Ashes of the Singularity: Escalation uppdateras – får bättre prestanda med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur funkar dessa hastigheter? Fått höra att pic-e hastigheten sjunker vid höga minnetshastigheter.

Så vitt jag vet så maxar inget kort ut PCIe 2.0 ännu (förutom möjligtvis Vega referenskorten som vi sett på anand och annorstädes som iofs sällan men kunde maxa PCIe bussen stötvis) att Minnena skulle negativt påverka PCIe 3.0+ är möjligt, men om det inte är som med "disable cache" för intel prollar (gör att de kör saktare än en Cyrix 486:a) så borde det finnas gott som svängrum i bandbredd.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Ett speciellt spel, kan jag hålla med om, men absolut inget teknikdemo.
Inte Oxide Games fel, att RTS inte är lika hett längre.

OK, låt oss kalla det ett "speciellt spel". Det är i alla fall ett avvikande spel i hur det skalar med CPU-kärnor, eller i vilka andra spel är en i7-6900K 25 % snabbare än i7-7700K?

Det som är (var) speciellt med AoS var att relativ prestanda mellan R7-1800X och i7-6900K var väldigt annorlunda jämfört med majoriteten av alla andra spel. Det normala är att i7-6900K presterar ~20 % bättre jämfört med R7-1800X, det är ungefär den skillnad vi nu ser i AoS CPU-test.

Har ju även kommit en patch för DOTA 2. Innan den patchen presterade i7-7700K ~50 % bättre än R7-1800X. Åter igen, det är inte den skillnad vi ser i majoriteten av fallen utan just denna titel gjorde något som specifikt fungerar dåligt på Ryzen. Det patchen gjorde var att ta prestanda till en nivå som är i nivå med vad vi ser i andra spel.

Och det tar oss till den dåliga nyheten här. Fast låt oss börja med en god nyhet: om nu denna prestanda som vi ser i AoS är vad man ska förvänta sig så verkar de flesta spel inte ha några problem att hantera Ryzen.

Den dåliga nyheten är: i de fall där det blir så dålig prestanda, vad är det man måste göra för att fixa detta? D.v.s. är fixen något som kan göras rent generellt (i så fall är det inte så farligt) eller är det så att varje spel måste plöja ner hundratals ingenjörstimmar för att optimera för Ryzen (tog tydligen Oxide ~400 ingenjörstimmar att fixa detta). DET vore riktigt illa, på x86-sidan har man i princip inte behövt göra några CPU-specifika optimeringar utöver vad som är generellt vettig design sedan ursprungliga Pentium.

Finns inga "Skylake-optimeringar" i spel, finns inte heller några optimeringar för "Core" utöver det som är generellt bra. Använder själv VTune på Intel (då VTune använder MSR, Machine Specific Registers fungerar det bara på Intel, såg något nämna att vissa speltillverkare också kör VTune som profiler för spel) för att förstå exakt var cykler spenderas och optimerar efter det. Programmet i fråga ska i de flesta fall köra på ARM eller PowerPC, men på hög nivå skiljer sig inte dessa mer än att det som är bra på en arkitektur är bra på alla (och ingen annan har något som motsvara VTune, går att göra vissa mätningar "för hand" med in-line-assembler på ARM/PPC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK, låt oss kalla det ett "speciellt spel". Det är i alla fall ett avvikande spel i hur det skalar med CPU-kärnor, eller i vilka andra spel är en i7-6900K 25 % snabbare än i7-7700K?

Det som är (var) speciellt med AoS var att relativ prestanda mellan R7-1800X och i7-6900K var väldigt annorlunda jämfört med majoriteten av alla andra spel. Det normala är att i7-6900K presterar ~20 % bättre jämfört med R7-1800X, det är ungefär den skillnad vi nu ser i AoS CPU-test.

Har ju även kommit en patch för DOTA 2. Innan den patchen presterade i7-7700K ~50 % bättre än R7-1800X. Åter igen, det är inte den skillnad vi ser i majoriteten av fallen utan just denna titel gjorde något som specifikt fungerar dåligt på Ryzen. Det patchen gjorde var att ta prestanda till en nivå som är i nivå med vad vi ser i andra spel.

Och det tar oss till den dåliga nyheten här. Fast låt oss börja med en god nyhet: om nu denna prestanda som vi ser i AoS är vad man ska förvänta sig så verkar de flesta spel inte ha några problem att hantera Ryzen.

Den dåliga nyheten är: i de fall där det blir så dålig prestanda, vad är det man måste göra för att fixa detta? D.v.s. är fixen något som kan göras rent generellt (i så fall är det inte så farligt) eller är det så att varje spel måste plöja ner hundratals ingenjörstimmar för att optimera för Ryzen (tog tydligen Oxide ~400 ingenjörstimmar att fixa detta). DET vore riktigt illa, på x86-sidan har man i princip inte behövt göra några CPU-specifika optimeringar utöver vad som är generellt vettig design sedan ursprungliga Pentium.

Finns inga "Skylake-optimeringar" i spel, finns inte heller några optimeringar för "Core" utöver det som är generellt bra. Använder själv VTune på Intel (då VTune använder MSR, Machine Specific Registers fungerar det bara på Intel, så något nämna att vissa speltillverkare också kör VTune som profiler för spel) för att förstå exakt var cykler spenderas och optimerar efter det. Programmet i fråga ska i de flesta fall köra på ARM eller PowerPC, men på hög nivå skiljer sig inte dessa mer än att det som är bra på en arkitektur är bra på alla (och ingen annan har något som motsvara VTune, går att göra vissa saker "för hand" med in-line-assembler).

Det finns ju kompilatorer som är utvecklade av Intel (och dessutom skalar bättre på Intels produkter) och som används av diverse företag, du som privatperson kan omöjligt veta vilka miljöer utvecklarna använder. Man kan anta att det finns optimeringar att göra.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GarfieldPower:

Det finns ju kompilatorer som är utvecklade av Intel (och dessutom skalar bättre på Intels produkter) och som används av diverse företag, du som privatperson kan omöjligt veta vilka miljöer utvecklarna använder. Man kan anta att det finns optimeringar att göra.

ICC (Intels C++ kompilator) är en rätt medioker kompilator för program som främst består av logik och därför främst jobbar med skalära heltal. Av de kontakter jag har inom spelindustrin är det ingen som använder ICC, de kör med Visual Studio och MSVC++ (som är den kompilator som kommer med VS).

Styrkan hos ICC ligger i HPC-området. ICC är långt bättre än MSVC++ och GCC att förstå fall där det är möjligt att använda SSE/AVX, s.k. autovektorisering. Finns i princip inga sådana möjligheter i program som främst består utav logik, det är något man hittar i program som består av långa haranger av matematiska uttryck.

Och för att vara på det klara med vad jag hävdat. Hävdar att det inte finns några speciella optimeringar för Core-serien. Styrkan hos Core är just att det är otroligt enkelt att programmera för den modellen, designen har inga kraftiga svackor man måste undvika. Det som fungerar bra på något annan CPU-modell fungerar även bra på Core.

Ska köpa en Ryzen plattform själv just för att det är kul att testa olika algoritmer och idéer på olika CPU-designer (har drivor med datorer hemma, de flesta har jag bara för att komma över en viss CPU-modell). Om det är så att det finns vissa kraftiga svagheter i Zen som man specifikt måste undvika är det dåliga nyheter. Ett liten ljus i tunneln är ändå just att Core-serien lär inte påverkas negativt om man gör något rimligt för att optimera för Ryzen. Det stora minuset för Ryzen är ändå att långt ifrån alla kommer göra dessa optimeringar.

För egen del väntar jag bara in en Ubuntu-version som fungerar bra med Ryzen samt att hela moderkortskarusellen ska lugna ner sig. Sedan blir det ett köp av endera R7-1700 (troligen) eller R5-1600X, det enbart för att ha tillgång till den CPUn för programmering och testning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Ta en R7 1700 då? Den kanske kommer up i 4 GHz istället för 4,1 - men generellt är den ett jättebra köp. Cirkus samma peng som en 7700K.
Om jag själv var i uppgraderingstankar skulle det kanske mer vara frågan om en sexkärnig historia, men men.

Blir det inte lite konstigt när man jämför en klockad cpu mot en stock? Hur blir det när båda är klockade till max?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Sjukt off topic, men fin samling skivor du har! Finns ett par riktiga guldklimpar där.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sjukt off topic, men fin samling skivor du har! Finns ett par riktiga guldklimpar där.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag tog er alla och ville bara visa att Mindblank Tech har gjort tester med Ryzen 1700X mot i7-7700K, han har fått sina minnen att gå i 3600MHz och Ryzen piskar KL i vissa av spelen som man inte trodde riktigt.

