Permalänk

Sound Blaster Z

Någon som sitter på detta ljudkort och är ni nöjda med det?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Någon som sitter på detta ljudkort och är ni nöjda med det?

Yes.

Jag har ett Zx, som jag valde bl.a. för att man får med en trevlig analog volymratt som sitter på en liten burk man kan ha på skrivbordet och koppla in sitt headset på. Zx är i praktiken samma ljudkort som Z, men med något högre specade komponenter på Zx-modellen och så den här volymgrunkan/anslutningsenheten för hörlurar/mic. Otroligt lyft för ljudet på alla sätt, och Sound Blaster har börjat bygga in klart bättre förstärkare på sina kort på senare tid också, vilket inte minst märks när man kör med lite mer tungdrivna hörlurar.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att det är en av de prismässigt intressantaste ljuduppgraderingarna för en dator.

Permalänk
Medlem

Jag är kalas nöjd med mitt, det gör de den ska och gillar även att de finns en del saker att ställa in i mjukvaran.

Mycket ljud för en relativt billig peng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med tanke på Creative´s historik skulle jag hålla mig borta från dom. Bättre satsa på externa DAC om man vill satsa på kvalite vilket också hjälper mot EMI problem som ljudkort i datorn kan få.

Skall man köra på ljudkort i datorn skulle jag satsa på ASUS då de har bättre stöd samt man inte når den dagen då ljudkortet slutar fungera plötsligt för Creative inte vill släppa drivrutiner till ett nytt OS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

För er som är nöjda med SB Z, kör ni högtalare eller headset? Använder ni datorn till spel främst eller musik/film?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

För er som är nöjda med SB Z, kör ni högtalare eller headset? Använder ni datorn till spel främst eller musik/film?

Jag har kört både högtalare(Logitech Z-2300) och headset och har inget att klaga på, har främst använt de till spel och musik(Spotify).

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Okej undrar eftersom jag läst att SBZ är mer lämpat för spel än musik/film och mer lämpat för headset än högtalare.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med tanke på Creative´s historik skulle jag hålla mig borta från dom. Bättre satsa på externa DAC om man vill satsa på kvalite vilket också hjälper mot EMI problem som ljudkort i datorn kan få.

I det här fallet är du obefogat negativ.

SB har förvisso producerat några av de mest horribla mjukvarorna, och deras hårdvara har periodvis lämnat en hel del att önska. Jag har ägt ett större antal SB-kort sedan SB16-tiden, så jag är plågsamt medveten om dessa förhållanden, men dagens kort är väldigt bra hårdvarumässigt och ofantligt mycket bättre mjukvarumässigt än någonsin tidigare.

SB Z-serien har en RF-sköld över komponentsidan, så jag tror att de är ganska problemfria i det avseendet också. Personligen har jag aldrig haft problem med det, annat än i datorer som använder sig av inbyggda ljudkretsar på moderkortet, som inte är isolerade på något vettigt sätt från resten av moderkortet.

Skrivet av Commander:

Skall man köra på ljudkort i datorn skulle jag satsa på ASUS då de har bättre stöd samt man inte når den dagen då ljudkortet slutar fungera plötsligt för Creative inte vill släppa drivrutiner till ett nytt OS.

Bättre stöd för vad? Vilka SB-kort lider av problemet med bristande Windows-support?

Skrivet av Twister86:

För er som är nöjda med SB Z, kör ni högtalare eller headset? Använder ni datorn till spel främst eller musik/film?

Både och. Jag har en ganska trevlig NAD-anläggning som distribuerar ljudet via ett par B&W-högtalare, och där hör man stor skillnad mellan mitt Zx och mot när man använder diverse andra ljudkort/enheter som signalkälla. Därtill har jag två par Sennheiser-lurar, ett par PC363D och ett par HD598 som jag använder parallellt och som mitt Zx utan problem driver.

Mitt föregående SB-kort, ett X-Fi Titanium, orkade inte driva mina dåvarande Sennheiser HD595 (mycket lika HD598).

En annan trevlig grej med SB Z-serien är att man kan ha hörlurar och stereo inkopplade parallellt. Man styr enkelt med knapp i mjukvaran vilken utkälla man vill använda sig av, och den funktionen fungerar riktigt bra i praktiken också.

Användningsområdet för mig är nog nära 50/50 musik/dataspel, med viss periodisk övervikt för musik.

