Julklappstips till barn som redan har allt?

Permalänk
Medlem

Julklappstips till barn som redan har allt?

Jag behöver köpa julklappar till mina två brorsdöttrar (4 och 6 år), men fasen de har ju redan allt. Den enda infon jag fått ur dem är "leksaker". De är ju för små för "svåra" saker, men det känns värdelöst att köpa mer prinsessformade plastbitar som hamnar i någon låda. De är rätt "tjejiga", och den äldre älskar att rita/pyssla. Den yngre är... ni vet... fyra år.

Har ni några som helst tips? I'm lost.

Visa signatur

---

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

2 x 500 spänn till UNHCR.

4-åringar älskar konceptet av bistånd

Permalänk
Medlem

Köp något som har med Disney's Frozen att göra. 100% garanterad succe. Kan vara allt från utklädningsgrejer till muggar, pennor, ryggsäck etc med elsa motiv. Om ena är 6 år, kan ryggsäck, pennskrin etc vara bra då det snart är skoldags.

Permalänk
Medlem

Ett enklare pussel till fyraåringen och ett sånt där ritset (med olika sortes pennor m.m.) som var superpoppis för ca 15 år sedan till den äldre.

Gav det till ett par av mina släktingar i samma ålder för ett par år sedan, mycket uppskattat.

Permalänk

Be deras målsman starta varsin aktie depå i barnens namn å så köper du dem varsin investmentaktie, typ Investor eller någon liknande. Investmentsbolag är bra på sikt, det är typ som fonder fast utan avgifter plus skaplig aktieutdelning,

Lämpligast är väll Avanza eller Nordnet då de har låga avgifter.

Lycka till, God Jul!

VH
RoyalPhyton

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk
Medlem

Någon kramgo pokemon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

2 x 500 spänn till UNHCR.

Tycker det är en sunkig gåva att vara god och generös i någon annans namn. Om du vill ge pengar till välgörenhet, gör det för dina egna pengar, om personen ifråga inte uttryckligen önskat det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren såhär långt, hörni.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köp något som har med Disney's Frozen att göra. 100% garanterad succe. Kan vara allt från utklädningsgrejer till muggar, pennor, ryggsäck etc med elsa motiv. Om ena är 6 år, kan ryggsäck, pennskrin etc vara bra då det snart är skoldags.

De var fullständigt sålda på Frozen för ett par år sedan, men det verkar ha gått över nu och jag hör inget om det längre. Frozen-utklädnader har dem, samt ryggsäckar, dockor... etc.

Skrivet av Trunk:

Ett enklare pussel till fyraåringen och ett sånt där ritset (med olika sortes pennor m.m.) som var superpoppis för ca 15 år sedan till den äldre.

Gav det till ett par av mina släktingar i samma ålder för ett par år sedan, mycket uppskattat.

Detta kan definitivt vara något. Är bara rädd för att de redan har en massa sånt. Vet att sexåringen har en massa ritböcker redan. Ingen aning om hon är färdig med dem dock. Det finns inte något liknande "pyssligt" men med en twist?

Något typ av pussel till fyraåringen kan nog funka!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mina ungar älskar glass året runt så jag köpte en Snow Cone Maker... Dom får glass men framför allt slipper jag springa och betala för dyra glassar stup i kvarten och så är det något de kan sysselsätta sig lite med medans jag läser Sweclockers. Win/Win

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Köp en bunt sällskapsspel? Finns massor som riktar sig till yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

2 x 500 spänn till UNHCR.

Räcker det inte med regeringens sponsrande av alla sorts aktiviteter som inte rör sverige.

OnTopic: Köpte några olika Hatch em ägg till brorsans dotter och hon tyckte dem var superroliga. https://www.youtube.com/watch?v=hqbbC12tcK0

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Lego?
Mina döttrar har varit legotokiga bra länge, lego elves är väl favoriten.

Permalänk
Medlem

Då det inte är dina barn så är ju godis en klockren grej. Perfekt att veta att de kommer springa runt med 10x mer energi än vanligt och störa.
Ett par andra tips är kanske några udda kuddar, finns ju emoji-kuddar lite här och var. Ta reda på vad som snurrar i skallen på de och köp tex sängkläder med detta motiv.

Då iaf ena gillade att rita kan du ju köpa tex https://www.rusta.com/se/snospray-p77131370.aspx så kan hon rita sina fönster och andra saker i hemmet som tex tvn.

Permalänk
Medlem

Än en gång; stort tack för alla tips!

Jag har bestämt mig för denna "rita-och-skär-ut"-pysselgrunka till sexåringen i alla fall. It's right up her alley! https://www.bamba.se/product.html/design-set-cut-it-out?categ...

Till den yngre försöker jag minnas hur man själv tänkte när man var liten. Jag tänker att omedelbar belöning uppskattades ju alltid, så någon docka/leksak eller något är ju ett säkert kort, även om det är trist med tanke på att de glöms bort i någon låda efter två dagar. Godis funkar ju också, precis som du sa @creativ.

Lego skulle nog också uppskattas, @Semjonov, men kan man bygga sådant som fyraåring? De leker mycket med Duplo när de är hemma hos sin farmor, men då är det inget byggande, utan ren lek med figurerna.

OT: Fysatan vad leksaksföretagen är duktiga på att ta betalt...

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av creativ:

Då iaf ena gillade att rita kan du ju köpa tex https://www.rusta.com/se/snospray-p77131370.aspx så kan hon rita sina fönster och andra saker i hemmet som tex tvn.

För en fröjdefull och avkopplande jul

Skulle önska sådan spray på allas mobiltelefoner och surfplattor också...

Permalänk

Köp flyttkartonger, helt seriöst. Bästa presenten man kan ge till ett barn. Har aldrig någonsin sett en unge som inte lekt mer med lådorna än med det som varit i dom sålänge dom är stora nog att krypa in i. Kommer garanterat att användas längre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Köp flyttkartonger, helt seriöst. Bästa presenten man kan ge till ett barn. Har aldrig någonsin sett en unge som inte lekt mer med lådorna än med det som varit i dom sålänge dom är stora nog att krypa in i. Kommer garanterat att användas längre också.

Fair point. Lite platsbrist i dess nuvarande lägenhet, dock. :/

EDIT: Vad tror ni om Kingsman på bluray annars?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag behöver köpa julklappar till mina två brorsdöttrar (4 och 6 år), men fasen de har ju redan allt. Den enda infon jag fått ur dem är "leksaker". De är ju för små för "svåra" saker, men det känns värdelöst att köpa mer prinsessformade plastbitar som hamnar i någon låda. De är rätt "tjejiga", och den äldre älskar att rita/pyssla. Den yngre är... ni vet... fyra år.

Har ni några som helst tips? I'm lost.

Som folk sagt innan så är det LEGO som gäller! Finns en serie som heter creation (tror jag) som är mer som LEGO va back in the days med vanliga bitar. Det som är bra med dessa är att dom alltid kommer fungera att använda till allt man bygger nu och i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ju mycket roliga grejer i diverse butiker som tex Coolstuff, även Teknikmagasinet och Hobbex etc har ju mkt roliga saker också.

Sedan eftersom Pokemon Go kom i sommras så kanske en Pikachu plush eller ngt? Ngt pyssligt kanske en Rubix Kub?

https://www.coolstuff.se/Scratch-Night-View
Scratch karta där man skrapar fram guldfärg bakom (man skrapar bort den gråa färgen, man får dock köpa till pennan).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Jag köpte bl.a denna till min 4(½) åring.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365103&gclid=Cj0KEQiAhNn...

På dagis kör dom stenhårt med läsa och skriv, och han älskar bokstäver och siffror.
Bra sätt att få lite distans från surfplattorna för båda barn och föräldrar.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Håller med, Fick själv när jag fyllde 30 av en vänstervridden mupp i släkten att bla bla tack för din gåva till någon organisation som hjälpte flyktingar i Sverige. Blev förbannad och har inte bra kontakt med honom längre.

Man kan inte ge bort sånt om man inte vet att personen stöder saken.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

När det gäller barn som redan har det mesta så kommer 95% av det du köper hamna i en låda efter någon vecka, då brukar jag ta tillfället i akt att istället ge saker som eventuellt kan locka till hobby. Gillar de det inte så ja då går det ner i lådan som allt annat men om de gillar en kan man väcka ett intresse de annars inte skulle haft.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När det gäller barn som redan har det mesta så kommer 95% av det du köper hamna i en låda efter någon vecka, då brukar jag ta tillfället i akt att istället ge saker som eventuellt kan locka till hobby. Gillar de det inte så ja då går det ner i lådan som allt annat men om de gillar en kan man väcka ett intresse de annars inte skulle haft.

När de når äldre åldrar (sexåringen börjar sig ju..) så är det min plan också, men det är svårt med en fyraåring.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Är nog ganska olika, min mindre fick en A-wing i Lego som hon byggde ihop i princip själv då hon fyllde fyra.

Permalänk
Medlem

Gå en sväng i en Panduro-butik, be personalen om hjälp. Finns så sjukt mycket roliga pysselgrejor. De säljer ju också kit för egen godis-tillverkning osv.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

@Gorian:
Köp något du själv skulle vilja haft i den åldern, fingerfärg, teatersmink, målarböcker, eller något annat pyssel.
Finns roliga tushpennor som man kan använda i badkar medans man badar, som man målar i badkaret med, bara att skölja lite och torka med trasa så går det bort.
Det tycker mina 5 och 7-åriga döttrar om, samt allt nämnt ovan.
vanliga tushpennor, kritor är bra också.
Ganska billiga presenter och förbrukningsvaror, så det går åt.
En EU-pall med kopieringspapper är bra också, det går åt nom ett år eller så

Annars, lite dyrare leksaker är Lego Friends, mycket populärt hos tjejer.

\\Rhames

PS: finns ibland lite pysselpaket typ, muffinsbaksatser, gör din egna choklad etc.
det finns hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När det gäller barn som redan har det mesta så kommer 95% av det du köper hamna i en låda efter någon vecka, då brukar jag ta tillfället i akt att istället ge saker som eventuellt kan locka till hobby. Gillar de det inte så ja då går det ner i lådan som allt annat men om de gillar en kan man väcka ett intresse de annars inte skulle haft.

Sorgligt men sant.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ziddie:

4-åringar älskar konceptet av bistånd

Lika bra som lite godis, t.ex. en seg orm i ett litet paket. Antalet paket är ju det viktigaste för småttningar. Det intressanta (iaf för mig) var att minst 24 st fick så pass dåligt samvete över mitt förslag att de klickade på din och en annans gilla-knapp.

Permalänk
Avstängd

Trumset eller likande... något som låter högt och är riktigt nervpressande!