror på att de som lämnat ifrån sig den inte haft den kompetens som krävdes för att beställa ett sådant storskaligt projekt.

Tyvärr så är många politiska beslut väldigt populistiska, men kan trots det bli lyckade (även om andra mer impopulära beslut kanske hade varit mer samhällsekonomiska).

Min erfarenhet av myndigheter är att vissa delar är precis som ni säger överbefolkade av inkompetens. Medan andra är betydligt mer slimmade och därmed även otroligt sårbara. Man skulle göra gott med viss administrativ personal istället för att alla handläggare ska göra administrativa sysslor. Har flaggat för väldigt ineffektiva/ekonomiskt icke fördelaktiga beslut, men sen gör ju politikerna ändå som de vill, men så länge man faktiskt flaggat de faktiska förutsättningarna i beslutsunderlagen så säger iaf jag att jag gjort mitt. Vill de inte lyssna på den personal som har kompetensen så får de självklart göra det valet, men då ska det tydligt framgå vilket beslutsförslag vi från tjänstemannasidan lagt fram. Tyvärr har det (vad jag kunnat utläsa) i tidigare protokoll inte alls framgått att politikens beslut varit tvärtemot vad tjänstemännen föreslagit. Det är inte hederligt alls.

Budgeten kan ju i vissa fall vara satt från tidig kalkyl => för mkt/för lite resurser satta. Men visst är det så att det ibland görs av med pengar i all hast i november/december för att de annars brinner inne. Men å andra sidan, behovet av medel för oförutsedda utgifter för t.ex. gatuunderhåll brukar inte vara enormt under vintermånaderna.

Nya KS är tyvärr en saga för sig, men där har vi väl å andra sidan aldrig upphandlat ett liknande projekt i detta land? Sunderby Sjukhus landade på 1,5 miljarder kronor, Nytt sjukhus i Göteborgstrakten har vad jag sett en budget på ca 1 miljard. Nya SÖS, 15 miljarder?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Stoff3th3m4n: Nej en marknadsekonomi diskriminerar inte, dem samhällena som valt jämlikhet framför frihet har slutat upp med ingetdera. Finns mängder av länder med säkert 10-20% lägre skattekvot som har mindre brottslighet, lägre arbetslöshet, högre levnadsstandard och högre handelsöverskott än Sverige.

Den tekniska industraliseringen som gjort att varor kan massproduceras till ett lägre pris så att fler kan ta del av dem har inte kommit från stater eller kommuner. Det har uppstått från kapitalism, självintressen och en fri marknad.

Finns mängder av utländska företag som vunnit kommunala upphandlingar, man ser det inom bygg, transsport, omvårnad. Så att pengar stannar inom Sverige för att Stat eller kommun förvaltar stämmer ej. Mycket skatt går till slöseri givetvis, finns otaliga bevis på hur skattepengar förvaltas idiotiskt, sen finns det andra grupper som jobbar väldigt hårt och förtjänar mer inom statligsektor.

En fjärdedel av Malmös budget består av utjämningsbidrag och tillförskjutning av kapital från stat, så om pengarna stannar inom systemet varför behövs mer och mer kapital skjutas in? Uppenbarligen konsumerar Malmöborna mer skattekronor än dem producerar och det är ingen hållbar utveckling.

När finansmarknaden slår bakut är just det tillfället du ska konsumera, du ska fynda investeringar, när alla springer mot nödutgången. Otryggheten uppstår inte ur inget, mängder av människors/företag/staters investeringar sjunker i värde, dem har precis blivit fattigare, vissa väljer att sälja, andra är tvungna, vissa blir arbetslösa pga minskad konsumption och efterfråga.

Det är just så investerare blivit framgångsrika, dem har handlat bolag som legat på operationsbordet, inte alls som att lägga pengar på hög.

Fast skattekvoter är väl bara till viss del intressant om vi då ska återgå till ex.vis USA eller Storbritannien, en förskoleplats kostar 10 000 i månaden, även om du får behålla 4000 mer i plånboken varje månad så går du fortfarande back ekonomiskt.

