Ashes of the Singularity: Escalation uppdateras – får bättre prestanda med Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Ashes of the Singularity: Escalation uppdateras – får bättre prestanda med Ryzen

Oxide Games blir en av de första utvecklarna att släppa en uppdatering specifikt riktad mot AMD Ryzen-processorer. Denna ska enligt AMD själva ge upp till 33 procent bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt att där kommer optimeringar, verkar som både Intel och AMD fått sig ett OK lyft.

Det vill vi ser mer av! Mer optimeringar till folket!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Härligt! Detta borde väl en gång för alla få slut på dravlet om att det är Ryzen det är fel på. Det är ju allderles tydligt att spel helt enkelt varit helt och hållet optimerade för intel. Jag säger inte att det är konstigt, för intel har ju varit helt dominerande, men nu när Ryzen är en extremt kompetent processorfamilj så kommer det ju bli vanligare att folk köper sig en, och då måste spelutvecklare även börja se till AMD's plattform.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Det var ändå en rätt OK bump i prestanda oavsett vilket test man sökte sig fram till. Mycket lovande!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Gillar att även Creative Assembly tänker optimera, i alla fall Total War-serien är rätt processortung.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Så nu presterar den 50% dyrare 1800X lika bra eller strax bättre än 7700K i detta spelet. Got it. Jag som inte använder datorn till något annat krävande än spel avvaktar AMDs 4C/8T och hoppas på att dessa hamnar i paritet med 7700K eller strax över.

Permalänk
Medlem

Smutt, kul läsning, sitter fortfarande och väntar på mitt GB Aorus K7 mobo men sådant här känns ju lovande

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Så nu presterar den 50% dyrare 1800X lika bra eller strax bättre än 7700K i detta spelet. Got it. Jag som inte använder datorn till något annat krävande än spel avvaktar AMDs 4C/8T och hoppas på att dessa hamnar i paritet med 7700K eller strax över.

Ta en R7 1700 då? Den kanske kommer up i 4 GHz istället för 4,1 - men generellt är den ett jättebra köp. Cirkus samma peng som en 7700K.
Om jag själv var i uppgraderingstankar skulle det kanske mer vara frågan om en sexkärnig historia, men men.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Var det inte du som påstod att vi inte kommer att få se några specifika utvecklaruppdateringar för ökad prestanda med specifika processorarkitekturer? Eller minns jag fel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

@Yoshman

Var det inte du som påstod att vi inte kommer att få se några specifika utvecklaruppdateringar för ökad prestanda med specifika processorarkitekturer? Eller minns jag fel?

Vad jag skrev var: det finns inga optimeringar specifikt för Intel Core. AoS skalar ju bättre med CPU-kärnor än något annat spel, vilket syns i i7-6900K prestanda vs i7-7700K.

Nu är AoS mer en teknikdemo än sett spel, Ryzen har tidigare presterat orimligt lågt här givet hur bra det skalar med kärnor på Intel. Jämför med 3DMark, där presterar Ryzen väldigt bra jämfört med i7-7700K.

Vad jag hävdar är att rent generellt presterar Ryzen som förväntat i spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Ta en R7 1700 då? Den kanske kommer up i 4 GHz istället för 4,1 - men generellt är den ett jättebra köp. Cirkus samma peng som en 7700K.
Om jag själv var i uppgraderingstankar skulle det kanske mer vara frågan om en sexkärnig historia, men men.

Samma pris som 7700K och den kräver överklockning för att hamna på samma nivå som 7700K stock eller 75-80% av vad 7700K hamnar på om den också överklockas.

Om man förutsätter att man tycker det är ok att göra sig av med sin garanti på dag 1 så får man ju faktiskt dubbelt så många kärnor och bara något sämre än stock 7700K men det spelar ingen större roll när i stort sett inga spel (och precis 0 spel av de jag spelar) kan använda dessa kärnorna.

Jag är ärligt talat inte redo att ta den kulan även om det är bättre för oss konsumenter i längden om AMD får lite fler kunder.

Du har en bra poäng där med 6C.
Om jag köper något idag bryr jag mig nog inte så mycket om 6C men om ett år eller två så lär det vara helrätt.

Permalänk
Medlem

Som sagts innan 1800x är en CPU för 5600 riksdaler och den vanliga konsumenten varken bygger sin egna dator eller överklockar.
Har inte bestämt mig om jag själv vill spela överklockningslotteriet med en 1700.

