Facebook vill rengöra min enhet från skadlig programvara

Permalänk

Facebook vill rengöra min enhet från skadlig programvara

Hej!
Imorse skulle jag logga in på facebook men möttes då av den här skärmen:

Jag kan använda facebook från mobilen och skoldatorn. Jag har skannat igenom datorn med Windows Defender och Malwarebytes utan att hitta något och är ganska datorvan så känns inte jättetroligt att jag dragit på mig något virus.

Det finns några saker förutom virus som kanske skulle kunna ha orsakat det hela. För det första så använder jag uBlock Origin och privacy badger och från vad jag hittat när jag har googlat så har facebook reagerat såhär när vissa plugins var installerade. För det andra så försökte jag igår kväll skicka en fil till mig själv via chattfunktionen så jag skulle kunna komma åt den sen, då fick jag dock ett felmeddelande som endast sa något i stil med "ett fel har inträffat". Kan facebook kanske ha trott att det var något virus som försökte sprida sig via facebooks chattfunktion?

När jag loggade in på skoldatorn hade jag en notifikation från facebook som sade att jag var blockerad från "open graph actions" fram tills 08:54 imorgon för misstänksam aktivitet.

Om någon vet vad som kan ha orsakat det hela och/eller vet hur jag kan komma åt facebook utan att behöva ladda ner deras program så är jag otroligt tacksam!

Lade till info
Permalänk
Medlem

Om det är som du själv säger att plugins kan vara problemet , har du testat med nån annan webläsare ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Om det är som du själv säger att plugins kan vara problemet , har du testat med nån annan webläsare ?

Testade precis med Edge och det är likadant. :/

Permalänk
Medlem

@Oscar_E98:
Eftersom FB här föreslår f-secure, så borde det innebära att de är 100% på att den kan rensa bort ev skit på datorn. Om jag inte minns fel så har f-secure en onlineskanning som du kan prova. För att se om den hittar något. Känns väl sådär att det är någon plugin som skulle orsaka FB att få för sig något dylikt.

Edit: prova att rensa allt i webläsaren. Iofs så är det samma problem på båda läsarna så är det ju troligen inget unikt för just en läsare. Prova att köra ex ccleaner, kom ihåg att spara ev lösenord eller dylikt. Då cc rensar bort sparade lösenord å formulärdata. Kanske kan vara något i windows-temp som fuckat något. Du kanske också prova superantispyware. Även om jag har bra förtroende för malwarebytes. Prova inaktivera alla plugins du har i läsaren å kolla så det inte är någon uppdatering att göra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Troligen har ditt konto gjort någon aktivitet som de sett som skadlig därav får du upp detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Troligen har ditt konto gjort någon aktivitet som de sett som skadlig därav får du upp detta.

@Oscar_E98:
Använder du någon VPN?

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oscar_E98:

Testade precis med Edge och det är likadant. :/

Adressen är korrekt och innehar https. Som redan har sagts så är det någon reklam / scareware som vill få dig att köpa något. Ta bort alla plugins, starta om i felsäkert läge och kör så djup AV/Malwarebyte scan du kan. Ta bort allt den hittar, boota om till felsäkert läge, och upprepa.

Du kan också pröva att dra ner ccleaner, utöver ovan instruktion, och scanna registret. Starta sedan om i vanligt läge.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Oscar_E98:
Eftersom FB här föreslår f-secure, så borde det innebära att de är 100% på att den kan rensa bort ev skit på datorn. Om jag inte minns fel så har f-secure en onlineskanning som du kan prova. För att se om den hittar något. Känns väl sådär att det är någon plugin som skulle orsaka FB att få för sig något dylikt.

Edit: prova att rensa allt i webläsaren. Iofs så är det samma problem på båda läsarna så är det ju troligen inget unikt för just en läsare. Prova att köra ex ccleaner, kom ihåg att spara ev lösenord eller dylikt. Då cc rensar bort sparade lösenord å formulärdata. Kanske kan vara något i windows-temp som fuckat något. Du kanske också prova superantispyware. Även om jag har bra förtroende för malwarebytes. Prova inaktivera alla plugins du har i läsaren å kolla så det inte är någon uppdatering att göra.

Nu föreslår de Trend Micro, konstigt... Varken CCleaner eller att stänga av alla tillägg fungerade.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Oscar_E98:
Använder du någon VPN?

Näe, inget VPN

Permalänk
Medlem

@Oscar_E98: Det här är Facebooks försök att bli av med wormsen som sprider skit okontrollerat på Facebook. Det är vansinne men för att bli av med meddelandet måste du ladda hem och installera mjukvaran dom önskar. Tror det finns några att välja mellan dock, bl.a. ESET's som ju sponsrar Sweclockers så den skulle jag ta.

Ladda hem, scanna och avinstallera direkt efter. Jag skulle dessutom koppla ur mitt internet när jag gjorde det om jag var paranoid, iaf med gratisalternativen. ESET's nod32 skulle jag lita på men resten vet jag inte hur dom hanterar min data. Dom får trots allt tillgång till allt ditt innehåll. Jag vet inte heller om man måste ha virusprogrammet installerat för att få bort varningsmeddelandet men jag vet att man kan avinstallera det efter att det är gjort.

Du behöver alltså inte installera just det programmet de rekommenderar just då, dom har flera stycken som "funkar". Välj det du litar mest på.

Du kommer antagligen inte hitta något för dom flesta gör det inte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Adressen är korrekt och innehar https. Som redan har sagts så är det någon reklam / scareware som vill få dig att köpa något. Ta bort alla plugins, starta om i felsäkert läge och kör så djup AV/Malwarebyte scan du kan. Ta bort allt den hittar, boota om till felsäkert läge, och upprepa.

Du kan också pröva att dra ner ccleaner, utöver ovan instruktion, och scanna registret. Starta sedan om i vanligt läge.

Skrivet av heatm:

@Oscar_E98: Det här är Facebooks försök att bli av med wormsen som sprider skit okontrollerat på Facebook. Det är vansinne men för att bli av med meddelandet måste du ladda hem och installera mjukvaran dom önskar. Tror det finns några att välja mellan dock, bl.a. ESET's som ju sponsrar Sweclockers så den skulle jag ta.

Ladda hem, scanna och avinstallera direkt efter. Jag skulle dessutom koppla ur mitt internet när jag gjorde det om jag var paranoid, iaf med gratisalternativen. ESET's nod32 skulle jag lita på men resten vet jag inte hur dom hanterar min data. Dom får trots allt tillgång till allt ditt innehåll. Jag vet inte heller om man måste ha virusprogrammet installerat för att få bort varningsmeddelandet men jag vet att man kan avinstallera det efter att det är gjort.

Du behöver alltså inte installera just det programmet de rekommenderar just då, dom har flera stycken som "funkar". Välj det du litar mest på.

Du kommer antagligen inte hitta något för dom flesta gör det inte.

Börjar med att scanna i felsäkert läge och funkar inte det så får jag väl installera det där då..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Hittade den men tyckte det var konstigt att den inte gav mig ett alternativ att göra det senare samt att jag helst undviker att installera saker från facebook. Dessutom hittade inte några andra program någonting så var tveksam. Men tack ändå

Permalänk
Medlem

Kändes ju sådär lagom seriöst att de byter rekommendationer mellan varven. Skulle jag tolk som ännu mera scam från dem.

Skrivet av Oscar_E98:

Hittade den men tyckte det var konstigt att den inte gav mig ett alternativ att göra det senare samt att jag helst undviker att installera saker från facebook. Dessutom hittade inte några andra program någonting så var tveksam. Men tack ändå

Du behöver inte ladda hem det via FB. Du kan gå in på tillverkaren som de nämner och ladda hem det. Jag skulle inte heller installera eller klicka på någon länk som kommer via fb

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_E98:

Hittade den men tyckte det var konstigt att den inte gav mig ett alternativ att göra det senare samt att jag helst undviker att installera saker från facebook. Dessutom hittade inte några andra program någonting så var tveksam. Men tack ändå

Mjo, fast använder man någons saker får man acceptera dennes villkor.
Skulle inte heller vilja installera något random från facebook dock. Men förstår dem, och att de vill bli av med viruslänkar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Kändes ju sådär lagom seriöst att de byter rekommendationer mellan varven. Skulle jag tolk som ännu mera scam från dem.

Du behöver inte ladda hem det via FB. Du kan gå in på tillverkaren som de nämner och ladda hem det. Jag skulle inte heller installera eller klicka på någon länk som kommer via fb

Men om jag inte laddar hem det via facebooks knapp så vet de väl inte att jag laddat hem det ö.h.t. väl?

Skrivet av moonblase:

Mjo, fast använder man någons saker får man acceptera dennes villkor.
Skulle inte heller vilja installera något random från facebook dock. Men förstår dem, och att de vill bli av med viruslänkar

Sant, tänkte bara om det fanns något sätt att kolla att datorn var ren och sedan kunna logga in på fb utan att behöva använda deras verktyg.