Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Säg till om du får Socket 2011 problemliknande händelser som att sata systemet brinner upp. med tanke på Problemen med minnen och Bios skulle det inte förvåna mig om minnes kontrollerna skulle ryka vid OC.

Vilket problem syftar du på och varför är detta relevant?

Syftar du på något som även skulle drabba mitt moderkort/processor?

Har inte haft några problem med komponenterna sen jag köpte dom. (Jag använder dessutom 9-stycken SSDer inkopplade via SATA)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

No offense, men är inte hela internet översvämmat med trådar som med näbbar och klor försöker hävda att Ryzen är mycket bättre än vad de flesta testerna visar. Vad är grejen? Har ni alla aktier i AMD? Det skylls på Windows 10, det skylls på icke optimerade spel, det skylls på instruktioner från Intel det skylls på fan och hans mormor. Det är en jäkla CPU inte Jesus återkomst.

Ryzen är uppenbarligen helt OK och ett stort steg framåt för AMD men har man den minsta invändning eller tveksamhet så är man automatisk en paid Intel/Nvidia shill.

Till och med normalt sansade medlemmar som Aeig har svepts med i störtfloden av AMD-kramande, att inte kritiska röster ska få förekomma i en tråd är ju helt absurt.

Chill out folk, företagen behöver ingen fanskara, håll på ett fotbollslag istället.

Borde nog säga samma sak om din kommentar. Varför måste man ha aktier i AMD för att se fördelar med Ryzen? Du må tro att din kommentar är bättre än de du kritiserar men i verkligheten är det inte så. Faktum är att Ryzen är en väldigt kompetent processor.. Är den bättre än 7700K? I spel? Nej. I MT applikationer? Mycket bättre. Det handlar om att göra avkall men för någon anledning sitter folk och menar att Ryzen är en värdelös processor för att den inte presterar som en 7700K. Därför finns denna tråd... Cherrypicking? Visst men det sker åt alla håll och kanter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror nog alla reviewers är överens om detta, ryzen är en bra processor.
Men ska du typ bara spela och kanske använda lite program då och då så
är fortfarande en Intel bättre.
Fattar inte att folk fortfarande försöker vända på detta?
Kan dom inte bara vara nöja med att AMD har släppt en bra prolle?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Tror nog alla reviewers är överens om detta, ryzen är en bra processor.
Men ska du typ bara spela och kanske använda lite program då och då så
är fortfarande en Intel bättre.
Fattar inte att folk fortfarande försöker vända på detta?
Kan dom inte bara vara nöja med att AMD har släppt en bra prolle?

Det är en bra fråga. Handlar antagligen om brist på objektivitet.
Känner hur jag dör lite innombords varje gång jag ser någon rekommendera en R7 1700 till en renodlad speldator bland köprådstrådarna.

Ryzen (framför allt R7 1700) är en bra processor, imponerande på många sätt och vis (folk som jämför Ryzen med Bulldozer vet inte vad dom pratar om) men om att spela är det man gör mest med datorn så finns det bättre alternativ. Och nej, argumentet "det kommer bli bra om X år/spel kommer nyttja mer kärnor i framtiden" är inget bra argument. Köper man ny hårdvara är det väl för att man tänkt använda den nu?

Sen ska vi inte ens gå in på hur länge "det blir bättre snart"-argumentet har florerat här på Sweclockers: Det är många år (5+) sedan jag såg "spel nyttjar snart fler än 4 kärnor" argumentet för första gången, och det är fortfarande mer undantag än regel. Jag föll själv för snacket när jag köpte min i7-3930k (förvisso begagnad) 2012. 5 år senare, och jag hade antagligen fortfarande haft mer nytta av att sitta på en högre klockad i7-2600k!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Det är en bra fråga. Handlar antagligen om brist på objektivitet.
Känner hur jag dör lite innombords varje gång jag ser någon rekommendera en R7 1700 till en renodlad speldator bland köprådstrådarna.

Ryzen (framför allt R7 1700) är en bra processor, imponerande på många sätt och vis (folk som jämför Ryzen med Bulldozer vet inte vad dom pratar om) men om att spela är det man gör mest med datorn så finns det bättre alternativ. Och nej, argumentet "det kommer bli bra om X år/spel kommer nyttja mer kärnor i framtiden" är inget bra argument. Köper man ny hårdvara är det väl för att man tänkt använda den nu?

Sen ska vi inte ens gå in på hur länge "det blir bättre snart"-argumentet har florerat här på Sweclockers: Det är många år (5+) sedan jag såg "spel nyttjar snart fler än 4 kärnor" argumentet för första gången, och det är fortfarande mer undantag än regel. (Tyvärr, äger en 6-kärnig CPU själv.)

