Permalänk
Medlem

Datorbygge, köpråd!

Tja.

Jag är ute efter en ny dator och har därför plockat ihop lite delar som jag tror kommer passa bra för det datorn är tänkt att användas till, vilket kommer vara spel som WoW, CS, och BF1, där jag helst skulle vilka spela på så hög inställning som möjligt. Ni får gärna komma med synpunkter kring vad ni tycker, finns det något jag behöver byta eller uppgradera, har jag missat något viktigt, behöver jag exempelvis mer kylning? Priset har redan stuckit iväg, så jag vill helst inte lägga mer. Om det är möjligt att minska priset men ändå få en bra dator så kom gärna med förslag!

Tack på förhand !
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9794826/

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fint ut. Finns ju nästan alltid sätt att pressa priset, men kolla och jämför moderkort så att du får allt du vill ha om någon föreslår ett annat. Core i5 6600K skulle kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av An91:

Tja.

Jag är ute efter en ny dator och har därför plockat ihop lite delar som jag tror kommer passa bra för det datorn är tänkt att användas till, vilket kommer vara spel som WoW, CS, och BF1, där jag helst skulle vilka spela på så hög inställning som möjligt. Ni får gärna komma med synpunkter kring vad ni tycker, finns det något jag behöver byta eller uppgradera, har jag missat något viktigt, behöver jag exempelvis mer kylning? Priset har redan stuckit iväg, så jag vill helst inte lägga mer. Om det är möjligt att minska priset men ändå få en bra dator så kom gärna med förslag!

Tack på förhand !
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9794826/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9794716/

Det ser bra ut tänk bara på att inet monterar inte ram med högre en 2133Mhz på socket 1151.
Välj dem här istället:
https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Ska du inte ha Windows? om du ska köpa det nu har du nog inte råd med i7:an och får då byta ner dig till en i5 6600k om du inte tänkt att köpa Windows efteråt...

Här finns Windows:
https://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64...

Permalänk
Jubileumsmästare

@An91: Ser bra ut men vill påpeka följande...

Chassi: Förlorar 5st HDD/SSD platser p.g.a grafikkortets längd (Max 295 mm).
Minne: Max 2133 MHz om Inet ska montera datorn men annars djuriga minne
Grafikkort: Se chassit ovan.
Hårddisk: Har hört mycket dåligt om Seagates diskar så tycker att du ska köra WD ist. Kör t.ex den jag har i min kundvagn
Processorkylare: Bundla den med processorn ist så som jag har gjort i min kundvagn för att spara hela 20 kr!

Här är mitt förslag med GTX 1070 ist samt stöd för SLI i framtiden!

Permalänk
Medlem

Val av SSD?

@HolyDuFF @Jonteeeh @saturday_sun: Tack för snabbt svar.

Har justerat min beställning lite utifrån de svar jag fått.
Trots att "ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC" gör att jag förlorar några HDD/SSD platser så har jag valt att köra på denna då jag anser den vara väldigt prisvärd.

Det sista jag fundera på är valet mellan "Intel 600p 256GB" och "Samsung 850-Series EVO 250GB". Binder jag "Intel 600p 256GB" till min processor kommer båda kosta lika mycket, 1099kr. Vad tycker ni, vad borde jag välja?
Många verkar även föredra "ASUS Z170-A" framför "ASUS Z170 PRO GAMING", vad skiljer egentligen dessa två, vad jag kan se är de i stort sätt identiska..???

Såhär ser min beställning ut just nu.

Permalänk
Medlem

Z170 Pro har bättre ljudchip.

För en femhundring mer går det få ett 1070

Permalänk
Medlem

Skärm? Eller ska du använda din gamla till en splitter ny dator? Har du bra skärm? Vad kollar du på 100% av tiden?

Permalänk
Jubileumsmästare

@An91: Lugnt 850 EVO. Har sätt några skumma saker angående Intel 600p som även andra har länkat i andra köpråds trådar.

Det är för att de typ är det om man inte kollar riktigt noga in i minsta detalj Här är skillnaderna mellan dem men kan inte svära på att jag får med allt nu ^^

ASUS Z170-A

- 3466 vs 3400 MHz memory
- 1x PCI slot

Internal I/O

- 2 vs 1 USB 3.0 connector(s) (4 vs 2 USB 3.0)
- 8 vs 6 SATA 6Gb/s connectors (2 connectors shared with SATA Express connector)
- 4 vs 3 Chassis Fan connectors (4-pin)
- 1x S/PDIF out header
- 1x Thunderbolt header
- 1x EZ XMP switch
- 1x DRCT header
- 1x MemOK! button
- 1x TPU switch
- 1x Power-on button
- 1x USB BIOS Flashback Card header
- 1x Water Pump header (4-pin)

ASUS Z170 PRO GAMING

- Bättre ljudkort (Kan integrera en radar i spelet så att man ser vart ljud kommer ifrån. Till för döva men anses mer som ett cheat. Use at own risk!)
- Rear I/O: 4 vs 2 USB 3.0

Internal I/O

- 3 vs 2 USB 2.0 connectors (6 vs 4 USB 2.0)
- 1x CPU OV
- 1x ROG extension (ROG_EXT) header

Båda

- LAN controller samt special features. Vet ej vilken av dem som är bäst på det :/

Chassi fläktar (Är inte helt 100 på detta! Z170-A vs PRO GAMING)

Stock: 5 vs 3 (4x Chassis Fan connectors (4-pin) + 1x Water Pump header (4-pin) vs 3x Chassis Fan connectors (4-pin))
ASUS Fan-Extension Header (149 kr, Internal somewhere...): 8 vs 6 (1x 5-pin EXT_FAN (Extension Fan) connector)
ASUS OC Panel (995 kr, 5.25" or external): 8 vs 10 (N/A vs 1x ROG extension (ROG_EXT) header)
ASUS OC Panel II (1129 kr, 5.25" or external): 8 vs 10 (N/A vs 1x ROG extension (ROG_EXT) header)

Jag föredrar Z170-A för att jag tycker att de vanliga integrerade ljudkorten låter hur bra som helst samt är inte intresserad av att fuska Sen har den även många fler olika typer av anslutningar för saker och den kan styra 5 st chassi fläktar right out of the box ist för 3 st samt 8 vs 6 för en billig peng. Och om jag vill ha så många på PRO GAMING så kostar det fett mycket samt att Fractal Design Define S - Window som jag gillar inte har några 5.25" platser så vet ej riktigt hur saker ska kopplas då lol. Chassit har även 8 fläkt platser så om man skulle vilja maxa sönder det så går det Vet att man kan koppla in fläktar till molex men då går de i 100% hela tiden utan nått extra och jag vill kunna styra alla mina fläktar "Water Pump header (4-pin)" kan även användas till att styra en vattenkylningspump så att den inte behöver gå i 100% hela tiden så att man inte behöver störa sig på den när man skriver här på forumet samt att pumpen nog håller längre med