Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Här:

Han invänder mot ditt påstående att människor varit på andra planeter. Han har helt rätt i denna invändningen då ingen människa varit på en annan planet. Du låtsas att han istället påstår att man måste ha varit på andra planeter för att ha lämnat jorden. Det påstod han inte någonstans. Men det hade varit ett korkat påstående av honom så det är mycket lättare för dig att låtsas som att han sa det och sedan argumentera mot det istället för vad han faktiskt poängterade.
Det var ju inte han som drog in andra planeter som exempel på att vi inte var fast här, det var du. Du har ju accepterat en rättning av mig sedan dess. Men det hade ju han uppenbarligen inte sett. Detta borde vara över sedan länge, men du anföll med ovan anförda halmgubbe.

Det är fortfarande inte en halmgubbe utan max ett missförstånd. Oberoende låt oss lämna denna diskussion. Det kan mest ses som spam.

Skrivet av Ytbehandlad:

Bara poängtera att människan ej besökt några planeter, att skicka dit flaskpost är inte riktigt som att besöka..
Men när den nya definitionen av planet går igenom så kan vi ju säga att människan har besökt en planet! (eftersom månen då kommer räknas som en planet)

Men nu var ursprungspåståendet att människan aldrig kommer att lämna planeten. Men hur som haver. Låt oss lämna den diskussionen pga. ovannämnda orsaker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Aha, det kan stämma. Det skulle vara en bra förklaring till att universum är oändligt annars

Jo fast det betyder inte att det inte finns en horisont på hur långt bak man kan se. Eftersom universum under inflationen expanderat snabbare än ljusets hastighet så har ljuset från det mesta i universum inte kunnat nå oss, och kommer aldrig göra det heller. Faktum är att i framtiden kommer man inte kunna se lika långt som idag.

Permalänk
Medlem

Det finns en del som har skrivits här som inte har med vetenskap att göra. Inte konstigt, vetenskap är svårt och känslor är lätta.
Tänk på att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Människans sinnen är skapade för att hantera medelstora saker som rör sig ganska långsamt för att hantera livet på savannen i Afrika. Allt annat har vi blivit tvungna att använda saker och matematik för att hantera det övriga. För ca 100 år sedan kände vi inte till att det fanns en annan galax i universum. Vi trodde att vår galax var den enda. På nittiotalet hade vi hittat 50 miljarder galaxer. Efter Hubbles exponerade en till synes tom plats på himmeln så gick siffran upp till 100 miljarder galaxer. För några år sedan höjdes siffran igen till 400 Miljarder galaxer och under vintern så råder viss osäkerhet då siffran nu skrivs mellan 1000 och 2000 Miljarder galaxer. Dessa är i snitt populerade utav runt 100 miljarder solar styck.
Nu har vi problem, siffror är abstrakta och inget som vi klarar av att hantera. Vi vet hur mycket fem äpplen är och kan visualisera detta men ganska snart tappar vi greppet. Om vi skulle tänka oss hur 423 stycken äpplen så börjar vi redan tappa greppet.
För att liv som vi förstår skall uppstå så måste tyngre ämnen skapas som bara kan skapas i en exploderande stjärna. Så inget liv kan finnas i första generationens stjärnsystem. Men vi skall inte tro att vi är unika. Om man tittar på atomerna i kroppen så kan vi räkna upp vilka som är vanligast och får följande ordning. Väte, syre, kol, kväve. Vad vi kan se i så består universum av Väte, helium, syre, kol och kväve. Om man bortser från helium som inte kan kemiskt reagera med något så är det samma sammansättning.
Om man nu tittar på jorden så har där funnits liv i ca 4 miljarder år och människor i ca 4 miljoner år (sträcker det hårt) civilisationer har inte funnits i mer än 6000 år och under dessa så har vi inte kunnat märkas utifrån i mer än 100 år. Då menar jag att vi har skickat radiosignaler ut i rymden. Detta betyder att som längst så har våra signaler nått ett klot runt vårt solsystem med en radie på 100 ljusår.
Hur länge kommer människan klara av att finnas till? Vi har idag teknik att att utplåna oss utan hjälp utifrån. Vi har också svårt att komma överens om hur vi skall låta bli att förstöra planeten även om man bortser från vapen. Så hur länge till kan vi finnas?
Om man nu ser att mängden stjärnor och hur länge universum har funnits (ca 13,78 miljarder år) och vad som är vanligast atomerna så vore det löjligt att tro att en ganska simpel process inte skulle ha hänt många gånger förut (och igen) men liv innebär inte intelligent liv. Här krävs en till faktor som tillåter en lång stabil planet. Vi har skyddats bra av ett antal mindre troliga faktorer men även detta är något som måste upprepas av antalet chanser där finns.
Men säg att vår nuvarande civilisation kommer att finnas i 1000 år till (eller ge det 5000) så är det fortfarande för lite för att vi skall får kontakt med en annan som är så nära och har gjort samma resa under samma tid under dessa miljarder år.

Hade missat att skriva in kol i universum
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo fast det betyder inte att det inte finns en horisont på hur långt bak man kan se. Eftersom universum under inflationen expanderat snabbare än ljusets hastighet så har ljuset från det mesta i universum inte kunnat nå oss, och kommer aldrig göra det heller. Faktum är att i framtiden kommer man inte kunna se lika långt som idag.

Framtida astronomer kommer läsa våra astronomiböcker och säga antingen att vi hade fel eller att de är avundsjuka. Inga andra galaxer än Vintergatan och Andromeda kommer att synas. Universum kommer att expandera snabbare än ljuset så ljuset, som är bunden i sin hastighet, kommer aldrig komma till oss.
(Kan vara svårt att greppa men se ljuset som åker genom tidsrymden där tidsrymden expanderar snabbare än ljuset. Det blir som att springa på en för snabbt rullband.)
Dessutom kommer dessa galaxer kollidera med varandra innan dess så kollisionen kommer att få betydelse. Och har vi inte haft viljan att prova nya platser att bo på så kommer inte ens någon människa se detta då vår sol kommer ha stora problem innan dess. Om bara sex miljarder år kommer solen ha växt så mycket att jorden kommer förlora sin atmosfär innan det blir värre.

Permalänk
Avstängd

Tack för två bra inlägg Celebmir¹!

Skrivet av Celebmir:

Framtida astronomer kommer läsa våra astronomiböcker och säga antingen att vi hade fel eller att de är avundsjuka. Inga andra galaxer än Vintergatan och Andromeda kommer att synas. Universum kommer att expandera snabbare än ljuset så ljuset, som är bunden i sin hastighet, kommer aldrig komma till oss.

Så är det, och det är rätt sorgligt. Dock bör man kanske inflika att det inte är "framtid" som "när jag går i pension" utan vi talar om hundratals miljoner år. Orkar inte springa efter källor nu, men när hubblesfären bara kommer att innehålla Andromeda och Vintergatan (i en delad galax) måste rimligtvis ligga tiotals eller tusentals miljarder år framåt. Vår lokala galaxhop är ju om inte helt gravitationellt bundna så ändå inom ömsesidigt påverkansavstånd. Den kommande galaxkrocken är i jämförelse väldigt nära förestående²!

Skrivet av Celebmir:

(Kan vara svårt att greppa men se ljuset som åker genom tidsrymden där tidsrymden expanderar snabbare än ljuset. Det blir som att springa på en för snabbt rullband.)

Ja, det är nog svårt att greppa för många och det har nämnts tidigare i tråden, så folk undrar nog hur det kan komma sig så, om "ingenting går snabbare än ljuset"? Expansion är inte rörelse och ingenting färdas snabbare än ljuset. Det är (precis som du skriver) rymden som blir större. Ingen materia eller information kan dra nytta av det och förflytta sig snabbare än ljuset. Tvärt om, avstånden ökar mellan objekt som inte är gravitionellt bundna. Jag brukar tänka mig som att allting krymper. Om två käppar skulle krympa med en viss hastighet, så skulle ett storleksjusterat avstånd mellan dessa öka. De kan krympa mycket långsamt och ändå kommer det skenbara avståndet att öka fort. Den modellen kan vara svår att jämka med bundna objekt och omloppsbanor, men det gör inget. Det är ju inte någon modell, utan bara ett sätt att förtydliga att ingenting egentligen är snabbare än ljuset här, dvs inget objekt, inget som *är* något.

1) Hmm. Är ditt forumnamn månne astronomiskt inspirerat rentav? Celestal Mir, dvs, öhh, "himmelsk fred"?
2) Man kan ha tur och man kan ha otur. En galaxkrock måste inte vara så apokalyptisk som det låter. Galaxer är tätare än rymden mellan galaxerna, men fortfarande väldigt gles. Vi kan ha våldsamma störningar i vårt solsystem, men vi kan också klara oss bra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Shimonu:

Man kan läsa på om Hubbleexpansionen. Man har sett att universum expanderar men förvånande nog så accelererar expansionen också. Så till till slut kommer allting att försvinna bortåt snabbare än ljuset och himlen kommer vara svart, utan stjärnor.

Detta stämmer väl inte? Det finns ju saker där gravitationen är starkare än expansionen, dvs att dessa saker snarare kommer dras mot varandra än åka ifrån varandra. Detta gäller för den lokala galaxhopen, vilken innehåller ca 40 galaxer. Med tanke på att alla stjärnor vi ser (med blotta ögat) ligger i Vintergatan så kommer natthimlen snarare att bli mer befolkad.

Tack för en intressant tråd!
Bortsett från en del off topic så har det varit kul att läsa andras tankar om ämnet. Själv "tror" jag att det finns intelligent liv någon annanstans, men som någon skrev är detta inte samma typ av "tro" som man pratar om inom religion. Jag grundar den helt enkelt på den lilla kunskap jag har om matematik och vetenskap. Jag skulle nog säga att jag tycker att det skulle vara rimligt snarare än att det är något jag tror (med tanke på att ordet kan missuppfattas).
Däremot hoppas jag att vi aldrig får kontakt med livsformer från andra planeter. Om vi är de som åker på besök är chanserna goda att det blir som kolonisering av delar av vår egen planet, dvs inte särskilt trevligt. Om de besöker oss antar jag att de om något är snäppet värre än människor, dvs ännu mer otrevligt.

Kan rekommendera boken "Stjärnor och äpplen som faller". Brukar läsa den någon gång om året, är alltid kul att bli utbildad.

Permalänk
Avstängd

Det är nog knappast möjligt att få en vetenskapligt korrekt tråd på ett forum som detta.
Off topic eller ej så läser jag de inlägg jag tycker är intressant, vilket är kanske två tredjedelar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

1) Hmm. Är ditt forumnamn månne astronomiskt inspirerat rentav? Celestal Mir, dvs, öhh, "himmelsk fred"?

Det är bara en av mina andra nördigheter och kommer ur Tolkiens språk och är ett sammansatt ord. Och sedan är det svårt att hitta på forumnamn som inte redan är tagna. Så skapar man ett nytt så ökar chanserna.

Och galaxkrockar är dramatiska för galaxerna men inte så farligt för de flesta stjärnorna.

Och vi behöver finnas väldigt länge för att se ett "mörkt" universum och vi behöver hitta andra ställen att se det ifrån än jorden, för den är borta innan dess. Och med mörkt menar jag att dessa 1000-tals miljarder glaxer som vi i idag är medvetna om inte längre går att detektera.

Gravitation rör sig också "bara" i ljuset hastighet. Om man, på något sätt, hade tagit bort vår sol helt plötsligt så hade vi inte sett att den försvann på runt 8,3 minuter. Men vad som är intressant är att jorden under denna tid hade fortsatt att vandra runt den plats där solen hade varit. Avsaknaden av solen dragningskraft upptäcks inte av jorden under denna tid och först efter det att ljuset slutar komma till jorden så börjar jorden sin nya färd rakt fram (och kallt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Detta stämmer väl inte? Det finns ju saker där gravitationen är starkare än expansionen, dvs att dessa saker snarare kommer dras mot varandra än åka ifrån varandra. Detta gäller för den lokala galaxhopen, vilken innehåller ca 40 galaxer. Med tanke på att alla stjärnor vi ser (med blotta ögat) ligger i Vintergatan så kommer natthimlen snarare att bli mer befolkad.

Tack för en intressant tråd!
Bortsett från en del off topic så har det varit kul att läsa andras tankar om ämnet. Själv "tror" jag att det finns intelligent liv någon annanstans, men som någon skrev är detta inte samma typ av "tro" som man pratar om inom religion. Jag grundar den helt enkelt på den lilla kunskap jag har om matematik och vetenskap. Jag skulle nog säga att jag tycker att det skulle vara rimligt snarare än att det är något jag tror (med tanke på att ordet kan missuppfattas).
Däremot hoppas jag att vi aldrig får kontakt med livsformer från andra planeter. Om vi är de som åker på besök är chanserna goda att det blir som kolonisering av delar av vår egen planet, dvs inte särskilt trevligt. Om de besöker oss antar jag att de om något är snäppet värre än människor, dvs ännu mer otrevligt.

Kan rekommendera boken "Stjärnor och äpplen som faller". Brukar läsa den någon gång om året, är alltid kul att bli utbildad.

Det kanske du har rätt i ja. Till någon utsträckning kommer objekt i universum försvinna från observation däremot, omfattningen kan jag ha fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det kanske du har rätt i ja. Till någon utsträckning kommer objekt i universum försvinna från observation däremot, omfattningen kan jag ha fel på.

Vi kommer inte undan vår galax men de flesta galaxer kommer att försvinna på grund av den accelerande expansionen. Orsaken till att expansionen ökar vet man inte. Man har hittat på ett namn på fenomenet som bara används som namn tills vidare då ingen vet vad det är. Mörk Energi har det kallats men kan likagärna ha kallats Pippi då ingen vet något om den eller ens om det är en energi.
En teori är att när stjärnor och galaxer tillslut slocknar så upphör denna energi och materian kommer att övervinnas av gravitation igen och samla ihop allt igen till "The Big Crunch". Inget pekar på det men inget talar heller emot det. Kanske är Big Bang ett resultat av en tidigare Big Crunch. (Här pratar vi många trillioner år)
Ett annat tillfälligt namn som används är Dark Matter för att förklara all gravitation som vi kan hitta i universum. Den materia som vi kan se och räkna ut finns står bara för ca 5%. (Här räknas även energi in) Även här så är "mörk materia" bara ett namn utan innebörd. Det kan vara så att andra universum i ett multiversum tillåter att gravition "läcker" in i vårt universum. Det blir svårt att bevisa men en kul teori.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celebmir:

Vi kommer inte undan vår galax men de flesta galaxer kommer att försvinna på grund av den accelerande expansionen. Orsaken till att expansionen ökar vet man inte. Man har hittat på ett namn på fenomenet som bara används som namn tills vidare då ingen vet vad det är. Mörk Energi har det kallats men kan likagärna ha kallats Pippi då ingen vet något om den eller ens om det är en energi.
En teori är att när stjärnor och galaxer tillslut slocknar så upphör denna energi och materian kommer att övervinnas av gravitation igen och samla ihop allt igen till "The Big Crunch". Inget pekar på det men inget talar heller emot det. Kanske är Big Bang ett resultat av en tidigare Big Crunch. (Här pratar vi många trillioner år)
Ett annat tillfälligt namn som används är Dark Matter för att förklara all gravitation som vi kan hitta i universum. Den materia som vi kan se och räkna ut finns står bara för ca 5%. (Här räknas även energi in) Även här så är "mörk materia" bara ett namn utan innebörd. Det kan vara så att andra universum i ett multiversum tillåter att gravition "läcker" in i vårt universum. Det blir svårt att bevisa men en kul teori.

Den biten har jag bättre koll på

Ska bli intressant att följa utvecklingen av dessa begrepp. Jag läste något förslag där mörk materia kanske kunde förklaras av nya modeller av gravitation på större skala, alltså när vi kommer till galaxer och galax-grupper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hemmabra:

Känner mig helt värdelös nu. Jag är dummare än vad jag trodde. Det är nog bäst om jag håller mina tankar för mig själv.

Nejdå! Dumheter! Man är inte dum för att man har fel utan dum blir man först om man vägrar rätta sina fel och förnekar dess existens.

Lite off-topic, men fortfarande rymden (vi har förvisso varit off topic-förlorade i diskussioner om allmän kosmologi ett tag nu i tråden): det jag sade om hur begränsningar ökar våra möjligheter att förstå och använda oss av universum fick ett solklart exempel i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=gs3mtZPySeM från Sixty Symbols. Det handlar om hur vår oförmåga att detektera primordiala svarta hål leder till gränser för hur och när de skapats, vilket i sin tur ger oss förfinade begränsningar att arbeta med i våra kosmologiska teoribyggen. En slags återkopplingsmekanism som lär oss mer och mer genom att utesluta sådant som inte är möjligt eller inte har skett.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Kanske redan har postats, men förklarar lite om universums expansion:

https://www.youtube.com/watch?v=ZL4yYHdDSWs

Dock tar inte videon upp det faktum att vi redan har en fungerande teori för warp drives, och NASA forskar på dessa i dagsläget. Jag är själv skeptisk till "maskhål" och liknande fenomen, däremot bör vi kunna böja rumtiden (på sikt).

Det som jag i dagsläget finner mest spännande är:

- Elon Musks planer på att kolonisera Mars

- Eventuellt liv under isen på Europa (om vi har baser på Mars blir det betydligt enklare att ta sig ut till Jupiters månar)

- De mystiska "dyson sphere"-stjärorna, finns åtminstone två upptäckta nu. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3726229/Alien-...

Permalänk

Det finns säkert annat liv mycket likt här där ute. Det handlar bara om vilket folk som utvecklats mest, och bästa svaret på det blir om vilken planet som tar kontakt först.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det finns en del som har skrivits här som inte har med vetenskap att göra. Inte konstigt, vetenskap är svårt och känslor är lätta.
Tänk på att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Människans sinnen är skapade för att hantera medelstora saker som rör sig ganska långsamt för att hantera livet på savannen i Afrika. Allt annat har vi blivit tvungna att använda saker och matematik för att hantera det övriga. För ca 100 år sedan kände vi inte till att det fanns en annan galax i universum. Vi trodde att vår galax var den enda. På nittiotalet hade vi hittat 50 miljarder galaxer. Efter Hubbles exponerade en till synes tom plats på himmeln så gick siffran upp till 100 miljarder galaxer. För några år sedan höjdes siffran igen till 400 Miljarder galaxer och under vintern så råder viss osäkerhet då siffran nu skrivs mellan 1000 och 2000 Miljarder galaxer. Dessa är i snitt populerade utav runt 100 miljarder solar styck.
Nu har vi problem, siffror är abstrakta och inget som vi klarar av att hantera. Vi vet hur mycket fem äpplen är och kan visualisera detta men ganska snart tappar vi greppet. Om vi skulle tänka oss hur 423 stycken äpplen så börjar vi redan tappa greppet.
För att liv som vi förstår skall uppstå så måste tyngre ämnen skapas som bara kan skapas i en exploderande stjärna. Så inget liv kan finnas i första generationens stjärnsystem. Men vi skall inte tro att vi är unika. Om man tittar på atomerna i kroppen så kan vi räkna upp vilka som är vanligast och får följande ordning. Väte, syre, kol, kväve. Vad vi kan se i så består universum av Väte, helium, syre, kol och kväve. Om man bortser från helium som inte kan kemiskt reagera med något så är det samma sammansättning.
Om man nu tittar på jorden så har där funnits liv i ca 4 miljarder år och människor i ca 4 miljoner år (sträcker det hårt) civilisationer har inte funnits i mer än 6000 år och under dessa så har vi inte kunnat märkas utifrån i mer än 100 år. Då menar jag att vi har skickat radiosignaler ut i rymden. Detta betyder att som längst så har våra signaler nått ett klot runt vårt solsystem med en radie på 100 ljusår.
Hur länge kommer människan klara av att finnas till? Vi har idag teknik att att utplåna oss utan hjälp utifrån. Vi har också svårt att komma överens om hur vi skall låta bli att förstöra planeten även om man bortser från vapen. Så hur länge till kan vi finnas?
Om man nu ser att mängden stjärnor och hur länge universum har funnits (ca 13,78 miljarder år) och vad som är vanligast atomerna så vore det löjligt att tro att en ganska simpel process inte skulle ha hänt många gånger förut (och igen) men liv innebär inte intelligent liv. Här krävs en till faktor som tillåter en lång stabil planet. Vi har skyddats bra av ett antal mindre troliga faktorer men även detta är något som måste upprepas av antalet chanser där finns.
Men säg att vår nuvarande civilisation kommer att finnas i 1000 år till (eller ge det 5000) så är det fortfarande för lite för att vi skall får kontakt med en annan som är så nära och har gjort samma resa under samma tid under dessa miljarder år.

Och så fort man tänker på allt det där, så känner man sig väldigt väldigt liten i det stora hela.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Kanske redan har postats, men förklarar lite om universums expansion:

https://www.youtube.com/watch?v=ZL4yYHdDSWs

Dock tar inte videon upp det faktum att vi redan har en fungerande teori för warp drives, och NASA forskar på dessa i dagsläget. Jag är själv skeptisk till "maskhål" och liknande fenomen, däremot bör vi kunna böja rumtiden (på sikt).

Det som jag i dagsläget finner mest spännande är:

- Elon Musks planer på att kolonisera Mars

- Eventuellt liv under isen på Europa (om vi har baser på Mars blir det betydligt enklare att ta sig ut till Jupiters månar)

- De mystiska "dyson sphere"-stjärorna, finns åtminstone två upptäckta nu. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3726229/Alien-...

"Fungerande teori".

"There are many “absurd” theories that have become reality over the years of scientific research. But for the near future, warp drive remains a dream."

https://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/warp/warp.html

Skrivet av Kärlekstrollet:

Det finns säkert annat liv mycket likt här där ute. Det handlar bara om vilket folk som utvecklats mest, och bästa svaret på det blir om vilken planet som tar kontakt först.

Som det redan varit tal om i denna tråd. Det är snarare så att intelligent liv kanske inte vill ta kontakt med oss eftersom de inser att det inte är lönt mödan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Niel De Grass Tyson resonerade lite om detta (inte helt korrekt men kul) att om vi nu delar 98,5% DNA med chimpanser så tänker han att i denna 1,5% skillnad ligger även skillnaden i vårt intellekt. Och vi kan säga saker som "titta vilken smart apa som kan lära sig upp till sex tusen ord, han är lika smart som min fyra åriga son"
Om vi nu skulle träffa på en utomjordisk livsform som var 1,5% smartare än oss, vad skulle de säga om oss?
"Titta här på Stephen Hawking, han kan utföra atronomiska beräkningar i huvudet, precis som lilla Kalle här"

Hawking tillhör även de som säger att en kontakt med en annan intelligent utomjordisk varelse på vår planet vore mycket olyckligt. Att lära av vår historia så har en kontakt mellan civilisationer aldrig gått bra för de mindre utvecklade.

Fast vi kan kanske lära oss?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

"Fungerande teori".

Det är givetvis skillnad på matematiska modeller och forskning/implementation. De gamla grekerna visste att jorden var rund; det dröjde dock ett tag innan vi kunde resa ut i rymden och se att jorden var rund.

NASA håller på med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/RF_resonans_kavitetsmotor

Matematik:
https://www2.stetson.edu/mathcs/wp-content/uploads/2015/10/nh...

Huruvida det dröjer hundra eller tusen år innan vi uppfinner rymdskepp som böjer rumtiden är, förståss, spekulativt. Don't hold your breath

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Det är givetvis skillnad på matematiska modeller och forskning/implementation. De gamla grekerna visste att jorden var rund; det dröjde dock ett tag innan vi kunde resa ut i rymden och se att jorden var rund.

NASA håller på med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/RF_resonans_kavitetsmotor

Matematik:
https://www2.stetson.edu/mathcs/wp-content/uploads/2015/10/nh...

Huruvida det dröjer hundra eller tusen år innan vi uppfinner rymdskepp som böjer rumtiden är, förståss, spekulativt. Don't hold your breath

För mig är hoppet mellan en "fungerande teori" och en "prototyp" relativt kort. Om man ska tolka Nasas uttalande där så är man fortfarande en bra bit ifrån ens en "fungerande teori".

Skrivet av Celebmir:

Niel De Grass Tyson resonerade lite om detta (inte helt korrekt men kul) att om vi nu delar 98,5% DNA med chimpanser så tänker han att i denna 1,5% skillnad ligger även skillnaden i vårt intellekt. Och vi kan säga saker som "titta vilken smart apa som kan lära sig upp till sex tusen ord, han är lika smart som min fyra åriga son"
Om vi nu skulle träffa på en utomjordisk livsform som var 1,5% smartare än oss, vad skulle de säga om oss?
"Titta här på Stephen Hawking, han kan utföra atronomiska beräkningar i huvudet, precis som lilla Kalle här"

Hawking tillhör även de som säger att en kontakt med en annan intelligent utomjordisk varelse på vår planet vore mycket olyckligt. Att lära av vår historia så har en kontakt mellan civilisationer aldrig gått bra för de mindre utvecklade.

Fast vi kan kanske lära oss?

Nu gör du det lite väl enkelt för dig. 1.5% skillnad i DNA betyder inte att man är "1,5% mer intelligent". Du glömmer dessutom bort evolution.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Läs igen. Jag skriver att det är felaktigt men roligt.

Permalänk
Medlem

Om intelligent liv kommer hit en dag. Skulle de ha en anledning till att inte utrota oss?

De behöver inte vara illa sinnade utan bara tänka på alla andra levande ting på jorden och det potentiella hot vi utgör om vi själva fick möjligheten till att besöka andras planeter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Nu gör du det lite väl enkelt för dig. 1.5% skillnad i DNA betyder inte att man är "1,5% mer intelligent". Du glömmer dessutom bort evolution.

Som Celebmir skrev så är det han säger inte helt vetenskapligt korrekt, men poängen kvarstår, d.v.s. att det vi ser som en stor skillnad i intelligens (mellan t.ex. apor och människor) kanske egentligen inte är särskilt stor alls. Självklart sätter vi oss själva på toppen, men det är ju bara för att vi inte har någon annan referenspunkt att jämföra med.

Här är videon Celebmir refererar till:

Skrivet av serverfel:

Om intelligent liv kommer hit en dag. Skulle de ha en anledning till att inte utrota oss?

De behöver inte vara illa sinnade utan bara tänka på alla andra levande ting på jorden och det potentiella hot vi utgör om vi själva fick möjligheten till att besöka andras planeter.

Jag tror det skulle vara lite som att jämföra oss själva som myror. Om myror vandrar omkring på bakgården så går vi förbi dem och tittar på dem utan att göra något, men skulle de plötsligt börja vandra omkring på matbordet i köket så skulle vi inte ha några problem att bara mosa dem med tummen, inte för att de nödvändigtvis är ett hot utan bara för att de är ett mindre irritationsmoment.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Som Celebmir skrev så är det han säger inte helt vetenskapligt korrekt, men poängen kvarstår, d.v.s. att det vi ser som en stor skillnad i intelligens (mellan t.ex. apor och människor) kanske egentligen inte är särskilt stor alls. Självklart sätter vi oss själva på toppen, men det är ju bara för att vi inte har någon annan referenspunkt att jämföra med.

Här är videon Celebmir refererar till:

https://www.youtube.com/watch?v=aTZyVZBtP70

Jag tror det skulle vara lite som att jämföra oss själva som myror. Om myror vandrar omkring på bakgården så går vi förbi dem och tittar på dem utan att göra något, men skulle de plötsligt börja vandra omkring på matbordet i köket så skulle vi inte ha några problem att bara mosa dem med tummen, inte för att de nödvändigtvis är ett hot utan bara för att de är ett mindre irritationsmoment.