Fast när utländska bolag vinner statliga/kommunala upphandlingar så gnälls det om att de konkurrerar på andra villkor. Tyvärr så verkar EU protektionistiskt inom vissa områden (läs cabotage). Man pratar om fri rörlighet för varor och tjänster, men det ska uppenbarligen inte gälla i alla områden. Vill man konkurrera med annat än pris så får man göra det med kvalitet. Men det är tydligen mer intressant att ha en egen inhemsk åkerinäring istället.

Det finns flera intressanta aspekter på just det här med utjämningsbidrag, det är trots allt väldigt få kommuner som är betalar mer än de får tillbaka.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Stoff3th3m4n: Nej en marknadsekonomi diskriminerar inte, dem samhällena som valt jämlikhet framför frihet har slutat upp med ingetdera. Finns mängder av länder med säkert 10-20% lägre skattekvot som har mindre brottslighet, lägre arbetslöshet, högre levnadsstandard och högre handelsöverskott än Sverige.

Den tekniska industraliseringen som gjort att varor kan massproduceras till ett lägre pris så att fler kan ta del av dem har inte kommit från stater eller kommuner. Det har uppstått från kapitalism, självintressen och en fri marknad.

Finns mängder av utländska företag som vunnit kommunala upphandlingar, man ser det inom bygg, transsport, omvårnad. Så att pengar stannar inom Sverige för att Stat eller kommun förvaltar stämmer ej. Mycket skatt går till slöseri givetvis, finns otaliga bevis på hur skattepengar förvaltas idiotiskt, sen finns det andra grupper som jobbar väldigt hårt och förtjänar mer inom statligsektor.

En fjärdedel av Malmös budget består av utjämningsbidrag och tillförskjutning av kapital från stat, så om pengarna stannar inom systemet varför behövs mer och mer kapital skjutas in? Uppenbarligen konsumerar Malmöborna mer skattekronor än dem producerar och det är ingen hållbar utveckling.

När finansmarknaden slår bakut är just det tillfället du ska konsumera, du ska fynda investeringar, när alla springer mot nödutgången. Otryggheten uppstår inte ur inget, mängder av människors/företag/staters investeringar sjunker i värde, dem har precis blivit fattigare, vissa väljer att sälja, andra är tvungna, vissa blir arbetslösa pga minskad konsumption och efterfråga.

Det är just så investerare blivit framgångsrika, dem har handlat bolag som legat på operationsbordet, inte alls som att lägga pengar på hög.

Nu blandar du friskt, blir inte särskilt enkelt att hålla en diskussion på det viset.

Hursomhelst så är det väl bara att rada upp länder som har 10-20% lägre skatt än Sverige då, som mäter kriminalitet, arbetslöshet, levnadsstandard och handelsöverskott på ett liknande vis. Så kan vi ta en diskussion om huruvida de länderna är bättre eller sämre att leva i. Du påstår ju att de är bättre att leva än i Sverige.

Sedan får du gärna även förklara hur du menar att pengarna inte stannar inom systemet, förutom det som jag nämnde tidigare (skatteplanering, skatteflykt samt investeringar utomlands).

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet med det idag är att folk har miljonbelopp i studieskulder.

Vad drömde du sen?
Ingen har miljonbelopp i studieskulder för det går inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad drömde du sen?
Ingen har miljonbelopp i studieskulder för det går inte.

Det går inte? Faktum är att CSN tillåter en att studera utomlands med ersättning från CSN. Det kostar enorma summor. Man kan även söka CSN lån till gymnasieskola tre år plus högskola i fem år.

I Umeå så bor jag bredvid en psykologistudent. Hon berättar att hon har skulder på över miljonen. Samma gäller en som studerar samma linje som mig.

Så nog går det alltid. Allt beror på vilka tillägg man har. Grundsumman är kring 10.000 per månad men har man barn och annat så kan man få tilläggslån. Då skjuter det snabbt i taket.

"Det kan handla om miljonbelopp.."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

"39 tandläkare i Storbritannien som har slutat betala av på sina svenska studielån krävs på miljonbelopp av Centrala studiestödsnämnden (CSN)."

http://www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/tandlakare-i-e...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: "Om den utländska arbetsgivaren sänder hit personer för att arbeta här åt den utländska arbetsgivaren kan personen i stället vara omfattad av socialförsäkringen i sitt hemland under en viss begränsad tid. Då ska arbetsgivaren inte betala arbetsgivaravgifter i Sverige".

Finns flertalet bygg upphandlingar som vunnits kommunalt pga svenska företag inte kan konkurrera mot en arbetsgivare som slipper betala svensk arbetsgivaravgift(31% skatt).

Sen om att "det är inte slöseri" beror väl på vem du frågar, jag ser massor av skattepengar nyttjas till kulturprojekt, föreningar, religiösa samfund som inte en majoritet av samhället nyttjar/stödjer, då borde dem vara självförsörjande eller försvinna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det går inte? Faktum är att CSN tillåter en att studera utomlands med ersättning från CSN. Det kostar enorma summor. Man kan även söka CSN lån till gymnasieskola tre år plus högskola i fem år.

I Umeå så bor jag bredvid en psykologistudent. Hon berättar att hon har skulder på över miljonen. Samma gäller en som studerar samma linje som mig.

Så nog går det alltid. Allt beror på vilka tillägg man har. Grundsumman är kring 10.000 per månad men har man barn och annat så kan man få tilläggslån. Då skjuter det snabbt i taket.

"Det kan handla om miljonbelopp.."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

"39 tandläkare i Storbritannien som har slutat betala av på sina svenska studielån krävs på miljonbelopp av Centrala studiestödsnämnden (CSN)."

Man får ljuga så mycket man vill. Det blir inte sant för det.

http://www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/tandlakare-i-e...

Man får ljuga så mycket man vill, det blir inte sant för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Man får ljuga så mycket man vill, det blir inte sant för det.

Men tänk om du ljuger? Varför skulle man ljuga om sina CSN lån egentligen? Menar du att artiklarna jag länkade är lögner?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men tänk om du ljuger?

www.csn.se

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad trevligt. CSNs hemsida. Vad vill du påstå med det?

För att göra det lite mer klart. Grundlånet (alltså exklusive bidragsdelen) hos CSN ligger på 6500:-

Om man har tre barn så har man rätt till ytterligare 3000:- i månaden. Då är vi uppe på 8500 i rena lån. Lägger man till grundläggande tillägg så är man uppe på 10.000 i rena lån. Man kan även ansöka om tillägg på kostnad så som material och annat.. då är man uppe någonstans mellan 12.000 - 14.000:- per månad.

Alltså 14.000 x 9 x 5 = 630.000 i lån exklusive tillägg för utlandsstudier, inackordering samt räntor. Så i slutändan kan det lätt hamna på 1 miljon om man har otur.

Källa: CSN.se

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu ska jag väl gå inte lite som djävulens advokat här. Att lägga XX miljoner på en väg som trafikeras av 2000 fordon per dygn eller på en som trafikeras av 20000 fordon per dygn. Vilket ger störst nytta för samhället? Ska alla vägar hålla samma standard oavsett trafikmängder? (Här förutsätts att ingen väg är i sådant skick att den är trafikfarlig, vilket sällan är fallet om trafikant följer regler i TrF).

Visst är det så att det finns 3 sjukhus i Västerbotten, med stort fokus kring NUS. Jämför med Norrbotten som har hela 5 stycken men som liksom Västerbotten valt att lägga vissa kliniker på vissa platser. Det finns ju goda anledningar till varför vi har ambulanshelikopter där i stor utsträckning.

Så det ger skäl till att ytterligare underminera inlandet som föder städerna?
Vissa kliniker MÅSTE finnas, att ens fundera på att stänga BB som jag tog upp här är så inåta h-vete urbota korkat att allt annat än sparken är orimligt för den som kommer med sådant förslag.

Ontopic: Skatt är från medborgare för medborgare å inget annat.
Fallskärmsavtal, skuggutbetalningar, mygel å ren förskingring som nu råder i hela systemet är avskyvärt.
Man säger att vissa länder har mygel å maffia, Sverige är inte långt efter dessa.
Bara ta som vad Göran Persson har att göra som VD för LKAB vad kan denna kar om gruvdrift?
Han går in som högre medelmåtta till att bli statsminister, tillåts äktenskap med spritchefen för att sen gå av med flera multi-miljon företag, herrgård å höga positioner. Eller Mona med allt mygel å har nu fått en dagsbot :/
Tjänstemannaansvar MÅSTE tillbaka inom hela offentliga sektorn med allt vad det berör å innebär med delat ansvar jämtemot myndighet/förvaltning.
Tar du ett beslut så är du direkt skyldig till en ev felaktighet, system ska inte jäktas fram utan noggrant vaskas fram som små guldkorn.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad trevligt. CSNs hemsida. Vad vill du påstå med det?

