Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk

Klart det finns, rymden är i princip oändligt stor, det är omöjligt att vi är de enda ''intelligenta'' livet som existerar.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Problemet med det argumentet är att människan besökt andra planeter. Så fast är man med andra ord inte.

Så om jag släpper flaskpost i östersjön och den hamnar på Gotland så har jag besökt Gotland?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Så om jag släpper flaskpost i östersjön och den hamnar på Gotland så har jag besökt Gotland?

Nej, om du tar en rymdraket till månen så har du besökt månen. Med din analogi, om du tar en båt till Gotland har du besökt Gotland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ytbehandlad:

Så om jag släpper flaskpost i östersjön och den hamnar på Gotland så har jag besökt Gotland?

Om du lyckas trycka ned dig i flaskan bredvid meddelandet så visst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Om du lyckas trycka ned dig i flaskan bredvid meddelandet så visst.

Ja men så vilka planeter har människan då besökt? xP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ytbehandlad:

Ja men så vilka planeter har människan då besökt? xP

Behöver man besöka planeter för att ha lämnat jorden? Du rycker efter halmstrån här känns det som. Ska vi snacka himlakroppar aka satelliter så har människan besökt månen. Ska man ta kommentaren bokstavligt så behöver man bara lämna atmosfären för att ha lämnat planeten. Något mer du vill fråga?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Behöver man besöka planeter för att ha lämnat jorden? Du rycker efter halmstrån här känns det som. Ska vi snacka himlakroppar aka satelliter så har människan besökt månen. Ska man ta kommentaren bokstavligt så behöver man bara lämna atmosfären för att ha lämnat planeten. Något mer du vill fråga?

Kanske är petigt, men du skrev faktiskt:

"Problemet med det argumentet är att människan besökt andra planeter. Så fast är man med andra ord inte."

Att slingra sig, istället för att ödmjukt medge sina brister kan vara menligt för ens kredibilitet.

#16716719

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske är petigt, men du skrev faktiskt:

"Problemet med det argumentet är att människan besökt andra planeter. Så fast är man med andra ord inte."

Att slingra sig, istället för att ödmjukt medge sina brister kan vara menligt för ens kredibilitet.

#16716719

Läs kommentaren ovan. Jag har erkänt att jag skrev fel. Om jag var otydlig så erkänner jag att jag skrev planet men menade himlakropp. Gick snabbt och det blev fel. Kommentaren påstod dock att "vi" (alltså människan) aldrig kan lämna planeten.. vilket är fel. Första människan som lämnade denna planet var Yuri Gagarin 1961.

Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Min poäng kvarstår dock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Läs kommentaren ovan. Jag har erkänt att jag skrev fel. Om jag var otydlig så erkänner jag att jag skrev planet men menade himlakropp. Gick snabbt och det blev fel. Kommentaren påstod dock att "vi" (alltså människan) aldrig kan lämna planeten.. vilket är fel. Första människan som lämnade denna planet var Yuri Gagarin 1961.

Men du kan inte anklaga någon för att gripa efter halmstrån när denne svarar på ditt påstående om planeter. Personens liknelse med flaskpost fungerar bra eftersom vi bara skickat sonder till andra planeter. Personen griper inte efter några halmstrån alls. Om du senare insett ditt misstag så är ju det bra, men du är inte i en position att nedvärdera någon eller påstå att någon griper efter halmstrån för att denne bemött ditt tidigare uttalande.

Kommentaren nedan är helt enkelt förbannat dryg, nedvärderande och en ren halmdocka med tanke på att personen du bemöter hade rätt när han påvisade ditt fel.

Skrivet av Tumnus:

Behöver man besöka planeter för att ha lämnat jorden? Du rycker efter halmstrån här känns det som. Ska vi snacka himlakroppar aka satelliter så har människan besökt månen. Ska man ta kommentaren bokstavligt så behöver man bara lämna atmosfären för att ha lämnat planeten. Något mer du vill fråga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men du kan inte anklaga någon för att gripa efter halmstrån när denne svarar på ditt påstående om planeter. Personens liknelse med flaskpost fungerar bra eftersom vi bara skickat sonder till andra planeter. Personen griper inte efter några halmstrån alls. Om du senare insett ditt misstag så är ju det bra, men du är inte i en position att nedvärdera någon eller påstå att någon griper efter halmstrån för att denne bemött ditt tidigare uttalande.

Faktum var att jag svarade långt innan dess att jag skrev fel och därför är det inte för långsökt att förutsätta att personen ifråga har läst min kommentar.

Skrivet av LedsenPanda:

Klart det finns, rymden är i princip oändligt stor, det är omöjligt att vi är de enda ''intelligenta'' livet som existerar.

Omöjligt är det inte men högst troligt finns det liv där ute.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktum var att jag svarade långt innan dess att jag skrev fel och därför är det inte för långsökt att förutsätta att personen ifråga har läst min kommentar.

Tvärtom, att du insett att du hade fel var inte tydligt då det bara var i ett svar till mig. Och det behövdes ett sammanhang för att man skulle förstå vad det hela avsåg. Om personen läst textraden så måste personen ändå gå bakåt för att förstå vad den innebar. Med tanke på vad personen senare skrev så är det ganska uppenbart att personen inte känner till att du insett ditt fel.
En annan sak som är uppenbar är att du insåg att personen inte visste att du insett dit fel. Eftersom du inte gjorde något försök att reda ut eller förklara, vilket man gör om man menar väl och någon missat en sådan sak. Istället går du till motattack med en halmdocka och målar upp en bild av att personen anser att vara på månen inte är att lämna himlakroppen. Det är bara fult att missrepresentera vad personen menade på det viset.

Ditt påstående om människor på andra planeter förtjänade en pikande liknelse, ta det, eller förklara åtminstone att du insett ditt misstag. Att låtsas att du inte förstår att personen missat detta bara för att få vara kränkt är bara tramsigt.

Permalänk
Medlem

En kommentar jag läste på en youtube video:

Fast nu är det väl inte så att det expanderar, per se. Snarare (av vad jag läst, hört och sett) är det väl så att universum >upplevs< expandera, eftersom ljuset från de solsystem och galaxer längre bort i universum inte nått oss ännu, och att vi därför inte kan uppfatta dem. Vi kan inte se det vi inte kan se.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

En kommentar jag läste på en youtube video:

Fast nu är det väl inte så att det expanderar, per se. Snarare (av vad jag läst, hört och sett) är det väl så att universum >upplevs< expandera, eftersom ljuset från de solsystem och galaxer längre bort i universum inte nått oss ännu, och att vi därför inte kan uppfatta dem. Vi kan inte se det vi inte kan se.

Det är inte uteblivet ljus som gör att vi vet att det expanderar. Det är rödförskjutningen hos fjärran ljuskällor. Den låter oss räkna på relativa hastigheten och därmed mäta expansion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tvärtom, att du insett att du hade fel var inte tydligt då det bara var i ett svar till mig. Och det behövdes ett sammanhang för att man skulle förstå vad det hela avsåg. Om personen läst textraden så måste personen ändå gå bakåt för att förstå vad den innebar. Med tanke på vad personen senare skrev så är det ganska uppenbart att personen inte känner till att du insett ditt fel.
En annan sak som är uppenbar är att du insåg att personen inte visste att du insett dit fel. Eftersom du inte gjorde något försök att reda ut eller förklara, vilket man gör om man menar väl och någon missat en sådan sak. Istället går du till motattack med en halmdocka och målar upp en bild av att personen anser att vara på månen inte är att lämna himlakroppen. Det är bara fult att missrepresentera vad personen menade på det viset.

Ditt påstående om människor på andra planeter förtjänade en pikande liknelse, ta det, eller förklara åtminstone att du insett ditt misstag. Att låtsas att du inte förstår att personen missat detta bara för att få vara kränkt är bara tramsigt.

Kränkt? Är långt ifrån kränkt. Sedan så försöker jag inte låtsas något alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Samtidigt på en helt okänd planet = Öhh tror ni grabbar att det finns nån annan boll med folk på

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

självklart! intelligent liv självklart! allt detta kommer visa sig när slöjan faller. vi har haft kontakt väldigt länge så ni vet det. skulle kunna hålla en lång föreläsning och förklara men inte genom att skriva. orkar inte! den nya tiden är dock påväg, ingen kommer undgå den. detta är ingen info eller nörd som sett på youtube eller ancient aliens!! sök och ni skall finna.......viktigast är va kritisk.....mot allt särskillt "vetenskapen" som alla verkar lita på men jag kan säga såhär, vetenskapen är uppbyggd så det talar till den logiska hjärnan vilket ALDRIG kommer kunna bevisa allt....den är helt enkelt för bristfällig. för klen!! hjärnan kan heller inte tänka utanför ramarna även om vissa har större förmåga. Men fast de så kan den ALDRIG ALDRIG ALDRIG tänka utanför ramarna.....den är bunden till dess stuktur.....till denna 3 dimensionella världen och när ni förstår detta så förstår ni då att den inte kommer kunna tänka sig till vad som är utanför dessa ramar!! helt omöjligt. den är alldeles för lätt att lura och manipulera dessutom.. bara säga att vetenskapen bevisat idag så tror folk på det. 1+1= 2 ...då nappar den.....där har ni vad all vetenskap är uppbyggd på......logiska bevis.......väldigt bristfälligt!! vill man se saningen finns ett helt annat sätt, vi är en själ och idag tror dom flesta att vi är våran hjärna, vetenskapen är ju uppbyggd på det o det visar hur lite dom vet. Alla fall själen kan se sanningen, hjärnan tror på vilken lögn som är mest logisk. ni som inte förstår detta, bara åk med, allt kommer visa sig. Men till dom andra som sett och fattar detta.......respekt. Men till frågan--- jaaaa för helvete det finns andra raser och liv!!! shit ni kommer få en chock!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kränkt? Är långt ifrån kränkt. Sedan så försöker jag inte låtsas något alls.

Men bra. Då behöver du inte använda dig av halmdockor och vara nedvärderande mot någon som hade helt rätt när han rättade dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men bra. Då behöver du inte använda dig av halmdockor och vara nedvärderande mot någon som hade helt rätt när han rättade dig.

Nu blev jag intresserad här. Var har jag använt mig av halmdockor?

Skrivet av AmdX2:

Samtidigt på en helt okänd planet = Öhh tror ni grabbar att det finns nån annan boll med folk på

Det är väl bara naturligt att "intelligenta varelser" sitter och filosoferar om man är den enda intelligenta livsformen i universum. Det är ungefär som när man filosoferar varför man själv existerar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte uteblivet ljus som gör att vi vet att det expanderar. Det är rödförskjutningen hos fjärran ljuskällor. Den låter oss räkna på relativa hastigheten och därmed mäta expansion.

Aha, det kan stämma. Det skulle vara en bra förklaring till att universum är oändligt annars

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Aha, det kan stämma. Det skulle vara en bra förklaring till att universum är oändligt annars

Jag skulle inte kalla det "oändligt" utan bara att det konstant expanderar vilket bara betyder att gränsen hela tiden skjuts. Kan iof. bara vara en personlig definition.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu blev jag intresserad här. Var har jag använt mig av halmdockor?

Det är väl bara naturligt att "intelligenta varelser" sitter och filosoferar om man är den enda intelligenta livsformen i universum. Det är ungefär som när man filosoferar varför man själv existerar.

Det va precis det som menades med det jag sa, att vi babblar om det här och samtidigt där så pratar dem om samma sak

Och givetvis finns det andra planeter med liv, universum är väl oändligt, och om vi har tur så kommer vi en dag hitta nån annan livsform eller att vi blir hittade.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

Jo, universums beståndsdelar expanderar väl konstant ännu, men utanför denna sfär(?) slutar det vi kallar universum. Enligt uppgift skall det således inte existera någonting alls utanför universum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AmdX2:

Det va precis det som menades med det jag sa, att vi babblar om det här och samtidigt där så pratar dem om samma sak

Och givetvis finns det andra planeter med liv, universum är väl oändligt, och om vi har tur så kommer vi en dag hitta nån annan livsform eller att vi blir hittade.

De kanske tom. sitter på ett liknande forum. Typ Xclockers.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theo0019:

Aha, det kan stämma. Det skulle vara en bra förklaring till att universum är oändligt annars

Man kan läsa på om Hubbleexpansionen. Man har sett att universum expanderar men förvånande nog så accelererar expansionen också. Så till till slut kommer allting att försvinna bortåt snabbare än ljuset och himlen kommer vara svart, utan stjärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Man kan läsa på om Hubbleexpansionen. Man har sett att universum expanderar men förvånande nog så accelererar expansionen också. Så till till slut kommer allting att försvinna bortåt snabbare än ljuset och himlen kommer vara svart, utan stjärnor.

Svarta hål? Prova svarta oceaner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Haha

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Statistiskt sett är det väl högst troligt. Dock finns det andra argument emot: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2809183/We-uni...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Behöver man besöka planeter för att ha lämnat jorden? Du rycker efter halmstrån här känns det som. Ska vi snacka himlakroppar aka satelliter så har människan besökt månen. Ska man ta kommentaren bokstavligt så behöver man bara lämna atmosfären för att ha lämnat planeten. Något mer du vill fråga?

Bara poängtera att människan ej besökt några planeter, att skicka dit flaskpost är inte riktigt som att besöka..
Men när den nya definitionen av planet går igenom så kan vi ju säga att människan har besökt en planet! (eftersom månen då kommer räknas som en planet)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu blev jag intresserad här. Var har jag använt mig av halmdockor?

Det är väl bara naturligt att "intelligenta varelser" sitter och filosoferar om man är den enda intelligenta livsformen i universum. Det är ungefär som när man filosoferar varför man själv existerar.

Här:

Skrivet av Tumnus:

Behöver man besöka planeter för att ha lämnat jorden? Du rycker efter halmstrån här känns det som. Ska vi snacka himlakroppar aka satelliter så har människan besökt månen. Ska man ta kommentaren bokstavligt så behöver man bara lämna atmosfären för att ha lämnat planeten. Något mer du vill fråga?

Han invänder mot ditt påstående att människor varit på andra planeter. Han har helt rätt i denna invändningen då ingen människa varit på en annan planet. Du låtsas att han istället påstår att man måste ha varit på andra planeter för att ha lämnat jorden. Det påstod han inte någonstans. Men det hade varit ett korkat påstående av honom så det är mycket lättare för dig att låtsas som att han sa det och sedan argumentera mot det istället för vad han faktiskt poängterade.
Det var ju inte han som drog in andra planeter som exempel på att vi inte var fast här, det var du. Du har ju accepterat en rättning av mig sedan dess. Men det hade ju han uppenbarligen inte sett. Detta borde vara över sedan länge, men du anföll med ovan anförda halmgubbe.

Permalänk
Medlem

Det är i princip helt osannolikt att vi skulle vara ensamma i universum. Det finns fler stjärnor i rymden än sandkorn på jorden och varje stjärna har potentiellt ett solsystem som vårt eget. Så att vi skulle vara ensamma i universum är högst otroligt.

Carl Sagan säger det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=4PN5JJDh78I

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR