Permalänk
Medlem
Skrivet av srekcolcews:

Lade just en beställning på ett Vortex POK3R RGB, Cherry MX Brown.
Blir mitt första högkvalitativa t-bord.

Tänkte köpa en ny kabel till den, skulle vilja ha en lite roligare variant. Är det att beställa från Pexon som gäller då? Och hur vet jag att kabeln kommer att vara kompatibel för just mitt t-bord?

Tack på förhand.

Härligt med mer folk i träsket. Jag har en pexon kabel och själva sleeven är av klockren kvalitet (antagligen mdpc-x). Kontakterna däremot är billiga eBay-kontakter, men min kabel har några år på nacken. Ett alternativ är lindy kablar på aliexpress bla. Vad jag vet så har inte poker några properitära kablar, kolla så anslutningen stämmer bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, man upphör aldrig att förvånas... att det är Dubs som säljer är väl ingen direkt överraskning dock, han har försökt få ordentligt betalt för saker ur samlingen det senaste året. Verkar som om något gick ordentligt snett för honom i och med CMYW-GBn han failade (tangenterna dök ju upp så småningom, men det var knappast Dubs förtjänst).

Att det verkar som om någon köper dem av honom är väl den stora skrällen. Visar att rmk är stället man skall köra sin exit-sale, lättfotade sedlar verkar det finnas gott om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Härligt med mer folk i träsket. Jag har en pexon kabel och själva sleeven är av klockren kvalitet (antagligen mdpc-x). Kontakterna däremot är billiga eBay-kontakter, men min kabel har några år på nacken. Ett alternativ är lindy kablar på aliexpress bla. Vad jag vet så har inte poker några properitära kablar, kolla så anslutningen stämmer bara

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för tipsen!

Blev MDPC-X Natural White och Zombie Virus

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Är du helt säker? Tycker det ser ut som två olika lager plast på bilden?
Ett yttre vitt och ett inre transparent. Kollade capsen på mitt Shine5 precis och tycker det ser likadant ut där (fast svarta).
http://www.duckychannel.com.tw/page-en/ducky-shine-5/img/ducky_shine_5_17.jpg

Drar ett till citat för uppdatering. Det som är markerat rosa är vad jag misstänker färglagret.

Ducky shine 3 med 50/50 orginal keycaps (svarta) och de nya (vita).

Kina keycaps, kanske inte en rättvis jämförelse då dessa har orange backlight, men den lyser inte igenom i närheten av lika hårt. Dessa kostar ~15$ inklusive frakt..

Skrivet av srekcolcews:

Tackar för tipsen!

Blev MDPC-X Natural White och Zombie Virus
http://i.imgur.com/CewNifs.png
http://i.imgur.com/AmR9ezk.png

Det är lugnt, hoppas du blir nöjd med ditt köp

Permalänk
Medlem

@willeykk: Jag tycker de ser 100% DS ut

Permalänk
Medlem

@Khers: Då är det ju så att de som sålts av Maxgaming och förmodligen de som lagts upp på Dustin är double shot. Tråkigt att de inte ser bättre ut.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@willeykk: Jag tycker de ser 100% DS ut

Så kan det säkert vara, min uppfattning av doubleshots är som bilden nedan, och inte att det är ett tunt ytlager längs med knappen. Dvs. att själva keycapen är vit med ett lager genomskinligt i gropen eller vad man ska kalla det. På mina är stammen och insidan genomskinliga och enbart ytskiktet vitt. Men jag är långt ifrån din nivå när det gäller kunskap inom detta och kan mycket väl ha fel!

Permalänk
Medlem

@willeykk: Ej heller jag är någon expert, men resultatet av en dubbelskjutning varierar. Jag håller med om att tangenterna du visar är mer typexempel på dubbeskjutet, men det yttre lagret på Ducky-tangenterna är alldeles för tjockt för att vara ett färglager (betänk att hela färglager måste etsas genom för att få ett tecken på tangenten, något som jag antar skulle synas), alltså bör de nyare Ducky-tangenterna vara dubbelskjutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@willeykk: Ej heller jag är någon expert, men resultatet av en dubbelskjutning varierar. Jag håller med om att tangenterna du visar är mer typexempel på dubbeskjutet, men det yttre lagret på Ducky-tangenterna är alldeles för tjockt för att vara ett färglager (betänk att hela färglager måste etsas genom för att få ett tecken på tangenten, något som jag antar skulle synas), alltså bör de nyare Ducky-tangenterna vara dubbelskjutna.

Du har atagligen rätt! Det var inkonsekvensen (se det rosa-markerade på bilden en bit upp) mellan tangenterna som gjorde att jag tolkade det som färgspill/overhang, men vid en närmare titt så ser det faktiskt ut som ett riktigt tunt lager genomskinligt med ett vitt överdrag. Hade jag inte haft intentionen att skicka tillbaks skiten så hade jag gärna sågat itu en

Permalänk
Medlem

Är det många här som har MiniVans? Bra skit?

