Arbetsstation till Adobe creative suite

Permalänk
Medlem

Arbetsstation till Adobe creative suite

Jag funderar på att lämna Mac till förmån för PC eftersom Adobe CC ser likadant ut och jag är leds på att iMac är hopplösa att uppgradera internt. Det tyngsta jag jobbar med för datorn är nog after effects. Jag är osäker på hur stödet för flera CPU är men jag är rätt säker på att Nvidia har bra stöd för GPU-acceleration.

Det jag gillar med iMac är att den är knäpptyst förutom vid långa renderingar och MacOS.

Det jag inte gillar är att det är hopplöst att uppgradera lagringen internt och att jag är fast med skärmen. En bra skärm visserligen men jag skulle föredra 4K på 30+ tum snarare än 27" 5K.

vad skulle ni rekommendera för system på PC-sidan? Budget max 30 tusen ex skärm. Gärna med Thunderbolt 2 eller 3 om det går.

Permalänk

Jag har gjort en del undersökningar själv för vilka komponenter som passar för Adobe programmen. Det som många kanske inte tänker på men många uppskattade dom jobbar med video edit (som jag har läst om och bekanta uppskattade mest som sysslar med video) och så är en snabb SSD. Nu finns det ju ett gäng via M.2 eller PCI-e.
Sedan brukar man prata om att adobe programmen gillar att ha en dedikerad disk (scratch disk) för temp filer som skall vara jätte snabb. Men där har jag läst lite olika resultat från vad verkligheten visar. I teorin kanske det skall fungera bäst, men i verkligheten lät det mest som det inte hade sådan stor betydelse (bara att man hade en snabb disk).

Några snabba SSD diskar hittar du i samsung 960 serien och Corsair Force Series MP500 har också, men dom är bara upp till 490GB. Samsung 960 har diskar upp till 2TB som du kanske skulle behöver för 4K, men är osäker eftersom jag vet ej säkert själv hur mycket hårddisk du behöver. Skall själv börja att editera lite i år men jag nöjer mig med vanlig full HD så länge. Köpte dock Samsung 1TB så att man kan ha flera projekt i gång och ingen scratch disk.
Dessa snabba SSD kan också trottla vid höga belastningar när dom blir för varma och dom kan behöva ha extra kylning. ASUS Tuf har ju luft kylning nära moderkortet och jag vet att nya MSI z270 moderkort kommer med en M.2 metall sköld. Men det finns nog inte någon annan stans.

Sedan när det gäller långtids förvaring av video så är det väl bäst att ha dom lagrade på en NAS alternativt om du kör vanliga mekaniska diskar i Raid 1.

Hur stor disk behöver du om du skall editera i 4K (gissar att det är det vill kunna göra)

Sedan använder adobe cuda cores på nvidia grafikkorten. Dock så kan den inte använda 2 eller fler grafikkort samtidigt.

Mycket RAM minne är också viktigt och en bra processor.

Sedan val av moderkort så är det bäst att köra med Intel x99 chipset för mer bandbredd som passar video editing bättre än nya z270. Fast jag vet att många privata video edit folk kör med z170/z270 för att det är snabbt och billigare.

Du kanske också vill ha ett bra ljudkort, bättre än det som finns internt på moderkorten.

Har inte tid att leta komponenter nu, men det finns dom som kan det bättre än mig som kan ge exempel tror jag

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver