Programmering införs i skolan från årskurs ett nästa år

Permalänk
Medlem

Lär ju få motsatt effekt, ge barnen dåliga associationer till det värsta ämnet i skolan, leda till mer skolk osv. Sen kan väl inte grunskolelärarna överlag programmera så vem ska hålla i undervisningen? En sak om det vore årskurs ett på gymnaset..... men det är ju ett politiskt beslut och det förklarar ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Jag tycker verkligen det är en bra idé. Boolsk logik och liknande kan man börja med väldigt tidigt och det ger mer förståelse för en massa saker. Jag tänker börja försöka få min son intresserad så snart han kan prata.

Skrivet av IceDread:

Jag tror det är rätt väg att gå men det finns risker. Om lärarna är dåliga kan det stjälpa mer än det hjälper eftersom det redan finns många ämnen barnen ska lära sig och med dagens lärarlöner så är det inte direkt de bästa som söker sig till det yrket, bara de som behöver jobb samt några få som verkligen brinner för yrket.
Med detta så kan dock fler inse om de har ett teknikintresse eller ej och labba samt få ökad förståelse så jag tror det i grunden är bra.

Edit, Notera, de säger programmering men det lär egentligen bli mer enkel scripting de börjar med och inte programmering, det lär bli ett långt senare steg.

Läraryrket är inte så stagnerat som du tror. En släkting fick precis jobb som ung och nyexad lärare på högstadienivå och hon fick ganska mycket bättre lön än vad jag fick som nyexad systemvetare, även om man tar hänsyn till inflationen.

Sen kan det förstås vara en annan sak när det gäller teknikintresse hos lärare, det känns inte som det är yrket man söker sig till om man brinner för teknik och programmering direkt, men det kanske ändras i och med detta. Eller så är det på en sådan nivå att det är lika positivt för lärarna att lära sig detta som för eleverna liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andre_H:

Lär ju få motsatt effekt, ge barnen dåliga associationer till det värsta ämnet i skolan, leda till mer skolk osv. Sen kan väl inte grunskolelärarna överlag programmera så vem ska hålla i undervisningen? En sak om det vore årskurs ett på gymnaset..... men det är ju ett politiskt beslut och det förklarar ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att anpassa, på samma sätt att elever som börjar läsa inte redan i årskurs ett börjar på deras doktorsavhandling.

Kolla in Scratch, jag tror tom en Chalmerist skulle klara av detta när den väl är nykter:
https://www.youtube.com/watch?v=kf0iuhwb4bw

Permalänk
Medlem

Underbart. Jag ser fram emot när 16-åringar börjar få första jobb som programmerare då de sysslat med det i närmare ett decenium, istället för att tvingas vara telefonförsäljare som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Lär ju få motsatt effekt, ge barnen dåliga associationer till det värsta ämnet i skolan, leda till mer skolk osv. Sen kan väl inte grunskolelärarna överlag programmera så vem ska hålla i undervisningen? En sak om det vore årskurs ett på gymnaset..... men det är ju ett politiskt beslut och det förklarar ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle programmering i skolmiljö leda till att barn tycker att det är "det värsta ämnet"?

Vad gäller lärarna finns edvira.com som siktar på just det, att utbilda lärare i hur man lär ut programmering. Det är inte direkt ovanligt att barn idag lär sig programmera redan från grundskoleålder, men då på t ex Coder Dojos, i universitetsmiljöer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Haha, 8-bit Guy laddade upp en video om Basic här om dagen som bl.a. visade hur man kodade i skolan på 70-, 80-talet. https://youtu.be/seM9SqTsRG4?t=10m7s

Låter inte helt fel.

Arghh 24 minuter äldre.... Eftersom jag är från Basic-åldern så gör det väl ingen större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Haha, 8-bit Guy laddade upp en video om Basic här om dagen som bl.a. visade hur man kodade i skolan på 70-, 80-talet. https://youtu.be/seM9SqTsRG4?t=10m7s

Låter inte helt fel.