Permalänk

Trevligt

Du har ingen erfarenhet av Soundblaster Rx som har funktioner som 7.1 support, EAX och CMSS-3D som inte SB Z har?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Trevligt

Du har ingen erfarenhet av Soundblaster Rx som har funktioner som 7.1 support, EAX och CMSS-3D som inte SB Z har?

Vilket kort pratar du om? Audigy RX?

Det är ett budgetkort, det enda "övertaget" det har mot Z-serien är att det har analoga utgångar för 7.1-ljud, vilket känns som en ganska föråldrad lösning år 2016, jämfört med Z-serien som har inbyggd Dolby Digital Live/DTS Connect-dekoder. Alla andra SB-teknologier finns i nyare versioner annars, såsom surroundljud för hörlurar (SBX som ersatt CMSS-3D) och EAX 5.0 (mot EAX 4 på Audigy RX).

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Z är hur kalasbra som helst. Googla efter PAX drivers efter du skaffat dem så får du bättre ljud än vad du har någonsin haft från en dator tidigare

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket kort pratar du om? Audigy RX?

Det är ett budgetkort, det enda "övertaget" det har mot Z-serien är att det har analoga utgångar för 7.1-ljud, vilket känns som en ganska föråldrad lösning år 2016, jämfört med Z-serien som har inbyggd Dolby Digital Live/DTS Connect-dekoder. Alla andra SB-teknologier finns i nyare versioner annars, såsom surroundljud för hörlurar (SBX som ersatt CMSS-3D) och EAX 5.0 (mot EAX 4 på Audigy RX).

Men endast hörlurar? Inte högtalare? Det finns inget i SB Z (SBX) som kan ge CMSS-3D eller EAX i högtalare?

Enligt recensioner så är RX bättre till musik/film och SBZ till spel.
http://www.hardwarebbq.com/creative-sound-blaster-audigy-rx-7...

Citat:

The Audigy RX 7.1 in comparison is a step up and I found its performance to be better than any of its higher end siblings in music and movies. The higher end series had a fatter bass response (but did not offer very deep bass). The Audigy RX 7.1 is more neutral in comparison and offers deeper bass. You can boost the bass further if you wish with the built-in EQ settings.

The higher end series had more tweaking options to fiddle with the sound which some gamers will appreciate, but their music performance was average at best.

Read more at: http://www.hardwarebbq.com/creative-sound-blaster-audigy-rx-7...

Är dock inte intresserad av Asus (skräp)ljud, har lyssnat på en del och de verkar dessvärre ha ännu sämre mjukvaru support än Creatives produkter. Har ju ett inbyggt ASUS ljud i mitt moderkort (SupremeFX) som låter helt skräpdåligt. Med ASUS kontrollpanel som är urusel.

Här t.ex hör man hur det låter och
1. Creative Titanium
2. Creative Sound Blaster Z
3. Razer Surround
4. ASus Xonar
5. Onboard moderkort

Enligt mitt tycke.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Sound Blaster Z är hur kalasbra som helst. Googla efter PAX drivers efter du skaffat dem så får du bättre ljud än vad du har någonsin haft från en dator tidigare

PAX drivisar funkar dessa fortfarande, prova de på mitt gamla X-FI fatality xtremegamer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

PAX drivisar funkar dessa fortfarande, prova de på mitt gamla X-FI fatality xtremegamer.

Ja han uppdaterar åtminstone Sound Blaster Z serien typ var tredje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Men endast hörlurar? Inte högtalare? Det finns inget i SB Z (SBX) som kan ge CMSS-3D eller EAX i högtalare?

Enligt recensioner så är RX bättre till musik/film och SBZ till spel.
http://www.hardwarebbq.com/creative-sound-blaster-audigy-rx-7...

RecensionER? Det är säkert någon preferens den recensenten har för hur han tycker att hans musik "ska" låta, annars är jag starkt skeptisk till det påståendet då alla komponenter i signalvägen på ett kort ur Z-serien är bättre rent tekniskt. Något annat stöd för det än hans subjektiva tyckande ser jag inte? Signalbehandlingen fungerar med både hörlurar och högtalare.

Jag har som sagt jämfört med ett flertal andra datorer och mobiler och funnit att mitt Zx är det som kvalitetsmässigt låtit bäst hittills. Vill man förvränga ljudet med mer bas och annat så finns det en bra equalizer att skruva på i SBX Pro Studio, som är mjukvaran där man konfigurerar och styr ljudet.

Skrivet av Twister86:

Här t.ex hör man hur det låter och
1. Creative Titanium
2. Creative Sound Blaster Z
3. Razer Surround
4. ASus Xonar
5. Onboard moderkort

Enligt mitt tycke.

Vad är det du tycker dig höra för variationer i en Youtube-video egentligen?

Jag hade ett X-Fi Titanium som jag uppgraderade ifrån när jag köpte den här datorn för 1½ år sedan, och det finns som sagt ingenting som lät bättre tidigare, CMSS-3D inkluderat...

Permalänk

Sveklockarn: Hur tycker du SB Z är jämfört med Titanium då? Tycker du att det är en förbättring över Titanium i både spel, musik, film väg? Inklusive både headset och högtalare?

I den youtube videon hörde man att
onboard-ljudet: lät pipigt
Asus xonar: lät som att man var inomhus hela tiden, och ljudet var tunt
Razer surround: hade bra bass ljud och grövre ljud, men verka inte kunna spela upp alla ljud
SB Z: Lät som man var utomhus, hade bra bass och man hörde även omgivningen (motorer, fåglar, etc)
Titanium: Samma här, fast kvalitén kändes som 5% bättre än SB Z. (mer verklighetstrovärdigt ljud)

Swedman18: Måste man först installera SB Z drivrutiner SEN PAX drivrutiner för få dem funka eller skiter man helt i hållet i SB Z drivrutiner / avinstallerar SB Z och sen bara installerar PAX?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd

Hur är det med Creative och Windows 10?

Jag har ett X-FI titanium PCI-E, under Windows 10 får jag problemet ''RAM läckage'' verkar vara ett vanligt fel med diverse drivrutiner från Creative och Microsoft..ingen av de tar ansvar till att fixa problemet..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Sveklockarn: Hur tycker du SB Z är jämfört med Titanium då? Tycker du att det är en förbättring över Titanium i både spel, musik, film väg? Inklusive både headset och högtalare?

I den youtube videon hörde man att
onboard-ljudet: lät pipigt
Asus xonar: lät som att man var inomhus hela tiden, och ljudet var tunt
Razer surround: hade bra bass ljud och grövre ljud, men verka inte kunna spela upp alla ljud
SB Z: Lät som man var utomhus, hade bra bass och man hörde även omgivningen (motorer, fåglar, etc)
Titanium: Samma här, fast kvalitén kändes som 5% bättre än SB Z. (mer verklighetstrovärdigt ljud)

Swedman18: Måste man först installera SB Z drivrutiner SEN PAX drivrutiner för få dem funka eller skiter man helt i hållet i SB Z drivrutiner / avinstallerar SB Z och sen bara installerar PAX?

Man först installerar SB Z programvaran sen installerar man Pax drivrutinerna det finns instruktioner på sidan man laddar ner ifrån hur man gör men man får allt med på samma gång i Zip förpackningen. Då det är osignerade drivrutiner måste man tillfälligt tillåta osignerade drivrutiner via start alternativ. Inte så komplicerat bara man behöver göra lite extra saker för att få det fungera.

http://www.hardwareheaven.com/community/threads/pax_sbz_cd_l1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Sveklockarn: Hur tycker du SB Z är jämfört med Titanium då? Tycker du att det är en förbättring över Titanium i både spel, musik, film väg? Inklusive både headset och högtalare?

Samtliga aspekter har varit en rejäl uppgradering, framförallt då mjukvaran och kvalitén på ljudkortets förstärkardel.

Titanium-kortet var nära odugligt att direktdriva hörlurar med, och jag fick lösa det med en förstärkare mellan.

Skrivet av Twister86:

I den youtube videon hörde man att
onboard-ljudet: lät pipigt
Asus xonar: lät som att man var inomhus hela tiden, och ljudet var tunt
Razer surround: hade bra bass ljud och grövre ljud, men verka inte kunna spela upp alla ljud
SB Z: Lät som man var utomhus, hade bra bass och man hörde även omgivningen (motorer, fåglar, etc)
Titanium: Samma här, fast kvalitén kändes som 5% bättre än SB Z. (mer verklighetstrovärdigt ljud)

Surround-emulering över stereo baserar sig på att ljudet spelas upp med en väldigt exakt tidsförskjutning, och CMSS-3D var definitivt betydligt sämre än SBX Surround-teknologin som finns nu. CMSS-3D var ofta burkigt och positioneringen blev ofta inte särskilt användbar mer än som en cool grej.

Permalänk

Jag har beställt ett SB Z och är lite nojjig/orolig att jag inte kommer bli nöjd.

Men som jag har och välja på så är det antingen mellan SBZ, SB Rx, eller ett äldre X-fi modell kort.

Jag vill ju bara egentligen kunna bli bortblåst av ljudets effekter så att säga.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd

Fungerar utmärkt, kör både till t-amp/högtalare och hörlurar samtidigt och ljudet är mycket bra förutsatt att man ändrar lite i kontrollpanelen, originalinställningar är allt annat än neutrala.

Stäng av SBX Pro studio för det första. Kör man hörlurar eller 2 kanals ljud så låter surround, crystilizer och bas inställning bedrövligt. Neutralt ljud är med bra saker i stort sett alltid bättre.

EQn är mycket bra och jag tar nytta av den ofta när jag har på lite ljud på kvällen, kan skala bort basen mycket effektivt.

Har inte haft problem med drivrutinerna men önskar att den hade volymkontroll-minne för hörlurar och "andra" utgången.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hur är det med Creative och Windows 10?

Jag har ett X-FI titanium PCI-E, under Windows 10 får jag problemet ''RAM läckage'' verkar vara ett vanligt fel med diverse drivrutiner från Creative och Microsoft..ingen av de tar ansvar till att fixa problemet..

Hur yttrar sig det då, och är det i någon speciell applikation?

Skrivet av Twister86:

Jag har beställt ett SB Z och är lite nojjig/orolig att jag inte kommer bli nöjd.

Varför det? Tror du att produktutvecklingen går bakåt hos SB?

Skrivet av Twister86:

Men som jag har och välja på så är det antingen mellan SBZ, SB Rx, eller ett äldre X-fi modell kort.

Jag vill ju bara egentligen kunna bli bortblåst av ljudets effekter så att säga.

Audigy RX är ett simplare kort, och X-Fi-korten är föråldrade vid det här laget och ingenting att satsa på att köpa nya.

Permalänk

Vet inte riktigt förrän jag testat, jag hoppas innerligt att ljudkortet kommer vara bra, annars är jag rädd att behöva spendera extra på flera andra kort. Som när jag köpte möss, jag hittade aldrig en mus som passa min hand förrän jag handlat möss för ca 6000 kr, då jag äntligen hittade en mus jag kunde vara nöjd med.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag har Sound Blaster Zx och jag är otroligt nöjd, vilken skillnad från tidigare ljudkort. Jag kör ett 5.1-högtalarpaket för musik och film samt ett par vanliga QH-90 för gaming. Ställer in om jag ska köra högtalare/hörlurar i programvaran med ett klick.

Rätt säker på att du kommer att vara nöjd med ditt köp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade Soundblaster Z men kände ingen stor skillnad när det kom till ljudkvalite . Men däremot ökades volymen rätt mycket . Men jag Kör nu med Asus ThunderFX till mina hörlurar. Så om du frågar mig hade jag sagt att Ljudkort endast är värt om du har riktigt bra högtalare . Har du hörlurar är det bättre med ett externt ljudkort som Asus thunderfx eller creative 5.1 X-Fi ljudkort. Dac är ovärt till gaming men perfekt för musik dock .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Jag hade Soundblaster Z men kände ingen stor skillnad när det kom till ljudkvalite . Men däremot ökades volymen rätt mycket . Men jag Kör nu med Asus ThunderFX till mina hörlurar. Så om du frågar mig hade jag sagt att Ljudkort endast är värt om du har riktigt bra högtalare . Har du hörlurar är det bättre med ett externt ljudkort som Asus thunderfx eller creative 5.1 X-Fi ljudkort. Dac är ovärt till gaming men perfekt för musik dock .

Nja, många X-fi har inte hörlursförstärkare medans Z serien har det.

Men det stämmer bra att det är rätt så svårt att höra större skillnad om man inte har bättre högtalare/hörlurar, dessutom så spelar det roll vilken typ av media man spelar. Mycket är fortfarande inspelat i låg kvalité.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Någon som sitter på detta ljudkort och är ni nöjda med det?

Jag har kört med både Sound Blaster Z och Zx tidigare, innan jag bytte till DAC, och det är ett stort lyft mot de flesta inbyggda ljudkort helt klart.

Jag rekommenderar att du lägger lite extra och tar Zx modellen så du får volymkontrollen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Hur yttrar sig det då, och är det i någon speciell applikation?
Varför det? Tror du att produktutvecklingen går bakåt hos SB?
Audigy RX är ett simplare kort, och X-Fi-korten är föråldrade vid det här laget och ingenting att satsa på att köpa nya.

Först trodde jag att det var SWM eller vad det heter, (Alla rekommenderade att avbocka denna, om RAM läckage uppstod) en funktion i Creative's mjukvara, felet satt, jag inaktiverade ''SWM'' fungerade till början, men sen uppstod ''99% av RAM'et används'' igen, plockade bort X-FI titanium från datorn, och dess drivrutiner...datorn fungerar perfekt, utan minne läckage.

(Min sambos dator)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I det här fallet är du obefogat negativ.

SB har förvisso producerat några av de mest horribla mjukvarorna, och deras hårdvara har periodvis lämnat en hel del att önska. Jag har ägt ett större antal SB-kort sedan SB16-tiden, så jag är plågsamt medveten om dessa förhållanden, men dagens kort är väldigt bra hårdvarumässigt och ofantligt mycket bättre mjukvarumässigt än någonsin tidigare.

SB Z-serien har en RF-sköld över komponentsidan, så jag tror att de är ganska problemfria i det avseendet också. Personligen har jag aldrig haft problem med det, annat än i datorer som använder sig av inbyggda ljudkretsar på moderkortet, som inte är isolerade på något vettigt sätt från resten av moderkortet.
Bättre stöd för vad? Vilka SB-kort lider av problemet med bristande Windows-support?
Både och. Jag har en ganska trevlig NAD-anläggning som distribuerar ljudet via ett par B&W-högtalare, och där hör man stor skillnad mellan mitt Zx och mot när man använder diverse andra ljudkort/enheter som signalkälla. Därtill har jag två par Sennheiser-lurar, ett par PC363D och ett par HD598 som jag använder parallellt och som mitt Zx utan problem driver.

Mitt föregående SB-kort, ett X-Fi Titanium, orkade inte driva mina dåvarande Sennheiser HD595 (mycket lika HD598).

En annan trevlig grej med SB Z-serien är att man kan ha hörlurar och stereo inkopplade parallellt. Man styr enkelt med knapp i mjukvaran vilken utkälla man vill använda sig av, och den funktionen fungerar riktigt bra i praktiken också.

Användningsområdet för mig är nog nära 50/50 musik/dataspel, med viss periodisk övervikt för musik.

Fram till XP tiden så flög Creative korten på utan större problem. Dock när Vista kom och senare har jag bara stött på problem med deras kort som värst var det under Vista för mig när Creative tvärnekade att släppa drivrutiner både till deras något åldrade Audigy2 serie men också deras purrfärska X-FI serie.

X-FI klarade knappt av Stereo när Vista släpptes inte tala om Microfon in, detta drogs under flera månader. Mjukvaran som följde med Platinum serien fungerade inte heller utan man fick ladda ner från torrentsidor för att få det fungera och var där när Daniel_K släppte moddade drivrutiner som faktiskt fick igång kortet någolunda men tyvärr började Creative stämma honom för han fick Audigy2 att fungera på Vista när Creative själva sade att det var omöjligt.
Sedan inte glömma alla problem de hade under Nforce2.

Ägt i princip alla Creative kort sen Windows 95 tiden fram till något Z skräp som följde med ett moderkort. X-FI Platinum klarade inte av ens att köra Stereo utan att att börja skifta ljudgångar eller att ljudet bara försvann tills en reboot (skedde på flera system med olika kort). Bluescreens eller spel som crashade pga deras drivrutiner och "XRAM" var vanligt förekommande. Bytte då via RMA till ett nytt kort; utan att ens få reda på det så drog de Dolby/DTS stödet så jag fick köpa extra mjukvarupaket för att få tillbaka stödet dock blev det kortlivat då kortet dog efter deras 90dagar policy så nu används det som ett dyrt bokstöd.

När mjukvaran väl fungerade så knastrade högtalarna. Försökte jag köra på Linux fick jag nöja mig med MONO och deras BETA drivrutiner i 3år. Försökte man få hjälp på deras forum blev man bannad så fort man tog upp vissa problem och gick man via deras support fick man bara autosvar där de länkade till FAQ.

Bytt sedan till Essence serien från Asus, där funkar kortet out of the box helt korrekt och utan modifikationer både i Windows samt Linux så nej inte obefogat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.