Varför måla in sig i ett hörn? Ryzen ger bra nog prestanda för att inte måla in en i ett hörn där man inte kan göra annat med datorn samtidigt? Lite väl svart-vit värld du målar upp med din kommentar tycker du inte?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

NH:s tester, speciellt med 1080Ti, är helt uppåt väggarna och kan åka ner i papperskorgen tycker jag. Stämmer inte alls med övriga tester och hur dom lyckas få dom resultaten med i3 över i7 och dylikt förstår jag inte.
Håller tyvärr inte Sweclockers så högt heller. Vilket många verkar stirra sig blind på utan att kolla in en större variation av tester.

Sen att vi inte vet hur framtiden kommer bli med optimeringar hit å dit. Men kolla då bakåt i tiden och på Bulldozer. Den låg långt under Intels ditto och dom gjorde en hel del förbättringar med Piledriver som hela tiden knappat in på Intels ditto från samma tid och har nu i vissa spel t.o.m. gått om.
AMD hade bra flertrådprestanda men riktigt usel singeltrådsprestanda då men dom processorerna har lyckats överleva bra ändå och blivit bättre med åren.

Nu har AMD lanserat en ny arkitektur med både fenomenal flertråds- som singeltrådsprestanda som förmodligen kommer finslipas med både revisioner och en ny generation så småningom. Och den kommer med största sannolikhet vara ett bättre val för att framtidssäkra sin burk än en Intel för samma prislapp.

Intel har överpriset rejält, det är redan klart. Nu får vi se om dom hållit tillbaka eller bara varit lata och mjölkat oss.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför måla in sig i ett hörn? Ryzen ger bra nog prestanda för att inte måla in en i ett hörn där man inte kan göra annat med datorn samtidigt? Lite väl svart-vit värld du målar upp med din kommentar tycker du inte?

Tycker min kommentar är ganska nyanserad faktiskt. Vad är det svart-vita i den?
Förstår inte din kommentar riktigt däremot, kan man inte göra annat med t.ex. en i7-7700k samtidigt som man spelar? Eller vad menar du?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

NH:s tester, speciellt med 1080Ti, är helt uppåt väggarna och kan åka ner i papperskorgen tycker jag. Stämmer inte alls med övriga tester och hur dom lyckas få dom resultaten med i3 över i7 och dylikt förstår jag inte.
Håller tyvärr inte Sweclockers så högt heller. Vilket många verkar stirra sig blind på utan att kolla in en större variation av tester.

Sen att vi inte vet hur framtiden kommer bli med optimeringar hit å dit. Men kolla då bakåt i tiden och på Bulldozer. Den låg långt under Intels ditto och dom gjorde en hel del förbättringar med Piledriver som hela tiden knappat in på Intels ditto från samma tid och har nu i vissa tillfällen gått om i spel.
AMD hade bra flertrådprestanda men riktigt usel singeltrådsprestanda då men dom processorerna har lyckats överleva bra ändå och blivit bättre med åren.

Nu har AMD lanserat en ny arkitektur som förmodligen kommer finslipas med både revisioner och en ny generation så småningom. Och den kommer med största sannolikhet vara ett bättre val för att framtidssäkra sin burk än en Intel för samma prislapp.

Intel har överpriset rejält, det är redan klart. Nu får vi se om dom hållit tillbaka eller bara varit lata och mjölkat oss.

Ryzen ligger någonstans mellan Haswell och Kaby-Lake när det kommer till IPC och därför beror majoriteten av försprånget på att Intels processorer klockar riktigt bra. Däremot håller jag med dig om NHs test. Det är inte tillförlitligt alls och sett över de tiotal sidor jag jämfört med så stämmer inte deras siffror alls.. Visst varje sida har vissa skillnader men att få sådana enormt dåliga resultat är häpnadsväckande och eftersom det mest verkar ske hos NH så måste det vara ett fel hos dem.

Skrivet av MinscS2:

Tycker min kommentar är ganska nyanserad faktiskt. Vad är det svart-vita i den?
Förstår inte din kommentar riktigt däremot, kan man inte göra annat med t.ex. en i7-7700k samtidigt?

Att bara för att man "enbart spelar" så betyder det inte att 7700K är det klockrena valet i ALLA fall. Om du t.ex. vill streama (via Xplit som gillar fler kärnor och trådar) så verkar Ryzen ge bättre stabilitet och prestanda. Däremot ska man sitta och nöta CS Go så är 7700K ett bättre val. I realiten kommer man nästan aldrig märka skillnaden.. om man inte sitter i 720p.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att bara för att man "enbart spelar" så betyder det inte att 7700K är det klockrena valet i ALLA fall. Om du t.ex. vill streama (via Xplit som gillar fler kärnor och trådar) så verkar Ryzen ge bättre stabilitet och prestanda. Däremot ska man sitta och nöta CS Go så är 7700K ett bättre val. I realiten kommer man nästan aldrig märka skillnaden.. om man inte sitter i 720p.

Fast om man "enbart spelar" så sitter man inte och streamar - då sitter man och spelar och streamar.
Precis som att om man enbart spelar, så sitter man inte och spelar och redigerar ibland. Då sitter man och spelar och redigerar ibland. Tror dock den halmdockan var oavsiktlig, så du är förlåten Tumnus.

Sen hade det varit intressant och se hur många av dom som spelar som sitter och streamar också, tror inte det är särskilt många %.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Fast om man "enbart spelar" så sitter man inte och streamar - då sitter man och spelar och streamar.
Precis som att om man enbart spelar, så sitter man inte och spelar och redigerar ibland. Då sitter man och spelar och redigerar ibland. Tror dock den halmdockan var oavsiktlig, så du är förlåten Tumnus.

Sen hade det varit intressant och se hur många av dom som spelar som sitter och streamar också, tror inte det är särskilt många %.

Semantik. Finns fall där Ryzen även gett stabilare FPS som i GTA V t.ex. I många spel så kommer man som sagt inte märka någon större skillnad mellan 7700K och 1700.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Semantik.

Nu gör du det lätt för dig.

Jag har tre kompisar som enbart använder sina datorer för att spela (ej streama), surfa och titta på någon film/serie ibland.
Om de vill skaffa ny CPU, bör jag rekommendera en i7-7700k eller en R7 1700?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Nu gör du det lätt för dig.

Jag har tre kompisar som enbart använder sina datorer för att spela (ej streama), surfa och titta på någon film/serie ibland.
Om de vill skaffa ny CPU, bör jag rekommendera en i7-7700k eller en R7 1700?

Upplösning? Är det inte i 720P eller i spel som är väldigt entrådade (läs. CS Go) så skulle jag satsa på den processor som var billigast för stunden. Annars 7700K. Eller eventuellt vänta på 1600 eller 1500 som verkar bli lite av en "sweet spot". Oberoende försöker jag inte göra det lätt för mig alls utan det är snarare den väldigt skiftande definitionen av "spelande" på dessa forum som gör att man måste ta mellan tummen och pekfingret.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Upplösning? Är det inte i 720P eller i spel som är väldigt entrådade (läs. CS Go) så skulle jag satsa på den processor som var billigast för stunden. Annars 7700K. Eller eventuellt vänta på 1600 eller 1500 som verkar bli lite av en "sweet spot". Oberoende försöker jag inte göra det lätt för mig alls utan det är snarare den väldigt skiftande definitionen av "spelande" på dessa forum som gör att man måste ta mellan tummen och pekfingret.

Ja, i den verkliga världen hade jag också sagt åt dom att vänta på Ryzen 5.
Men nu gällde det som sagt enbart i7-7700k och R7 1700, mest för att illustrera en poäng, och då tror jag att en insatt och (framför allt) objektiv person hade rekommenderat Intel över AMD i dera fall.

Jag köper som sagt inte argumentet om "framtidssäkra" med Ryzen om man ska bygga en speldator.
Det argumentet har använts (och misslett) folk alldeles för länge.
Med facit i hand skulle jag som sagt skaffat en i7-2600k istället för en i7-3930k och sparat mellanskillnaden, men samma argument som fick mig att köpa "fel" processor för 5 år sedan används fortfarande. Den dagen det är mer norm än undantag att spel (inte bara AAA-titlar) nyttjar över 4 kärnor, då kan vi börja prata. Tyvärr så lär både R7 1700 och i7-7700k vara hopplöst utdaterade den dagen det sker.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att prestandan är bra nog i spel. Behöver inte vara bäst i spel när man är kung på annat. Får jag 130 eller 150fps kvittar lite då jag inte ser någon skillnad.

Bryr mig snarare mer om winrar tar 40s eller 20s att packa upp mina filer eller om mitt Excel macro tar 5s eller 10s att köra.

Tror det finns många som jag där spelade är <20% av tiden man sitter vid datorn som inte riktigt bryr sig om fps så länge man kommer över en viss nivå.

Kanske detta är ett tecken på att man börjar bli gammal

Sedan till de som klagar på att man rekommenderar AMD över intel trotts att spel prestandan är sämre är det mycket pga framtidsäkring. Socket 1151 är döende medans AM4 kommer leva länge till.

Hur som helst är ryzen en stor succe för AMD.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag ser det så här. Ja Intel har bättre singeltråd prestanda och är bättre i situationer där CPUn faktiskt blir en flaskhals. Men vi lever i 2017 nu och den som inte spelar på 1440+ eller 4K är antingen en proffs CS spelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 1080p skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med en större skärm samt med g-sync/freesync. Och där ser jag AMD som en vinnare, de kommer hålla samma FPS som en Intel CPU och de kommer göra ett bättre jobb i tunga multitrådade applikationer än Intel CPUerna för samma pris.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Snabb notis här bara.

