Programmering införs i skolan från årskurs ett nästa år

Permalänk
Melding Plague

Programmering införs i skolan från årskurs ett nästa år

Från och med nästa år inför regeringen en ny läroplan för Sveriges skolor, vilken bland annat innefattar programmering som en del av matematik och teknik från årskurs ett och framåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Det är ett bra sätt att förstå hur man applicerar matematik mer praktiskt om inte annat, när man sitter och räknar på for-loopar m.m.

Själv satt man med Amiga-BASIC och AMOS som första programmeringsspråk.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Problemlösning och logiskt tänkande från första år är helt enkelt briljant

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Bra.

Men frågan är om det inte blir lite tungt att lägga detta på mattelärarna. Det hade nog varit bättre att i stället göra hela teknikämnet mer programmeringsfokuserat och utbildat lärare därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Äntligen! Ett flertal decennier försent nästan, jag har länge ansett att matematik lärs ut fel på grundskole och gymnasienivå. Hade varit extremt mycket roligare att faktiskt skapa något och applicera teorin istället för att traggla formler i timtal...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Jättebra beslut! Morsan som är rektor på en skola har propsat ganska hårt för det här senaste tiden Hon kommer bli jätteglad

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Wow! Kul! Hoppas vi kan få en större uppfattning om vad som är möjligt och enkelt att göra med datorer nu då!

Permalänk
Medlem

Det kan vara mycket enkelt för skolorna att lära ut programering, robotteknik som en lek.
Börja med lektioner där man använder sig av Legos Mindstorm-robotar.
Tycker det är lite lustigt att ingen skola verkar har anamat dem i sin utbildning.

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut. Programmering som är så roligt dessutom

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en fantastiskt bra ide med programmering tidigt i skolan, men redan i ettan?

Nu var det förvisso ungefär 35 år sedan jag gick i ettan men som jag minns det var fokus på att lära sig saker som att 1+1=2 eller skillnaden på jämna och udda tal, känns ganska långt därifrån till att lära sig konstruera algoritmer.

Nåja, med tanke på hur mycket mer tillgänglig tekniken är nu än på min tid kanske det inte upplevs lika konstigt och förvirrande för dagens 7-åringar som jag antaglig upplevt det om någon försökt lära mig programmering vid den åldern

Permalänk
Medlem

Dags för systersidan ProgramClockers att träda fram och möta den nya växande målgruppen!

Permalänk
Medlem

Det är såklart rent trams. Men politikers jobb är ju inte att ta bra beslut utan att göra saker som den dumma massan tycker är "jättebra" och "wow kul!".

Permalänk
Medlem

Känns ju lite konstigt att man ska lära sig programmering samtidigt som man lär sig skriva/läsa korrekt, för en 7-åring så kan det bli ganska jobbigt...

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Skulle det handla om generell datorkunskap så skulle jag förstå ämnet, men det kanske är det som politikerna har uppfattat "programmering" som...

Känns som man bara hittat på skiten för att låta moderna, implementationen kommer ju skita sig rejält då lärarna inte lär ha koll på 99% av själva ämnet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Tycker det låter som en fantastiskt bra ide med programmering tidigt i skolan, men redan i ettan?

Nu var det förvisso ungefär 35 år sedan jag gick i ettan men som jag minns det var fokus på att lära sig saker som att 1+1=2 eller skillnaden på jämna och udda tal, känns ganska långt därifrån till att lära sig konstruera algoritmer.

Nåja, med tanke på hur mycket mer tillgänglig tekniken är nu än på min tid kanske det inte upplevs lika konstigt och förvirrande för dagens 7-åringar som jag antaglig upplevt det om någon försökt lära mig programmering vid den åldern

Min vän lärde sig programmera innan han lärde sig läsa (född 83)
Så klart man kan lära sig programmering tidigt, underskatta icke barn

Permalänk
Medlem

Ett problem för många är att mycket av den matte som lärs ut idag upplevs sakna praktiskt nytta (När i vardagen använder man Pythagoras sats??) men med programmering som ämne får man se detta omsättas i praktiska tillämpningar. Det är kanon! Fattar inte varför det inte gjorts tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag hoppas att man lär sig Scratch på lågstadiet, och sen på mellanstadiet kanske Python, och på högstadiet Java, så man inte håller sig till ett språk under hela sin utbildning Men det är säkert upp till skolorna att bestämma vilka språk som de vill använda i sin undervisning.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Inte ett bra beslut.

Datorkunskap borde vara ett ämne från början i skolan, så att eleverna får lära sig använda en dator, officepaket, söka information på internet, lära sig farorna med att lägga ut för mycket information om sig själv, och annat man har nytta av i vardagen.

Men programmering är för svårt för förstaklassare. Och för de som inte är lagda åt det hållet är det för svårt över huvud taget. Det kräver ett visst tankesätt, en mer djupgående kunskap om hur datorer fungerar och att man är duktig på matematik och logik. Högstadiet kan vara lagom att introducera programmering tycker jag, och sen ha programmering som ett valbart ämne för de som vill fördjupa sig.

Permalänk
Medlem

Gud va glad jag blir! Dagens nyhet

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Känns som jävligt dålig ide när det finns massa annat att prioritera i den åldern och jag tycker det bör införas senare när barnen är mer mogna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Då jag själv är lärare och har arbetat med programmering i år 1-3 i grundskolan, så vill jag bara förtydliga att det inte handlar om att sitta och knacka kod i python eller liknande. För yngre barn kan man mycket väl lära ut grundläggande programmeringskoncept och träna förmågan att bryta ner större problem i delar. Detta kan övas i för åldern anpassade appar som t.ex. Lightbot, Code-a-pillar, Daisy the Dinosaur. Min upplevelse är att det har skapat ett stort elevengagemang när de har fått arbeta med programmering på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad gäller programmering i lågstadiet kommer det knappast bli något kodknackande.