Permalänk
Medlem

Varifrån köper ni era gateronswitchar? Några tips på prisvärda sidor där man inte måste vänta 3 år?
Även på jakt efter 80g fjädrar att prova för att modda svarta smorda gateron för exempelvis mellanslagstangenter eller modifiers.
(Reflektion: Hur fan hamnade jag i det här träsket - jag skulle ju bara testa ett tangentbord med mekaniska brytare)

Permalänk
Medlem

@Gray: http://stores.ebay.com/Doyu-Studio/_i.html?_nkw=gateron+switc...

Härifrån har jag köpt, tror att leveransen tog 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns det något simpelt program för att göra egna tangentbordslayouts? Alltså plates som man sedan kan lämna in och få utskurna? Gärna där man kan se knappar osv så man kan fundera på hur man vill ha allt innan man sätter det i sten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Finns det något simpelt program för att göra egna tangentbordslayouts? Alltså plates som man sedan kan lämna in och få utskurna? Gärna där man kan se knappar osv så man kan fundera på hur man vill ha allt innan man sätter det i sten?

Kolla på http://swillkb.com/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Tackar så hjärtligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careface:

Tackar så hjärtligt!

Kan med fördel kombineras med http://www.keyboard-layout-editor.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Åh, tack! Visste att jag gjorde rätt i att fråga här.
Finns det något sätt att ha åäö fast med US layout?
Alltså typ, å kan man få genom alt+a, t.ex. Finns det möjlighet att få in alla tre på ett funktionslager eller måste jag då välja svensk layout helt och hållet och ha :; på . och , och sådär?

Permalänk
Inaktiv

@careface:
Kort svar: Du kan göra hur du vill.

Längre svar: Beror på hur/vad du ska programmera upp brädan med och vad du menar med "US-layout", inga "bokstäver" ligger i tangentbordet: det skickas bara scankoder till operativsystemet som tolkar koden till bokstav/tecken beroende på språkinställning i OS.

Det enkla som en del här föredrar (och kan bättre: de kommer säkert pipa in med bättre info) är att ställa in US-international i OS, ett annat alternativ (i OS-inställning) är "SWERTY" (googla/duckduckgoa det) ett tredje sätt är att memorera ASCII-koderna

Men eftersom det är en programmerbar bräda kan du lägga allt i brädan, "oberoende" av OS (nåja: låt oss anta SE som inställning i OS, eftersom det är det vanligaste i sverige).

Tänker du använda TMK/QMK för att programmera upp brädan kan du göra precis hur du vill (om du sätter dig in i layers/modifiers och möjligheterna med dessa), och även med "EasyAVR" kan du binda shift+key till specifikt "tryck".

Edit: För att ta ett slumpmässigt exempel som inte är speciellt användbart, kan du göra så att när du knappar vanligt på t.ex. "a" så får du ett "a", Men när du håller inne "a" så får du ett "å" etc. Det finns nästan inga begränsningar, förutom fantasin, på vilken scan-kod som vilken (kombination av) knappar ska skicka.

Den mer (tycker jag) användbara varianten är på t.ex. 60% brädor, att ange högershift som "Upp-pil vid "tapp" och "H-shift" vid hold, dito resten av det klustret för höger, vänster, ner-pil och h-ctrl etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@careface:
Kort svar: Du kan göra hur du vill.

Längre svar: Beror på hur/vad du ska programmera upp brädan med och vad du menar med "US-layout", inga "bokstäver" ligger i tangentbordet: det skickas bara scankoder till operativsystemet som tolkar koden till bokstav/tecken beroende på språkinställning i OS.

Det enkla som en del här föredrar (och kan bättre: de kommer säkert pipa in med bättre info) är att ställa in US-international i OS, ett annat alternativ (i OS-inställning) är "SWERTY" (googla/duckduckgoa det) ett tredje sätt är att memorera ASCII-koderna

Men eftersom det är en programmerbar bräda kan du lägga allt i brädan, "oberoende" av OS (nåja: låt oss anta SE som inställning i OS, eftersom det är det vanligaste i sverige).

Tänker du använda TMK/QMK för att programmera upp brädan kan du göra precis hur du vill (om du sätter dig in i layers/modifiers och möjligheterna med dessa), och även med "EasyAVR" kan du binda shift+key till specifikt "tryck".

Jag använder både MacOS och Windows 10 och kör oftast med US layout till mitt HHKB då jag är utvecklare och vill ha lätt tillgång till []{};'" etc men det innebär att jag måste byta till swe layout när jag ska skriva på svenska vilket ändå är rätt ofta, det vore trevligt att bara kunna ställa in US men alltid ha tillgång till åäö ändå om du förstår hur jag tänker.
Vad jag förstår från ditt svar, även om det går lite över mitt huvud, är att det är fullt möjligt att bara lägga in scankoderna för åäö på knappar under ett funktionslager t.ex, det vore isf optimalt för mig. Jag blev såklart otroligt inspirerad av ditt bygge och blev sugen på att göra eget. Jag ville ha en Minivan men den är inte heller perfekt. Sedan vet jag inte om jag skulle sakna nummerraden för mycket om jag inte hade någon.
Jag kommer ha en hel del fn-lager oavsett, det är en sak som är säker.
TLDR: Optimalt vore att bara ha vanlig US-layout med åäö på fn-lager tror jag. Men jag är ju fortfarande i planeringsstadiet, det kanske slutar med åäö på mainlagret ändå när allt är sagt och gjort, men då föredrar jag ändå '/?' på '-'-knappen och alla andra placeringar som US har, det är såklart pga denna konstiga mix av preferenser som jag funderar på att bygga eget.

Förlåt för långt och utsvävat svar..

Permalänk
Inaktiv

@careface:
Titta på "US-International", jag tror det kan passa dig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@careface:
Titta på "US-International", jag tror det kan passa dig bra.

Ooh, intressant som TUSAN, tack för tipset!
Och om jag skulle ha den där layouten på en custombräda sen, kan jag då flytta så att alt+W inte är Å utan att Å istället ligger på [ ?
Förlåt om dessa frågor är triviala alt rentav dumma, är bara sjukt excited, haha.

Du hade trä i din build, köpte du bara vanligt trä från en brädgård och fräste/sågade det som du ville ha det eller måste man ha något speciellt?

Hm, US International verkar inte funka på MacOS med mitt HHKB.
Alt + Q, W och P ger mig œ, ∑ och π, precis som vanlig US layout gör.

Förmodligen för att jag har två alt och ingen altgr..

Permalänk
Medlem

@careface , det funkar, jag kör us-international på min mac, men du måsta lägga till keymap'en manuellt. Jag har en här (kör save link as) som jag laddade ner för något/några år sedan. HHKB't ska skicka höger alt-koden, så det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@careface , det funkar, jag kör us-international på min mac, men du måsta lägga till keymap'en manuellt. Jag har en här (kör save link as) som jag laddade ner för något/några år sedan. HHKB't ska skicka höger alt-koden, så det ska funka

Vart ska jag lägga filen? Verkar inte gå att lägga in den i Keyboard Layouts och jag kan inte öppna den direkt heller.
Tack förresten!

NVM, tror jag hittade en liten guide.

Permalänk
Medlem

@careface fick du det att funka? du borde kunna köra bara

cp ~/Downloads/MAC\ U.S.\ International\ wo\ dead\ keys.keylayout /Library/Keyboard\ Layouts/

och sedan välja den i settings (kanske krävs reboot)

EDIT: Jag upplever dock problem med us-international i vissa applikationer i vissa situationer, vilket är irriterande, men då byter jag helt enkelt till svensk layout. (remote desktop på windows och grantthorntons webkontor t.ex.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@careface fick du det att funka? du borde kunna köra bara

cp ~/Downloads/MAC\ U.S.\ International\ wo\ dead\ keys.keylayout /Library/Keyboard\ Layouts/

och sedan välja den i settings (kanske krävs reboot)

EDIT: Jag upplever dock problem med us-international i vissa applikationer i vissa situationer, vilket är irriterande, men då byter jag helt enkelt till svensk layout. (remote desktop på windows och grantthorntons webkontor t.ex.)

Nej, hela min dator har fått fnatt nu, kan inte starta om datorn om jag inte tar ut alla USB-devices först, den fastnar på svart skärm, och då kommer tangentbordslayouten inte ens upp i settings ändå.
Ska prova med ditt alternativa sätt även om det borde göra exakt samma sak.

Edit: Nej, den dyker fortfarande inte upp i listan.

Permalänk
Medlem

@careface Ajdå, det låter underligt :/ Du kan kopiera in filen via finder om du inte gillar att använda terminalen, det ska inte göra någon skillnad. Den borde dyka upp under "others"

Kan vara rättighetsproblem på filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Ajdå, det låter underligt :/ Du kan kopiera in filen via finder om du inte gillar att använda terminalen, det ska inte göra någon skillnad. Den borde dyka upp under "others"

Kan vara rättighetsproblem på filen?

Nej då, jag föredrar terminalen, men jag provade att göra det i Finder också men med samma resultat.
Jag körde sudo så det borde inte vara något sådant..

Permalänk
Medlem

Jag hade nog testat chmod 777 på filen och sedan reboot. Underligt då jag använt den på flera olika osx-installationer och versioner, inte varit något problem hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag hade nog testat chmod 777 på filen och sedan reboot. Underligt då jag använt den på flera olika osx-installationer och versioner, inte varit något problem hittills

Provade att köra chmod 777 på den, reboot, funkade ej, sedan flyttade jag den till Users/Library/Keyboard\ Layouts och körde chmod på den igen, reboot, dyker ändå inte upp. Tror jag ger upp, tack för hjälpen ändå.

Edit: Hittade alltså en annan mapp som hette Keyboard Layouts så jag provade att flytta dit den istället.