Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fram till XP tiden så flög Creative korten på utan större problem. Dock när Vista kom och senare har jag bara stött på problem med deras kort som värst var det under Vista för mig när Creative tvärnekade att släppa drivrutiner både till deras något åldrade Audigy2 serie men också deras purrfärska X-FI serie.

X-FI klarade knappt av Stereo när Vista släpptes inte tala om Microfon in, detta drogs under flera månader. Mjukvaran som följde med Platinum serien fungerade inte heller utan man fick ladda ner från torrentsidor för att få det fungera och var där när Daniel_K släppte moddade drivrutiner som faktiskt fick igång kortet någolunda men tyvärr började Creative stämma honom för han fick Audigy2 att fungera på Vista när Creative själva sade att det var omöjligt.
Sedan inte glömma alla problem de hade under Nforce2.

Ägt i princip alla Creative kort sen Windows 95 tiden fram till något Z skräp som följde med ett moderkort. X-FI Platinum klarade inte av ens att köra Stereo utan att att börja skifta ljudgångar eller att ljudet bara försvann tills en reboot (skedde på flera system med olika kort). Bluescreens eller spel som crashade pga deras drivrutiner och "XRAM" var vanligt förekommande. Bytte då via RMA till ett nytt kort; utan att ens få reda på det så drog de Dolby/DTS stödet så jag fick köpa extra mjukvarupaket för att få tillbaka stödet dock blev det kortlivat då kortet dog efter deras 90dagar policy så nu används det som ett dyrt bokstöd.

När mjukvaran väl fungerade så knastrade högtalarna. Försökte jag köra på Linux fick jag nöja mig med MONO och deras BETA drivrutiner i 3år. Försökte man få hjälp på deras forum blev man bannad så fort man tog upp vissa problem och gick man via deras support fick man bara autosvar där de länkade till FAQ.

Bytt sedan till Essence serien från Asus, där funkar kortet out of the box helt korrekt och utan modifikationer både i Windows samt Linux så nej inte obefogat.

Relaterar så hårt att jag får ont i magen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Commander: Precis, du refererar till historien. Windows Vista kom i januari 2007, vilket framförallt inom datorvärlden är exceptionellt längesen. Hårdvaran du refererar till är som sagt lindrig uttryckt obsolet, det är inte precis som att samma grejer säljs i en ny förpackning. De senare generationerna av X-Fi fungerade f.ö. direkt under Windows 7, utan något behov av att installera drivrutiner för att känna igen hårdvaran och få igång ljudet. X-Fi var inte några speciellt bra kort, men det var med god marginal det bästa som fanns för syftet att få bra spelljud på den tiden...

Z-serien är som sagt något helt annat.

Jag har fortfarande inte köpt någon AMD-produkt sedan de totalt fuckade mig med K6-II på 90-talet, så jag är inte den som är främmande för att vara principiellt långsint. Jag sitter dock inte med trähatt och skriver inlägg om att AMD är usla produkter idag -- inte minst eftersom jag helt saknar praktisk erfarenhet av dem.

Linux-stöd kan man tycka massa olika saker om. Jag ser inte hur det är relevant för diskussionen här eftersom den hittills inte handlat om att få igång något under Linux. Jag tycker inte det är speciellt uppseendeväckande att ett företag som tillverkar grejer för gamers/Windows-användare inte plöjer ner pengar i att fixa drivrutiner till ett operativsystem som är så försvinnande litet i gamingsammanhang att man inte ens kan använda procent som enhet för att beskriva marknadsandelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Commander: Precis, du refererar till historien. Windows Vista kom i januari 2007, vilket framförallt inom datorvärlden är exceptionellt längesen. Hårdvaran du refererar till är som sagt lindrig uttryckt obsolet, det är inte precis som att samma grejer säljs i en ny förpackning. De senare generationerna av X-Fi fungerade f.ö. direkt under Windows 7, utan något behov av att installera drivrutiner för att känna igen hårdvaran och få igång ljudet. X-Fi var inte några speciellt bra kort, men det var med god marginal det bästa som fanns för syftet att få bra spelljud på den tiden...

Z-serien är som sagt något helt annat.

Jag har fortfarande inte köpt någon AMD-produkt sedan de totalt fuckade mig med K6-II på 90-talet, så jag är inte den som är främmande för att vara principiellt långsint. Jag sitter dock inte med trähatt och skriver inlägg om att AMD är usla produkter idag -- inte minst eftersom jag helt saknar praktisk erfarenhet av dem.

Linux-stöd kan man tycka massa olika saker om. Jag ser inte hur det är relevant för diskussionen här eftersom den hittills inte handlat om att få igång något under Linux. Jag tycker inte det är speciellt uppseendeväckande att ett företag som tillverkar grejer för gamers/Windows-användare inte plöjer ner pengar i att fixa drivrutiner till ett operativsystem som är så försvinnande litet i gamingsammanhang att man inte ens kan använda procent som enhet för att beskriva marknadsandelen.

Detta var inte en engångsföreteelse utan varit mer av en företagsstandard för Creative där pengar gick före deras kunder, där många och även jag blev bränd flera ggr. Bara för det hände ett tag sen tycker jag spelar inte större roll när det drogs på ganska länge. Sedan sade jag inte heller att det gällde nuet men jag köper oftast produkter från företag jag respekterar och anser har någolunda bra policy mot sina kunder. I nuläget har jag inte sätt något annat företag på PC marknaden dra så pass idiotiska taktiker som Creative mot sina kunder.

Sedan för att hamna mer på topic i tråden, ni bör inte jämföra ljud från ett youtube klipp. Skillnaden sedan mellan de som de presenterar kan vara mer EQ defaults, jag menar det skiljer sig även mellan drivrutiner för samma ljudkort som kommer med andra defaults från och till.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har lite frågor om detta kort (fick hem det i måndags).

Jag har installerat dom nya drivrutinerna till kortet (SBZ_CD_L13_1_01_10.exe).

När jag ska spela cs eller lyssnar på musik samtigt som man snackar med folk i TS, Mumble osv så sänks ljudet?

Har kryssat i gör inget under Ljud/kommunikation i windows?

Läste även att det fanns något i SBZ som heter smart volume? Vart hittar jag det? (Är på jobbet nu så ser inte programmet framför mig)

Tacksam för tips och inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sitter på detta ljudkort sedan 5-6år tillbaka och går inte att sätta emot de som moderkortet har, ljudet låter skräpigt ifrån moderkortet, helt platt. Blev paff över skillnaden när jag för något år sedan bytte tillbaka till moderkortet efter att ha kört med ljudkortet konstant. Med ljudkortet blir de en djuphet och mer crisp. Nice att kunna ändre options beroende på musik vilket är som dag och natt i skillnad, går inte att lyssna på viss musik om ljudet är inställd rätt ihop med högtalarna. Såvidare inte folk är helt tondöva.

Förstår många gånger när jag länkar över musik till mina vänner och dem lyssnar och tycker inte de är bra, sedan åker man hem till dem och de har ljud som låter som att man satt sig i en rostig bil ifrån 95 och ska lyssna på musik. Men de gör de hela skönare när man kommer hem och inser hur bra man har det på ljudfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av szturmie:

Läste även att det fanns något i SBZ som heter smart volume? Vart hittar jag det? (Är på jobbet nu så ser inte programmet framför mig).

Det ligger i Sound Blaster Z Control Panel eller vad den heter. Röd och svart ikon har den i alla fall (sitter också på jobbet/sen lunch).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q