Så Ryzen är beroende av hastighet från ram minnet som verkar göra att infinity fabric rullar på som en gud..

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=205s

Med detta tror jag att Ryzen 5/3 kommer även de bli bra även för spel.

inte för att vara en sån person men hade varit intressant att se hur I7-7700K hanterade snabbare minnen, vissa spel tycker om det och är inte unikt för vissa CPU's

OT: underligt att de inte "optimerar" deras gamla AOTS ? kanske mycket jobb att få spelet att använda alla cores... hmmm

Permalänk
Medlem

irriterande att sweclockers använder tom hw som referens då de får sämst resultat av patchen. Set resultat mellan 30-33% på andra testsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

OK, låt oss kalla det ett "speciellt spel". Det är i alla fall ett avvikande spel i hur det skalar med CPU-kärnor, eller i vilka andra spel är en i7-6900K 25 % snabbare än i7-7700K?

Tack för det.

Citat:

Det som är (var) speciellt med AoS var att relativ prestanda mellan R7-1800X och i7-6900K var väldigt annorlunda jämfört med majoriteten av alla andra spel. Det normala är att i7-6900K presterar ~20 % bättre jämfört med R7-1800X, det är ungefär den skillnad vi nu ser i AoS CPU-test.

En i7 6900k presterar inte normalt 20% bättre än en 1800x.
Skillnaden verkar förutom i undantagsfall ligga på runt 5%.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Citat:

Har ju även kommit en patch för DOTA 2. Innan den patchen presterade i7-7700K ~50 % bättre än R7-1800X. Åter igen, det är inte den skillnad vi ser i majoriteten av fallen utan just denna titel gjorde något som specifikt fungerar dåligt på Ryzen. Det patchen gjorde var att ta prestanda till en nivå som är i nivå med vad vi ser i andra spel.

Riktigt fin patch även där.

Citat:

Och det tar oss till den dåliga nyheten här. Fast låt oss börja med en god nyhet: om nu denna prestanda som vi ser i AoS är vad man ska förvänta sig så verkar de flesta spel inte ha några problem att hantera Ryzen.

Den dåliga nyheten är: i de fall där det blir så dålig prestanda, vad är det man måste göra för att fixa detta? D.v.s. är fixen något som kan göras rent generellt (i så fall är det inte så farligt) eller är det så att varje spel måste plöja ner hundratals ingenjörstimmar för att optimera för Ryzen (tog tydligen Oxide ~400 ingenjörstimmar att fixa detta). DET vore riktigt illa, på x86-sidan har man i princip inte behövt göra några CPU-specifika optimeringar utöver vad som är generellt vettig design sedan ursprungliga Pentium.

i de spel där inte Ryzen utmärker sig negativt anser jag det vara "Good Enough".
Så nej, det behövs inte plöjas ned hundratal ingenjörtimmar i varje spel.
Något som AMD kan och kommer att förmedla, är några tumregler för utvecklare att hålla sig till, dessa kommer säkert i många fall även gynna Intels mångkärniga CPU:r.
Att få in vissa tänkesätt i utvecklingen av nya produkter kommer att ta tid, men där handlar det om en mer långsiktig investering.

Citat:

Finns inga "Skylake-optimeringar" i spel, finns inte heller några optimeringar för "Core" utöver det som är generellt bra. Använder själv VTune på Intel (då VTune använder MSR, Machine Specific Registers fungerar det bara på Intel, såg något nämna att vissa speltillverkare också kör VTune som profiler för spel) för att förstå exakt var cykler spenderas och optimerar efter det. Programmet i fråga ska i de flesta fall köra på ARM eller PowerPC, men på hög nivå skiljer sig inte dessa mer än att det som är bra på en arkitektur är bra på alla (och ingen annan har något som motsvara VTune, går att göra vissa mätningar "för hand" med in-line-assembler på ARM/PPC).

Ofta borde det räcka med att kompilera om med senaste kompilern.
Gynnar säkerligen Intel också men det anser jag inte vara någon nackdel.

Finns några generella saker som kommer att öka Ryzens prestanda, filande på UEFI, högre minneshastigheter, Windows strömsparfunktioner med mera, inget konstigt med det, detta är en helt nu arkitektur, återstår att se hur mycket detta ger och nej jag tror heller inte på några +50%.

