Permalänk
Medlem

Prylar till någon annan?

Hej marknaden.

Jag har upptäckt att jag inte har tid till allt jag håller på med och måste börja göra mig av med grejer och inte bara skaffa nya. I och med detta så blir detta början på att försöka bli av med grejer och skaffa nya (fast annorlunda) som kanske passar mig bättre. Referenser på att sälja/byta har jag inga eftersom det är första gången, däremot köpa är jag bättre på och har för mig att nuvarande burk jag använder kommer här ifrån men klart osäker.

Följande grejer har jag:

1. Gigabit NIC från STLab som jag inte hittade drivisar till Windows Server 2016 och det har därför blivit liggandes. Funktionen på det är jag osäker på eftersom det blev liggandes när det inte fungerade så som jag ville.

2. Netgear ProSafe Plus 5-port Gigabit Switch. OBS OBS OBS Drivs endast med POE. Den är aldrig använd och ligger inpackad. Införskaffades av bara farten utan någon tanke på vad det var.

3. Bok på engelska om Wireless Sensor Networks. Kul bok, behandlar mest ZigBee men även lite arduino. Läste igenom den och insåg att jag antagligen inte har tid för det här.

4. Två stycken IBM server nätagg 750W 80 Plus Platinum. Tänkt till ett projekt där de skulle byggas om men blev aldrig av utan tog ett vanligt ATX-agg istället. Nu har jag ingen IBM server och jag hittar inte någon bra dokumentation på utgångarna så det enda jag vet om dem är att de skulle fungera när jag köpte dem för 5 månader sedan och att lampan med spänning in lyser.

Efter som jag är intresserad av att byta mot andra grejer så är jag:

i desperat behov av ECC udimm ddr3 1333Mhz minnen till en Fujitsu TX150 s7 server med en i3-540, (ännu ett genomtänkt köp men den var billig)

intresserad av arduino, RPi, Fiske och nätverk. Tja lite av varje.

Vill man köpa grejerna så går det bra dock så betalar ni frakten.

Jag finns i Blekinge runt Ronneby trakten

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk

jag har två rPI B+ liggandes och en Lynksis WRT54GS om du är intresserad, skulle rekommendera att flasha routern med custom firmware dock för det är nån bug i den firmware som är på den nu. kom med ett bud eller om du har lite datorhårdvara(typ SATA hårddiskar eller nått)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

jag har två rPI B+ liggandes och en Lynksis WRT54GS om du är intresserad, skulle rekommendera att flasha routern med custom firmware dock för det är nån bug i den firmware som är på den nu. kom med ett bud eller om du har lite datorhårdvara(typ SATA hårddiskar eller nått)

Har en 2TB med smart fel om det är intressant. Den fungerar min BIOS stoppar och varnar. Kommer inte ihåg felet men det jag kommer ihåg var att så länge inte felet eskalerade var det ok att använda den. Sektor fel? Iaf orkade jag inte hålla på att pilla vidare med den och tog den ur produktion och blev liggandes med allt annat som ligger och samlar damm.

Ett par hörlurar med mikrofon plexgear ligger här med har jag för mig. Även de ett klokt övervägt beslut att köpa tills jag insåg att grabben min hade pillat friskt på mitt andra par.

Hittade även en nedladdningskod för Skyrim till xbox360.

USB nätverkskort som funkar fint med Aircrack. Provades när jag byggde en Rpi med Kali-Linux för att prova hur man gör med det.

Inser nu att det kanske finns lite fler grejer än jag tänkte från början här hemma.

Kanske dammsugarmotor? Började labba lite med dem men tiden räcker inte till och de låter något fruktat utan sitt plast hölje. Endast motorerna använde varvtalsregleringen för att bygga en flyttbar till andra verktyg. Kan ju bli en oerhört högljud datorfläkt.

Iaf det jag kommer på just nu, får jag lite mer tid över så skall jag rota vidare i gömmorna.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

@zeem: Vad kostar server nätaggen?

Har sett annonser på beg marknaden på 750kr för två stycken. Men det låter mycket tycker jag eller vad säger du.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Skrivet av zeem:

Har en 2TB med smart fel om det är intressant. Den fungerar min BIOS stoppar och varnar. Kommer inte ihåg felet men det jag kommer ihåg var att så länge inte felet eskalerade var det ok att använda den. Sektor fel? Iaf orkade jag inte hålla på att pilla vidare med den och tog den ur produktion och blev liggandes med allt annat som ligger och samlar damm.

Ett par hörlurar med mikrofon plexgear ligger här med har jag för mig. Även de ett klokt övervägt beslut att köpa tills jag insåg att grabben min hade pillat friskt på mitt andra par.

Hittade även en nedladdningskod för Skyrim till xbox360.

USB nätverkskort som funkar fint med Aircrack. Provades när jag byggde en Rpi med Kali-Linux för att prova hur man gör med det.

Inser nu att det kanske finns lite fler grejer än jag tänkte från början här hemma.

Kanske dammsugarmotor? Började labba lite med dem men tiden räcker inte till och de låter något fruktat utan sitt plast hölje. Endast motorerna använde varvtalsregleringen för att bygga en flyttbar till andra verktyg. Kan ju bli en oerhört högljud datorfläkt.

Iaf det jag kommer på just nu, får jag lite mer tid över så skall jag rota vidare i gömmorna.

jo nätverlskortet är intressant, du kan ju kolla lite till så du kanske blir av med lite mer saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

jo nätverlskortet är intressant, du kan ju kolla lite till så du kanske blir av med lite mer saker

Ge mig någon dag så kollar jag vad jag hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Skrivet av zeem:

Ge mig någon dag så kollar jag vad jag hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

låter fint för mig, ingen stress

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

låter fint för mig, ingen stress

Hej!

Tog lite tid innan jag hann rota lite till. Hittade en 200GB sata disk och en FortiGate 50 router. Annars är det mest runt omkring grejer. La ut en annons om min ena Server men den står jag och velar om jag skall behålla eller inte just nu.

Så vad säger du?

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Skrivet av zeem:

Hej!

Tog lite tid innan jag hann rota lite till. Hittade en 200GB sata disk och en FortiGate 50 router. Annars är det mest runt omkring grejer. La ut en annons om min ena Server men den står jag och velar om jag skall behålla eller inte just nu.

Så vad säger du?

en av 500GB ur servern och USB wifi kortet mot routern och båda rPI b+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

en av 500GB ur servern och USB wifi kortet mot routern och båda rPI b+?

Serverns diskar följer servern tyvärr. Hur låter PCI nätverkskortet, USB nätverkskortet och 200GB HD?

Upptäckte att jag har ytterligare ett USB nätverkskort som jag dock inte provat packet injection med men klarar av att scanna med aircrack, fördelen med det är att antennen går att byta t.ex. för en riktantenn. Hade en plan på att prova triangulering men inte orkat forska mer i det.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk

@zeem: visst, det låter bra