Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du har rätt. PS4 och Xbox One må ha bättre hårdvara än Switch. Samtidigt har ju PC (i många fall) betydligt bättre hårdvara än PS4 och Xbox One.

Men om vi då ska fokusera på topic, där Titanfall-utvecklaren menar på att dålig hårdvara är skälet till varför Switch inte kommer bli någon succé. Men PS4 och Xbox One blev ju stora succéer fastän de hade bristande hårdvara? Och Titanfall släpptes till Xbox One respektive PS4 fastän dessa har bristande hårdvara?

PS4 hade ändå ganska bra hårdvara när den väl släpptes och var ett stort steg framåt från PS3. Nu kommer Switch nästan fyra år senare och erbjuder Wii U-nivå. Måhända kan Switch ändå bli en succé, men det är förståeligt att spelstudior vill avvakta innan de satsar på enheten.

Titanfall släpptes helt enkelt till PS4 och Xbox One för att de har en stor användarbas. Att släppa ett "high-end spel" till enbart PC anses inte hållbart för att de då utesluter en stor del av eventuella köpare. Konsolerna och PC är dessutom fortfarande tillräckligt nära varandra för att klara samma spel, bara att konsolerna nu får nöja sig med lägre inställningar.

Grejen är att "svag hårdvara" i detta fall är i jämförelse med PS4 och Xbox One, som nästan alla spel utvecklas till. Tredjepartsutvecklare vill nå en så stor användarbas som möjligt och satsar därför just nu på PS4, Xbox One och PC. Att de väljer att lägga resurser på en Switch-version är inget någon ska räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant!

Vad berodde det på?

Begränsat utrymme på N64s kassetter och Gamecubes miniskivor. Spelen var helt enkelt mycket mera innehållsrika på vanliga skivor.

Permalänk
Medlem

Switch använder ett mobilt SoC och har samma batteritid som Vita och 3DS
Det är en mycket praktisk maskin som kommer att få både spel som passar WiiU och 3DS.
Med USB-C har man inga problem med att ladda maskin med ett batteripack eller om man sitter på tåget/flyget.

Vill man spel på en kraftfull maskin skaffar man en PC och vill man ha en portabel spelmaskin skaffar man en Switch.

PC+Switch kommer att bli en fantastisk combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Som sagt..brist på kunskap..

Sett videor på Youtube där sketna GTX480 håller bättre FPS än PS4..

Eller den där ''Potato masher'' En 250-300USD PC slår PS4 rejält..

Ett PS4 slim 500GB kostar 2500kr. Lycka till att köpa en dator som är spelklar för moderna AAA titlar för det priset (med nya delar, annars jämför du med priset för en begagnad konsol). Bara OS och en likvärdig handkontroll går på 1500kr... inte mycket kvar till dator där. Man bör imo även räkna in formfaktor, ljudnivå och att det ska vara färdigbyggt för att det ska vara rättvist, då hamnar man nog upp på 7000kr för PC:n.

Nu tycker jag iof också att en PC kan vara prisvärdare om man räknar in massa andra variabler (begagnat, uppgradera, massa annan funktionalitet, billigare spel osv), men out of the box erbjuder en konsol väldigt bra prestanda/kr i dagsläget.

Sen är det intressant att folk här använder "PC" nästan som att det är ett system. Väldigt stor del av användarbasen (om inte den största) sitter på system som inte är direkt imponerande ur ett prestandaperspektiv mot konsoler. När siffror visas för hur stor PC-marknaden är när det kommer till spel så är AAA-spelare/sålda spel en väldigt liten del av den siffran. Asien/moba/free2play på skitsystem är den största delen av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Switch har ju potential att uppnå samma försäljningssiffror och därmed borde möjligheterna för att Switch sätter "standard" också finnas där. Varför då Titanfall-utvecklaren nobbar Switch direkt, utan att den ens ha lanseras är därmed udda.
Sen anser jag inte heller att Switch kan ses om en stationära konsol liksom PS4 och Xbox utan som en kraftfull bärbar enhet. Därmed en skrev jämförelse.

Fast även om Switch, XB1/S och PS4/S fick låt oss säga en tedjedel var i försäljningssiffror, så blir det ju en övervägande fördel för XB1/S och PS4/S då de ligger inom ungefär samma prestandanivå, och därmed tillsammans skulle utgöra 2/3-delar av marknaden jämfört med Switch som då själv utgör 1/3.

Sista punkten håller jag 100% med dig. Ovan gäller enbart de som diskuterar Switch som antingen attt huvudsakligen användas som en stationär konsol, eller som jämför den med just XB1/S och PS4/S.

Det är ju som en bärbar konsol som den kommer att briljera.

Har faktiskt aldrig tidigare sett något i närheten lika bra, kraftfullt och avancerat. Tror den kan bli grym på det, trots att jag instämmer i vissa punkter som kritiken i media och forum går ut på (vilken annan konsol eller produkt har inte dina egna negativa sidor och egenskaper?).

Tror faktiskt Switchen kan bli riktigt lyckad som just främst bärbar maskin. Marknaden i Europa och USA kanske är mindre jämfört med TV-konsoler, men i tex. Japan så är marknaden för bärbara spelkonsoler enormt stor.

Tror det blir framgång och bra totalt sett. Det innebär dock inte att jag är någon blind religös fanboy, som inte kan kritisera produkten eller Nintendo på några av de punkter som de kan förbättra sig på (mycket av kritiken gäller ju mjukvara och priser - som relativt enkelt kan uppdateras/ändras efter hand).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@brajonk: Och hur bra är upplevelsen att spela datorspel på en tv ? Hemsk i de flesta titlar.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Begränsat utrymme på N64s kassetter och Gamecubes miniskivor. Spelen var helt enkelt mycket mera innehållsrika på vanliga skivor.

Ok, men det är väl just en begränsning i hårdvara (pga. hårdvaruval som Nintendo medvetet gjort)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Konsollanseringstitlar har det ju alltid funnits många av och i god kvalité...

Inte till Switch , Enda bekräftade titeln är i stortsett Zelda

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant!

Vad berodde det på?

Lagringsutrymmet på kassetterna var inte stort nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

@brajonk: Och hur bra är upplevelsen att spela datorspel på en tv ? Hemsk i de flesta titlar.

What? Använt min speldator primärt som "TV-konsol" senaste tre åren. Funkar utmärkt, visst några spel som kräver mus och tangentbord får man hoppa men mycket funkar utmärkt på TV med handkontroll. Wticher 3/GTA 5/Tomb Raider/rocket league/firewatch/brothers/ori/Inside/Broforce etc funkar utmärkt på PC, och i soffan. Det mesta är ju multiplatorm numer och designat för TV/handkontroll. Flyttade dock upp den till en skärm med mus å tangentbord för Doom men annars har jag vart rätt nöjd med läget.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cenorida:

Nope, du verkar ha missuppfattat.
Först sa jag "Själv kan jag inte förstå hur konsoler som PS4 och Xbox finns kvar, om hårdvara nu är så viktigt."

Titanfall-utvecklaren menade ju att bra hårdvara är superviktigt för att konsolen ska kunna få tredjepart stöd. Bra hårdvara är ju något som inte heller PS4 eller Xbox One är direkt kända för. Så om man ska följa hans resonemang så borde ju inte heller PS4 och Xbox heller ha tredje part stöd?

Nej, du verkar ha missuppfattat vad (i alla fall) jag menade när jag skrev att det var väldigt tydligt, och jag tycker fortfarande det är väldigt tydligt. Sen skriver du samma sak igen

De skrev att det krävs bra hårdvara och bevisligen har de andra konsolerna tillräckligt bra. Så om man ska följa hans resonemang så är det väldigt tydligt varför det kanske gnälls på Switch.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Allt Switch behöver är Animal Crossing, Monster Hunter, Splatoon 2, Zelda och den klarar sig helt utmärkt utan western developers. Kommer sälja som smör i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, men det är väl just en begränsning i hårdvara (pga. hårdvaruval som Nintendo medvetet gjort)?

Delvis, PS1 var tydligen lättare att programmera mot även om den led av grafiska problem så valde publishers att gå med den.

Som sagt prestanda och komponenter är inte allt, utvecklingsverktyg, ekosystem mm är a och o. Inte bästa jämförelsen men OpenGL har länge varit bättre än DirektX men Microsoft van med sina verktyg.mer eller mindre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att det inte kommer portas mycket "tyngre" titlar till klenare hårdvara. Men finns marknaden där så kommer dom ju göra ett seriöst försök att porta allt iallafall.
Portningar skiter väl de flesta i, vill dom köra titanfall2 så gör dom det på Pc'n (eller vad dom har till hands).
Det intressanta med tredjepartsutvecklare är originalspel som är utvecklade på just den plattformen.

Wii U kan vara en jävligt klen plattform, men helvete vad snyggt det kan se ut iallafall.
* Bayonetta2

Permalänk

Vem vill ha Titanfall? Ingen skulle köpa det ens om det kom till Switch. Nä tack och lov för 1st party Nintendo spel.

Sedan är Switch inte så klen, den är ca 70% av Xbox One. Enligt dom senaste foxxcon läckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Sega var vassare än SNES. N64 Var sämre än PS1 och Sega Dreamcast. Men av någon anledning sålde de bra för det.
Men du har rätt, kommer det INGA spel alls så kommer det floppa.

Olika bud tydligen, om både hårdvarukapacitet och försäljningssatistik.

Commander hävdar tvärt om; att N64 var bättre än PS1, och att den sålde sämre.

Jag är personligen inte orolig. Jag tror det räcker för Nintendo att deras egna, och närmast allierade, släpper spel. De som är diehard fans kommer att köpa ändå.

I princip så tror jag att Nintendo kan överleva/leva på enbart den hårdaste kärnan av sina fans, och så är det enbart en bonus med resten som kommer att både köpa den och utveckla för den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Svårt detta. Nintendo är sjukt sena in i current-gen så kanske ingen mening med att försöka konkurrera på multiplatformsspel.

Dom har väl aldrig varit stora på just sånna?

Sega är väl dock stt konsolen ändå är såpass dyr.... om man nu främst är ute efter inbitna Nintendo-fans. Svårt stt motivera som andra-konsol.
1500 spänn eller mindre sp hade jag ändå kunnat köpa den för att spela mario och Zelda, men knappast för 3,5 lax...

Skulle vara roligt att veta vem Nintendo själv anser ska vara kärnkund på Seitch, folk som köper den som komplement till PC eller ps4/X1, eller om dom hoppas på att återupprepa Wii med att sälja till en lite annorlunda målgrupp....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Switch använder ett mobilt SoC och har samma batteritid som Vita och 3DS
Det är en mycket praktisk maskin som kommer att få både spel som passar WiiU och 3DS.
Med USB-C har man inga problem med att ladda maskin med ett batteripack eller om man sitter på tåget/flyget.

Vill man spel på en kraftfull maskin skaffar man en PC och vill man ha en portabel spelmaskin skaffar man en Switch.

PC+Switch kommer att bli en fantastisk combo.

Ja, eller varför inte;
Mac+Switch
XB1/S+Switch
PS4/S+Switch
PS4P+Switch

Går bra det också! 🙂

(och ger mer försäljning åt Nintendo)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ett PS4 slim 500GB kostar 2500kr. Lycka till att köpa en dator som är spelklar för moderna AAA titlar för det priset (med nya delar, annars jämför du med priset för en begagnad konsol). Bara OS och en likvärdig handkontroll går på 1500kr... inte mycket kvar till dator där. Man bör imo även räkna in formfaktor, ljudnivå och att det ska vara färdigbyggt för att det ska vara rättvist, då hamnar man nog upp på 7000kr för PC:n.

Japp. Väldigt bra och tydligt exempel.

Här är ett annat: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3863738

X1S (som skiljer ytterst lite i prestanda jämfört med P4S) kan man få för 2290 med OS (800 extra för PC), kontroller (500-600 extra bara där, som även kan dubbla som kontroll just till PC också), och Fifa17 (värdet beror ju på om man uppskattar just Fifa, men bundlas till och från med olika spel, min bubdlades med BF1).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Olika bud tydligen, om både hårdvarukapacitet och försäljningssatistik.

Commander hävdar tvärt om; att N64 var bättre än PS1, och att den sålde sämre.

Jag är personligen inte orolig. Jag tror det räcker för Nintendo att deras egna, och närmast allierade, släpper spel. De som är diehard fans kommer att köpa ändå.

I princip så tror jag att Nintendo kan överleva/leva på enbart den hårdaste kärnan av sina fans, och så är det enbart en bonus med resten som kommer att både köpa den och utveckla för den.

N64 sålde sämre ja, men tillräckligt bra och tillräckligt med spel fanns.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Japp. Väldigt bra och tydligt exempel.

Här är ett annat: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3863738

X1S (som skiljer ytterst lite i prestanda jämfört med P4S) kan man få för 2290 med OS (800 extra för PC), kontroller (500-600 extra bara där, som även kan dubbla som kontroll just till PC också), och Fifa17 (värdet beror ju på om man uppskattar just Fifa, men bundlas till och från med olika spel, min bubdlades med BF1).

Sedan att alla spel kostar 200-300 kr mer till konsol. Well, lets discuss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Delvis, PS1 var tydligen lättare att programmera mot även om den led av grafiska problem så valde publishers att gå med den.

Ok.

Kan köpa att mjukvara, utvecklingsverktyg och support är en viktig, och ibland tom. avgörande, faktor för tredjepartsutvecklare.

Låter fullkomligt rimligt och logiskt i mina öron.

Skrivet av Commander:

Inte bästa jämförelsen men OpenGL har länge varit bättre än DirektX men Microsoft van med sina verktyg.mer eller mindre.

Ok.

Då borde det vara en fördel idag för Nintendo (OpenGL) med detta, och en klar nackdel och handikapp för Microsoft (DX) för spel på både PC (eftersom de flesta tredjepartare verkar köra DX jämfört med OpenGL) och konsol?

Kan detta kanske bli ett avgörande trumfkort, eller åtminstone en stor fördel, för Switch och Nintendo?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Wii U kan vara en jävligt klen plattform, men helvete vad snyggt det kan se ut iallafall.
* Bayonetta2

Tycker spel på NES kan se gymt snygga ut (seriöst)!

Väntar bara på leverans av min Mini Classic...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

N64 sålde sämre ja, men tillräckligt bra och tillräckligt med spel fanns.

Men även gällande hårdvara (som var lite av huvudpunkten) så verkar ni ha absolut motsatt uppfattning?

Själv har jag varken spelat på eller studerat någon av dom, så har ingen egen åsikt/fakta.

Konstaterar bara att någon av er måste ha fel!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Sedan att alla spel kostar 200-300 kr mer till konsol. Well, lets discuss!

Absolut ett stort minus, men fråga (för mig iaf) är om det kommer att bli så mycket bättre och billigare på Switchen?

Kanske de grafiskt enklare spelen och produktionerna för Switch kräver mycket färre utvecklingstimmar än de megastora AAA-titlarna för PS4/XB1/PC och däremed kan de förhoppningsvis även säljas till mycket attraktivate och klart lägre pris till oss konsumenter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

What? Använt min speldator primärt som "TV-konsol" senaste tre åren. Funkar utmärkt, visst några spel som kräver mus och tangentbord får man hoppa men mycket funkar utmärkt på TV med handkontroll. Wticher 3/GTA 5/Tomb Raider/rocket league/firewatch/brothers/ori/Inside/Broforce etc funkar utmärkt på PC, och i soffan. Det mesta är ju multiplatorm numer och designat för TV/handkontroll. Flyttade dock upp den till en skärm med mus å tangentbord för Doom men annars har jag vart rätt nöjd med läget.

Har suttit ner soffan pga det sköna relaxspelandet. Sker endast när man använder sin dator på rätt sätt 😏

Noobs som sitter och stirrar på en skärm i upprättläge 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Hurvida switch blir en hit eller miss är ju helt beroende på hur Nintendo har uppskattat den mobila marknaden. Som stationär konsol så är den ju väldigt fattig, men som en handheld är den vass.

Personligen är jag väldigt skeptisk till att Nintendo skulle ta någon större del av den enorma mobilmarknaden när det gäller spelare, och hardcore Nintendofans som fortfarande spelar blir bara färre och färre.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

I call bs.. Man kan spela de flesta spel från pc på switch specs i 30 fps och 720p. Sen att de flesta utvecklare inte vill det är en annan sak. Personligen bryr jag mig ej, vore trevligt med diverse indie spel dock vilka oftast kan spelas på brödrostar i vilket fall som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

@brajonk: Och hur bra är upplevelsen att spela datorspel på en tv ? Hemsk i de flesta titlar.

Bättre än konsol. Jag kan köra mina spel 60hz, i uhd och med vilken spelkontroll jag vill. Har man en steam Controller så kan man dessutom spela spel som är omöjliga på konsoll som Cities: skylines på tvn. Dessutom så har alla multiplatformspel stöd för 360/Xbone kontrollerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är för närvarande listan av tillkännagivna spel till Switchen. Kommer naturligtvis att växa rill lansering och E3.
Work in progress. Let me know what I'm missing.

Bold = only for Nintendo home consoles: if the game has not yet been announced for any other platform it is presumed to be exclusive

RPG:

Disgaea 5 Complete
Dragon Quest X
Dragon Quest XI
GoNNER
I Am Setsuna
Octopath Traveler
Shin Megami Tensei Switch
Stardew Valley
Unknown Tales of... game
Xenoblade Chronicles 2

Adventure:

The Binding of Issac: Afterbirth
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Lego City Undercover
Minecraft Story Mode
The Elder Scrolls V: Skyrim
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas
Rime
Riverside
The Sacred Hero
Seasons of Heaven
Skylanders Imaginators
State of Mind
Syberia 3

Action:

Cube Life: Island Survival
Dragon Quest Heroes 1&2
Fire Emblem Warriors
Has Been Heroes
Minecraft
No More Heroes 3
Super Bomberman R

Sports:

FIFA
NBA 2K18
Steep

Platformer:

Minna de Waiwai! Spelunker
Monster Boy and the Cursed Kingdom
Sonic 2017
Sonic Mania
Rayman Legends
Shovel Knight: Treasure Trove
Super Mario Odyssey
Terraria
Wonder Boy: The Dragon's Trap
Yooka-Laylee

Mini Game/Casual:

1, 2 Switch

Fighting:

Arms
Dragonball Xenoverse 2
Ultra Street Fighter 2
Unknown Blazblue game

Simulator:

Constructor HD
Farming Simulator
New Frontier Days: Founding Pioneers

Racing:

Fast RMX
Mario Kart 8 Deluxe
Redout
Rise: Race the Future

Puzzle:

Puyo Puyo Tetris
Snipperclips

Shooter:

Splatoon 2

Rhythm:

Just Dance 2017
Unknown Taiko Drum Master game

Strategy:

Dungeon of Zaar
Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence
Romance of the Three Kingdoms XIII

Arcade:

Aracade Archives

Skickades från m.sweclockers.com

Bra lista, de som inbillar sig att det inte kommer några spel borde läsa den ett par gånger så det kanske fastnar.

Skrivet av Arditi:

Respawns utvecklare verkar vara en oerhört mogen person, sett till citat som dessa.

Det känns även som en dålig ursäkt många utvecklare för sig med: Att de inte vill utveckla spel p.g.a. det dåliga tredjepartsstödet - som uppstår då ingen vill utveckla spel, p.g.a. det dåliga tredjepartsstödet - som är ett resultat utav.. etc., in absurdum. Moment 22.

Rimmar illa med att de som faktiskt "gjort sig en ansträngning" och tillverkat spel till Switch talar gott om hur enkel den är att arbeta med. Oavsett är ju bristande tredjepartstöd något att se upp för, men det är litet för tidigt att tala om/oroa sig för innan konsolen är lanserad.

Instämmer, den där personen verkar varken kompetent eller speciellt insatt. Man har hittat någon kritisk person som man sätter fokus på trots att många andra utvecklare uttalat sig positivt om vad de sett av Switch.

Skrivet av Commander:

Eller inte, både n64 och gamecube hade bättre hårdvara än sina konkurrenter, enda lyckades de inte slå PS1 och PS2 och få tredjeparts titlar.

Skrivet av martinot:

Intressant!

Vad berodde det på?

Edit: Möjligt syftningsfel, jag läste det som att N64 och gamecube inte fick några tredjeparts spel men kan också syfta på litet antal. Första är felaktigt då det kom spel. Det andra stämmer, sett till antal var det färre spel och lagringsmediat var ofta ett problem.

Urspuringligt: Fast det där är ju rent strunt, både N64 och Gamecube hade en hel del tredjepartstitlar. Var först med Wii som Nintendo började tappa på stationära (deras bärbara har gått bra då de saknat konkurrens).

Lite skrämmande att detta inte blivit påpekat innan.

Skrivet av nubbe:

Switch använder ett mobilt SoC och har samma batteritid som Vita och 3DS
Det är en mycket praktisk maskin som kommer att få både spel som passar WiiU och 3DS.
Med USB-C har man inga problem med att ladda maskin med ett batteripack eller om man sitter på tåget/flyget.

Vill man spel på en kraftfull maskin skaffar man en PC och vill man ha en portabel spelmaskin skaffar man en Switch.

PC+Switch kommer att bli en fantastisk combo.

Precis, det de flesta i denna tråden och de flesta andra liknande trådar totalt misslyckas med att fatta är just att det inte är en renodlad konkurrent till PS4 och Xbox One, som är stationära konsoller utan en portabel konsol (den fungerar helt utan att vara inkopplad i något, är dessutom handburen) där helt andra krav finns för att designa hårdvaran. Den konkurrerar inte på samma vis mot de två andra. Tills den dockas och fungerar mer som en stationär konsol.

Switch erbjuder möjligheter som PS4 och Xbox One helt saknar. I och med att den är stationär. Säljer Switch bra, vilket chanserna är goda att den också gör då Nintendo kan portabla spelkonsoller, så kommer också tredjepartsutvecklarna vilja släppa spel om de nu vill tjäna pengar. Vid det laget har den så kallade Titanfall-utvecklaren förmodligen redan fått sparken.

Skrivet av headphoneninja:

Allt Switch behöver är Animal Crossing, Monster Hunter, Splatoon 2, Zelda och den klarar sig helt utmärkt utan western developers. Kommer sälja som smör i Japan.

När ett tyngre Pokemon-spel väl presenteras till den kan det bli en jävla fart med.

Dock vore det nog bra om en billigare SKU där dockan och Joy-grip saknades så att det blev en ren handhållen konsol vilket borde få ner priset något. Det är nog inte alla som köper den som kommer köra den dockad trots allt.