När jag gick på högstadiet på 90-talet så hade vi BASIC programmering också, inte som tillval
Sen på gymnasiet kunde vi som tillval ha C++

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Devil May Cry:

Det är faktiskt lite så, men jag tror att programmering är en sådan där hobby/intresse som lockar sådana typer av människor. Man vill sitta lite för sig själv och är nöjd med att spendera mestadels av livet framför datorn.

Jag själv är utbildad utvecklare och jobbar som utvecklare dock relativt ny, och det var nog det som slog mig mest, just att utvecklare ofta känns lite avtrubbade på livet på något sätt. Av någon anledning mest killar jämfört med tjejer. Om det ligger någon vetenskap bakom det vet jag inte men det är lite så jag upplever det.

Låter som det är arbetsplatsen/arbetsuppgifterna det är fel på.
Alla jag känner som kodar brinner för det, trivs överlägset bäst på jobbet och kodar tom på fritiden för att de ser sitt jobb som en hobby.

Trivs man inte på jobbet gör man bäst i att byta, men har man inte kompetensen att byta blir man ju "fast" på sin nuvarande arbetsplats och säkert avtrubbad pga det, blir man avtrubbad tappar man mer kompetens, och utan kompetens blir det svårt att byta jobb.
Lite av en ond cirkel de där.

Permalänk
Medlem

Bra ide, den största bromsklossen för folk som vill lära sig att programmera är just tänket med hur man bygger ett program med for loopar och sånt. Att lära sig denna bit är nog bra mycket mer användbart än att traggla in vilka kungar som regerade vilka år.
När man väl lärt sig det grundläggande tänket, så är det relativt enkelt att lära sig nya programmeringsspråk, och som det poängterats så finns det pedagogiska sätt att lära sig detta även för 7åringar.

Permalänk
Medlem

Bra idé men vem skall undervisa ? Lärarna som grupp har ju inte så bra IT-kompetens överlag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter som det är arbetsplatsen/arbetsuppgifterna det är fel på.
Alla jag känner som kodar brinner för det, trivs överlägset bäst på jobbet och kodar tom på fritiden för att de ser sitt jobb som en hobby.

Trivs man inte på jobbet gör man bäst i att byta, men har man inte kompetensen att byta blir man ju "fast" på sin nuvarande arbetsplats och säkert avtrubbad pga det, blir man avtrubbad tappar man mer kompetens, och utan kompetens blir det svårt att byta jobb.
Lite av en ond cirkel de där.

Så är det definitivt till en utsträckning. Men att programmera på jobbet hela dagen för att sedan gå hem och fortsätta programmera vettetusan om det är ett hälsosamt sätt att leva på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Haha bra det:D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Bra idé men vem skall undervisa ? Lärarna som grupp har ju inte så bra IT-kompetens överlag..

Kompetensutveckling!

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Devil May Cry:

Så är det definitivt till en utsträckning. Men att programmera på jobbet hela dagen för att sedan gå hem och fortsätta programmera vettetusan om det är ett hälsosamt sätt att leva på.

Tycker man det är kul är det väl inge konstigt med det?
Man måste ju såklart komma på ett projekt man tycker är kul att jobba med, inte(alltid) så att jag tvingar mig själv att koda något bara för att.
Och det är ju inte så 100% av tiden heller, jag och mina vänner/kollegor kodar till och från på fritiden när vi kommer på saker som verkar kul att bygga.

Tycker man inte det är kul så är ju det också helt OK. Min poäng är att kodare i min omgivning upplevs precis tvärt emot det du upplever, så det beror nog mycket på just arbetsplatsen. Jag och mina nuvarande kollegor ser jobbet som en hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tycker man det är kul är det väl inge konstigt med det?
Man måste ju såklart komma på ett projekt man tycker är kul att jobba med, inte(alltid) så att jag tvingar mig själv att koda något bara för att.
Och det är ju inte så 100% av tiden heller, jag och mina vänner/kollegor kodar till och från på fritiden när vi kommer på saker som verkar kul att bygga.

Tycker man inte det är kul så är ju det också helt OK. Min poäng är att kodare i min omgivning upplevs precis tvärt emot det du upplever, så det beror nog mycket på just arbetsplatsen. Jag och mina nuvarande kollegor ser jobbet som en hobby.

Jag syftade på ett rent fysiskt perspektiv, kroppen tar stryk att sitta så länge framför en dator.

Ang. mindsetet så är det faktiskt intressant, jag kanske mycket väl borde se över andra arbetsplatser. Men hur kan man egentligen veta innan man börjar jobba någonstans?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andre_H:

Lär ju få motsatt effekt, ge barnen dåliga associationer till det värsta ämnet i skolan, leda till mer skolk osv. Sen kan väl inte grunskolelärarna överlag programmera så vem ska hålla i undervisningen? En sak om det vore årskurs ett på gymnaset..... men det är ju ett politiskt beslut och det förklarar ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Man får väl införa det efter kompetensen som finns. Tycker att det är bättre att man programmerar genom att klicka och dra grejer vid datorn än att bygga figurer med kikärtor och tandpetare och kalla det för teknik.

Permalänk
Medlem

Kanske borde börja lära mig själv då på allvar.

Annars kommer kidsen att äga upp mig om ~10 år

Permalänk
Medlem

Så om ungefär 15 år så kommer det börja bli rejält med konkurrens på arbetsmarknaden då. Det är ju tråkigt för mig, men bra för Sverige

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Devil May Cry:

1. Jag syftade på ett rent fysiskt perspektiv, kroppen tar stryk att sitta så länge framför en dator.

2. Ang. mindsetet så är det faktiskt intressant, jag kanske mycket väl borde se över andra arbetsplatser. Men hur kan man egentligen veta innan man börjar jobba någonstans?

1. Ah, okej du menar så. Nej, det har du helt rätt i.

2. Det vet man ju såklart inte. Men det är alltid bra att bredda sina kunskaper och testa andra arbetsplatser om man inte trivs 100% där man jobbar för tillfället. I värsta fall, om man skött sig på jobbet så kan man säkert komma tillbaka till sin gamla arbetsplats om man avslutar den tjänsten på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Programmering i skolan är en bra ide som jag undrat över varför det inte vart standard sen 90talet då jag började skolan. Sen är ju kodknackande inte för alla men idrott/slöjd/historia/teknik/c-språk/etc är inte för alla heller men är bra för allmänbildningen och ingår redan i utbildningen.

Det roligaste är att många tror att 7åringarna ska sitta och skriva Java/C++/Fortran/Assembler/etc vilket självklart inte är fallet. Det finns redan mängder av "appar" och hjälpmedel där man lär ut grunderna i programmering, där man lär sig saker som tex "if/else" men med hjälp av bilder och liknande. Och kan det inte vara kul att programmera en liten robot till vad den ska göra med hjälp av lite bilder som LEGOs Mindstorm?

Frågan är jag vill ha svar på är från vilket ämne ska timmarna tas? Tror inte de kan lägga till fler timmar på skoldagen bara sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Några vänner till mig som varit snickare innan de började plugga till ingenjör sa de hade ganska stor nytta av Pytagoras så fort det var något triangelformat med en rät vinkel som skulle byggas Sån grundläggande geometrisk kunskap bör man ha.

Som f.d. plåtslagare inom ventilationstillverkning kan jag låta meddela att Pytagoras sats används dagligen i det yrket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker verkligen det är en bra idé. Boolsk logik och liknande kan man börja med väldigt tidigt och det ger mer förståelse för en massa saker. Jag tänker börja försöka få min son intresserad så snart han kan prata.

Läraryrket är inte så stagnerat som du tror. En släkting fick precis jobb som ung och nyexad lärare på högstadienivå och hon fick ganska mycket bättre lön än vad jag fick som nyexad systemvetare, även om man tar hänsyn till inflationen.