När kommer mATX-korten?
För tillfället har AMD gjort valet för mig, finns det någon orsak mATX inte fanns vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Så nu presterar den 50% dyrare 1800X lika bra eller strax bättre än 7700K i detta spelet. Got it. Jag som inte använder datorn till något annat krävande än spel avvaktar AMDs 4C/8T och hoppas på att dessa hamnar i paritet med 7700K eller strax över.

Hur har du tänkt att AMDs fyrakärniga ska kunna bli bättre än Intels 7700k?

Är det någon processor som konkurrerar med 7700k så är det 1700 samt kommande 1600x (om du inte vill bryta garantin 🤣) eller 1600. Men behöver du inte fler än 4 kärnor så är 7700k rätt val.

AMD's fyrkärniga är inte konkurrenter mot Intels i7or.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hur har du tänkt att AMDs fyrakärniga ska kunna bli bättre än Intels 7700k?

Är det någon processor som konkurrerar med 7700k så är det 1700 samt kommande 1600x (om du inte vill bryta garantin 🤣) eller 1600. Men behöver du inte fler än 4 kärnor så är 7700k rätt val.

AMD's fyrkärniga är inte konkurrenter mot Intels i7or.

Den behöver inte bli bättre, den behöver bara bli billigare för att vara ett alternativ vilket är troligt om antalet kärnor halveras.

Jag pratar som sagt om spel och där är de helt enkelt inte ett alternativ, därför hoppas jag på 4C/8T.
Behovet är spel som flyter på bra och inte ett visst antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Den behöver inte bli bättre, den behöver bara bli billigare för att vara ett alternativ vilket är troligt om antalet kärnor halveras.

Jag pratar som sagt om spel och där är de helt enkelt inte ett alternativ, därför hoppas jag på 4C/8T.
Behovet är spel som flyter på bra och inte ett visst antal kärnor.

Ok! Det lät som om du förväntade dig AMDs fyrkärniga att gå upp emot 7700k när dom konkurrerar mer mot Intels i3or och billigare i5or.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ok! Det lät som om du förväntade dig AMDs fyrkärniga att gå upp emot 7700k när dom konkurrerar mer mot Intels i3or och billigare i5or.

Jag förväntar mig inget och det tror jag inte jag skrev heller.
Jag HOPPAS att AMD kommer med något som kan konkurrera med Intel för spelande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vad jag skrev var: det finns inga optimeringar specifikt för Intel Core. AoS skalar ju bättre med CPU-kärnor än något annat spel, vilket syns i i7-6900K prestanda vs i7-7700K.

Nu är AoS mer en teknikdemo än sett spel, Ryzen har tidigare presterat orimligt lågt här givet hur bra det skalar med kärnor på Intel. Jämför med 3DMark, där presterar Ryzen väldigt bra jämfört med i7-7700K.

Vad jag hävdar är att rent generellt presterar Ryzen som förväntat i spel.

Ett speciellt spel, kan jag hålla med om, men absolut inget teknikdemo.
Inte Oxide Games fel, att RTS inte är lika hett längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som sagts innan 1800x är en CPU för 5600 riksdaler och den vanliga konsumenten varken bygger sin egna dator eller överklockar.
Har inte bestämt mig om jag själv vill spela överklockningslotteriet med en 1700.

När kommer mATX-korten?
För tillfället har AMD gjort valet för mig, finns det någon orsak mATX inte fanns vid lanseringen.

mATX finns det väl gott om?
mITX verkar också vara på väg nu, om det var vad du menade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Som sagts innan 1800x är en CPU för 5600 riksdaler och den vanliga konsumenten varken bygger sin egna dator eller överklockar.
Har inte bestämt mig om jag själv vill spela överklockningslotteriet med en 1700.

När kommer mATX-korten?
För tillfället har AMD gjort valet för mig, finns det någon orsak mATX inte fanns vid lanseringen.

mITX menar du väl?
mATX finns.

edit Dracc hann före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

@Yoshman

Var det inte du som påstod att vi inte kommer att få se några specifika utvecklaruppdateringar för ökad prestanda med specifika processorarkitekturer? Eller minns jag fel?

Skrivet av Yoshman:

Vad jag skrev var: det finns inga optimeringar specifikt för Intel Core. AoS skalar ju bättre med CPU-kärnor än något annat spel, vilket syns i i7-6900K prestanda vs i7-7700K.

Nu är AoS mer en teknikdemo än sett spel, Ryzen har tidigare presterat orimligt lågt här givet hur bra det skalar med kärnor på Intel. Jämför med 3DMark, där presterar Ryzen väldigt bra jämfört med i7-7700K.

Vad jag hävdar är att rent generellt presterar Ryzen som förväntat i spel.