Det är skillnad på att CPU flaskar och dåliga optimeringar.

Ligger CPUn på <85% på alla kärnor så är det dåligt optimerat spel/applikation

Ligger CPUn på >85% på alla kärnor så flaskar antagligen CPUn

Många spel jag sett ligger ryzen på ganska låg belastning och får lite lägre poäng än intel. Intel CPUn ligger istället på 90-95% belastning så är ofta ett problem att spelet bara optimerats för 4c/8t.

Och detta är inget konstigt! Utvecklare har sista 5 åren bara haft 4c/8t att optimera mot för det var den värsta modellen en konsument kunde köpa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag ser det så här. Ja Intel har bättre singeltråd prestanda och är bättre i situationer där CPUn faktiskt blir en flaskhals. Men vi lever i 2017 nu och den som inte spelar på 1440+ eller 4K är antingen en proffs CS spelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 1080p skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med en större skärm samt med g-sync/freesync. Och där ser jag AMD som en vinnare, de kommer hålla samma FPS som en Intel CPU och de kommer göra ett bättre jobb i tunga multi trådade applikationer än Intel CPUerna för samma pris.

Orsaken är att en skärm på 27" och med mer än 1080p kostar ytterligare minst 3000 Kr, och kanske än mer totalt eftersom man behöver ett allt bättre grafikkort. Ser man på på Steam Hardware Survey februari 2017 (http://store.steampowered.com/hwsurvey) så är 9 av 10 spelare snåla jävlar enligt din definition:

Resolution

Share

Change

1920 x 1080

0.4323

0.0413

1366 x 768

0.2409

-0.0072

1600 x 900

0.0618

0.0012

1440 x 900

0.0472

0.0006

1280 x 1024

0.0386

-0.0005

1680 x 1050

0.0352

-0.001

1360 x 768

0.0301

0.0019

2560 x 1440

0.0181

-0.0002

Other

0.018

-0.0019

1024 x 768

0.0157

-0.0003

1280 x 800

0.015

-0.0015

1536 x 864

0.0116

-0.0272

1920 x 1200

0.0111

-0.0006

1280 x 720

0.0071

-0.0073

3840 x 2160

0.0069

0.0047

2560 x 1080

0.0051

0.0003

1280 x 768

0.0033

-0.0001

3440 x 1440

0.0022

0.0001

Det kanske är så att de flesta inte har råd med allt på en gång, utan köper förutsättningen först, dvs. en tillräcklig dator.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

Skrivet av Tumnus:

Semantik. Finns fall där Ryzen även gett stabilare FPS som i GTA V t.ex. I många spel så kommer man som sagt inte märka någon större skillnad mellan 7700K och 1700.

Här har du lite frametime grafer. http://techreport.com/review/31366/amd-ryzen-7-1800x-ryzen-7-...

Här har du att ryzen har i snitt högre minimums och average. I Mafia 3 gör ryzen bra ifrån sig däremot.
http://www.techspot.com/review/1348-amd-ryzen-gaming-performa...

Digitalfoundry har en video där du får se frametime på varje benchmark realtime och du får gärna peka ut var ryzen gör bättre ifrån sig.
https://www.youtube.com/watch?v=TId-OrXWuOE&

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

Fast detta stämmer inte, det är bara folk som köper och upplever en placebo-effekt av att det flyter bättre. Det är ingen som helst skillnad och det finns inga bevis på det (enligt Digital Foundry, techreport, tomshardware m.fl är det snarare tvärtom).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade alla mina datorer brunnit upp och jag hade varit tvungen att köpa EN dator för allt jag gör, hade den haft en överklockad ryzen 1700. Den är OK i spel men skitbra i en musikdator. Så den hade varit en kompromiss.

Hade jag inte hållit på med musiken och studion så hade jag i dagsläget köot en i5 och klockat skiten ur den.

Det här snacket om att ryzen kommer bli bättre i framtiden känner jag igen från när bulldozer kom. Hur är det nu sådär 55 år senare? Precis. Men vem vet. Saker kan ju ändras.

Sluta leta efter information som kan motivera er bild av läget. Det borde göras tvärt om. Läs en massa och basera på fakta. Eller dra lärdom utav historien.

Visst Ryzen kan bli bättre. Det blev ju bulldozer med tiden åsså efter en rad optimeringar. Men vi snackar inte galna ökningar i prestanda. Kanske kommer de 4-6 kärniga överklocka bättre. Det lär ju röra om i grytan.

Och ja...
Intel behöver bara dumpa priserna på sin gamla arkitektur. Var står vi då?

Kommer alltid stötta AMD och följer dem med stort intresse men kan ju inte rekommendera en ryzen för en renodlad speldator. Vore oetiskt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Orsaken är att en skärm på 27" och med mer än 1080p kostar ytterligare minst 3000 Kr, och kanske än mer totalt eftersom man behöver ett allt bättre grafikkort. Ser man på på Steam Hardware Survey februari 2017 (http://store.steampowered.com/hwsurvey) så är 9 av 10 spelare snåla jävlar enligt din definition:

Resolution

Share

Change

1920 x 1080

0.4323

0.0413

1366 x 768

0.2409

-0.0072

1600 x 900

0.0618

0.0012

1440 x 900

0.0472

0.0006

1280 x 1024

0.0386

-0.0005

1680 x 1050

0.0352

-0.001

1360 x 768

0.0301

0.0019

2560 x 1440

0.0181

-0.0002

Other

0.018

-0.0019

1024 x 768

0.0157

-0.0003

1280 x 800

0.015

-0.0015

1536 x 864

0.0116

-0.0272

1920 x 1200

0.0111

-0.0006

1280 x 720

0.0071

-0.0073

3840 x 2160

0.0069

0.0047

2560 x 1080

0.0051

0.0003

1280 x 768

0.0033

-0.0001

3440 x 1440

0.0022

0.0001

Det kanske är så att de flesta inte har råd med allt på en gång, utan köper förutsättningen först, dvs. en tillräcklig dator.

Nja det där är väl inte riktigt sant då det beror helt på vilken 1080p skärm man jämför med. Sen skulle jag inte heller ta steams survey på så stort allvar som du gör, finns nog många spelar där som spelar mest indie spel och dyl. Jag menar de som faktiskt köper Ryzen 1800X och grafikkort för 5000-8000kr då tycker jag det är snålt att faktiskt inte lägga 3000kr extra på en bra skärm.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hade alla mina datorer brunnit upp och jag hade varit tvungen att köpa EN dator för allt jag gör, hade den haft en överklockad ryzen 1700. Den är OK i spel men skitbra i en musikdator. Så den hade varit en kompromiss.

Hade jag inte hållit på med musiken och studion så hade jag i dagsläget köot en i5 och klockat skiten ur den.

Det här snacket om att ryzen kommer bli bättre i framtiden känner jag igen från när bulldozer kom. Hur är det nu sådär 55 år senare? Precis. Men vem vet. Saker kan ju ändras.

Sluta leta efter information som kan motivera er bild av läget. Det borde göras tvärt om. Läs en massa och basera på fakta. Eller dra lärdom utav historien.

Visst Ryzen kan bli bättre. Det blev ju bulldozer med tiden åsså efter en rad optimeringar. Men vi snackar inte galna ökningar i prestanda. Kanske kommer de 4-6 kärniga överklocka bättre. Det lär ju röra om i grytan.

Och ja...
Intel behöver bara dumpa priserna på sin gamla arkitektur. Var står vi då?

Kommer alltid stötta AMD och följer dem med stort intresse men kan ju inte rekommendera en ryzen för en renodlad speldator. Vore oetiskt.

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån? Kör ett X99 system i studion och hade höga förhoppningar om Ryzen. Som musikdator skulle jag knappast satsa på en Ryzen i dagsläget. Den lider av märkliga latenser samt har problem att leverera på låga bufferinställningar. Som gjort för att man får glitchar och pops i ljudfiler. AMD har ju en lång tradition av att ha problem med just DAW:s.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån? Kör ett X99 system i studion och hade höga förhoppningar om Ryzen. Som musikdator skulle jag knappast satsa på en Ryzen i dagsläget. Den lider av märkliga latenser samt har problem att leverera på låga bufferinställningar. Som gjort för att man får glitchar och pops i ljudfiler. AMD har ju en lång tradition av att ha problem med just DAW:s.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Undrar om inte detta i grunden är motsvarande problem jag har haft.

#16730196

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta religösa predikandet om Ryzen börjar bli ganska tröttsamt. Jag har fortfarande inte sett ett uns av trovärdiga bevis på att en i7 7700K INTE skulle vara ett bättre val i den renodlade speldatorn.

Ryzen har många fördelar mot Intel i motsvarande prisklass och jag tycker det känns som det rimligaste valet för den som inte specifikt är ute efter den maximala spelprestandan. Att däremot springa runt och tro att Ryzen på något oförklaligt sätt lyckats med konststycket att leverera 8, relativt billiga, kärnor samtidigt som man ska slå konkurrenten på fingrarna i spel är totalt orimligt. Kastar man sedan in en jämförelse på budget til RnD hos de båda företaget så blir det än mer fantasi över det hela.

Så man bör ta Ryzen för vad den är, en grymt prisvärd processor i klassen och förhoppningsvis en rejäl utmanare kring övre mellanklassen när R5 väl kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån? Kör ett X99 system i studion och hade höga förhoppningar om Ryzen. Som musikdator skulle jag knappast satsa på en Ryzen i dagsläget. Den lider av märkliga latenser samt har problem att leverera på låga bufferinställningar. Som gjort för att man får glitchar och pops i ljudfiler. AMD har ju en lång tradition av att ha problem med just DAW:s.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Där ser man. Tänkte mest på hur bra den presterade i andra flertrådade applikationer. Vet att fx8350 va rätt så problematisk för mig i detta avseende.

Då är det intel som gäller oavsett tills amd eventuellt fixar dessa problem.

I stand corrected.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

AMD gjorde många stora framsteg och var som överaskade flera gånger tidigare. X2 med dubbla kärnor på en CPU, 64 bitars processorer osv. Men sedan snubblade de. Till skillnad från Intel som hade ekonomiska muskler att fixa till sitt snedsteg som hette Pentium 4 så fick AMD större problem. Jag har inte köpt ett AMD system på säkert tio år.

Men, Ryzen är ta mig tusan det mest spännande som hänt på konsumentmarknaden för PC på ett decenium. De hade kunnat kasta bort allt med en galen prissättning, men de sätter även den.
En del är "nya" i PC marknaden och har kanske endast sett hur saker varit de senaste 5-6 åren. Men har man som jag varit med sedan 80-talet och varit med om olika evolutionära steg i PC'ns historia så ser man saker lite annorlunda.

Detta är en STOR händelse. Något som för första gången på mycket länge påminner om ett läge där vi kan se konkurrens, inovation och faktiska framsteg. Något som kommer gynna alla konsumenter.

Fler kärnor har varit "the name of the game" länge. Dagarna då våra system endast gjorde en enda sak åt gången är sedan länge förbi. Även när vi "bara spelar" så kör de flesta antivirus, windows indexer, team speak, musik osv i bakgrunden. Något tester sällan tar med i beräkningarna. Vi kommer knappast att multitaska mindre ju mer tiden går. Det enda som uppenbart inte utvecklats i takt med hårdvaran är mjukvaran, speciellt i spel. Jag har själv jobbat med mjukvarudesign och utveckling i typ 20 år och har bland annat gjort spel och 3D motorer. I applikationer som hanterar olika processer, som kryptering osv, har vi börjat bli bättre på att dra nytta av de processorer som varit med oss sedan X2:an. Men, MASSOR kan fortfarande göras. I spelvärlden är det ännu sämre. Felet är inte processorerna, det är att utvecklare kodar på ett sätt som utnyttjar 20% av en CPU. Att sedan kalla det för en CPU-bottleneck är att blunda för vad problemet egentligen är. Snabbare och snabbare processorer har under många år möjliggjort för utvecklare att "slarva" mer och mer. Koden behöver inte vara lika optimeras och snabba processorer döljer detta. Självklart finns det utvecklare som skapar tekniska under och verkligen kramar ur vad de kan ur hårdvaran, men många gör det inte.

Men i takt med att mer fokus läggs på fler kärnor så blir det också mer uppenbart vilka som lagt energi på det och vilka som tagit den enkla vägen. De kommer får anpassa sig eller stå till svars för varför deras kod är så mycket mindre effektiv än konkurrenternas. Detta kommer driva på effektiviseringen av flertrådad kod, något som borde varit fokus och standardtänk bland utvecklare för redan tio år sedan.

Så jag är väldigt spänd inför vad AMD kan tvinga fram i och med sin lansering och det kan bli ytterliggare en av de stora händelserna i PC'ns historia. Även om 100 istället för 120fps för de flesta är helt ok så kommer testare fortsätta förklara den lite sämre spelprestandan med att processorn är sämre på spel. Visst kan spelen köra långsammare på en CPU. Men vet man något om utveckling och optimeringar så är det uppenbart att om kod kör på en fyrkärnig CPU som går i 4.5GHz och den utnyttjas till 100% och man sedan kör samma kod på en CPU med åtta kärnor som går i lägre hastighet men utnyttjas till 20% så är det inte CPUn man tittar på att optimera.
Både konsumenter och utvecklare kommer nog att göra "rätt" koppling med tiden. Om adoptionen av Ryzenprocessorer med 6-8 kärnor blir stor nog så kommer det nog "tvinga" utvecklare att tag tag i sin kod på ett annat sätt då de vet att det kommer bli väldigt uppenbart med tiden vilka som hanterar CPUerna optimalt och inte. När konsumenter och testare vet hur de skall identifiera detta så kommer utveckalre behöva stå till svars för det istället för att man pekar på CPUn som problemet.

Så som sagt, har man varit med ett tag är detta en spännande tid. Lite som när 3D acceleratorer kom. En del utvecklare som inte var vana vid dem tyckte att man inte behövde dem eller behövde fokusera på att utnyttja dem. Det hade man ju inte gjort tidigare. Men det dröjde inte länge förän ett spel som inte drog nytta av accelerationen hade väldigt svårt att förklara varför

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zeg:

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

NH:s tester, speciellt med 1080Ti, är helt uppåt väggarna och kan åka ner i papperskorgen tycker jag. Stämmer inte alls med övriga tester och hur dom lyckas få dom resultaten med i3 över i7 och dylikt förstår jag inte.
Håller tyvärr inte Sweclockers så högt heller. Vilket många verkar stirra sig blind på utan att kolla in en större variation av tester.

Sen att vi inte vet hur framtiden kommer bli med optimeringar hit å dit. Men kolla då bakåt i tiden och på Bulldozer. Den låg långt under Intels ditto och dom gjorde en hel del förbättringar med Piledriver som hela tiden knappat in på Intels ditto från samma tid och har nu i vissa spel t.o.m. gått om.
AMD hade bra flertrådprestanda men riktigt usel singeltrådsprestanda då men dom processorerna har lyckats överleva bra ändå och blivit bättre med åren.

Nu har AMD lanserat en ny arkitektur med både fenomenal flertråds- som singeltrådsprestanda som förmodligen kommer finslipas med både revisioner och en ny generation så småningom. Och den kommer med största sannolikhet vara ett bättre val för att framtidssäkra sin burk än en Intel för samma prislapp.

Intel har överpriset rejält, det är redan klart. Nu får vi se om dom hållit tillbaka eller bara varit lata och mjölkat oss.

Som någon som älskar CPU-teknik måste jag säga att har aldrig tidigare varit med om att något så extremt spännande som en lansering av en ny mikroarkitektur som vi vet kommer bli högst relevant allt mer börjar bli en rätt trist sak att diskutera p.g.a. alla rabiata ställningstagande kring att Intel ÄR djävulen och AMD ÄR himlen...

Eftersom du uppenbarligen vet att NH resultat är uppåt väggarna, posta konkreta resultat som visar att det du säger faktiskt har tyngd. Att kalla de som delar dina åsikter som fanboys uppfattar i alla fall jag mest som tröttsamt och om något är det en rejäl morot att motbevisa ditt påstående bara därför att.

Skrivet av Tumnus:

Ryzen ligger någonstans mellan Haswell och Kaby-Lake när det kommer till IPC och därför beror majoriteten av försprånget på att Intels processorer klockar riktigt bra. Däremot håller jag med dig om NHs test. Det är inte tillförlitligt alls och sett över de tiotal sidor jag jämfört med så stämmer inte deras siffror alls.. Visst varje sida har vissa skillnader men att få sådana enormt dåliga resultat är häpnadsväckande och eftersom det mest verkar ske hos NH så måste det vara ett fel hos dem.

Att bara för att man "enbart spelar" så betyder det inte att 7700K är det klockrena valet i ALLA fall. Om du t.ex. vill streama (via Xplit som gillar fler kärnor och trådar) så verkar Ryzen ge bättre stabilitet och prestanda. Däremot ska man sitta och nöta CS Go så är 7700K ett bättre val. I realiten kommer man nästan aldrig märka skillnaden.. om man inte sitter i 720p.

Finns bara två fall där Zen passerar Broadwell i IPC: kryptering med AES samt hash med SHA1/SHA256. I AES fallet pekar allt på att Zen har två pipelines för AES-NI, ingen tidigare x86 har mer än en pipeline för detta.

I fallet SHA1/SHA256 har Zen, likt Intel Atom och moderna ARM:ar, fix-function block för SHA som i x86 fallet används via speciella instruktioner. Ingen av "Core" modeller implementerar detta än.

Sedan är den en väldigt i relativ IPC beroende på typ av last. Zen ligger helt jämt i IPC med Broadwell i skalära heltal, något vi ser i t.ex. Cinebench och Blender (även om den senaste version fått en del AVX stöd, Intel är numera snabbare).

Zen ligger i nivå med Sandy/Ivy Bridge när man tittar på IPC för skalära heltal. Exempel här är kompilering, Google Octane och SPEL!

TechPowerUp testade en lång radda spel, dessa tre är intressanta ur ett IPC-perspektiv då det är i princip samma FPS i 1920x1080 som i 2560x1440. Det antyder att 1920x1080 resultatet är väldigt nära 100 % CPU-bundet.

Fallout 4 i7-7700K (stock) presterar 47 % bättre jämfört med R7 1800X @ 4,0 GHz

Dold text

Hitman i7-7700K (stock) presterar 51 % bättre jämfört med R7 1800X @ 4,0 GHz

Dold text

Total War: Warhammer i7-7700K (stock) presterar 40 % bättre jämfört med R7 1800X @ 4,0 GHz

Dold text

Dessa resultat är avvikande i att spelen är extremt CPU-bundna. Men dessa resultat är helt i linje med att Zen har heltals IPC motsvarande Sandy/Ivy Bridge, så dessa resultat är helt i linje med vad man ser för t.ex. kompilering och Java-script (finns tyvärr inte speciellt många benchmarks för desktop som testar heltal annars, finns gott om dem för servers dock).

Digital Foundary hade en väldigt bra kommentar kring i5-2500K. Den CPUn var total overkill för spel när den lanserades, men just för att den var sådan overkill vid lansering är vad som gjort den högst relevant som spel CPU under så lång tid. Idag har vi ändå kommit till en punkt där inte ens rejäl överklockning räcker för att hålla i5-2500K i nivå med de bästa modellerna. i7-7700K är overkill idag med de flesta grafikkort och "normala" inställningar, men lär komma snabbare GPUer med tiden och finns fall även i 2560x1440 med 1080Ti där det finns en skillnad redan idag.

Du skriver att ett tiotal sidor visar att NH resultat är uppåt väggarna. Kan du inte posta några länkar på det då det är väldigt värdefullt för denna diskussion, är ju precis det denna tråd handlar om?

Själv hade jag inte alls tittat eller ens reflekterat över resultat för i3-7350K. När jag gjorde det var min första tanke absolut: det måste vara fel. Men efter lite googlande känns det inte alls lika självklart längre.

Är orimligt hög FPS i 1920x1080 när man testar Shador of Mordor!
Svårt att hitta andra resultat med i3-7350K och SoM, de få jag hittade pekar på att NH inte är uppenbart fel (däremot är just 2560x1440 för SoM på något sätt galet), Hardware Canucks når också över 200 FPS med stock i7-7350K i denna titel

Dold text

GTA:V finns det massor med resultat för. Vissa kör med MSAAx4 (t.ex. SweClockers) så dessa resultat blir rätt ordentligt GPU-bundna och man inte jämföras med de som kör med FXAA. En genomsnittlig FPS på precis över 100 FPS är däremot med stock i3-7350K är förväntat här

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Läs ovan. Du kan inte jämföra 1800X som är en premiumprodukt som är menad för annan användning med 7700K. Jämför med 1700 som ligger i samma prisklass istället.

Tråden handlar om att Ryzen matchar 7700Ks spelprestanda (vilket bara 1800X gör) så själva temat var ju att jämföra de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast ska man resonera så ligger inte 6900K bra till mot 7700K heller. För 3,3 gånger pengarna får du 8% bättre prestanda! Vilket kap!

Om man *enbart* ska spela spel tycker jag fortfarande 7700K är bättre. Om 8 kärnor är bättre för spel i framtiden kan man köpa en sådan CPU i framtiden, när de har ännu bättre prestanda och lägre pris än idag.

Styrkan idag ligger i att man får en CPU som är tillräcklig för spel, samtidigt som man får tillgång till 8 kärnor när man behöver det.

Nu handlade ju tråden om att Ryzen matchar 7700K i spelprestanda men jag håller med dig.
En anledning att välja 1800X över 7700K om man bara spelar är ju att motverka Intels nästan monopolställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Men vi lever i 2017 nu och den som inte spelar på 1440+ eller 4K är antingen en proffs CS spelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 1080p skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med en större skärm samt med g-sync/freesync.

Konstig (för att inte nämna elitistisk) inställning, lite tråkigt att läsa faktiskt.
Det går att vända på argumentet totalt och säga;
"Vi lever i 2017 nu, den som inte spelar i 144 Hz är antingen en tetrisspelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 60 Hz skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med högre Hz samt med g-sync/freesync".

Personligen sitter jag hellre på en 1080p 144 Hz skärm än en 1440p 60 Hz skärm, men jag klankar inte ner på dom som inte delar min åsikt. Sen att döma av ditt inlägg så är du inte införstådd med hur många som faktiskt vill spela hög Hz.

Det riktiga problemet kommer när du vill kombinera hög Hz med hög upplösning - plötsligt pratar vi om väldigt dyra skärmar, som kräver ännu dyrare hårdvara för att driva till sin fulla potential. Den enkla sanningen är att många (dom flesta?) antingen inte är villiga att lägga ut så här mycket på sin speldator, eller helt enkelt inte kan.

Sen måste jag spela djävulens advokat lite och fråga hur det kommer sig att du pressar för högre upplösning så hårt - är det för att det blir mindre CPU-tungt och därför blir Intels IPC-övertag mindre noterbart? En i7-7700k i 4,5 GHz och en R7 1700 i 4,0 GHz presterar ju identiskt i 4K av en anledning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.