Billig telefon utan att vara dumsnål?

Permalänk
Medlem

Billig telefon utan att vara dumsnål?

Billig telefon är ett krav från min svåger - utan att vara dumsnål tillägger jag.

Jag tänker då Huawei P8 Lite, verkar vara extremt mycket telefon för pengarna.
Huawei har ju ett väldigt lätt UI likt iOS till för teknikkorkade personer vilket är skitbra.

http://cdon.se/hemelektronik/huawei-p8-lite-svart-p33261720

Yay or nay? Vet ni något vettigare?

Permalänk
Medlem

Vad har din svåger för telefon idag?
Vad använder resten av hans familj för telefoner?
Kör han några andra enheter som plattor, datorer osv?
Hur ser hans teknikkunskap ut?
Vad har han för krav på telefonen?

Permalänk
Medlem

Honor 4X har större skärm men finns just nu för 999:- på Netonnet. Sista dagen.

Permalänk

Vet inte hur mycket som skiljer med p9 lite men den köpte jag till farsan för 1500 på telia för ett tag sedan. Han verkar klara sig. Förvånad att han ens lyckas hantera den så jag är nöjd iaf

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en galaxy s6 till en p9 lite.
Skärmen är ljusår bättre, vitt är vitt på min p9lite, mer gulaktig ton på S6an.
Prestandan är ungefär samma skulle jag säga, lite lite ram kanske, och inte den bästa kameran, MEN det finns plats för simkort, något som jag ville ha och en stor anledning till att jag bytte.

Valde p9an som mobil när jag förlängde abonnemanget.

**tillägg**
jag som inte är nån mobilnörd tycker att det har ungefär samma prestanda och gör det jag behöver.
Även bättre batteritid, men det var nog min s6a som var dålig.

Dock kostar p9 lite betydligt mer ser jag nu, senast jag kollade kunde man få den för under 2000:-

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

En Xiaomi Redmi 4 Pro eller Mi Max, Redmi note eller nått för €150. Dom har alla Snapdragon 625, 650 eller så, plus stort batteri och HD-skärm.

Permalänk
Medlem

Hänger helt ock hållet på krav på telefonen skulle jag säga. Min Nokia N100 som jag köpte för några år sedan gick då på ca 200:-. Idag finns uppdaterade varianter av den inom samma prisklass.

Kort och gott, duger en skallad "dumbphone", eller ska det var smartphone?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera honor 8, haft den i ca 3 månader nu och har inget att klaga på. Brukar komma på bra drives då å då, så kan vara värt att hålla ögonen öppna

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad har din svåger för telefon idag?
Vad använder resten av hans familj för telefoner?
Kör han några andra enheter som plattor, datorer osv?
Hur ser hans teknikkunskap ut?
Vad har han för krav på telefonen?

Min gamla Xperia S, men den gick sönder så nu en Lenovo A396. Skittelefon alltså....
Blandade Android, mycket Samsung och Sony.
Nej.
Bättre än svärmor, men ingen Sweclocker. En medelsvensson i Telia-butiken ungefär.
Android 4.0 har han sagt. Inga höga krav egentligen.

Skrivet av Lorault:

Honor 4X har större skärm men finns just nu för 999:- på Netonnet. Sista dagen.

Tack för tipset! Den verkade vettig.
Men jag drar mig lite för bara 8GB minne och jag tycker iaf själv att det tar slut snabbt. För 300kr till får man liksom 16GB minne och snabbare processor.

Skrivet av iMatter:

En Xiaomi Redmi 4 Pro eller Mi Max, Redmi note eller nått för €150. Dom har alla Snapdragon 625, 650 eller så, plus stort batteri och HD-skärm.

Jag var med inne på det. Jag kör själv en Redmi 4 Prime och är dödsnöjd!
Men då riskerar jag att vara tvungen att agera support när det strular med vad som helst. Kul med ens egna grejer, mindre kul åt andra.
Huawei har ett nerdummat UI likt iPhone vilket tilltalar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Hänger helt ock hållet på krav på telefonen skulle jag säga. Min Nokia N100 som jag köpte för några år sedan gick då på ca 200:-. Idag finns uppdaterade varianter av den inom samma prisklass.

Kort och gott, duger en skallad "dumbphone", eller ska det var smartphone?

Han vill ha smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Honor 4X har större skärm men finns just nu för 999:- på Netonnet. Sista dagen.

Äh, det blev en Honor 4X. Han får allt klarar sig med 8GB.

Än en gång, tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Äh, det blev en Honor 4X. Han får allt klarar sig med 8GB.

Än en gång, tack för tipset.

Ingen fara. Stöder microSD.

Permalänk
Medlem

Man behöver ju som sagt inte vara snål för ha en billig telefon, allt beror helt och hållet på vad man har för krav och vad man ska ha telefonen till, vissa kör ju fortfarande telefon mest för sms, chat, och samtal, medans andra har helt annan fokus på telefonen.

Skulle ju underlätta om man visste vad han ställde för krav på telefonen går nog alltid hitta en telefon som passar individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ingen fara. Stöder microSD.

Ja precis. Han har ett 16GB minneskort sedan innan, så plats finns ju för bilder, musik m.m.
Och Android 6.0 kan ju numera ha appar på minneskortet också.

Skrivet av UMJ:

Man behöver ju som sagt inte vara snål för ha en billig telefon, allt beror helt och hållet på vad man har för krav och vad man ska ha telefonen till, vissa kör ju fortfarande telefon mest för sms, chat, och samtal, medans andra har helt annan fokus på telefonen.

Skulle ju underlätta om man visste vad han ställde för krav på telefonen går nog alltid hitta en telefon som passar individen.

Du har helt klart rätt ditt resonemang. Men "normal" användning skulle jag säga. Dvs, messenger, facebook, youtube, surf och sånt.
En smartphone som inte är seg helt enkelt. Och gärna underhålls fri om man säger så. Så helst inte en kina-telefon som man gärna lägger in annan ROM på tex.

En Svensson i Telia-butiken är den kortaste, lättaste beskrivningen tycker jag

Men som sagt, det blev en Huawei Honor 4X då det verkar vara mycket telefon för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man nu missade Honor 4X, vad är det som gäller då?

Tappade min LG G4 så ska ersätta den. Behöver ingen vidare prestanda, spelar aldrig på telefonen utan mest surf och bankärenden. Storleksmässigt gillar jag min G4 men behöver inte den höga upplösningen den hade men vill gärna ha bra stuns i färger och bra kontrast.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om man nu missade Honor 4X, vad är det som gäller då?

Tappade min LG G4 så ska ersätta den. Behöver ingen vidare prestanda, spelar aldrig på telefonen utan mest surf och bankärenden. Storleksmässigt gillar jag min G4 men behöver inte den höga upplösningen den hade men vill gärna ha bra stuns i färger och bra kontrast.

Var glad att du missade Honor 4x äger själv tyvärr 5x som bör vara snabbare? Och den är otroligt seg kameran tar ibland upp till 7s på sig innan man kan börja fota, osv alltså vardagsgrejer. Mest prisvärda är nog att laga din G4 eller är den totalförstörd? Du lär bli besviken om du köper en budget telefon, från en G4 som fortfarande har rätt bra komponenter. Jag gick själv från en gammal iphone 5s och trodde inte det skulle bli så hemskt eftersom den inte direkt var snabb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

MotoG eller vad den heter nu för tiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Man behöver ju som sagt inte vara snål för ha en billig telefon, allt beror helt och hållet på vad man har för krav och vad man ska ha telefonen till, vissa kör ju fortfarande telefon mest för sms, chat, och samtal, medans andra har helt annan fokus på telefonen.

Skulle ju underlätta om man visste vad han ställde för krav på telefonen går nog alltid hitta en telefon som passar individen.

Alla har nog krav på att kunna använda Mobilt Bank ID och bank apparna... Så då är väl en telefon med senaste android och som får uppdateringar ett krav iallafall!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var glad att du missade Honor 4x äger själv tyvärr 5x som bör vara snabbare? Och den är otroligt seg kameran tar ibland upp till 7s på sig innan man kan börja fota, osv alltså vardagsgrejer. Mest prisvärda är nog att laga din G4 eller är den totalförstörd? Du lär bli besviken om du köper en budget telefon, från en G4 som fortfarande har rätt bra komponenter. Jag gick själv från en gammal iphone 5s och trodde inte det skulle bli så hemskt eftersom den inte direkt var snabb.

Okej, tack för input. Min G4 har bara en liten spricka så inga problem att laga den, kostar runt 500 kr med en ny skärm.

Får se hur jag gör här, låter ju onekligen som man ska undvika budgetlurarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Okej, tack för input. Min G4 har bara en liten spricka så inga problem att laga den, kostar runt 500 kr med en ny skärm.

Får se hur jag gör här, låter ju onekligen som man ska undvika budgetlurarna.

Den ÄNDA "budget" lur jag skulle kunna få för mig att köpa IGEN (min gick i sönder) är nog faktiskt en lumia 640 LTE (inte xl) av den simpla anledningen att jag är en av de få som trivdes med Windows phone 8.1 /mobile 10, bankid finns handelsbanken finns, använde sparbanken i webbläsaren med deras "nya" beta sida.
Dock måste jag säga att är man inte så intresserad och vill bara att allt ska fungera får man ha en topend android/iphone tror jag nog faktiskt, men om man kan tänka sig hitta några buggar hit och dit (väldigt få som jag hittade faktiskt - mer funktioner som tillhör kameran som saknades) så är det nog den bästa (enligt mig) budgetluren.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Phone är testat av både mig och frugan, inget för oss.

Själv har jag helt och hållet hoppat på Google-tåget så en Android-lur är det som gäller. Angående min G4 är jag faktiskt inte helt nöjd med skärmen på den, tycker det är betydligt mer behaglig bild på min frus Galaxy S6, bättre svärta och mer stuns i färgerna. Kanske ska köra på en Samsung..?
Såg att Samsungs budgetlurar saknade automatisk styrka på skärmen, det kan jag ju tycka är en sak jag gärna vill ha dock.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Windows Phone är testat av både mig och frugan, inget för oss.

Själv har jag helt och hållet hoppat på Google-tåget så en Android-lur är det som gäller. Angående min G4 är jag faktiskt inte helt nöjd med skärmen på den, tycker det är betydligt mer behaglig bild på min frus Galaxy S6, bättre svärta och mer stuns i färgerna. Kanske ska köra på en Samsung..?
Såg att Samsungs budgetlurar saknade automatisk styrka på skärmen, det kan jag ju tycka är en sak jag gärna vill ha dock.

Samsungs budgetlurar har ofta inte amoled skärm (vilket ger svärtan i ex din frus men finns sådana skärmar på många fler mobiler än Samsungs) Om du inte gillar g4an så laga och sälj men du får nog lägga mer än 2000 på nästa för att inte göra ett nerbyte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Samsungs budgetlurar har ofta inte amoled skärm (vilket ger svärtan i ex din frus men finns sådana skärmar på många fler mobiler än Samsungs) Om du inte gillar g4an så laga och sälj men du får nog lägga mer än 2000 på nästa för att inte göra ett nerbyte.

Kollade på A5 och J5 och de verkade ha det, föll dock på icke automatisk ljusstyrka.

Är nöjd med min G4 men skulle vara kul med en bättre skärm. Ska se om jag säljer den som den är, en liten slant borde man få för den.

Hittade en Lenovo som verkar passa min kravbild: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3983179

Bara den lilla detaljen med tillbaka och meny-knappar på beezeln som saknas, Lenovon verkar ha dem på skärmen precis som min G4:a.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Galaxy A3 och den har automatisk ljusstyrka.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@ilstallione var o köpte en huawei mate 9 pro igår och den kan jag rekommendera ett stort lyft från en honor 5x.
Be din fru uppgradera och ta över hennes s6 annars ;)Men den lenovon ser ju ut att vara rätt bra speciellt batteritiden.

Skrivet av Kronvrak:

Har en Samsung Galaxy A3 och den har automatisk ljusstyrka.

Finns ett gäng olika galaxy a3
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3434447,4068701,2873886...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag panikköpte en Samsung Galaxy J5 2016 och är faktiskt helnöjd med den..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Hedersmedlem

Får väl se hur vi gör, tanken var att ha dessa i två år sen uppgradera. Hade jag inte tappat min hade jag haft kvar den. Har dock varit lite missnöjd med skärmen sen dag ett då jag jämfört den med fruns S6. Det är faktiskt ganska stor skillnad på dem. Sen gillar jag meny och tillbaka-knapparna som Samsung har men inget som mitt telefonval står och faller med.
Tror det vara Galaxy J5 2016 jag såg fick kritik för avsaknad av ljussensor, annars hade jag nog köpt den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b0bber:

Jag panikköpte en Samsung Galaxy J5 2016 och är faktiskt helnöjd med den..

Har den automatisk ljusstyrka på skärmen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har den automatisk ljusstyrka på skärmen?

Nu när du säger det, så nej.. Men den är jävligt ljus.. Har reglaget näst längst ner mot de mörka.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10