För att göra det lite mer klart. Grundlånet (alltså exklusive bidragsdelen) hos CSN ligger på 6500:-

Om man har tre barn så har man rätt till ytterligare 3000:- i månaden. Då är vi uppe på 8500 i rena lån. Lägger man till grundläggande tillägg så är man uppe på 10.000 i rena lån. Man kan även ansöka om tillägg på kostnad så som material och annat.. då är man uppe någonstans mellan 12.000 - 14.000:- per månad.

Alltså 14.000 x 9 x 5 = 630.000 i lån exklusive tillägg för utlandsstudier, inackordering samt räntor. Så i slutändan kan det lätt hamna på 1 miljon om man har otur.

Källa: CSN.se

Du inser att du bevisar att du har fel?
Med en massa specialfall och ett antagande utan källa är du i närheten av att börja kalla det miljoner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Btw skatt kontra andra länder som inte betalar sjukvård/skola etc.
Låg skatt:
1. Du börjar ditt arbetsliv
2. Du samlar ihop pengar för bostad/bil
3. Du fortsätter att samla pengar för ev problem
4. DU har nu kommit så långt att du kan börja satsa på barn
5. Barn har anlänt, du fortsätter att spara pengar i lägre takt dock
6. Du går back för att finansiera skola.
7. Barnet kastar du ut vid 18år
8. Du fortsätter ditt sparande nu när värken gör sig påmind.
9. Din insamlade förtjänst går mot sitt slut å du tar dina sparade pengar till nytt hem
De landet har helt förlorat varenda krona som du själv har sparat samt dessutom fått bekosta nödvård till mindre lyckat folk.

Hög skatt:
1. Du gör vad du vill så länge du arbetar minst x år av ditt liv å betalar skatt
Landet gräver smör av all ränta samt har täckning för andra mindre lyckade.

Japp du får känslan av att ha mer än andra, dock bara visa delar av livet.

Och lån är inget annat än modernt slav arbete.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tjänstemannaansvar MÅSTE tillbaka inom hela offentliga sektorn med allt vad det berör å innebär med delat ansvar jämtemot myndighet/förvaltning.

Det här är det viktigaste som nämnts i diskussionen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du inser att du bevisar att du har fel?
Med en massa specialfall och ett antagande utan källa är du i närheten av att börja kalla det miljoner.

Självfallet är det specialfall. Ingenstans har jag påstått att alla med CSN lån står med miljonskulder.

Du påstod dock att INGEN hade denna sortens skulder. Så per definition hade du fel för det går.

Skrivet av Json_81:

Vad drömde du sen?
Ingen har miljonbelopp i studieskulder för det går inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Och det beror på nuvarande regering eller beror det på att det är naturligt pga att det exempelvis är väldigt mycket byggen runtom i Sverige? En förbättring är inte nödvändigtvis orsakat av regeringen vet du väl? Lite som att påstå att allt är att tacka Trump för dom arbeten som skapats i USA när (i alla fall en del utav dom) skulle skapats oavsett. Sedan så var just arbetslöshet inte en fråga som gabriel15 tog upp i sitt inlägg eller?

Vad gäller skolresultaten antar jag att du baserar det på PISA resultaten vilket är så otillförlitligt så det inte är sant. Gissa vad alla i hela min klass och alla jag kände gjorde när vi skulle göra proven inför PISA? Sket i det, alla rushade igenom allt. Ganska enkel anledning: det påverkade inte ditt betyg ändå och man ville hellre ha rast. Tänk efter lite, 15 årsåldern och det enda man brydde sig som var att vara utanför klassrummet. Vore mycket mer intressant att jämföra betygen inom Sverige mellan årskullar för att se skillnader. Dessutom finns det fler saker som har med skolan att göra, exempelvis så får vi allt fler obehöriga lärare (och detta känner jag till av erfarenhet själv och mina f.d kamrater speciellt som hade en engelsklärare som knappt kunde engelska).

Klart jag vet att det inte alltid behöver bero på regeringen men så fort något blir positivt så ska pessemister alltid komma och berätta om hur dåligt det är... Ifall din teori om PISA stämmer, hur kan man då märka bättre resultat? skita i det borde ju 15 åringar göra varje gång vid proven då.

Skrivet av Bloopy:

@ÖrjanKlas: Haha ja mera skatt så boendekostnaden blir än mer kännbar.
Dom har ju redan subventioner på fastighetsskatt 15år för nybyggen.
Och när vi liks ska dra på sådär så de känns för svensson så varför inte slå på mera skatt på drivmedel.
Å inte att förglömma nya fordon för det måste vara så bättre med fordon som har rullat några år.
Justja får inte glömma höjningen på el för elbolagen hotade med å stänga vattenkraftverken.

Så höjd skatt är rätt väg att gå för man har en regering som inte är handlingskapabel?
Höjd skatt för man tvingar på kommuner utgifter som kommer med brev på posten efter 2år.
Är gullepluttigt att vilja vara söt å go, men det är en plånbok, ett hushåll det är inte svårare än så.
När plånboken ömmar kan man drälla lite åt sidorna, men när arslet skaver mot sitsen så har det redan gått för långt.
Detsamma gäller antal rum du har i ditt hus osv det är fanimej inte svårare än sund bondförnuft.

Om du nu tänker varför du betalar skatt så bör du snarare bli glad att du gör det än att gnälla om det...

Permalänk
Medlem

Om vår regering lade hälften så mycket energi på att ta reda på VART pengarna tar vägen som dom gjort på att höja och hitta på nya skatter hade dom inte behövt höja alls. Man betalar glatt bistånd till Kambodja, Palestina och andra icke-demokratiska regimer, SIDA låter pengar landa i fickorna på småpåvar, man sponsrar religiösa samfund (olika religioner) osv osv.

Dom säger att "Sveriges ekonomi går som tåget" och ändå har vi inte råd med anständig sjukvård, Försvaret är ett skämt, polisen har både usel ledning och bedrövliga resurser. Om nu ekonomin går så bra är det ju bara att pynta - enda anledningen till att INTE göra det är helt enkelt att man inte vill - eller så ljuger man när man säger att det går bra... Hur ska det bli när det går mindre bra då?

Tillägg: dessutom har vi 240.000 (tror jag det var) fattigpensionärer med EU's mått mätt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet är det specialfall. Ingenstans har jag påstått att alla med CSN lån står med miljonskulder.

Du påstod dock att INGEN hade denna sortens skulder. Så per definition hade du fel för det går.

Nej. Även med ditt räkneexempel saknas 1/3 av pengarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...

Det lönar sig föga med en årslön över ~450.000 eller månadslön på ~37500

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej. Även med ditt räkneexempel saknas 1/3 av pengarna.

Lägg till lånen du kan få för att studera på komvux eller folkhögskola etc som är en separat pott från de andra pengarna så är vi hemma.

Så, kan vi släppa den här rätt ointressanta sidodiskussionen nu?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Nej. Även med ditt räkneexempel saknas 1/3 av pengarna.

Det är för att jag inte räknat med CSN lån som eventuellt används om man går på gymnasiet. Det är 114 tusen per år det. Går du ett extra år så har du en miljon i CSN skulder om du även går vidare till högskola.

Skrivet av Yorg:

Lägg till lånen du kan få för att studera på komvux eller folkhögskola etc som är en separat pott från de andra pengarna så är vi hemma.

Så, kan vi släppa den här rätt ointressanta sidodiskussionen nu?

Korrekt.

Skrivet av Micke O:

Om vår regering lade hälften så mycket energi på att ta reda på VART pengarna tar vägen som dom gjort på att höja och hitta på nya skatter hade dom inte behövt höja alls. Man betalar glatt bistånd till Kambodja, Palestina och andra icke-demokratiska regimer, SIDA låter pengar landa i fickorna på småpåvar, man sponsrar religiösa samfund (olika religioner) osv osv.

Dom säger att "Sveriges ekonomi går som tåget" och ändå har vi inte råd med anständig sjukvård, Försvaret är ett skämt, polisen har både usel ledning och bedrövliga resurser. Om nu ekonomin går så bra är det ju bara att pynta - enda anledningen till att INTE göra det är helt enkelt att man inte vill - eller så ljuger man när man säger att det går bra... Hur ska det bli när det går mindre bra då?

Tillägg: dessutom har vi 240.000 (tror jag det var) fattigpensionärer med EU's mått mätt.

Kan ju ha och göra med att vårdens överlägset största problem är de facto att de inte har nog med läkare, sjuksköterskor etc. Sedan att vi har 240.000 fattigpensionärer beror dels pga. att EUs mått är helt åt väggarna "fel" och dels är många av dessa folk som inte haft en fast anställning under stora delar av sitt liv eller att de är så sjuka att det äter upp ekonomiskt trots subventionerad vård. Finns även de som envisas att bo i dyra villor som äter pengar.. folk som spenderar mer än ekonomin håller etc. Skulle man titta på pensionärer som i ordets sanna begrepp är fattiga så dras den summan ganska kraftigt ned. Och det är där välfärden ska komma in.. iallafall i teorin. I praktiken har mer än en gång byråkratin satt stopp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Klart jag vet att det inte alltid behöver bero på regeringen men så fort något blir positivt så ska pessemister alltid komma och berätta om hur dåligt det är... Ifall din teori om PISA stämmer, hur kan man då märka bättre resultat? skita i det borde ju 15 åringar göra varje gång vid proven då.

Men nu är det ju faktiskt helt legitima anledningar till att folk klagar. Och jo visst är det ingen negativ sak att PISA resultaten blir bättre i sig, problemet är att många stirrar sig blint på detta och antar att skolsystemet blir bättre i Sverige, så enkelt är det tyvärr inte. Lite pessimistisk måste några vara också för att förbättringar skall kunna ske.

Jag litar inte på PISA eftersom det inte påverkar betygen (möjligtvis upp till lärarna) så är det inte mycket att gå på. Frågan är ju egentligen om det faktiskt inte var så dåligt som man tror för några år sedan. Men det är svårt att veta om man bara läser av resultat från PISA. Därför skrev jag att det vore betydligt intressantare om man jämförde slutbetyg i grundskolor och gymnasieskolor mellan årskullar för att se skillnader inom Sverige med tiden då elever bryr sig betydligt mer om sina slutbetyg än PISA.

Det finns egentligen väldigt många aspekter man måste ta med in i sin research innan man kommer till en slutsats om man vill ha reda på orsaker till att det verkar gå sämre för elever i skolan. Exempelvis så ändrade man betygssystemet för några år sedan och detta kan bidra till att det verkade gå sämre ett tag. Alla mina lärare blev oroliga över att det nya systemet skulle påverka oss elever negativt eftersom lärarna var tvungna att gå efter ett system dom inte var vana vid som kunde göra så att det blev felbedömningar. Med det nya systemet blev det exempelvis svårare att nå godkänt än tidigare.

Permalänk
Medlem

@Tumnus

Är det någonting man borde satsa på att lära ut i skolorna är hur man hanterar ekonomi och att detta faktiskt skall vara en större del. Det lilla man får lära sig och dom små kraven för att få godkänt i det är löjligt. Finns ju folk som gått ur gymnasiet och jobbar som inte vet vad ränta är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

@Tumnus

Är det någonting man borde satsa på att lära ut i skolorna är hur man hanterar ekonomi och att detta faktiskt skall vara en större del. Det lilla man får lära sig och dom små kraven för att få godkänt i det är löjligt. Finns ju folk som gått ur gymnasiet och jobbar som inte vet vad ränta är.

Det är många saker man borde lära sig i skolan.. problemet är att få in det i en läroplan som redan är fylld till bristningsgränsen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet med det idag är att folk har miljonbelopp i studieskulder. Visst gäller det tio-femton personer är det en sak men här snackar vi om tiotusentals om inte hundratusentals personer som har studieskulder. Med andra ord är det enorma belopp..

Skrivet av Tumnus:

Det är för att jag inte räknat med CSN lån som eventuellt används om man går på gymnasiet. Det är 114 tusen per år det. Går du ett extra år så har du en miljon i CSN skulder om du även går vidare till högskola.

Ok, jag ger mig, det går att komma upp i runt miljonen om man verkligen nyttjar alla kryphål.
Du framställer det dock som att det skulle vara vanligt.
Majoriteten slutar på ett par hundra tusen som mest i studieskulder, om ens så mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."