Skrivet av Yomster:

Jag förväntar mig inget och det tror jag inte jag skrev heller.
Jag HOPPAS att AMD kommer med något som kan konkurrera med Intel för spelande.

Skrivet av Ratatosk:

Ett speciellt spel, kan jag hålla med om, men absolut inget teknikdemo.
Inte Oxide Games fel, att RTS inte är lika hett längre.

Jag tog er alla och ville bara visa att Mindblank Tech har gjort tester med Ryzen 1700X mot i7-7700K, han har fått sina minnen att gå i 3600MHz och Ryzen piskar KL i vissa av spelen som man inte trodde riktigt.

Så Ryzen är beroende av hastighet från ram minnet som verkar göra att infinity fabric rullar på som en gud..

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=205s

Med detta tror jag att Ryzen 5/3 kommer även de bli bra även för spel.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv

Ryzen 5 kan bli något om man lyckas få upp RAM minnena i någon vettig klock. Synd att det är så krångligt för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trollande och meningslöst inlägg, se §1.5 & §1.6 i forumreglerna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av TurboFreak68:

Jag tog er alla och ville bara visa att Mindblank Tech har gjort tester med Ryzen 1700X mot i7-7700K, han har fått sina minnen att gå i 3600MHz och Ryzen piskar KL i vissa av spelen som man inte trodde riktigt.

Så Ryzen är beroende av hastighet från ram minnet som verkar göra att infinity fabric rullar på som en gud..

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=205s

Med detta tror jag att Ryzen 5/3 kommer även de bli bra även för spel.

Hur funkar dessa hastigheter? Fått höra att pic-e hastigheten sjunker vid höga minnetshastigheter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Samma pris som 7700K och den kräver överklockning för att hamna på samma nivå som 7700K stock eller 75-80% av vad 7700K hamnar på om den också överklockas.

Om man förutsätter att man tycker det är ok att göra sig av med sin garanti på dag 1 så får man ju faktiskt dubbelt så många kärnor och bara något sämre än stock 7700K men det spelar ingen större roll när i stort sett inga spel (och precis 0 spel av de jag spelar) kan använda dessa kärnorna.

Jag är ärligt talat inte redo att ta den kulan även om det är bättre för oss konsumenter i längden om AMD får lite fler kunder.

Du har en bra poäng där med 6C.
Om jag köper något idag bryr jag mig nog inte så mycket om 6C men om ett år eller två så lär det vara helrätt.

7700K är onekligen den vassaste spelprocessorn överlag just nu, ingen fråga om det. Men om man dessutom streamar eller kanske laddar upp till Youtube så är Ryzen det bättre valet enligt mig.
Och att överklocka är ju ingen fara på så vis. Men ja, 1700 är ett mycket bättre köp än 1800X.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Finns det någon info på hur optimeringarna är gjorda? Det är ju ändå ganska stora skillnader så det är väl bra om de släpper information om hur man optimerar sin kod för Ryzen och vad man ska undvika för att Ryzen inte ska bromsas i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag tog er alla och ville bara visa att Mindblank Tech har gjort tester med Ryzen 1700X mot i7-7700K, han har fått sina minnen att gå i 3600MHz och Ryzen piskar KL i vissa av spelen som man inte trodde riktigt.

Så Ryzen är beroende av hastighet från ram minnet som verkar göra att infinity fabric rullar på som en gud..

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=205s

Med detta tror jag att Ryzen 5/3 kommer även de bli bra även för spel.

Ser ju trevligt ut

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Sett ett par inlägg så säger att man bryter garantin med överklockning. Kan affärerna på något vis se ifall en CPU gått i stock eller om spänningen varit för hög?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

mITX menar du väl?
mATX finns.

edit Dracc hann före.

Lol, tyckte jag kollade för en vecka sedan på prisjakten och inte sett några nyheter. Trodde jag skulle vara en större grej på Sweclockers?
Dock ingen x-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Så nu presterar den 50% dyrare 1800X lika bra eller strax bättre än 7700K i detta spelet. Got it. Jag som inte använder datorn till något annat krävande än spel avvaktar AMDs 4C/8T och hoppas på att dessa hamnar i paritet med 7700K eller strax över.

Ryzen 7 är alltså inte en processor för dig. Ok, got it.

Skrivet av ramlösa:

Lol, tyckte jag kollade för en vecka sedan på prisjakten och inte sett några nyheter. Trodde jag skulle vara en större grej på Sweclockers?
Dock ingen x-modell.

Från igår http://www.sweclockers.com/nyhet/23585-biostar-lanserar-x370g...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian