Snart byter jag äpplet mot päron.

Permalänk
Medlem

Snart byter jag äpplet mot päron.

iPhone...
Tycker jag om, funkar bra och är i allmänhet bara bra.
Men nu har jag börjat tröttna på Apples trams med borttaget hörlursuttag, iTunes (satans eget påhitt) och avsaknaden av något nytt.
Har nu börjat titta på annat.
Nexus 6P, Sony Xperia x performance, Sony Xperia Z5 Premium är av intresse.
Samsung vägrar jag. Testade en s4 i 8 dagar och fick typ cancer.

Så vilken av dessa 3 bör jag sikta in mig på?
Jag gillar att Sony är vattentät men designen lämnar en del ute.
Nexus har rätt fin spec som tilltalar och har fått bra kritik av det jag har läst.

Tänker uppdateringar. Apples funkar så jäkla bra och kommer med jämna mellanrum. Hur ser detta ut på google och Sonys sida?

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Om du vill vara rätt säker på uppdateringar så är en nexus eller pixel det bästa valet. Går man från Apple är det ett bra val. Pixeln är väldigt dyr men 6p kan man få tag på för under 3000 ibland men nu har inga vanliga butiker den längre (nästan 2 år gamal)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har en z5 compact och har precis fått 7.0 ca ett halvår efter release. Vill man få uppdateringar snabbt är det egentligen bara nexus eller pixel som gäller. Allt annat är ett lotteri.

Permalänk
Medlem

Slår mer än gärna ett slag för OnePlus modeller.
Snygga, prisvärda och i mitt tycke trumfar de Pixel(Nexus enheterna) när det kommer till support.
Har samma rena utseende som Googles standard Android (går inte att jämföra med Samsung-möget) med undantag för lite extra cusom-finesser som mest förgyller telefonens funktionalitet ytterligare. (Exempelvis har modellerna dubbla SIM-kort vilket är smidigt då man kan skippa jobb-mobilen i mitt fall.)

https://oneplus.net/se

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gueno:

iPhone...
Tycker jag om, funkar bra och är i allmänhet bara bra.
Men nu har jag börjat tröttna på Apples trams med borttaget hörlursuttag, iTunes (satans eget påhitt) och avsaknaden av något nytt.
Har nu börjat titta på annat.
Nexus 6P, Sony Xperia x performance, Sony Xperia Z5 Premium är av intresse.
Samsung vägrar jag. Testade en s4 i 8 dagar och fick typ cancer.

Så vilken av dessa 3 bör jag sikta in mig på?
Jag gillar att Sony är vattentät men designen lämnar en del ute.
Nexus har rätt fin spec som tilltalar och har fått bra kritik av det jag har läst.

Tänker uppdateringar. Apples funkar så jäkla bra och kommer med jämna mellanrum. Hur ser detta ut på google och Sonys sida?

Om du vill ha något som fortsätter uppdateras så väljer du en Nexus-telefon från Google alternativt nya Nokia 6 när den kommer.

Permalänk
Medlem

Oneplus säger jag med. Mycket bra och prisvärda. Jag har haft ettan och använder nu tvåan, sen den kom ut. Har inte haft några problem med dem än iaf

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Gillar du Nexus så är ju Oneplus ett givet val! Köpte en Oneplus 3T förra veckan. Skitnöjd. Hade 2:an innan. Bli inte rädd för frakt. Pröjsade 99:- för expressfrakt o fick den hemlevererad tisdag lunch (beställd söndag morgon).

Permalänk
Medlem

Undvik Nexus 6P och Xperia Z5 som båda har den mindre lyckade Snapdragon 810, dålig batteritid o hög värmeutveckling. http://www.swedroid.se/forum/threads/batteritid-foer-nexus-6p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nexus 6P helt klart. Batteritid och hög värmeutveckling? Absolut inget jag upplevt nu under 1 år.

Snarare tvärtom, grym batteritid tack vare Snooze funktionen när telefonen är inaktiv, nu även på dagtid!
Och telefonen är iskall, höljet helt i metall så knappt att den blir varm i detta kalla land. Även om ja kör tunga apps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oneplus, har 3:an nu från Oneplus 1, grymt nöjd.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Slår mer än gärna ett slag för OnePlus modeller.
Snygga, prisvärda och i mitt tycke trumfar de Pixel(Nexus enheterna) när det kommer till support.
Har samma rena utseende som Googles standard Android (går inte att jämföra med Samsung-möget) med undantag för lite extra cusom-finesser som mest förgyller telefonens funktionalitet ytterligare. (Exempelvis har modellerna dubbla SIM-kort vilket är smidigt då man kan skippa jobb-mobilen i mitt fall.)

https://oneplus.net/se

Kan förstå jämförelsen med pixel men Nexus? Hur tänkte du att supporten är bättre på en importerad telefon än en du kan lämna in på valfri butik i Sverige? Att mjukvarusupporten är bättre på OP3 än Googles egna?

Jag gillar OP3 av många anledningar men support är då inte ett ord jag förknippar med dom. Och vill man har en telefon med "förgyllade funktioner" är ju Samsung ypperlig. Men snackar man ner Samsung är jag inte med på hur custom från en annan tillverkare är så positivt. Antingen vill man har rent eller custom, kan inte prata varmt om BÅDA sakerna i en och samma telefon.

OP3 är prisvärd och en bra lur absolut, men att köpa den för supporten njaaa.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Om du vill ha något som fortsätter uppdateras så väljer du en Nexus-telefon från Google alternativt nya Nokia 6 när den kommer.

I den prisklassen är det ju snarare Nokia 8 man ska vänta in.

Permalänk

Säger också Oneplus, den är fantastiskt prisvärd!

Permalänk
Medlem

Oneplus slår jag även ett varmt slag för, grym telefon.

Både jag och sambon har varsin, och syrran väntar på sin nu.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en Nexus 6p. Kör är sån själv nämligen och är stört nöjd.

Det stod mellan den och Oneplus 3, tror jag hade blivit lika nöjd med en sån också.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Okej.
Låter ju som att Oneplus är det man ska ha.
Är det 3 eller 3T man ska ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Skrivet av Gueno:

Okej.
Låter ju som att Oneplus är det man ska ha.
Är det 3 eller 3T man ska ha?

Skickades från m.sweclockers.com

3T är det som gäller om du ska köpa nytt. Vad jag vet säljs inte 3 längre. Men det är lite som iPhone X och iPhone Xs, samma telefon med uppdaterade specs bara.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så bra med Oneplus (3T)? Vad har den för "selling point"?

Permalänk
Medlem

Hur är mjukvaran?
Jag är inte så hemma på android. Läs: inte alls.
Är det som att hålla på med vilken android som helst?
Googleplay heter motsvarigheten till AppStore?
Är det bara att kliva in och braka ner t.ex VLC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Jag köpte en One+3 när den kom, har fått ett gäng uppdateringar hittills och inte stött på några problem alls med den än så länge (haft den sedan 21/6-2016).
Efter nästan ett år känns den fortfarande lika snabb, bra batteritid, dash-laddaren är mycket snabbare än familj och vänners liknande funktioner från andra märken..
Kan endast varmt rekommendera One+.
Enda nackdelen jag kan komma på är att det är lite jobbigare att hitta snygga cases till den (dock ej omöjligt).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Jag gick från OnePlus One till LGs Google Nexus 5X med ynka 16GB lagringsutrymme, och jag är nu helt såld på vanilla Android då man slipper en massa bloatware som käkar resurser, och alltid har den senaste versionen av Android. Trots de tillsynes undermåliga specifikationerna i Nexus 5X så har jag aldrig haft en lur som känns så responsiv, särskilt inte i denna prisklassen, möjligtvis att den tappar lite om man ska spela på den. Går man från iPhone så tror jag också att det blir lättare att anpassa sig till vanilla Android än andra tillverkares kaka på kaka av enligt mig onödiga funktioner. Jag hade tagit en Nexus- eller en Pixel-lur alla dagar i veckan.

Edit: Kanske ska förtydliga att OnePlus-lurarna inte nödvändigtvis är drabbade av bloatware på samma sätt som Samsung eller Sony, har personligen aldrig provat OxygenOS eller nyare OnePlus telefoner.

Permalänk
Inaktiv

Använder fortfarande OnePlus One, inga problem.

Permalänk
Entusiast

Herrejävlar vad många OnePlus-ägare det finns där ute i stugorna

Jag har haft min OnePlus 3 sedan Juli 2016 och visst är jag helnöjd med den men att förknippa OnePlus med "support" är väl ändå direkt felaktigt om man ser till support av själva telefonen, inte mjukvaru-mässigt. Det är bara att söka på "OnePlus support" så får man lite idéer om varför...

Telefonen är riktigt grym och mjukvaru-uppdateringarna har faktiskt kommit riktigt snabbt med OnePlus 3 men en sak som jag fortfarande inte riktigt gillar med telefonen är väl skärmen, den kunde varit skarpare. Det är dock någonting man får förvänta sig för cirka 4000kr.

Skrivet av Olegh:

Vad är det som är så bra med Oneplus (3T)? Vad har den för "selling point"?

Bra specs till ett bra pris helt enkelt.
OnePlus sparar in på just support och på skärmen, men nog är det en prisvärd telefon för det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak:
Köp inte en Sony.

De senaste modellerna har väldiga problem med överhettning, batteritid och allmänna sjukdomar.
Sen att de trycker i en 120341 megapixel sensor där bak, innebär att du kommer aldrig mer vilja knäppa bilder vid dålig ljussättning.. Brus i bilderna.

Jag innehar en OnePlus 3 själv, väldigt nöjd.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har haft min OnePlus 3 sedan Juli 2016 och visst är jag helnöjd med den men att förknippa OnePlus med "support" är väl ändå direkt felaktigt om man ser till support av själva telefonen, inte mjukvaru-mässigt.

Enda gången jag har haft kontakt med supporten var några dagar efter att jag lade mn order, fick svar inom ett par timmar, trots det höga trycket på supporten runt releasen. Jag kan inte klaga alls enligt min personliga erfarenhet. Har inte behövt kontakta supporten sedan dess.

Skrivet av Sisyfos:

Bra specs till ett bra pris helt enkelt.
OnePlus sparar in på just support och på skärmen, men nog är det en prisvärd telefon för det.

Dom använder samma komponenter som alla andra, det är inte en lågkvalitativ skärm, det är en 1080p skärm, ganska standard. Vissa använder sig av högre upplösning, men då drar det ganska mycket mer ström också. Är väl en avvägning vad man tycker är viktigare, högre upplösning eller längre battertid. Personligen ser jag inte poängen med 4k upplösning på en så pass liten skärm.

Det dom sparar pengar på, är ingen reklam. iPhone, Samsung etc spenderar tiotals eller hundratals miljoner på reklam. Detta måste betalas på något sätt, därav mycket högre pris på produkterna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Klart du ska ta dig ett litet äventyr och så är du välkommen tillbaka till gänget sedan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyie:

Enda gången jag har haft kontakt med supporten var några dagar efter att jag lade mn order, fick svar inom ett par timmar, trots det höga trycket på supporten runt releasen. Jag kan inte klaga alls enligt min personliga erfarenhet. Har inte behövt kontakta supporten sedan dess.

Kan intyga att jag gjorde likadant för en fråga om min order, fick svar inom någon timme.
Så visst är det bra, men man har ju läst en hel del om folk som behövt reklamera telefoner om man säger så...

Skrivet av Zyie:

Dom använder samma komponenter som alla andra, det är inte en lågkvalitativ skärm, det är en 1080p skärm, ganska standard. Vissa använder sig av högre upplösning, men då drar det ganska mycket mer ström också. Är väl en avvägning vad man tycker är viktigare, högre upplösning eller längre battertid. Personligen ser jag inte poängen med 4k upplösning på en så pass liten skärm.

Det dom sparar pengar på, är ingen reklam. iPhone, Samsung etc spenderar tiotals eller hundratals miljoner på reklam. Detta måste betalas på något sätt, därav mycket högre pris på produkterna.

Nja, inte riktigt.
OnePlus 3 använder en AMOLED 1080p-skärm vilket är trevligt i sig men grejen är att den använder en så kallad "PenTile"-matris, detta ser inte lika skarpt ut i 1080p som säg en LCD-skärm skulle göra vid samma upplösning, mer om detta här: http://www.anandtech.com/show/10411/the-oneplus-3-review/4

Jag gillar att skärmen är AMOLED som så och som du säger så är det ju positivt för strömförbrukningen men en 1080p PenTile-skärm på 5.5" är helt enkelt inte så skarpt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Jag gick från OnePlus One till LGs Google Nexus 5X med ynka 16GB lagringsutrymme, och jag är nu helt såld på vanilla Android då man slipper en massa bloatware som käkar resurser, och alltid har den senaste versionen av Android. Trots de tillsynes undermåliga specifikationerna i Nexus 5X så har jag aldrig haft en lur som känns så responsiv, särskilt inte i denna prisklassen, möjligtvis att den tappar lite om man ska spela på den. Går man från iPhone så tror jag också att det blir lättare att anpassa sig till vanilla Android än andra tillverkares kaka på kaka av enligt mig onödiga funktioner. Jag hade tagit en Nexus- eller en Pixel-lur alla dagar i veckan.

Nu vet jag inte riktigt vad du snackar om här.. Bloatware på OnePlus 3/3T, skämtar du?! Ja OnePlus 1 hade ett speciellt ''tema'' men kolla gärna upp lite vad som har hänt på ca 3-4 år innan du gör ett inlägg.

Permalänk
Medlem

@Crewsom: Här var det ord och inga visor. När jag läser mitt inlägg så förstår jag att min kommentar om bloatware kan anses vara riktad mot OnePlus, men jag syftade allmänt på andra lurar, framförallt Sony och Samsung som TS nämner. Har redigerat inlägget för att förtydliga detta.

Permalänk

Jag har en Sony Z5 compact, och att ha en vattentålig telefon är guld. Att slippa vara orolig för att svara i telefonen när det regnar är riktigt gött om man bor på västkusten. Det finns väl fler tillverkare som gör vattentåliga telefoner än Sony va?

Telefonen är det inget fel på för mina behov, men jag är ganska lätt att tillfredsställa.