Permalänk
Medlem

60 eller 55 tum av Samsunng KS7005

Hejsan håller på att letar en ny tv och dom jag har kollat på är nu ute på rea,jag vet dock inte vilken jag ska välja.

Dom jag har kollat på är 60 och 55 tum varianten av Samsung KS7005,frågan är dock är storleken värd dom extra pengarna ?

tv:n kommer användas till kolla film från PS4/datorn sen vanlig analog tv som ingår i hyran.

Jag har i dagsläget en 40 tum äldre Samsung platt tv som jag tänkte flytta till sovrummet

Permalänk
Medlem

Hur nära sitter du TVn?
Jag tycker absolut 2000 kr extra är värt för att få 60"

Jag har personligen 60" i vardagsrummet, sitter 4 meter ifrån, 65" skulle fungera också. Skulle absolut inte vilja ha mindre.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur nära sitter du TVn?
Jag tycker absolut 2000 kr extra är värt för att få 60"

Jag har personligen 60" i vardagsrummet, sitter 4 meter ifrån, 65" skulle fungera också. Skulle absolut inte vilja ha mindre.

jag skulle gissa att det är 4+ meter, ny lägenhet inte fått nycklar än

Permalänk
Medlem

Kommer med största sannolikhet beställa 60"-varianten av KS7005 ikväll.
Det bästa är väl ifall du har möjlighet att ta dig till närmsta butik som säljer TV-apparater och ta en titt på några 55" och 60" för att avgöra om skillnaden i storlek faktiskt motiverar 2000kr extra för din del.
Annars om du har pengar att slösa, kör på 60"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynax87:

jag skulle gissa att det är 4+ meter, ny lägenhet inte fått nycklar än

Då finns det inget att tveka på! Slå till på 60", varken för litet eller för stort

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

60 utan problem. Även den blir liten efter några veckor

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt lite som skiljer i 7000 mellan de olika storlekarna.
Endast 60" där dkärmen är tillverkad av Sharp.
Finns lite annat som skiljer också.
http://www.displayspecifications.com/en/comparison/72c8c29

Har själv denna 60", inhandlad för 11000 under BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma TV-storlek i affärer genom att titta på deras apparater där. Bättre isåfall att gå hem till någon vän som har en 55 eller 60 och se hur det gör sig i mer normala miljöer. En stor faktor till hur stor TV man behöver har att göra med hur nära man sitter och vilken upplösning som TV:n har.

Det finns räknare som försöker räkna ut optimala storleken, t ex http://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-rel...

Ett annat sätt att se det på är att det är väldigt få som klagar på att de råkat köpa för stor TV, betydligt fler tycker att deras är för liten. Så ifall du har råd och det är lite skillnad hade jag köpt den större.

I just ditt fall då det skiljer 2000 kr och du ska sitta mer än 4m ifrån den tycker jag att valet är självklart att man ska ha 60 tum istället för 55 tum

Permalänk
Medlem

Vill bara varna för Samsungs 7000 serie... Det finns raporter om att bakpanelen släpper ibland. Googla så får du se. Problemet kanske inte är så vanligt men ändå. Bara så du vet. Jag valde iaf Samsung UE55KS8005 just pga det.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra in och titta på samma modeller imorgon. Då det är rea på både 55" + 60" av 7005 och 55" av 8005 är det dessa jag velar mellan. Jag sitter ca 3- 3,5m från TVn och kommer antagligen att behöva sätta upp den på väggen, beroende på om jag tar 7005 eller 8005. Nuvarande TV-bänken är för liten.

Vad är den faktiska skillnaden mellan 7005 och 8005?
55 7005 kostar 10k.
55 8005 kostar 11k.
60 7005 kostar 12k.

Kommer enbart användas via HTPC för diverse serier, filmer osv. Inget vanligt TV-tittande eller konsolspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringu:

Vill bara varna för Samsungs 7000 serie... Det finns raporter om att bakpanelen släpper ibland. Googla så får du se. Problemet kanske inte är så vanligt men ändå. Bara så du vet. Jag valde iaf Samsung UE55KS8005 just pga det.

Då har man som tur är garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då har man som tur är garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Som man helst vill slippa hålla på med

Permalänk
Medlem

Jag köpte iallafall 60 tum varianten av 7005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynax87:

Jag köpte iallafall 60 tum varianten av 7005

Ursäkta att jag bumpar en vecka gammal tråd!

Jag köpte samma modell
Jag har läst att många andra upplever en hel del backlight-bleeding och jag tror jag också fick det på min. Det går som ett 1cm tjockt ljusare streck längst den nedre ramen men jag märker inte alltid av det. Hur upplever du din? Märkt några defekter alls?
Funderar mest på om det är värt att skicka tillbaka, men jag har inte stört mig så mycket på det utöver just när jag upptäckte det så jag vet inte om jag orkar...

Försöker även hitta några bra guider för att kalibrera bilden men har inte haft så mycket tid för det just nu då jag jobbar så sjukt långa skiftpass för tillfället så det får nog bli under helgen eller nästa helg.

Annars är jag nöjd.
Dosan va väldigt slimmad och det var inte många knappar och jag gissar på att tanken är att man ska använda röstkommandon men föredrar knapparna.
Det enda jag inte gillar är att det fanns så pass få utgångar till den. Man får ju med nån slags box som har massor med HDMI och USB-kontakter men hade gärna velat ha en port så jag kunde koppla in mitt gamla högtalarsystem. Tror jag köper till en soundbar eller nått istället dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Försöker även hitta några bra guider för att kalibrera bilden men har inte haft så mycket tid för det just nu då jag jobbar så sjukt långa skiftpass för tillfället så det får nog bli under helgen eller nästa helg.

Prova den här för kalibrering: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000/settings
(KS8000 heter KS7000 i Europa)
Rtings är en väldigt bra sida för TV-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Prova den här för kalibrering: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000/settings
(KS8000 heter KS7000 i Europa)
Rtings är en väldigt bra sida för TV-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

TACK!!
Du har sparat mig en massa tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

TACK!!
Du har sparat mig en massa tid

Varsågod

Det är möjligt att du kan få lite fler bra tips om TVn från deras review av den också. Det finns även en ganska lång Q&A sektion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dynax87:

Gick själv ifrån Samsung FULLHD 40* till Samsung 55KU6405 55* och den känns lagom i storlek.
Två lakan för fem tum känns riktigt ovärt om du frågar mig, gav själv "bara" 6500kr för hela tvn på rean så jag hade aldrig tagit den dealen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället