Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Avstängd

Detdär med intelligent liv var lätt sarkastiskt menat, men en aspekt av saken är ju att våra, dvs människans, preferenser inte nödvändigtvis går att tillämpa för andra livsformer när man talar om intelligens i generell bemärkelse (om man inte väljer att låsa sig till premisser definierade av och för människor). Det kan ju vara någonting helt annat som styr, tex "wisdom of the crowd" men var för sig enligt vår idag allmänt vedertagna definition, lågt stående individer, osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Liv på annan planet? med största sannolikhet.

Det finns vad vi vet oändligt med galaxer och planeter, och att bara jorden skulle ha liv är för mig otänkbart, finns det oändligt med planeter så finns oändligt med möjligheter till liv på annan planet. Sen att vi "aldrig" kommer få kontakt med dessa är en annan sak.

Dessutom kan det finnas andra grundämnen som viinte känner till i universum, så vi vet inte vad dessa andra varelserna skulle vara uppbyggda av.

för att runda av allt svammel lite... varför skulle Big bang enbart kunna skei vår galax?

Galax? Big bang skapade vårat universum. Vilket i sin tur består av tusentals på tusentals galaxer.

Skrivet av Mizzarrogh:

Detdär med intelligent liv var lätt sarkastiskt menat, men en aspekt av saken är ju att våra, dvs människans, preferenser inte nödvändigtvis går att tillämpa för andra livsformer när man talar om intelligens i generell bemärkelse (om man inte väljer att låsa sig till premisser definierade av och för människor). Det kan ju vara någonting helt annat som styr, tex "wisdom of the crowd" men var för sig enligt vår idag allmänt vedertagna definition, lågt stående individer, osv...

"Intelligent liv" kan även appliceras på allt som inte är bakterier och encelliga djur. Typ hundar, fåglar, primater etc.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@anon185723: Vad du snackar strunt. Jag tror att de flesta här förstår frågeställningen "tror du på liv på en annan planet", inklusive du. Det är dessutom stor skillnad på att tro på någonting religiöst och att tro på någonting för att det är logiskt rimligt; nästan motsatser skulle jag påstå. Jag gissar att majoriteten av de som röstat har något logiskt resonemang bakom och att bara någon enstaka resonerat utifrån sin religiösa tro.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

@fxfighter: Om sannolikheten för att det inte ska finnas liv någon annanstans i universum är löjligt liten och i stort sett helt försumbar så skulle det var helt otroligt om det inte fanns. Åtminstone liv i dess enklaste former borde sannolik vara rätt vanligt förekommande. Att vårt solsystem skulle vara helt unikt går inte att förklara på något annat sätt än att det måste finnas en Gud/högre makt.

Universumet och dess kretslopp kan ses som ett mirakel eller en självklarhet. Att motbevisa en högre makt kommer bli mänsklighetens största utmaning. Allt som existerar eller inte kan förklaras kan pekas på Gud eller en högre makt.

Sannolikheten för liv är hög. Det enda som vi kan bevisa i vår verklighet är det vi observerar. Vad är sannolikenheten för att vi får observera utomjordligt liv? Utöver utmaningen att färdas långa sträckor så har vi interna problem och en klocka som tickar ner till en obeboelig jord.

Permalänk
Medlem

På tal om universum. Jag vet inte vilket som är svårare att förstå: att rymden skulle vara helt oändlig eller att rymden skulle vara ändlig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Rymden lär vara ändlig, men det finns ett oändligt tomrum runt den, tror jag...
Har för mig att BIG BANG teorin säger någonting i denna stilen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

På tal om universum. Jag vet inte vilket som är svårare att förstå: att rymden skulle vara helt oändlig eller att rymden skulle vara ändlig.

Alltid expanderade är ytterligare en teori. Alltså är den ändlig men samtidigt oändlig.. beroende på vilket läger man står i. Man kan nå slutet på universum men frågan är om man hinner innan den expanderat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Rymden lär vara ändlig, men det finns ett oändligt tomrum runt den, tror jag...

Tror inte hjärnan skulle förstå hur stort universum är, om man skulle försöka... tänk att se/uppleva varje planet bara för 1 sekund *head explodes*

Permalänk
Avstängd

Jo, betänk den sträcka ljuset kan färdas i vakuum på ett år...
En del av det ljus som når oss om natten har färdats i många miljoner år och det är ändå bara det som ligger allra närmast oss...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, betänk den sträcka ljuset kan färdas i vakuum på ett år...
En del av det ljus som når oss om natten har färdats i många miljoner år och det är ändå bara det som ligger allra närmast oss...

Det tar 8 minuter för ljus från den närmaste stjärnan att nå oss

Jag tror att det finns liv i någon form någonstans. Intelligent liv möjligen. UFO däremot tror jag inte en sekund på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Har för mig det med vår nuvarande teknologi tar ca 4 år att resa till mars, enkelresa...

Edit, idag tar det ca ett halvår att resa till mars, jag blandade ihop det, det var nog andra planeter längre ut det tar flera år att resa till...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Rymden lär vara ändlig, men det finns ett oändligt tomrum runt den, tror jag...
Har för mig att BIG BANG teorin säger någonting i denna stilen.

Ja universum lär var ändligt men det är själva tomrummet jag menar med rymden. Men enligt en del fanns inte ens något tomrum innan Big Bang.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Flat earth...? Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jag tror att anledningen till att vi inte sett intelligent liv i rymden och att ingen stor rymd federation kommit för att besöka oss med otrolig rymd teknologi är för att allt liv har en tendens att ta kål på sig själv så fort de blir avancerade nog att påverka sin egen hemplanet i stor utsträckning.

Det räcker ju med ett kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA för att vädret ska bli så pass sabbat att alla våra skördar går förlorade och nästan alla svälter ihjäl...

Så du känner till en sorts intelligent liv: människor och hur vi påverkar vår planet sen generaliserar du det över hela universum?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Statistiskt sett vet vi att det finns intelligent liv i universum...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jesusbarnet:

Så du känner till en sorts intelligent liv: människor och hur vi påverkar vår planet sen generaliserar du det över hela universum?

Jag hoppas att aliens inte kan bli kränkta. Våran identitetspolitik har nog med problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag hoppas att aliens inte kan bli kränkta.

Jag har hört att dom ska vara lättkränkta...

Permalänk
Medlem

skulle nog säga att det finns två alternativ, någon form av högre form av liv som skapat livet på jorden "gud". inte "gud" så som i Adam och Eva utan tänk er mer en form av kraft på en högre nivå som satte allt i rörelse, big bang, evolution osv osv.

alternativt att det inte finns någon form av "gud" och då är det ganska självklart att det finns liknande livsformer där ute, både smartare och dummare. chansen är liten men rymden är så gott som oändlig vilket gör att den extremt lilla chans kommer ha slagit in flertalet gånger.

sen tror jag att chansen att mänskligheten någonsin kommer att stöta på en annan form av intelligent livsform är så gott som obefintlig just iom rymdens storlek.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det finns liv på någon annan planet. Jag känner lite samma sak om döden.. Om det inte finns något efter döden, är inte det vi gör ganska meningslöst då?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Statistisk sett ska det inte vara möjligt att svara nej på denhär frågan.

Det är möjligt att svara nej eftersom det alternativet finns. Vi kan till och med se att vissa redan gjort det

Permalänk
Medlem

Intressant att så många i tråden resonerar "det finns många planeter(/himlakroppar), därför är sannolikheten stor att det finns intelligent liv på annat håll".
Helt fel. Vi vet inget om sannolikheten för intelligent liv på en slumpmässigt vald planet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Tror dock bestämt att om det nu är så att det existerar liv utöver oss där ute så är jag rätt säker på att ingen av oss som sitter här och spekulerar nånsin kommer att få se nåt. Tror det ligger minst en 100-200 år fram i tiden innan vi är så pass utvecklade så vi kan ta oss till dessa platser i universums utkanter.
Hoppas jag har fel dock.

inte en chans vi kan det under det tids spannet och möjligen att vi har lite kolonier på någon planet eller måne då men för att få lite perspektiv så skulle det ta ca 100000 år att åka från kant till kant i våran galax i ljusets hastighet men alfa centauri kanske ligger inom våran kapacitet

Finns inte en chans att vi skulle kunna böja universum för att skapa ett maskhål när inte ens supermassiva svarta hål kan skapa wormholes och skulle dom kunna det är dom nått vi aldrig skulle kunna tämja för skulle man stoppa ner jorden i ett sånt och den höll skulle den pressas ihop till en pingis bolls storlek och finns supermassiva svarta hål med en massa av 20-30 mijarder solar och galenskap att försöka få hjärnan att förstå vidden av krafterna

Skulle inte tro även om vi ger det 1000-2000år eller 10000-20000 år att vi ens kommer lämna våran egen galax för i ljusets hastighet bör det ta minst 30000 år och tråkiga sanningen är att det går inte att slå ljusets hastighet och enda jag vet som kan det är kvantpartiklar.

Kan erkänna jag är för dum i huvudet för kvantfysik men att en partikel kan vara på 2 platser samtidigt och exploita det för att bryta ner något/någon i kvant nivå och överföra det till en annan plats och få ihop det igen låter som det med skulle vara så långt bortom våran kapacitet att det är löjligt och bästa möjliga scenariot är nog stjärnorna som vi har närmast våran egen och tom det är nog på nivå till övermäktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

inte en chans vi kan det under det tids spannet och möjligen att vi har lite kolonier på någon planet eller måne då men för att få lite perspektiv så skulle det ta ca 100000 år att åka från kant till kant i våran galax i ljusets hastighet men alfa centauri kanske ligger inom våran kapacitet

Finns inte en chans att vi skulle kunna böja universum för att skapa ett maskhål när inte ens supermassiva svarta hål kan skapa wormholes och skulle dom kunna det är dom nått vi aldrig skulle kunna tämja för skulle man stoppa ner jorden i ett sånt och den höll skulle den pressas ihop till en pingis bolls storlek och finns supermassiva svarta hål med en massa av 20-30 mijarder solar och galenskap att försöka få hjärnan att förstå vidden av krafterna

Skulle inte tro även om vi ger det 1000-2000år eller 10000-20000 år att vi ens kommer lämna våran egen galax för i ljusets hastighet bör det ta minst 30000 år och tråkiga sanningen är att det går inte att slå ljusets hastighet och enda jag vet som kan det är kvantpartiklar.

Kan erkänna jag är för dum i huvudet för kvantfysik men att en partikel kan vara på 2 platser samtidigt och exploita det för att bryta ner något/någon i kvant nivå och överföra det till en annan plats och få ihop det igen låter som det med skulle vara så långt bortom våran kapacitet att det är löjligt och bästa möjliga scenariot är nog stjärnorna som vi har närmast våran egen och tom det är nog på nivå till övermäktigt

Tror du har en poäng, tänkte lite för optimistiskt.
Klart är i alla fall att det ligger långt långt fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Jag hoppas det finns liv på någon annan planet. Jag känner lite samma sak om döden.. Om det inte finns något efter döden, är inte det vi gör ganska meningslöst då?

Är det inte tvärt om? Tar livet aldrig slut är det väl ganska meningslöst att göra något.

Jag tror det kan finnas liv på andra planeter men de har ingen olja för då hade vi bombat sönder dem för länge sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Tror du har en poäng, tänkte lite för optimistiskt.
Klart är i alla fall att det ligger långt långt fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Är skit tråkigt att tänka på det så och jag vill med se nya stjärnor och planeter men är sånna jävla avstånd att även om man försöker använda fantasin begränsas man av ljusets hastighet och ser inget realistiskt sätt att slå det på men hoppet är att vi kommer på nått smart sätt att färdas på men är inget som känns realistiskt och tråkigt nog ligger det nog väldigt långt fram om vi ens lyckas då med mer än hoppa vidare från planet till planet till e.v nästa solsystem o.s.v ...om inte mänskligheten hinner dö först

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är skit tråkigt att tänka på det så och jag vill med se nya stjärnor och planeter men är sånna jävla avstånd att även om man försöker använda fantasin begränsas man av ljusets hastighet och ser inget realistiskt sätt att slå det på men hoppet är att vi kommer på nått smart sätt att färdas på men är inget som känns realistiskt och tråkigt nog ligger det nog väldigt långt fram om vi ens lyckas då med mer än hoppa vidare från planet till planet till e.v nästa solsystem o.s.v ...om inte mänskligheten hinner dö först

Det är ju just det, att avstånden och massorna som vi försöker beräkna är så pass stora så att vi inte ens riktigt vet hur vi ska uttala eller för den delen skriva dom

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

inte en chans vi kan det under det tids spannet och möjligen att vi har lite kolonier på någon planet eller måne då men för att få lite perspektiv så skulle det ta ca 100000 år att åka från kant till kant i våran galax i ljusets hastighet men alfa centauri kanske ligger inom våran kapacitet

Finns inte en chans att vi skulle kunna böja universum för att skapa ett maskhål när inte ens supermassiva svarta hål kan skapa wormholes och skulle dom kunna det är dom nått vi aldrig skulle kunna tämja för skulle man stoppa ner jorden i ett sånt och den höll skulle den pressas ihop till en pingis bolls storlek och finns supermassiva svarta hål med en massa av 20-30 mijarder solar och galenskap att försöka få hjärnan att förstå vidden av krafterna

Skulle inte tro även om vi ger det 1000-2000år eller 10000-20000 år att vi ens kommer lämna våran egen galax för i ljusets hastighet bör det ta minst 30000 år och tråkiga sanningen är att det går inte att slå ljusets hastighet och enda jag vet som kan det är kvantpartiklar.

Kan erkänna jag är för dum i huvudet för kvantfysik men att en partikel kan vara på 2 platser samtidigt och exploita det för att bryta ner något/någon i kvant nivå och överföra det till en annan plats och få ihop det igen låter som det med skulle vara så långt bortom våran kapacitet att det är löjligt och bästa möjliga scenariot är nog stjärnorna som vi har närmast våran egen och tom det är nog på nivå till övermäktigt

vi kommer förmodligen aldrig kunna lämna galaxen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@FatherOfThree:

De här var väl aningen breda punkter. Egoism är ju grundat i alla djur och helt naturligt. I hårda tider är de inte dem sympatiska som överlever, de är dem egoistiska. Icke egoistiska människor blir överkörda av människor som är egoister och de här kommer vi aldrig komma ifrån. Har du inte någon form av egoism så är du ju toffel...

Över egoistiska människor behöver vi inte direkt. Men lika lite som alla dessa över empatiska nötter som tror att man kan ge bort allt till alla och att få det att funka, dessa varelse blir överkörda och bortglömde för de kommer aldrig någon vart i livet. De stannar kvar bara för att de låter andra passera dem. Allt i naturen fungerar så att vi ska klättra upp och bli störst och starkast. Allt annat som sägs är bara ett moraliskt påhitt. De är så överallt, hela tiden, oavsett om de är här eller någon annan planet. Klättra upp, bli störst, bli starkast. De är den naturliga cykeln.

Jag får väl nöja mig med att du i bara lyckades uttyda ett enda ord, av alla dem jag skrev.

Får försöka vara mer pedagogisk nästa gång...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Klart att det finns något typ av liv därut, sen är det ju en helt annan femma att hitta det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Vet man svaret så röstar man nej. Är man troende så röstar man ja.

Jag är förvånad över hur många som väljer att tro religiöst. Blind tro är något som många vetenskapsmän ser ner på. Det finns alltid folk som ifrågasätter världsbilden som i dag ges av främmande människor. För dem så är det nog bäst att vi ger observerbara bevis, så att de själva kan få dra sina slutsatser av de sammanband som observeras.

Om man inte vet svaret då? Hela frågeställningen är hypotetisk då vi faktiskt inte har några bevis, utan vi kan bara gissa, d.v.s. tro.

Att tro är för övrigt i sig en bra sak som driver utvecklingen framåt. Christofer Columbus trodde att Jorden var rund trots att alla visste att Jorden var platt. Galileo trodde att Solen var centrum trots att man visste att Jorden var centrum.

Bara för att man tror på något behöver det inte betyda att man är religiös. Blind tro uppstår bara när man börjar förneka vetenskapliga observationer av verkligheten eftersom de står i direkt konflikt med ens egen trosuppfattning.

“Science adjusts its views based on what's observed
Faith is the denial of observation so that belief can be preserved.”

- Tim Minchin

Skrivet av lorgix:

Vi vet inte huruvida det finns eller inte.
Vi har inte kunnat utesluta att det finns. Men jag har då heller inte sett något övertygande argument för att det lär finnas.

Intressant att så många i tråden resonerar "det finns många planeter(/himlakroppar), därför är sannolikheten stor att det finns intelligent liv på annat håll".
Helt fel. Vi vet inget om sannolikheten för intelligent liv på en slumpmässigt vald planet.

Vi vet att så fort förhållandena för liv på våran egen planet uppstod så uppstod liv bara några hundra miljoner år efteråt. Är det orimligt att anta att samma sak gäller andra planeter?

Sen om livet är intelligent eller ej tycker jag är ganska abstrakt då intelligens är relativt. Kråkor är smartare än typ 99% av alla Jordens organismer. Räknas de som intelligenta?

Skrivet av jesusbarnet:

vi kommer förmodligen aldrig kunna lämna galaxen https://www.youtube.com/watch?v=ZL4yYHdDSWs

Riktigt bra Youtubesida för övrigt!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."