Strulande grafikkort MacBookpro early 2011

Permalänk

Strulande grafikkort MacBookpro early 2011

Goddag.

Verkar vara så att mitt grafikkort strular i min MacBook.

- förvrängda färger
- svart skärm
- spontana omstarter

Alltså allt det som Apple har haft som förlängt utbytesprogram på. Fast otur för mig så gick det ut vid årskiftet. Enligt mitt lokala servicecentret ( Västerås) så gick det inte att få tag på ett nytt logic board för dem.

Någon som har tips på vad man kan vända sig istället för hjälp? Eller ska man våga sig på att reballa det själv?

Permalänk
Medlem

@FarbrorMartin:
Både min och brorsans gamla MBP's från tidigt 2011 har dragits med grafikkortsstrul. Jag lämnade in min så sent som i November förra året, så det känns ju som att delarna borde finnas att få tag i än även om servicen inte går på garanti längre (jädra otur hörrödu). Jag fick min reparerad på DigitalInn på Sveavägen i Stockholm så du kan ju prova att höra av dig till dem och se om de kan hjälpa dig på något sätt.

Annars har du väl inte så mycket att förlora på att försöka fixa det själv om du kan få tag på delarna?

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Hade försökt ta mig till en Apple Store och ligga på lite. Se om de ändå inte kan ta in den på service.
Har fått min tidig 2011 fixad för samma problem.

Permalänk

Tack för tipsen.

Jag har mailat DigitalInn nu och ser vad dem svarar.

Som sagt mitt serviceställe i Västerås kunde enligt dem inte ens få fram ett logic board således kunde dem inte ens fixa den mot betalning. Tycker att det verkar lite konstigt att precis alla korten tog slut precis vid årsskiftet när de avslutade programmet.

Permalänk

Hej!

Tänkte bara uppdatera att det verkar helt kört.

Digital Inn hade inga logic board i lager och det kunde inte beställa några nya från Apple heller.

Nytt på Ebay kostar ungefär 500$ man vill ju inte köpa ett begagnat med samma fel.
Med tanke på frakt så lär det bli i dagens dollarkurs 5000:- så det är inte värt det.

Permalänk
Medlem

Som karlzon säger bör du försöka ta dig till en Apple Store. Jag har fått saker lagade ändå trots utgångna warranty programs, och när det nu bara är mindre en månad bör chansen vara högre. Service center som digital inn eller mStore kommer aldrig ge den möjligheten. Finns det inte i närheten kan du också ringa Apple och klaga, går de med på det får du ett ärendenummer du sedan kan ge till digital inn t.ex.

Det gäller att ligga på. En gång ringde jag alla nummer och mailade alla adresser jag kunde hitta, till slut kom jag i kontakt med en som godkände reparationen.

Permalänk
Medlem

Då har du en riktigt dålig dag. Detta gick på utökad garanti tills 24 dagar sedan:
https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/
Om du inte köpte den för mindre än 4 år sedan
Macbooks med grafikkrets har alltid varit struliga.
Tidigt 2011 till tidigt 2013 med grafikkrets är döende redan ur fabrik och därför hade de utökad garanti (efter en väldigt stor stämning i USA)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorMartin:

Tack för tipsen.

Jag har mailat DigitalInn nu och ser vad dem svarar.

Som sagt mitt serviceställe i Västerås kunde enligt dem inte ens få fram ett logic board således kunde dem inte ens fixa den mot betalning. Tycker att det verkar lite konstigt att precis alla korten tog slut precis vid årsskiftet när de avslutade programmet.

Som ovan säger, garantin fick ut vid årsskiftet. Så jepp... your fucked
Så det är inte att korten tog slut, utan att de nu skiter i det.

Om du är duktig på att lödda, och vill prova, så ev kan det vara en kondensator till GPUn som kan bytas (som var underdimensionerad tydligen). Det svåra är att hitta och diagnostisera felet, och är det GPUn så är det kört. Ta en titt bland denna mans videor:
https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

Han lagar dessa som yrke och visar hur man gör det och hur man diagnostiserar. Där borde finnas en som handlar om just din dator, men det kräver som sagt att du har lite lödkunskaper, stabil hand och tålamod.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Han är jäkligt duktig men i just 2011 till 2013 så är detta felet troligast själva GPUn och då är det kört.
Men TS kan alltid testa att byta kondingen som felar ibland "just to be sure"

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Hallå!

Nu har jag ringt och pratat med Apple, eftersom det är 15 mil till stockholm vilket skulle vara mitt närmaste AppleStore.

Tyvärr säger det samma sak. Att detta inte kommer att gå på något uttökat garantiprogram.
Så jag antar att Apple skiter i min dator nu.