Permalänk
Medlem

Sjukt ojämn temp på 7700k!

tjena. är de fler som har så här ojämt temp på Intels 7700k?
jag har ett monoblock på mitt Gigabyte z170x ultra gaming som kyler bra.
På min gamla 6600k så kom ja upp i max 50 grader under full stress.
nu när jag kör stress test eller spelar så ligger tempen på runt 90c.

Funderar på att köpa ett delid kitt och delidda..

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

och detta är när jag bara kollar youtube som tempen far som en jojjo!

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

@Snille21: 7700k är ökända för att ha temp spikes, sök upp det.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Det är allmänt problem med dessa temp spikes på 7700K
Det räcker för vissa att öppna webbläsare för att tempen sticker direkt och några sekunder senare droppa till normala värden.
Om jag nu inte minns helt fel så löser inte delid detta problem med spikes.
Min egna erfarenhet med 7700K är att tempen sticker direkt med frekvensändring och kan inte spegla den verkliga tempen på cpu:n
det störiga är att fläkten far som en jojo så det bästa man kan göra är att sätta en fläktkurva där man är nöjd med ljud och kylning.

https://communities.intel.com/thread/110728?start=195&tstart=...

Permalänk
Medlem

@Snille21: Har ingen personlig erfarenhet, däremot har jag fått uppfattningen om att väldigt många har detta problemet. Låg uppe en tråd här på sweclockers för inte så länge sen om en som hade samma problem, då dök det upp att det var flera som hade det, inklusive någon som gjort delid utan någon större förbättring. Om jag inte minns helt fel verkade de flesta tro att problemet låg på mjukvaran och väntade på uppdatering

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk

Fungerar allt övrigt tillhörande cpukylningen ?

Kolla att allt sitter som det ska först.

Testat mäta med annan programvara?

Prova en bra luftkylare för att kolla om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min 7700k, köpte Rockit88 delid-kit + Liquid metal, ligger runt 60-65c nu i Aida64/Realbench. Tidigare var 85-90c...

Permalänk
Medlem

Stäng av hårdvaru acc på din webläsare så slipper du spikes

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Hade samma problem med min 7700k, köpte Rockit88 delid-kit + Liquid metal, ligger runt 60-65c nu i Aida64/Realbench. Tidigare var 85-90c...

Det var ju sjukt stor skillnad! Jag har just fått hem thermal gryzzly condactonaut och väntar på en delid tool som bör komma i veckan! Så ja uppdaterar då de e gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Stäng av hårdvaru acc på din webläsare så slipper du spikes

Så... han ska istället för att fixa problemet med en CPU som mer eller mindre är massivt överklockad så pass att dens interna värmehantering inte fungerar korrekt, istället stänga av funktioner som förbättrar prestandan. Hellre då klocka ner den och sänk spänningen så den inte längre är så hårt klockad.

Varför i tusan köpa en dyr 7700k om du måste stänga av saker??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... han ska istället för att fixa problemet med en CPU som mer eller mindre är massivt överklockad så pass att dens interna värmehantering inte fungerar korrekt, istället stänga av funktioner som förbättrar prestandan. Hellre då klocka ner den och sänk spänningen så den inte längre är så hårt klockad.

Varför i tusan köpa en dyr 7700k om du måste stänga av saker??

Tar tillbaka det här, blandade ihop CPU med GPUn.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min 7700K, sänkte spänningen från default (1.3V) till 1.150V, gick från 80 Celsius till 60 Celsius under stress. Det är ju dock inte acceptabelt heller, kan ju haft en jävla tur i kisellotteriet som kan köra den med en så pass låg spänning.

Ta bort skallbenet från den eller försök lämna tillbaka den som defekt är mitt råd, med det sistnämnda finns det ju dock en chans att du får en annan som är precis lika dålig. Helt otroligt att Intel kan vara så förbannat snåla, sista produkten jag tänker köpa/rekommendera från dom på länge, speciellt med tanke på AMDs nysläppta och kommande käftsmällar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@Snille21:
Du har alltså vattenkylning och får dessa temps i stockvolt?
Något låter fel. Jag kör min CPU i 5ghz med custom loop och ligger ca 70 grader som max i spel. Vattentemp på 33-34 grader när CPU+GPU går på fullt. Vad är din vattentemp? Har du gpu med i loopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Snille21:
Du har alltså vattenkylning och får dessa temps i stockvolt?
Något låter fel. Jag kör min CPU i 5ghz med custom loop och ligger ca 70 grader som max i spel. Vattentemp på 33-34 grader när CPU+GPU går på fullt. Vad är din vattentemp? Har du gpu med i loopen?

Det är fel; dålig kontakt mellan die och IHS, enormt många som har samma problem

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma sak men märkte att Kaby-Lake cpun är lägre än Skylake och hamnar längre ner i cpu sockeln så cpu kylaren klämde inte åt riktigt.
Se bild: http://hexus.net/media/uploaded/2015/12/b3ed5f37-5cdd-49b3-93...

Böjde till benen på min cpu kylare "zalman cnps10 performa" så den spänner lite hårdare och jag kör stock frekvens 4.5GHz och får runt 60 grader i stresstest med Aida Stress FPU.

Permalänk

Har också samma problem, 1.195v 7700k stock frekvens + AIO Be quiet silent loop 240mm (noctua fläktar i push/pull) med AiDA CPU/FPU i 10 minuter så peakar tempen på 73C. Med p95 blir det 80-85C Börjar snegla på att delidda...

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera bios? Jag tror det var GamerNexus som nämnde i en video att Kaby Lake-processorer får alldeles för mycket spänning med vissa moderkort, även i stockfrekvenser.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: om du menar mig så japp, kör senaste men har ett relativt nytt moderkort (Asus z270i) så det är inte heelt uteslutet att det kan vara en bios uppdatering som kan hjälpa till lite, vi får se.

Permalänk
Medlem

Så här vart resultatet efter Delid med Thermal Grizzly Conductonat :

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Tempen är tagen medans jag kör Cinebench

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk

så de ska se ut!

Permalänk
Inaktiv

Har precis samma problem med min 7700k. Vet inte om jag vågar mig på delid även om detta sänker temp med 30+ C.

Har varit i kontakt med intel support där jag fick skicka in diverse filer, tester osv och de kunde inte hitta något fel. Förstår inte hur???!!!

Med temp spikes I idle från 28-29c upp till 55-60c är sjukt. Dessutom så är hela internet fullt av detta fenomen. Men ska inte vara något problem enligt Intel själva....

Permalänk
Medlem

Likadant på min 7600K spikes från idletemp upp till 65 på några sekunder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Fyfan vad tråkig läsning.

Kostade på mig en ny dator igår med en 7700K efter att ha kört många år på min trogna Sandy Bridge 2600K.

Har bara hunnit testa som hastigast igår kväll men reagerade på att temperaturen var väldigt ojämn och vid stresstest sticker den upp till 70-75 grader direkt. Antog direkt att det blivit något fel med kylarmonteringen och plockade av den och rengjorde igår kväll, ska montera om den idag efter jobbet. Hoppas på att det löser problemet men troligast är det ju då detta..

Fan vad trist att ha lagt flera tusen på ny CPU med detta problemet, det är inte hållbart att det är så här. Jag vill ha stabila temps.
Får väl kika närmre på det här med Delid.

Känns jävligt tråkigt att ha köpt "halvfärdiga" grejer.

Permalänk
Medlem

Detta händer på min 4790k också. Tror inte det är något problem dock irriterande.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om processorn klockar ner sig när den når dessa höga temperaturer, eller får man i alla fall behålla prestandan även om tempen är skyhög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Någon som vet om processorn klockar ner sig när den når dessa höga temperaturer, eller får man i alla fall behålla prestandan även om tempen är skyhög?

Vad kör du för volt och klockning? 70-75 grader är inga skyhöga temps, du måste upp betydligt högre för att cpun ska throttla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vad kör du för volt och klockning? 70-75 grader är inga skyhöga temps, du måste upp betydligt högre för att cpun ska throttla.

Jag kör stock (fick prylarna igår så har inte hunnit greja så mycket) vet du vid vilka temps det börjar bli farligt? Klarar den att ligga runt 80-90? Känns som att delid är ett måste om man ska klocka ö.h.t...

Edit: Intels spec säger att 100 grader är "maximum temperature allowed"

https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Vet att 70-75 grader inte är skyhögt och det kanske var fel uttryckt av mig, men jag hade känt mig betydligt bekvämare med load temps på 50-60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Jag kör stock (fick prylarna igår så har inte hunnit greja så mycket) vet du vid vilka temps det börjar bli farligt? Klarar den att ligga runt 80-90? Känns som att delid är ett måste om man ska klocka ö.h.t...

Kolla stockvolten, många moderkort har på tok för hög volt på default. Du ska ligga på 1.16-1.20.
Jag kör 5.0ghz och 1.28-1.29V utan delid, dock med custom loop så det hjälper. Maxar på ca 80 grader i stresstest och 70 i spel. Medeltemperaturen är lägre men peakarna gör att maxtemp blir hög, de kommer man inte undan även med delid.
Med bra kylning så behövs oftast inte en delid men kan man göra en utan för mycket besvär så är det bara att köra på.

Över 90 grader börjar bli farligt och däromkring börjar den throttla.