Sen kan det förstås vara en annan sak när det gäller teknikintresse hos lärare, det känns inte som det är yrket man söker sig till om man brinner för teknik och programmering direkt, men det kanske ändras i och med detta. Eller så är det på en sådan nivå att det är lika positivt för lärarna att lära sig detta som för eleverna liksom.

Det är ju positivt att höra. Uppfattningen jag har dock är att lönen inte direkt ökar något vidare med åren, får hoppas det ändras.

Lärarkåren är gammal, många äldre personer. Kan bli svårt att hitta bra kompetent personal som kan göra detta tänker jag på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Lär ju få motsatt effekt, ge barnen dåliga associationer till det värsta ämnet i skolan, leda till mer skolk osv. Sen kan väl inte grunskolelärarna överlag programmera så vem ska hålla i undervisningen? En sak om det vore årskurs ett på gymnaset..... men det är ju ett politiskt beslut och det förklarar ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu verkar du utgår lite för mycket från dig själv, jag personligen gillade matte och tyckte värsta ämnet va svenska.
Sen så behöver programmering inte vara att sitta och skriva massa komplicerad kod, med matematiska formler, kompilera och ha sig.
Programmering i grunden handlar lite om matte och mer om logiskt tänkande och kunna tänka i sekvenser. Det kommer garanterat vara blockprogrammering som man får lära sig vilket säkert många som hatar matte kommer gilla.
http://pedagogvasterbotten.se/2016/03/15/blockprogrammering-v...

Lärarna verkar redan va igång med att lära sig dessutom.
http://www.ornskoldsvik.se/utbildningochbarnomsorg/komtektekn...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är orolig över att man kommer bli helt överkörd på arbetsmarknaden om 12-15 år när dessa IT vassa ungdomar går ut gymnasiet? Iförsig sa man så redan på 90 talet när internet först kom till vanliga hem.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Fan, då lär det bli hårt på arbetsmarknaden om några år!

Skämt åsido är ju inte detta ämnat att skaffa fram framtida programmerare, och första klassare kommer knappast sitta i något "traditionellt" språk. Men att dra streck mellan färgglada lådor och få en leksaksrobot att röra sig med kod är nog något många barn hade uppskattat. Jag själv önskar att jag hade programmerat i samband med matematik undervisningen, det hade verkligen fått mig att lära mig betydligt mer. Som så många andra frågade jag ofta: "Vad ska jag med detta till egentligen?".

Programmering blir ju en allt viktigare egenskap och jag tror många gör det i vardagen utan att tänka på det, programmera timern, det smarta kulskåpet, termostaten snart även bilen osv.

Att utveckla ett komplext system är ju dock något annat än programmering i mina ögon, där är programmeringen bara ett verktyg av flera.

Permalänk
Medlem

Bästa som hänt sedan C-64:an

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Lel, precis när jag är klar med skolan så händer det. Tror barnen inte kommer gilla det, så kommer bli skit av det.

yes för alla barn älskar ju matte!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Sötast

Jag som trodde att arbetsmarknaden skrek efter programmerare överallt, nu skall det alltså behövas lärare i programmering på alla skolor om ETT år?

Ja jodå, det lär nog bli riiiiiiiiiiktigt bra och välutbildade och pedagogiska lärare
Eller snarare de som inte kan få jobb trots att arbetsmarknaden behöver flera.

GL HF KIDS!

Permalänk
Medlem

Hänger helt på implementeringen.
Försiktigt optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Bra.

Men frågan är om det inte blir lite tungt att lägga detta på mattelärarna. Det hade nog varit bättre att i stället göra hela teknikämnet mer programmeringsfokuserat och utbildat lärare därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zelements:

Äntligen! Ett flertal decennier försent nästan, jag har länge ansett att matematik lärs ut fel på grundskole och gymnasienivå. Hade varit extremt mycket roligare att faktiskt skapa något och applicera teorin istället för att traggla formler i timtal...

Skrivet av Cebor:

Tycker det låter som en fantastiskt bra ide med programmering tidigt i skolan, men redan i ettan?

Nu var det förvisso ungefär 35 år sedan jag gick i ettan men som jag minns det var fokus på att lära sig saker som att 1+1=2 eller skillnaden på jämna och udda tal, känns ganska långt därifrån till att lära sig konstruera algoritmer.

Nåja, med tanke på hur mycket mer tillgänglig tekniken är nu än på min tid kanske det inte upplevs lika konstigt och förvirrande för dagens 7-åringar som jag antaglig upplevt det om någon försökt lära mig programmering vid den åldern

Skrivet av GuuFi:

Känns ju lite konstigt att man ska lära sig programmering samtidigt som man lär sig skriva/läsa korrekt, för en 7-åring så kan det bli ganska jobbigt...

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Skulle det handla om generell datorkunskap så skulle jag förstå ämnet, men det kanske är det som politikerna har uppfattat "programmering" som...

Känns som man bara hittat på skiten för att låta moderna, implementationen kommer ju skita sig rejält då lärarna inte lär ha koll på 99% av själva ämnet heller.

Skrivet av Ozzed:

Ett problem för många är att mycket av den matte som lärs ut idag upplevs sakna praktiskt nytta (När i vardagen använder man Pythagoras sats??) men med programmering som ämne får man se detta omsättas i praktiska tillämpningar. Det är kanon! Fattar inte varför det inte gjorts tidigare.

Skrivet av BigMomma:

Inte ett bra beslut.

Datorkunskap borde vara ett ämne från början i skolan, så att eleverna får lära sig använda en dator, officepaket, söka information på internet, lära sig farorna med att lägga ut för mycket information om sig själv, och annat man har nytta av i vardagen.

Men programmering är för svårt för förstaklassare. Och för de som inte är lagda åt det hållet är det för svårt över huvud taget. Det kräver ett visst tankesätt, en mer djupgående kunskap om hur datorer fungerar och att man är duktig på matematik och logik. Högstadiet kan vara lagom att introducera programmering tycker jag, och sen ha programmering som ett valbart ämne för de som

vill fördjupa sig.

Skrivet av Deepy:

Då jag själv är lärare och har arbetat med programmering i år 1-3 i grundskolan, så vill jag bara förtydliga att det inte handlar om att sitta och knacka kod i python eller liknande. För yngre barn kan man mycket väl lära ut grundläggande programmeringskoncept och träna förmågan att bryta ner större problem i delar. Detta kan övas i för åldern anpassade appar som t.ex. Lightbot, Code-a-pillar, Daisy the Dinosaur. Min upplevelse är att det har skapat ett stort elevengagemang när de har fått arbeta med programmering på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tidsoptimist:

Det känns som att alla som är negativa får det till att eleverna ska sitta och traggla Java/Python eller motsvarande redan i första klass men när man faktiskt läser artikeln så framgår det att de ska lära sig enklare problemlösning
"Algebra i årskurs 1-3: Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering."
"Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar i årskurs 1-3: Att styra föremål med programmering."

Håller med ovanstående att det verkar som ett rätt bra initiativ, men med förbehållet att det är utformat på ett pedagogiskt sätt, och inte med det tydliga målet "Vi behöver fler programmerare" punkt, utan att vi behöver att så många som möjligt förstår sig på allt från datorer, att hanterara datorer, algoritmer, kritiskt tänktande och allt detta utan att de blir alltför mycket sämre på allt annat.
Går det dra några slutsatser på om något får stryka på foten?

Det kändes av artikeln som kritisk tänkande var liksom lite shoehorned in där. Utbildning i datorer och algoritmer är ju en att likställa med bättre kritiskt tänkande som sådant.

Det är väl dock bra om barnen får även se annat än tillämpad matematik?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.