Det finns "super-högnivå"-språk där man drar linjer mellan färgglada objekt osv. Det är snarare så det kommer bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Det känns som att alla som är negativa får det till att eleverna ska sitta och traggla Java/Python eller motsvarande redan i första klass men när man faktiskt läser artikeln så framgår det att de ska lära sig enklare problemlösning
"Algebra i årskurs 1-3: Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering."
"Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar i årskurs 1-3: Att styra föremål med programmering."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett problem för många är att mycket av den matte som lärs ut idag upplevs sakna praktiskt nytta (När i vardagen använder man Pythagoras sats??) men med programmering som ämne får man se detta omsättas i praktiska tillämpningar. Det är kanon! Fattar inte varför det inte gjorts tidigare.

Några vänner till mig som varit snickare innan de började plugga till ingenjör sa de hade ganska stor nytta av Pytagoras så fort det var något triangelformat med en rät vinkel som skulle byggas Sån grundläggande geometrisk kunskap bör man ha.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Tycker det låter som en fantastiskt bra ide med programmering tidigt i skolan, men redan i ettan?

Nu var det förvisso ungefär 35 år sedan jag gick i ettan men som jag minns det var fokus på att lära sig saker som att 1+1=2 eller skillnaden på jämna och udda tal, känns ganska långt därifrån till att lära sig konstruera algoritmer.

Nåja, med tanke på hur mycket mer tillgänglig tekniken är nu än på min tid kanske det inte upplevs lika konstigt och förvirrande för dagens 7-åringar som jag antaglig upplevt det om någon försökt lära mig programmering vid den åldern

Jag tror inte de tänker sig banorna "knacka kod" i ettan, utan mer att få in tänket tidigt. Kolla exempelvis den här produkten som är ett utmärkt sätt att introducera programmering på i tidig ålder:
https://www.kickstarter.com/projects/primotoys/cubetto-hands-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Känns som jävligt dålig ide när det finns massa annat att prioritera i den åldern och jag tycker det bör införas senare när barnen är mer mogna

Jag tycker det är en bra ide. Ja, det finns andra saker att lägga högre prio på men det finns också mängder av saker att prioritera ned.

Handen på hjärtat.. Hur ofta har ni i vuxna livet haft nytta av att veta att Linnea är smålands landsskapsblomma? Det är så extremt jävla onödigt kunnande och i årskurs 1-9 fullständigt kryllar det av sånt här.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Aloysius
Jag skulle påstå att den "stora massan" i det här fallet delar dina åsikter i den här frågan.

@BigMomma
Programmering är inte synonymt med att knacka tusentals rader C-kod. Som folk har nämnt så används idag begreppet om grafisk drag-and-drop programmering, vilket rimligtvis är mer i linje med den programmering som ungarna får leka med.

Allt som främjar logiskt tänkande och problemlösning, som kan få ungarna att hitta ett tillämpningsområde för matematik som många gånger annars anses som tråkigt och meningslöst, tycker jag är en strålande idé.

Permalänk
Medlem

Lika bra att börja från början då; Assembler.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag tror det är rätt väg att gå men det finns risker. Om lärarna är dåliga kan det stjälpa mer än det hjälper eftersom det redan finns många ämnen barnen ska lära sig och med dagens lärarlöner så är det inte direkt de bästa som söker sig till det yrket, bara de som behöver jobb samt några få som verkligen brinner för yrket.
Med detta så kan dock fler inse om de har ett teknikintresse eller ej och labba samt få ökad förståelse så jag tror det i grunden är bra.

Edit, Notera, de säger programmering men det lär egentligen bli mer enkel scripting de börjar med och inte programmering, det lär bli ett långt senare steg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Känns ju lite konstigt att man ska lära sig programmering samtidigt som man lär sig skriva/läsa korrekt, för en 7-åring så kan det bli ganska jobbigt...

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Skulle det handla om generell datorkunskap så skulle jag förstå ämnet, men det kanske är det som politikerna har uppfattat "programmering" som...

Känns som man bara hittat på skiten för att låta moderna, implementationen kommer ju skita sig rejält då lärarna inte lär ha koll på 99% av själva ämnet heller.

Negativ much?

Detta har varit long time coming och en helt naturlig utveckling av läroplanen. Visst kan det bli problem att utforma undervisningen på ett bra sätt och att få tag på kompetenta lärare, det kommer säkert ta några iterationer, men alternativet att skippa ämnet helt är kanske inte så smart i en värld där fler och fler jobb kretsar kring datorer och programmering?

Tycker också att ni negativa underskattar barns förmågor. På vår tid satt man och byggde med tekniklego i lågstadieåldern, och dagens barn spelar minecraft och bygger kompexa saker. De lär sig sjukt fort, bara man hittar motivationen. Programmering är så mycket mer än att bara knacka kod, det handlar precis som lego och minecraft om att ha en vision och realisera den - och sen få ett resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Det kräver ett visst tankesätt, en mer djupgående kunskap om hur datorer fungerar och att man är duktig på matematik och logik.

Som jag förstått det är det just tankesättet och logiken man vill lära ut från tidig ålder, inte själva programmeringsspråket.
Logiskt tänkande och problemlösning tycker jag är jättebra att man vill lära ut tidigt.

Här finns lite mer information om hur man tänkt kring införandet.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.677770/programmering-skolan-regeringen