Ja fast jag tror att vi kan jämföras med mögel/virus. När de kommer hit och ser tjernobyl, krigen i mellanöstern, våra stinkande städer som brer ut sig och allt annat... Cancer är ett annat ord.

Jag låter pessimistisk men om man inte vore människa själv skulle det inte finnas mycket att gilla med vår art.

Myror gör ändå nytta i världen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Ja fast jag tror att vi kan jämföras med mögel/virus. När de kommer hit och ser tjernobyl, krigen i mellanöstern, våra stinkande städer som brer ut sig och allt annat... Cancer är ett annat ord.

Jag låter pessimistisk men om man inte vore människa själv skulle det inte finnas mycket att gilla med vår art.

Myror gör ändå nytta i världen.

Min poäng var mer att om en civilisation kan ta sig till Jorden utan problem så är de så pass avancerade att våran närvaro skulle vara obetydlig. Att vi krigar och förstör våran egen planet påverkar dem lika mycket som att två myrkolonier på våran bakgården strider med varandra. Det finns liksom ingen anledning för dem att lägga sig i så länge som myrkolonierna inte börjar vara ett irritationsmoment, eller är i vägen för deras egna intressen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

d.v.s. att det vi ser som en stor skillnad i intelligens (mellan t.ex. apor och människor) kanske egentligen inte är särskilt stor alls.

Kanske dags att inflika att det inte är någon skillnad alls mellan människor och apor, för vi är apor. Mer specifikt så är varken vi eller Schimpanser (eller Gorillor, Orangutanger eller Bonobos) "apor" utan människoapor. Människoapor saknar svans, apor har svans.

Så korrekt hade varit att skriva "(mellan t.ex. människor och de övriga människoaporna)".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Min poäng var mer att om en civilisation kan ta sig till Jorden utan problem så är de så pass avancerade att våran närvaro skulle vara obetydlig. Att vi krigar och förstör våran egen planet påverkar dem lika mycket som att två myrkolonier på våran bakgården strider med varandra. Det finns liksom ingen anledning för dem att lägga sig i så länge som myrkolonierna inte börjar vara ett irritationsmoment, eller är i vägen för deras egna intressen.

Jo det är ju sant.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Casgar:

Det var inte precis den jag tänkte på men han har berättat den flera gånger. Den jag tänkte på var i diskussion med Richard Dawkins.
Det var denna jag tänkte på. Värd att se hela men han tar upp det ca tjugo minuter in.
https://m.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid trott att det fanns liv på andra planeter, vinter 2013 fick jag det bekräftat att UFO fanns då jag såg ett under en kvällspromenad. Finns ingen annan rimlig förklaring till vad jag såg, än idag tänker jag på den händelsen, den saken kan inte ha varit från den här planeten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

Jag har alltid trott att det fanns liv på andra planeter, vinter 2013 fick jag det bekräftat att UFO fanns då jag såg ett under en kvällspromenad. Finns ingen annan rimlig förklaring till vad jag såg, än idag tänker jag på den händelsen, den saken kan inte ha varit från den här planeten.

Om du inte vet vad det var (Unidentified Flying Object) hur kan du då dra slutsatsen att det var något från en annan planet, och att det är den enda rimliga förklaringen? Varför inte berätta vad du såg och börja diskussionen där?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Finns ingen annan rimlig förklaring till vad jag såg, än idag tänker jag på den händelsen, den saken kan inte ha varit från den här planeten.

Det finns vissa teorier att UFO som folk ser är faktiskt experimentella skepp som utvecklas och testas men som hålls hemliga från allmänheten, vissa tror även att USA har väldigt länge haft gravitation skepp som kan flyga till månen på ett par minuter och att det är även trovärdigt att vi som människor har besökt mars och andra planeter i hemlighet.

Varje person får dra sin egna slutsatser, men det är faktiskt en intressant teori istället för att det skulle vara utomjordingar.