Vill också säga vad jag sagt många gånger tidigare, för mig behöver inte Ryzen överglänsa Intel i fåtrådsprestande, det räcker om den kommer tillräkligt nära och för mig är den redan tillräckligt nära.
Möjligt att en i7 6900k för 12000 oftast spöar min R7 1700 för 3700, med 10% jag gråter mig inte till söms för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Blir det inte lite konstigt när man jämför en klockad cpu mot en stock? Hur blir det när båda är klockade till max?

Så är 7700K bättre i spel men sämre i videorendering, och troligtvis sämre i spel+streaming.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Så är 7700K bättre i spel men sämre i videorendering, och troligtvis sämre i spel+streaming.

Fått så blandade intryck. Själv hade jag valt en ryzen om jag hade köpt nytt idag.
Men jag gör lite annat än spelar med. Plus att jag gärna stöttar AMD.

Men hade jag byggt en renodlad speldator hade det varit intel i burken.

Det där med streaming är jag inte ett dugg nyfiken på. Visa hela världen hur jag blir piskad av 11-åringar i något spel.

Edit läste ditt inlägg för snabbt. Videorendering är inte streaming. Sorry, dude!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken typ av optimering det handlar om? Det lär ju inte handla om flera trådar då Intel redan kör på flera i många år, dessutom ser dom inte ut att tjäna speciellt på denna uppdatering. Ifall inte utvecklarna kör något

if(CPUManufacturer == "AMD" && NumPhysicalCores == 8) GameMaxNumCores = 8 else GameMaxNumCores = (NumPhysicalCores - Random.Next(1, NumPhysicalCores -1))

Permalänk
Hjälpsam

@Dalton Sleeper: Blir naturligtvis en väldigt grov gissning här.
Ser främst två möjliga optimeringar.

  1. Styra hur spelet lägger ut processer på kärnorna, på så sätt att kommunikation mellan CCX minskar och att inte kärnorna går in i läge för att spara effekt (något sådant).

  2. Kan ha tagit fram en kodgren till Ryzen, som nyttjar dess nya instruktioner effektivare.

edit Enligt en länk på beoynd 3D:s forum nämndes "abuse of non temporal writes".
https://forum.beyond3d.com/posts/1973784/
Verkar helt enkelt vara, att man skriver data till minnet, utan att lägga det på cachen.
I detta fall hade man gjort det utan goda skäl och därmed tappat prestanda.

http://docs.roguewave.com/threadspotter/2011.2/manual_html_li...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tack för det.En i7 6900k presterar inte normalt 20% bättre än en 1800x.
Skillnaden verkar förutom i undantagsfall ligga på runt 5%.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Tänk på att det är AoS CPU-test, d.v.s. man har sett till att CPU-delen är primär flaskhals. Tittar du på SweClockers 1280x720 där GPU-delen till största del är ute ut ekvationen är i7-6900K i genomsnitt 18 % snabbare i spel jämfört med R7-1800X.

SweClockers verkar inte vara ett undantagsfall här, i testerna från hardware.fr (som gjort en av de absolut bästa Ryzen testerna, tack google-translate för att du gjorde möjligt för mig att förstå något skrivet på franska) får i7-6900K i genomsnitt 19 % högre prestanda i spel (jämfört med Ryzen-resultaten där "core-parking" är avstängt).

Och pushar absolut inte E-serien. Även om i7-6900K är ~20 % i spel är den fortfarande på tok för dyr + bryr man sig primärt om spel är ju i7-7700K i genomsnitt snabbare än i7-6900K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Jag tittar inte på testerna i 720p utan de i 1080.
Spelar själv i 1080, så de känns mer relevanta för mig.
Därav 5% vs 20%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Blir det inte lite konstigt när man jämför en klockad cpu mot en stock? Hur blir det när båda är klockade till max?

Slänger inn denna video där Ryzen 5 simulerad prestanda testas, även 1800x och 7700k är med i detta test, alla cpuer är OC i denna test.
Verkar som Ryzen presterar riktigt bra, i de flesta spel som testades, kolla minimums på 1070 t.ex.

OnT: Verkar som fler och fler spel blir patchade för Ryzen vilket är riktigt trevligt, verkar defenitivt finnas prestanda att hämta genom lite optimeringar, upp till 33% för AoS är inte illa!
Verkar som det hela är igång med optimeringar för nuvarande och framtida spel, vilket AMD sa att dom skulle göra, go go!
Går att läsa om här t.ex.: https://www.techpowerup.com/231198/amd-responds-to-ryzens-lower-than-expected-1080p-performance?cp=5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Dalton Sleeper: Blir naturligtvis en väldigt grov gissning här.
Ser främst två möjliga optimeringar.

  1. Styra hur spelet lägger ut processer på kärnorna, på så sätt att kommunikation mellan CCX minskar och att inte kärnorna går in i läge för att spara effekt (något sådant).

  2. Kan ha tagit fram en kodgren till Ryzen, som nyttjar dess nya instruktioner effektivare.

edit Enligt en länk på beoynd 3D:s forum nämndes "abuse of non temporal writes".
https://forum.beyond3d.com/posts/1973784/
Verkar helt enkelt vara, att man skriver data till minnet, utan att lägga det på cachen.
I detta fall hade man gjort det utan goda skäl och därmed tappat prestanda.

http://docs.roguewave.com/threadspotter/2011.2/manual_html_li...

Det spekuleras i att det är en compiler grej som gjort AoS slött. Finns det mer titlar som gör samma fel tro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Jag tittar inte på testerna i 720p utan de i 1080.
Spelar själv i 1080, så de känns mer relevanta för mig.
Därav 5% vs 20%.

Precis, för dig. Det duger inte att basera ett generellt påstående om att 6900K "normalt" inte är 20 % snabbare än 1800X, utan "förutom i undantagsfall […] runt 5 %", på tester där GPU utgör en betydande flaskhals.

Om det hade varit rimligt att argumentera på det sättet hade jag lika gärna utan vidare omsvep kunnat basunera ut att "Ryzen är exakt lika snabb som Kaby Lake i spel" och "glömma" nämna att jag spelar i 3 840 × 2 160 med ett GTX 960.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis, för dig. Det duger inte att basera ett generellt påstående om att 6900K "normalt" inte är 20 % snabbare än 1800X, utan "förutom i undantagsfall […] runt 5 %", på tester där GPU utgör en betydande flaskhals.

Om det hade varit rimligt att argumentera på det sättet hade jag lika gärna utan vidare omsvep kunnat basunera ut att "Ryzen är exakt lika snabb som Kaby Lake i spel" och "glömma" nämna att jag spelar i 3 840 × 2 160 med ett GTX 960.

Mjo men testerna i 720p är ju mindre relevanta eftersom de inte erbjuder ett "real world scenario" då en överväldigande majoritet av alla som spelar på datorer idag spelar på 1080p och uppåt.

Så nog ligger det något i det han säger.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Precis, för dig. Det duger inte att basera ett generellt påstående om att 6900K "normalt" inte är 20 % snabbare än 1800X, utan "förutom i undantagsfall […] runt 5 %", på tester där GPU utgör en betydande flaskhals.

Om det hade varit rimligt att argumentera på det sättet hade jag lika gärna utan vidare omsvep kunnat basunera ut att "Ryzen är exakt lika snabb som Kaby Lake i spel" och "glömma" nämna att jag spelar i 3 840 × 2 160 med ett GTX 960.

Vad skall jag ha som krav, om jag inte utgår från de krav som jag själv har. skall jag bojkotta en produkt som saknar Kinesiskt språkstöd, eftersom detta är en nackdel för en miljard Kineser?
Du kanske spelar i 720p, jag gör det inte, välj produkt efter din användning så gör jag det efter min.

Anser du att det var fel av Sweclockers testare att mäta i 1080p?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skärmar med högre uppdateringsfrekvens blir vanligare och vanligare, så 720p testen är inte bara för att testa hur processorn presterar för dom som spelar i 720p utan även 1080p och 1440p med 120+Hz

Rekommenderar man datordelar så ska man bortse från sig själv och se till vad personen man hjälper behöver. I en del köptrådar som blivit hijackade av Intel vs AMD har jag sett att det sista man vill är att hjälpa personen som startade tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hehe hehe.... Roligt att se att folk fortfarande jämför appelsiner och kottar. "7700k är fortfarande snabbare!! 111!!1".
Ja,och den är snabbare i enkeltrådad prestanda än Intels processorer som kostar nästan 20.000 också.
Man missar vad Ryzen designats för. Flertrådad prestanda i toppklass till ett grymt pris.
Att utvecklare under många år varit väldigt dåliga att utnyttja processorer fullt ut ligger på utvecklarna. Flerkärninga processorer är ingen nyhet. Men man kodar spel som utnyttjar en processor till kanske 20% och sedan skriker folk på processorn? roll, det är dags att skrika på utvecklarna gott folk.
Hur många hade klagat på grafikkortet om ett spel gick slött men GPU-användningen låg på 20%?

Lyckligtvis börjar en del vakna upp och optimera sin kod bättre. Vi kommer knappast multitasking mindre i framtiden så jag tror helt klart att Ryzen kommer vara relecant en längre tid.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skärmar med högre uppdateringsfrekvens blir vanligare och vanligare, så 720p testen är inte bara för att testa hur processorn presterar för dom som spelar i 720p utan även 1080p och 1440p med 120+Hz

Rekommenderar man datordelar så ska man bortse från sig själv och se till vad personen man hjälper behöver. I en del köptrådar som blivit hijackade av Intel vs AMD har jag sett att det sista man vill är att hjälpa personen som startade tråden.

Jo men du spelar ju fortfarande inte i 720p bara för att du vill spela i 120Hz+, eller?

720p testen är relevanta för att mäta teoretisk prestanda i ett speciellt scenario, men inte direkt någon höjdare för ett real world scenario. Därför behövs det olika tester i olika upplösningar för att man ska kunna få sig en helhetsbild.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo men du spelar ju fortfarande inte i 720p bara för att du vill spela i 120Hz+, eller?

720p testen är relevanta för att mäta teoretisk prestanda i ett speciellt scenario, men inte direkt någon höjdare för ett real world scenario. Därför behövs det olika tester i olika upplösningar för att man ska kunna få sig en helhetsbild.

Det är ju just teoretisk prestanda som är intressant när man kollar på en processor och vill ha ut fullt av sin skärm, om den levererar högre än 120Hz dvs. 720p blir ju real world för dom eftersom 1) dom kör på grafikkort som låter dom köra höga inställningar och hög fps eller 2) dom är nöjda med low eftersom deras fps blir högst då.

Jag tror ett bra mellanting som flera varit nöjdare med hade varit 1080p low/medium istället för 720p low/ultra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Skärmar med högre uppdateringsfrekvens blir vanligare och vanligare, så 720p testen är inte bara för att testa hur processorn presterar för dom som spelar i 720p utan även 1080p och 1440p med 120+Hz

Som sagt, de flesta spelar inte i 720p, jag tycker dock att det är intressant med 1080p eller 1440, med så låga inställningar att man får 120+.

Citat:

Rekommenderar man datordelar så ska man bortse från sig själv och se till vad personen man hjälper behöver. I en del köptrådar som blivit hijackade av Intel vs AMD har jag sett att det sista man vill är att hjälpa personen som startade tråden.

Antar att du här inte riktar dig till mig personligen, för jag känner mig inte träffad.
Håller med dig helt.

otydlig formulering
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt, de flesta spelar inte i 720p, 1080p eller 1440, i 120+ är dock intressant.
Antar att du här inte riktar dig till mig personligen, för jag känner mig inte träffad.
Håller med dig helt.

De flesta med stationära datorer spelar väl ändå i 1080p? De andra upplösningarna på steam tror jag är främst laptops som folk har steam installerat på? Nej, det var verkligen inte menat till dig utan var mer allmänt bara.

edit: Du kanske menar att 1080p och 1440p är vanligast. Men processorn kommer väl vara kapabel att ge exakt samma frames och då är det mer beroende på grafikkortet, om man kör 720p vs 1080p vs 1440p

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

De flesta med stationära datorer spelar väl ändå i 1080p? De andra upplösningarna på steam tror jag är främst laptops som folk har steam installerat på. Nej, det var verkligen inte menat till dig utan var mer allmänt bara.

Du missförstod vad jag skrev, jag skall formulera om inlägget.
edit Fixat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju just teoretisk prestanda som är intressant när man kollar på en processor och vill ha ut fullt av sin skärm, om den levererar högre än 120Hz dvs. 720p blir ju real world för dom eftersom 1) dom kör på grafikkort som låter dom köra höga inställningar och hög fps eller 2) dom är nöjda med low eftersom deras fps blir högst då.

Jag tror ett bra mellanting som flera varit nöjdare med hade varit 1080p low/medium istället för 720p low/ultra.

Vänder mig inte helt emot tester i 720p, menar bara att man inte enbart kan gå på resultaten i just det testet då det inte erbjuder ett real world scenario.

Hade också velat se tester med lite större variation på inställningar för att få en lite mer komplett bild av prestanda när olika förutsättningar ges. Nu blir det ju ett större arbete för recensenten men jag hade gärna sett två olika inställningspresets i 1080p, 1440p samt 4K också.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti