Nätagg i Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nätagg i Fractal Design Define C

Fractal Design anger 175mm max längd. Jonas rekommenderar dock kortare agg än så i sin recension.
MEN med följande kommentar:

"Fractal Design har satt gränsen vid 175 mm då det finns en upphöjning i botten som slår i längre enheter, vilket gör att dessa hamnar något snett vid montering. Lyckligtvis finns det vissa marginaler i denna restriktion, och i tester tillsammans med ett Corsair RM750i får detta plats på millimetern utan att slå upphöjningen. Användare som kan tänka sig att plocka bort den främre hårdiskburen alternativt slåss med väldigt trång kabeldragning har därför möjlighet att montera in enheter med en maximal längd på 180 mm".

Jag är inte sugen att skrota HDD buren för att skapa plats, så det blir till att slåss med kabeldragningen i sånt fall..
Frågan lyder: Är det någon som försökt klämma in ett EVGA Supernova G2 750W (180mm) i ett Define C?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Paul från Paul's Hardware använde ett 180mm långt nätagg i sin video för Define C.
https://youtu.be/0C81V_-wUMw?t=6m44s

Det är Define Mini C chassit han använder, men så vitt jag vet är det bara höjden som är annorlunda på Mini C och vanliga Define C.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Paul från Paul's Hardware använde ett 180mm långt nätagg i sin video för Define C.
https://youtu.be/0C81V_-wUMw?t=6m44s

Det är Define Mini C chassit han använder, men så vitt jag vet är det bara höjden som är annorlunda på Mini C och vanliga Define C.

Tack Ante Pan! Ja, det verkar som han inte ens reflekterar över utrymmet för agget. Och som du säger så är det nog samma förutsättningar i Define C som i Mini C. Det kanske helt enkelt är min uppgift att ta reda på huruvida Supernova G2 750W passar Men hade känts bra om någon redan testat kombon...

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricstark:

Tack Ante Pan! Ja, det verkar som han inte ens reflekterar över utrymmet för agget. Och som du säger så är det nog samma förutsättningar i Define C som i Mini C. Det kanske helt enkelt är min uppgift att ta reda på huruvida Supernova G2 750W passar Men hade känts bra om någon redan testat kombon...

Har du hunnit testa? Sitter i valet och kvalet med samma nätagg

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Har du hunnit testa? Sitter i valet och kvalet med samma nätagg

Nope.. det har inte blivit av ännu. Jag har inte bestämt mig riktigt, men om jag skaffar chassit så meddelar jag i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Nytt år med goda nyheter för dig! Jag använder samma kombo och kör med 3,5" HDD i buren utan problem. Dock använder jag kabelkit från CableMod som är lite smalare och mer flexibla än de som följer med agget men jag tror inte det skulle bli något problem ändå. I värsta fall får du köpa nya snygga kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleWrap980:

Nytt år med goda nyheter för dig! Jag använder samma kombo och kör med 3,5" HDD i buren utan problem. Dock använder jag kabelkit från CableMod som är lite smalare och mer flexibla än de som följer med agget men jag tror inte det skulle bli något problem ändå. I värsta fall får du köpa nya snygga kablar

Så bra! Goda nyheter gillar vi! Det underlättar ju beslutsprocessen ordentligt Vad tycker du annars om chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@Ricstark: Det bästa chassit jag haft! Bytte från en R4. 13 cm kortare, 2 cm lägre och smalare.
Lätt att montera allting, extremt mycket utrymme för kabeldragning, gummihålen är smidiga och välplacerade. Ingen usb 2 i fronten så en kabel mindre där. Dammfilter tas ut framifrån vilket besparar mig en hel del huvudvärk. Allt är så perfekt att jag inte vet hur de ska kunna släppa en ny modell. Om du har en stor kylare får du dubbelkolla måtten så den inte tar i glaset. 168mm är max, tror min är 165 eller så

Permalänk

Jag har också Fractal Define C chassit och funderade först på EVGA Supernova P2 PSU eftersom den är bara 165mm lång. Men jag tog bort HDD buren för att sätta dit en 120mm fläkt istället. Det funkade väldigt bra och jag köpte Corsair RM750x PSU som är 180mm lång istället.
Just nu är det kanske 2 cm till fläkten från mitt PSU, men fläkten är ej så hög så det fungerar jätte bra ändå.

Hade tänkt köra 2st 140mm fläktar och en 120mm fläkt fram i chassit, men 120mm fläkten som jag trodde skulle gå att få in längst ned i fronten funkar inte. Så det blev en fläkt i botten istället.

Toppen chassi. Skall man bara ha en gammal HDD i datorn så kan man skruva fast den i botten med gummit skydd på platsen där HDD buren är.

Sedan tror jag att längden på PSU inte skall vara längre än 180mm, för botten plåten höjs upp lite där HDD buren är och har man längre PSU så kommer den nog att ta i denna upphöjning. Kanske går att få dit ett längre PSU ändå men då kanske det blir vibrationer?

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Toppen chassi. Skall man bara ha en gammal HDD i datorn så kan man skruva fast den i botten med gummit skydd på platsen där HDD buren är.

Intressant. Går det att göra med befintliga hål, eller måste man gå loss med borr?

Skälet till min fråga är att jag skulle vilja frigöra lite plats där nere, och eventuellt klämma dit en fläkt för HDD-kylning. Måste man borra blir ju projektet genast lite större, i och med att man helst inte gör det med prylar monterade i chassit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det finns hål i botten. Tror nog att dom nämnde det också i sweclockers video recension av chassit.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Skrivet av bigvanilla:

Det finns hål i botten. Tror nog att dom nämnde det också i sweclockers video recension av chassit.

om man monterar en fläkt i botten så ser det ut som att man måste slita ut hela buren och då blir det svårt att montera någon hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@BubbleWrap980: Nej, antingen en fläkt eller HDD eller HDD buren.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Skrivet av bigvanilla:

@BubbleWrap980: Nej, antingen en fläkt eller HDD eller HDD buren.

Jo jag såg det på videon nu jag tror ts får nöja sig med hdd utan kylning eller kylning utan hdd. Jag rekommenderar det första då det inte är någon vidare värmeutveckling därnere

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@BubbleWrap980: Men om du kör med 3 st 120mm fläktar i fronten så får även HDD i botten kylning från nedersta front fläkten.

Jag har ju 2 st 140mm i fronten, en 120mm bak och en 120mm i botten. Skulle jag ha gjort om mitt köp så skulle jag nog ha kört med 3 st 120mm fläktar i fronten istället för min lösning. Det känns bättra att allt blås kommer från fronten än en från botten som jag har.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Det finns hål i botten. Tror nog att dom nämnde det också i sweclockers video recension av chassit.

Ah, lysande. Får bli lite omstuvning i datorn då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Ville visa hur det ser ut i mitt chassi och ett 180mm PSU. Det passar perfekt. Men skall man ha längre PSU så tar det nog i den upphöjning som finns i botten av chassit.

Chassi: Fractal Define C
PSU: Corsair RM750x 750w
Fläkt: 1st Noctua NF-F12 120mm PWM fläkt i botten.

http://www.sweclockers.com/galleri/14086-nytt-galleri

HDD buren är 0.5 cm smalare än Notuca fläkten så ni kan se ungefär hur mycket spelrum ni har att använda för kablar. Så kör ni med ett 180mm PSU och HDD buren på plats så har ni 4.5 cm att leka med.

Det är också 4 cm mellan fläkten och PSU.

HDD buren är 8 cm högre och fläkten är 2.5cm hög på bilden.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kylaren Hyper 212 Evo får plats i Design C?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Evo är 159 mm hög och i fractal define C kan du ha max 170mm så det skall fungera bra.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Evo är 159 mm hög och i fractal define C kan du ha max 170mm så det skall fungera bra.

Tack så mycket för hjälpen! Visste inte hur jag skulle leta för att få fram informationen, så tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Tack så mycket för hjälpen! Visste inte hur jag skulle leta för att få fram informationen, så tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Till nästa gång:

Bild från inet.se

Det står i spec:arna för chassiet. Max höjd CPU-kylare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Till nästa gång:

http://i.imgur.com/LjdgI7d.png
Bild från inet.se

Det står i spec:arna för chassiet. Max höjd CPU-kylare.

Åh! Ännu mer tack! Nu har jag verkligen lärt mig tack! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Till nästa gång:

http://i.imgur.com/LjdgI7d.png
Bild från inet.se

Det står i spec:arna för chassiet. Max höjd CPU-kylare.

Jag vill bara poängtera för framtida läsare att 170mm gäller modellen utan fönster, den med fönster sätter gränsen vid 168mm då rutan buktar in lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har define C med radiator i fronten och kan svara på vad max längd på grafikkort blir? Vill klämma in ett 1080 ti + h115i men vet inte om det får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Någon som har define C med radiator i fronten och kan svara på vad max längd på grafikkort blir? Vill klämma in ett 1080 ti + h115i men vet inte om det får plats

Har ett Define C som jag skall bygga ihop nästa vecka med vattenkylning (custom loop), saknar moderkortet.
Torrmonterade en 38mm EK radiator + 25mm fläktar och det ser ut att bli 280mm max för grafikkort, men jag måste få ihop den på riktigt för att vara helt säker.
H115i har ju 26mm radiator och 1080ti ref. design verkar vara 27cm långt, så det borde gå utan problem tycker jag.

Är själv lite sugen på ett MSI 1080 Gaming X, men det är 279mm enligt spec. så det blir på håret. Då jag ändå skall vattenkyla blir det väl ref. design för att vara säker. Skall nog ändå vänta in Vega släppet också innan jag bestämmer mig.

Kolla även på denna videon så får du en idé om utrymmet https://www.youtube.com/watch?v=AFm7Q5tm7kI

Permalänk

Lånar tråden lite..
Har införskaffat ett Define C (inte mini) och har också två AIO från FD; Kelvin S24 & S36.
Jag använder Kelvin S24 i min nuvarande setup (topp, push ut).
Jag skulle vilja slippa använda ventilerna i toppen på den nya och köra i fronten istället, men då blir det att ta luften utifrån. Bra/dåligt?
Om jag ska köra radiatorn i fronten, för och nackdelar med push och pull? (inte både och)
Om jag ska köra radiatorn i toppen, för och nackdelar med push och pull?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Lånar tråden lite..
Har införskaffat ett Define C (inte mini) och har också två AIO från FD; Kelvin S24 & S36.
Jag använder Kelvin S24 i min nuvarande setup (topp, push ut).
Jag skulle vilja slippa använda ventilerna i toppen på den nya och köra i fronten istället, men då blir det att ta luften utifrån. Bra/dåligt?
Om jag ska köra radiatorn i fronten, för och nackdelar med push och pull? (inte både och)
Om jag ska köra radiatorn i toppen, för och nackdelar med push och pull?

Är osäker om man får in radiator i toppen i define c, beror kanske på vilket modermodem man har och tjockleken på radiatorn/fläktarna. Define c är inte heller speciellt djupt så har du en tjock radiator och långt grafikkort blir det nog tajt i fronten också.

Hur som tror jag det är minimala skillnader mellan push och pull. Radiatorn i fronten som intag kanske sänker tempen på cpu en aning jämfört med toppmontering och utblås men blåser ju då också lite varmare luft in i chassit. Men som sagt, minimala skillnader skulle jag tro.. finns säkert hundratals trådar och videos som behandlar ämnet, ta en tur ut på tuben

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Lånar tråden lite..
Har införskaffat ett Define C (inte mini) och har också två AIO från FD; Kelvin S24 & S36.
Jag använder Kelvin S24 i min nuvarande setup (topp, push ut).
Jag skulle vilja slippa använda ventilerna i toppen på den nya och köra i fronten istället, men då blir det att ta luften utifrån. Bra/dåligt?
Om jag ska köra radiatorn i fronten, för och nackdelar med push och pull? (inte både och)
Om jag ska köra radiatorn i toppen, för och nackdelar med push och pull?

Push eller pull - finns nästan ingen skillnad (linus1, linus2, jayz)
Topp ut eller front in - jayz säger nästan ingen skillnad medan bitwit visar att det är faktiskt bättre i fronten om du har ej-referens grafikkort.

Permalänk

Tre frågor:
1) Eftersom det är ett mindre chassi, blir det sämre kylning i ett mindre chassi eftersom det blir mindre tomrum i chassit?
2) Får det plats 3 st 140mm fläktar i fronten?
3) Får en Noctua Nh-u12p cpu kylare plats?
https://noctua.at/en/nh-u12p-se2

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU