Permalänk

Kan jag lämna tillbaka min dator?

Hej allihopa.

I oktober 2016 köpte jag min första gaming dator. Den är en Asus rog g20bm-nr005t.
När jag först köpte den såg delarna bra ut.

Länk till datorn: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-g20bm-nr005t-12...
Länk till Asus hemsida, är en annan liknande modell: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG_G20BM/

Cpu: Amd fx-770k, socket fm2+
Gpu: Amd r9 370
Ram: 8 gb 1600 mhz
Moderkort: stödjer 2 ram platser mer vet jag inte.
Nätagregat: Sitter utanför datorn med två sladdar in, en 180w och en på 230w

Mer info kunde jag inte få fram om datorn.

För hela detta kalaset betalade jag 8000 kr. Innan jag hade köpt denna datorn var jag mindre okunnig om datorer men detta borde inte göra så jag får denna dealen.
För 8000 kr ger den skrämmande konstig fps och utan anledning försvann bara 40 fps från cs utan att jag hade bytta inställningar.

Den spelar cs:go på 50-60 fps lägsta inställningar
Arma 3 på 20-35 fps lägsta inställningar
Rainbow six på 50-65 fps lägsta inställningar

De här resultaten tycker jag är riktigt konstiga för en gaming pc som kostade 8000.

Dessutom låter datorn som en jävla byggarbetsplats och jag har till och med fått felaktig information på media markt.
Det står att den ska vara 4 kärnig fast de nämner inget om att två av de är inbyggda i de andra. Hårddisken ska vara en 1tb sshd fast den har istället en hårddisk på 120gb som jag tror är en ssd och en på 780gb som verkar vara en hdd på laddningstider.

Detta är fortfarande inom garantin på ett år.

Så till saken det jag undrar är om jag kan bytta in denna datorn till media markt igen på grund av de saker jag nämnt ovanför eller att jag borde försöka sälja den innan den går ner i pris.
*Fps försvann utan anledning
*Jag har fått felaktig information
*Jag har blivit lurad på pengar och detta var absolut inte vad jag betalade för.

Varför jag frågar här först och inte media markt först beror på att jag är inte 100% säker på att de kommer ge mig ett seriöst svar.

Tack för hjälpen i förväg

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama: Självklart kan du inte lämna tillbaka datorn. Om nåt inte fungerar som det ska så får du lämna in på garantireparation

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå ditt fel som inte kollat upp datorn innan du köpte den?

Vadå felaktig information? Det är 4 st kärnor, varav 2st är fysiska. Det är 1TB SSHD, vilket kort och gott betyder att det är en SSD för de applikationer du använder mest(tänk ett cache minne) och en HDD för de andra applikationerna som inte är lika viktiga.
Att datorn låter är väl inte så konstigt när det är en bärbar.... det är små sketna fläktar som lär jobba arslet av sig för att kyla ner datorn - köp en platta som du lägger under datorn för kylning istället.

Du har inte blivit lurad på pengarna, det var exakt detta som du betalade för.

Att sedan CS har tappat lite FPS är väl inte deras fel? Har du kontrollerat inställningarna? T.ex. slagit av HRTF under ljudinställningarna som är känt för att dra ner din FPS? Kontrollerat att "Multicore Rendering" är aktiverat?

*edit*
Missade att det var en stationär det handlade om. Med den processorn så är det verkligen inte mycket att hänga i granen, speciellt i CSGO som är CPU-krävande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det är väl ändå ditt fel som inte kollat upp datorn innan du köpte den?

Vadå felaktig information? Det är 4 st kärnor, varav 2st är fysiska. Det är 1TB SSHD, vilket kort och gott betyder att det är en SSD för de applikationer du använder mest(tänk ett cache minne) och en HDD för de andra applikationerna som inte är lika viktiga.
Att datorn låter är väl inte så konstigt när det är en bärbar.... det är små sketna fläktar som lär jobba arslet av sig för att kyla ner datorn - köp en platta som du lägger under datorn för kylning istället.

Du har inte blivit lurad på pengarna, det var exakt detta som du betalade för.

Att sedan CS har tappat lite FPS är väl inte deras fel? Har du kontrollerat inställningarna? T.ex. slagit av HRTF under ljudinställningarna som är känt för att dra ner din FPS? Kontrollerat att "Multicore Rendering" är aktiverat?

Nja det är väl ingen bärbar vad jag kan se på bilden.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

8000kr är ingen gaming-pc, enligt reviews så ska den vara mycket högljudd och väldigt klen i 1080p.

Vad säljarna sa vet jag ej men säljare kringgår sanningen så mycket de kan för att sälja och det är bara saker som står underskrivna på papper som gäller.

Förlusten av 40fps i CS kan bero på någon mjukvara eller så throttlar dina komponenter pga för hög värme.

Hårddisken kan du kolla i "disk management" eller "Device Manager".

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Fan detta är så tråkigt. Det känns som alla dessa butiker går ut på att blåsa okunniga.

Jag tror det blir svårt att få något tillbaka.
Pratade du med en säljare om just den datorn, liksom sålde han på dig den eller gick du dit
och valde ut den helt själv? För man kanske kan trycka på vilseledande marknadsföring, om dom hävdat att man kan spela t.ex. tunga spel på den och sen så går det inte.

Hoppas någon mer kunnig kan svara.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nja det är väl ingen bärbar vad jag kan se på bilden.

Missade det, såg inte länken och kollade enbart på CPUn, vilket jag antog var för en bärbar... för vem köper en dator med den CPUn idag?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr är det inget fel som har begåtts av butiken utan det är du som har varit okunnig och gjort ett dåligt köp. Du kommer inte att få lämna tillbaka datorn.

Sälj den på Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Missade det, såg inte länken och kollade enbart på CPUn, vilket jag antog var för en bärbar... för vem köper en dator med den CPUn idag?

Datorn är i princip en bärbar, fast stationär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Chansen att häva köpet är lika med noll.
Lämna in den på garantin om du har stora problem med den.
Tex värmeproblem...ev har maskinen undermålig eller defekt kylning.
Dock kommer detta inte göra så att hårdvaran blir bättre😢
Maskinvaran är tyvärr alldeles för klen för gaming.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Upplever du datorn som defekt så ska du lämna in den.
Bedöms den som defekt och det saknas ersättning så kanske du blir erbjuden återköp (rätt osannolikt).
Din enda chans!

Det är därför Elgiganten, Mediamarkt etc fått så dåligt rykte. De ger dåliga råd och saknar själva nödvändig kunskap!
Ska man köpa en dator så ska man köpa den i datoraffär!

Permalänk

Kan väll hålla med om att det är vilseledande information.
Här är ett uttdrag från produktbeskrivningen från mediamarkts hemsida:

Produktbeskrivning för ASUS ROG G20BM-NR005T

Mångsidighet i en 12,5 liters låda
Det enda spel- och underhållningssystemet – ROG G20 är klar att dominera segmentet med stationära speldatorer i liten formfaktor. Även med en 12,5 liters storlek, så har G20 rätt bra slagkraft. Du får prestanda som normalt hittas från ett avancerat spelsystem – i en bråkdel av storleken.

AMD FX-770K-processor
Under huven kan ROG G20 utrustas med upp till AMD FX-seriens processor för att ge dig aldrig förr skådad höjd på spelande och multitaskingprestanda. G20 ger dig kraften att utföra de mest krävande uppgifterna. Spela spel på högsta inställning eller skapa fantastiska webbplatser och 3D-modeller i ditt arbete.

Spännande grafik
AMD Radeon™ R9 370 GPU:n är byggd för spel. Med en upplösning på upp till 2560x1600 kan du uppleva superladdad prestanda. AMD Radeon™ R9 series är inte bara perfekt för spelande. Det erbjuder dessutom imponerande prestanda och andlös bildkvalitet för film, foto och innehållsskapande.

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Kan väll hålla med om att det är lite vilseledande information.
Här är ett uttdrag från produktbeskrivningen:
Produktbeskrivning för ASUS ROG G20BM-NR005T

Mångsidighet i en 12,5 liters låda
Det enda spel- och underhållningssystemet – ROG G20 är klar att dominera segmentet med stationära speldatorer i liten formfaktor. Även med en 12,5 liters storlek, så har G20 rätt bra slagkraft. Du får prestanda som normalt hittas från ett avancerat spelsystem – i en bråkdel av storleken.

AMD FX-770K-processor
Under huven kan ROG G20 utrustas med upp till AMD FX-seriens processor för att ge dig aldrig förr skådad höjd på spelande och multitaskingprestanda. G20 ger dig kraften att utföra de mest krävande uppgifterna. Spela spel på högsta inställning eller skapa fantastiska webbplatser och 3D-modeller i ditt arbete.

Spännande grafik
AMD Radeon™ R9 370 GPU:n är byggd för spel. Med en upplösning på upp till 2560x1600 kan du uppleva superladdad prestanda. AMD Radeon™ R9 series är inte bara perfekt för spelande. Det erbjuder dessutom imponerande prestanda och andlös bildkvalitet för film, foto och innehållsskapande.

Ja herregud vad de ljuger...de staplar verkligen lögnerna på hög i den korta textbeskrivningen.

Till TS! Gå tillbaks och visa den beskrivningen och säg att datorn inte uppfyller något i den beskrivningen.
Har de någon ryggrad bör de ge dig någon kompensation.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Ja herregud vad de ljuger...de staplar verkligen lögnerna på hög i den korta textbeskrivningen.

Till TS! Gå tillbaks och visa den beskrivningen och säg att datorn inte uppfyller något i den beskrivningen.
Har de någon ryggrad bör de ge dig någon kompensation.

Ja, visst snackar dom skit. Men beskrivningarna är för vaga för att klassas som direkt felaktiga.
Dom vilseleder så mycket dom kommer undan med, helt klart. Tyvärr lär dom komma undan även med detta.

Sedan har förstås konsumenten också ett ansvar.

Permalänk
Medlem

Dustin kränger också sådana där 3DMark-benknäckare: https://www.dustinhome.se/product/5011002227/rog-g20bm

Förrädiskt kraftfull - Skämtar dom eller? Tro t om ÅVC kommer neka en sån där stor näve grus med RGB. Jag hade då vart riktigt arg över deras skitsnack som en okunnig person, när det visar sig att apparaten är rent skit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Citat:

Produktbeskrivning för ASUS ROG G20BM-NR005T

Mångsidighet i en 12,5 liters låda
Det enda spel- och underhållningssystemet – ROG G20 är klar att dominera segmentet med stationära speldatorer i liten formfaktor. Även med en 12,5 liters storlek, så har G20 rätt bra slagkraft. Du får prestanda som normalt hittas från ett avancerat spelsystem – i en bråkdel av storleken.

AMD FX-770K-processor
Under huven kan ROG G20 utrustas med upp till AMD FX-seriens processor för att ge dig aldrig förr skådad höjd på spelande och multitaskingprestanda. G20 ger dig kraften att utföra de mest krävande uppgifterna. Spela spel på högsta inställning eller skapa fantastiska webbplatser och 3D-modeller i ditt arbete.

Spännande grafik
AMD Radeon™ R9 370 GPU:n är byggd för spel. Med en upplösning på upp till 2560x1600 kan du uppleva superladdad prestanda. AMD Radeon™ R9 series är inte bara perfekt för spelande. Det erbjuder dessutom imponerande prestanda och andlös bildkvalitet för film, foto och innehållsskapande.

Skrivet av Fidel Castro:

Ja herregud vad de ljuger...de staplar verkligen lögnerna på hög i den korta textbeskrivningen.

Till TS! Gå tillbaks och visa den beskrivningen och säg att datorn inte uppfyller något i den beskrivningen.
Har de någon ryggrad bör de ge dig någon kompensation.

De skriver inte några lögner någonstans direkt. Hade man följt din tankegång så hade i princip varje affär inte kunnat skriva något kring produkter.
Dessutom är ju allt de skriver bara påståenden men inte relaterat till något specifikt.
Man kan garanterat maxa Battlefield 2 på högsta inställning så då är det bara börja trycka "check-marks" på alla påståenden.

Skrivet av lorgix:

Ja, visst snackar dom skit. Men beskrivningarna är för vaga för att klassas som direkt felaktiga.
Dom vilseleder så mycket dom kommer undan med, helt klart. Tyvärr lär dom komma undan även med detta.

Sedan har förstås konsumenten också ett ansvar.

Instämmer, konsumentansvar är något många ser förbi. Det är helt vanligt marknadsföringstugg i texten och inget som direkt är felaktigt. Även om det kan vara lite väl kryddat...

Skrivet av EnEfterblivenLama:

Hej allihopa.

I oktober 2016 köpte jag min första gaming dator. Den är en Asus rog g20bm-nr005t.
När jag först köpte den såg delarna bra ut.

Länk till datorn: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-g20bm-nr005t-12...
Länk till Asus hemsida, är en annan liknande modell: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG_G20BM/

Cpu: Amd fx-770k, socket fm2+
Gpu: Amd r9 370
Ram: 8 gb 1600 mhz
Moderkort: stödjer 2 ram platser mer vet jag inte.
Nätagregat: Sitter utanför datorn med två sladdar in, en 180w och en på 230w

Mer info kunde jag inte få fram om datorn.

För hela detta kalaset betalade jag 8000 kr. Innan jag hade köpt denna datorn var jag mindre okunnig om datorer men detta borde inte göra så jag får denna dealen.
För 8000 kr ger den skrämmande konstig fps och utan anledning försvann bara 40 fps från cs utan att jag hade bytta inställningar.

Den spelar cs:go på 50-60 fps lägsta inställningar
Arma 3 på 20-35 fps lägsta inställningar
Rainbow six på 50-65 fps lägsta inställningar

De här resultaten tycker jag är riktigt konstiga för en gaming pc som kostade 8000.

Dessutom låter datorn som en jävla byggarbetsplats och jag har till och med fått felaktig information på media markt.
Det står att den ska vara 4 kärnig fast de nämner inget om att två av de är inbyggda i de andra. Hårddisken ska vara en 1tb sshd fast den har istället en hårddisk på 120gb som jag tror är en ssd och en på 780gb som verkar vara en hdd på laddningstider.

Detta är fortfarande inom garantin på ett år.

Så till saken det jag undrar är om jag kan bytta in denna datorn till media markt igen på grund av de saker jag nämnt ovanför eller att jag borde försöka sälja den innan den går ner i pris.
*Fps försvann utan anledning
*Jag har fått felaktig information
*Jag har blivit lurad på pengar och detta var absolut inte vad jag betalade för.

Varför jag frågar här först och inte media markt först beror på att jag är inte 100% säker på att de kommer ge mig ett seriöst svar.

Tack för hjälpen i förväg

På vilken grund vill du häva köpet?
Produkten är inte trasig och inte heller felaktig? Den motsvara även beskrivningen.

Låter som att du har lärt dig mer under tiden du har ägt datorn och insett att det kanske inte är den bästa datorn. Sedan är den väl ungefär vad man får pröjsa för respektive komponent ensamma.

Processorn är fyrkärnig. Dock sitter dessa i kluster med gemensamma fetch-prefetch enheter. Dock är det fortfarande separata ALU:er så finns väl inget som säger att det är "två inbyggda kärnor".

SSHD:n är ju även korrekt. Troligen pratar vi om en enhet som har två lagringsmedium via samma Sata-kabel. Dvs ett mellanting. Detta är dessutom en av de bättre hybridtyperna då vanliga SSHDs bara är 8-32 GB Flashminne på en mekanisk disk.

Att "FPS bara försvann" måste du kunna bevisa beror på ett fabrikationsfel. Och då mjukvarufel kan anses ligga som grunden har du i princip inget att peka på. Räcker med att CS får en uppdatering och så får du lägre FPS.

Vilken information är felaktig? Har du belyst problemet inom skälig tid? Att den låter borde du ju märkt första veckan eller så. Lite sent att komma krypande efter ett halvår om detta. Det anses således vara "preskriberat" enligt KKöpL tyvärr.
Gällande processorkärnorna så är 4 kärnor korrekt. Det handlar bara om hur man vill definiera kärnor.

På vilket sätt har du blivit lurad om informationen är korrekt och produkten fungerar som uttalat?

Vad har du inte betalat för? Du köpte en dator som kostade 8000kr och fick en dator för 8000kr. Det hade varit en annan femma om det satt för lite RAM eller den saknar ett grafikkort eller så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sorry, men du kan knappast lämna tillbaka din dator på grund av att du hade noll koll när du köpte den. Visst var produkttexterna fullständig bullshit men det krävs även en viss insats från konsumenten. Låt det bli en läxa och köp nästa dator från Inet/Komplett/Webhallen istället.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Dustin kränger också sådana där 3DMark-benknäckare: https://www.dustinhome.se/product/5011002227/rog-g20bm

Förrädiskt kraftfull - Skämtar dom eller? Tro t om ÅVC kommer neka en sån där stor näve grus med RGB. Jag hade då vart riktigt arg över deras skitsnack som en okunnig person, när det visar sig att apparaten är rent skit.

haha, reklamfilmen om produkten har ju ett geforce kort till och med, medans i beskrivningen nere är det R9 340

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnEfterblivenLama:

Hej allihopa.

I oktober 2016 köpte jag min första gaming dator. Den är en Asus rog g20bm-nr005t.
När jag först köpte den såg delarna bra ut.

Länk till datorn: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-g20bm-nr005t-12...
Länk till Asus hemsida, är en annan liknande modell: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG_G20BM/

Cpu: Amd fx-770k, socket fm2+
Gpu: Amd r9 370
Ram: 8 gb 1600 mhz
Moderkort: stödjer 2 ram platser mer vet jag inte.
Nätagregat: Sitter utanför datorn med två sladdar in, en 180w och en på 230w

Mer info kunde jag inte få fram om datorn.

För hela detta kalaset betalade jag 8000 kr. Innan jag hade köpt denna datorn var jag mindre okunnig om datorer men detta borde inte göra så jag får denna dealen.
För 8000 kr ger den skrämmande konstig fps och utan anledning försvann bara 40 fps från cs utan att jag hade bytta inställningar.

Den spelar cs:go på 50-60 fps lägsta inställningar
Arma 3 på 20-35 fps lägsta inställningar
Rainbow six på 50-65 fps lägsta inställningar

De här resultaten tycker jag är riktigt konstiga för en gaming pc som kostade 8000.

Dessutom låter datorn som en jävla byggarbetsplats och jag har till och med fått felaktig information på media markt.
Det står att den ska vara 4 kärnig fast de nämner inget om att två av de är inbyggda i de andra. Hårddisken ska vara en 1tb sshd fast den har istället en hårddisk på 120gb som jag tror är en ssd och en på 780gb som verkar vara en hdd på laddningstider.

Detta är fortfarande inom garantin på ett år.

Så till saken det jag undrar är om jag kan bytta in denna datorn till media markt igen på grund av de saker jag nämnt ovanför eller att jag borde försöka sälja den innan den går ner i pris.
*Fps försvann utan anledning
*Jag har fått felaktig information
*Jag har blivit lurad på pengar och detta var absolut inte vad jag betalade för.

Varför jag frågar här först och inte media markt först beror på att jag är inte 100% säker på att de kommer ge mig ett seriöst svar.

Tack för hjälpen i förväg

Du skulle lämnat igen den direkt du märkte att den inte höll prestandan du ville ha, som tidigare nämnt har jag svårt att tro att 40fps bara försvinner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Dustin kränger också sådana där 3DMark-benknäckare: https://www.dustinhome.se/product/5011002227/rog-g20bm

Förrädiskt kraftfull - Skämtar dom eller? Tro t om ÅVC kommer neka en sån där stor näve grus med RGB. Jag hade då vart riktigt arg över deras skitsnack som en okunnig person, när det visar sig att apparaten är rent skit.

Nu får man nog räkna med att just Dustin i detta fall menar "förrädiskt kraftfull" med tanke på dels priset och storleken.

Tar man dessa faktorer i beaktning blir ju påståendet iallafall inte lika fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Upplever du datorn som defekt så ska du lämna in den.
Bedöms den som defekt och det saknas ersättning så kanske du blir erbjuden återköp (rätt osannolikt).
Din enda chans!

Det är därför Elgiganten, Mediamarkt etc fått så dåligt rykte. De ger dåliga råd och saknar själva nödvändig kunskap!
Ska man köpa en dator så ska man köpa den i datoraffär!

Visst att säljarna inte alltid kan så mycket. Men om man inte märker inom en månad att datorn inte motsvarar förväntningarna så tycker jag inte man ska klaga. Visst ansvar har man som köpare med.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De skriver inte några lögner någonstans direkt. Hade man följt din tankegång så hade i princip varje affär inte kunnat skriva något kring produkter.
Dessutom är ju allt de skriver bara påståenden men inte relaterat till något specifikt.
Man kan garanterat maxa Battlefield 2 på högsta inställning så då är det bara börja trycka "check-marks" på alla påståenden.
Instämmer, konsumentansvar är något många ser förbi. Det är helt vanligt marknadsföringstugg i texten och inget som direkt är felaktigt. Även om det kan vara lite väl kryddat...
På vilken grund vill du häva köpet?
Produkten är inte trasig och inte heller felaktig? Den motsvara även beskrivningen.

Låter som att du har lärt dig mer under tiden du har ägt datorn och insett att det kanske inte är den bästa datorn. Sedan är den väl ungefär vad man får pröjsa för respektive komponent ensamma.

Processorn är fyrkärnig. Dock sitter dessa i kluster med gemensamma fetch-prefetch enheter. Dock är det fortfarande separata ALU:er så finns väl inget som säger att det är "två inbyggda kärnor".

SSHD:n är ju även korrekt. Troligen pratar vi om en enhet som har två lagringsmedium via samma Sata-kabel. Dvs ett mellanting. Detta är dessutom en av de bättre hybridtyperna då vanliga SSHDs bara är 8-32 GB Flashminne på en mekanisk disk.

Att "FPS bara försvann" måste du kunna bevisa beror på ett fabrikationsfel. Och då mjukvarufel kan anses ligga som grunden har du i princip inget att peka på. Räcker med att CS får en uppdatering och så får du lägre FPS.

Vilken information är felaktig? Har du belyst problemet inom skälig tid? Att den låter borde du ju märkt första veckan eller så. Lite sent att komma krypande efter ett halvår om detta. Det anses således vara "preskriberat" enligt KKöpL tyvärr.
Gällande processorkärnorna så är 4 kärnor korrekt. Det handlar bara om hur man vill definiera kärnor.

På vilket sätt har du blivit lurad om informationen är korrekt och produkten fungerar som uttalat?

Vad har du inte betalat för? Du köpte en dator som kostade 8000kr och fick en dator för 8000kr. Det hade varit en annan femma om det satt för lite RAM eller den saknar ett grafikkort eller så.

Tur att vi har en sån utbildad konsumentombudsman här på Sweclockers!
Jag har fortfarade rätt till min åsikt...och den är fortfarande att man ljuger som en häst travar i den beskrivningen om datorn.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Behåll skärm, tgb, mus, SSHD och grafikkortet och uppgradera till en Ryzen 7 1700. Sedan kan du lite senare byta ut grafikkortet till ett vega + SSD. Så har du om ca ett halvår ganska gedigen maskin. Är nog bästa valet då ett återköp till och med kan vara korkat. Dom kanske erbjuder dig ett presentkort, men vill du verkligen handla där igen? I så fall är det värdelöst.

Det enda man ska köpa på sådana kedjor är "genuina produkter" som en mobil utan abonnemang, diskmaskin, tv eller batterier - om man själv vet om produkten då en sådan ofta är isolerad mot tillverkaren rakt av och inte kan eller har något speciellt att variera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr detta som kallas lärpengar.

Sälj skiten fortast möjligt på Blocket är mitt råd.

Permalänk
Skrivet av EnEfterblivenLama:

Hej allihopa.

I oktober 2016 köpte jag min första gaming dator. Den är en Asus rog g20bm-nr005t.
När jag först köpte den såg delarna bra ut.

Länk till datorn: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-g20bm-nr005t-12...
Länk till Asus hemsida, är en annan liknande modell: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG_G20BM/

Cpu: Amd fx-770k, socket fm2+
Gpu: Amd r9 370
Ram: 8 gb 1600 mhz
Moderkort: stödjer 2 ram platser mer vet jag inte.
Nätagregat: Sitter utanför datorn med två sladdar in, en 180w och en på 230w

Mer info kunde jag inte få fram om datorn.

För hela detta kalaset betalade jag 8000 kr. Innan jag hade köpt denna datorn var jag mindre okunnig om datorer men detta borde inte göra så jag får denna dealen.
För 8000 kr ger den skrämmande konstig fps och utan anledning försvann bara 40 fps från cs utan att jag hade bytta inställningar.

Den spelar cs:go på 50-60 fps lägsta inställningar
Arma 3 på 20-35 fps lägsta inställningar
Rainbow six på 50-65 fps lägsta inställningar

De här resultaten tycker jag är riktigt konstiga för en gaming pc som kostade 8000.

Dessutom låter datorn som en jävla byggarbetsplats och jag har till och med fått felaktig information på media markt.
Det står att den ska vara 4 kärnig fast de nämner inget om att två av de är inbyggda i de andra. Hårddisken ska vara en 1tb sshd fast den har istället en hårddisk på 120gb som jag tror är en ssd och en på 780gb som verkar vara en hdd på laddningstider.

Detta är fortfarande inom garantin på ett år.

Så till saken det jag undrar är om jag kan bytta in denna datorn till media markt igen på grund av de saker jag nämnt ovanför eller att jag borde försöka sälja den innan den går ner i pris.
*Fps försvann utan anledning
*Jag har fått felaktig information
*Jag har blivit lurad på pengar och detta var absolut inte vad jag betalade för.

Varför jag frågar här först och inte media markt först beror på att jag är inte 100% säker på att de kommer ge mig ett seriöst svar.

Tack för hjälpen i förväg

Tack för alla svaren jag har fått. Gör som ngr har rekommenderat säljer den på blocket och gå upp i klass. I5 6400 och gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com